• Silverjenny

Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?

Handen på hjärtat, har ni varit snälla flickor och pojkar i år och följt regeringens och FHMs rekommendationer om julfirandet?

Så här blev vårt julfirande:

Jag bor tillsammans med två vuxna döttrar. På julafton kom ena dotterns pojkvän till oss. Han bor i en närliggande stad men ingår i vår fasta krets av umgänge/ är närstående eftersom dottern och han är deltidssambor. Sedan åkte han och min dotter hem till hans mamma som bor i hans stad. Min andra dotter åkte hem till en kompis på kvällen, jag vet inte hur kompisen firade jul innan och hur många hon träffade.

Så vi följde inte riktigt rekommendationerna i vår familj - tror jag, rekommendationerna är ju också ganska luddiga och öppna för tolkning. Jag hade t.ex tolkat det som att julen ska firas endast tillsammans med de i hushållet som du bor tillsammans med, men Tegnell själv firade jul med sina döttrar som har egna hushåll och bor i andra städer dvs. de ingår inte i den Tegnellska familjens vardagsumgänge.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?
  • Anonym (okej kanske?)

Jag åkte till min mamma, vi var bara vi två.

Maken som jobbat hemifrån länge åkte till svärfar och de är tre syskon med totalt 5 barn så där blev de då 9 personer. Alla de vuxna har jobbat hemma veckan innan jul och barnen har varit hemma från skolan. Svärfar är den som är i riskgrupp och bestämmer och han ville ha det så här på jul, efter att inte ha träffat sina barn eller barnbarn på väldigt länge.

• Anonym (Japp)

Vi har familjerna på långa avstånd och bara ledigt 24-27 þså i år passade vi på att skylla på corona för att slippa flänga runt. Fantastiskt skönt. Middag hemma (inköpt med obemannad avhämtning) och julklappsutdelning på Skype med min familj. Minimerade mängder paket (enligt devisen hellre ett lite dyrare än 12 små skitgrejer, även detta något vi länge förordat men som familjen först i år anammat). Idag är det samma upplägg med sambons familj.

• Silverjenny
    Anonym (ANONYM) skrev 2020-12-25 12:24:51 följande:

Är i riskgrupp.

Var hemma själv hela dagen.

Min familj kom och gav en present (ställde den på golvet i trapphuset backade ett par meter)

Är väldigt dålig idag, rädd att jag blivit smittad ändå. 

Så jävla rädd.

Alltså mixade alla i min familj hushåll men inte jag.

Är så jävla orolig att jag ens öppnade dörren igår, även med avstånd. :( Vaknade sjuk idag. Så jävla orolig.

Hoppas att du blir bättre snart och att det inte är covid-19 du har.

Om du träffade dem igår så är det nog för tidigt att märka några symtom ännu. Förhoppningsvis är det din noja som spelar dig ett spratt. Kram till dig!
  • Anonym (Missan)

Vi firade fyra personer och en katt (samma hushåll). Katten sprang dock ut och vad hon sysslade med då vet vi inte men vi bor på landet och grannarna vet inte ens hur vår katt ser ut för att hon är så skygg (därför är jag tämligen säker på att hon höll sig till rekommendationerna och inte svansade i väg på julkattfest).

Vi ska fortsätta att fira bra oss nu kommande dagar.

Det har inte varit svårt eller något dilemma utan detta är vår familjs vanliga jultradition. Jag förstår om det varit emotionellt svårt för andra som gjort uppoffringar och fått en helt annan jul än de är vana vid och som saknat familj och vänner.

• Anonym (eee)

Yss, vi var bara vi som bor här (7 personer). det var trivsamt och kul. 

• stor grön drake

Ja.

Träffade barnens faster och farbror en kort stund, på ordentligt avstånd och med munskydd, när de lämnade julklappar från sig och farmor och farfar.

• Anonym (Elvira)

Bara familjen på 5 pers, vi är i karantän, jättekul...

• Tecum

Ja! Vi träffade sonen och hans familj utomhus, drack lite glögg och bytte julklappar. Det var vinterkläder på, brasa i eldkorg och vi höll avstånd.
    På kvällen var det bara hustrun och jag, så skönt! Vi brukar ha huset fullt på julafton.

• Anonym (allena med godsaker)

Firade den helt själv med familjen i andra änden av landet. Vi umgicks på videolänk några timmar. Så absolut!

• Mrs Green

Ja. Var hemma med maken och dottern. Vi tog en promenad på dagen men stannade inte och pratade med folk. Vi hade online-julklappsöppning med min mamma och hennes man.

Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?