• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • ace86
    Annna84 skrev 2021-03-16 17:45:05 följande:

Tack :) Jag hoppas också att det löser sig snart.

Vad skönt att du har ett embryo kvar i frysen som du kan sätta in när du återhämtat dig lite.

Vi är inne på att byta till Linnékliniken i Uppsala, vi ska dit på ett första möte i veckan, men jag är även intresserad av din klinik. Förstår att det är svårt när det inte finns så mycket att jämföra med, men har du varit nöjd och får du en känsla av att de är villiga att testa lite olika metoder?

Min nuv har varit tydliga med att det är upprepning som gäller.

Nu har jag börjat med q10 plus att jag tar en del andra vitaminer, min sambo äter också en del vitaminer.

Inför det näst sista embryoåterförandet var jag hos Dr Nice på en 7-dagars behandling, den gången fäste embryot iallafall en stund, så det ger mig lite hopp. Det var ganska påfrestande, men jag funderar på att testa det en gång till. Har du varit där?

Kramar

Hej

Jag har inte varit hos Nie men bara hört positiva berättelser i form av bättre resultat än innan akupunkturen. Men de kostar väl en slant så det viktigaste är att hitta det man tror på och fungerar för just en själv! Jag gillar akupunktur som behandling av andra åkommor så är öppen för ett besök där!

Min klinik var väldigt tydlig med att hon inte kommer köra på med samma metod efter tre isättningar om det inte fungerar,; utan vidare utredningar eller justeringar. Hon tror inte på att köra samma lika gång på gång!

Linnekliniken är ju välrenommerade så tror även de är bra! Vet dock inte hur mycket de tänker utanför boxen. Men oavsett vilken av dessa två du väljer kommer du högst troligen få en ny behandlingsplan! Välj den du får bäst känsla för och praktiskt mtp alla besök är bra. Hur gick mötet hos de?

Inför nästa ägguttag (om det krävs) kommer båda jag och min man öka vitaminintaget för att försöka påverka ägg och spermiekvaliten.

Kram! .
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-17 20:40:53 följande:

Kan svara på första frågan! Om de ska framkalla en mens brukar jag få starta med Provera typ 3 veckor efter första mensdag. Men det ska också passa i deras planering så ibland får man vänta lite längre. Fyra månader tror jag inte du kommer få vänta.

Läkarna trodde jag skulle vara lättstimulerad så fick bara 112,5 ie Gonal-f på första behandlingen men svarade dåligt och fick öka till 175 ie. Har förstått att man får se första omgången lite som en testomgång eftersom det är omöjligt att veta hur just du reagerar på medicinen.

Ja okej, toppen!! Blir det som en helt vanlig mens eller hur har du haft det?

Ja jag tänker väl att det kanske är så, säker bättre att börja mindre och sedan öka än att man blir överstimulerad!

Vad i processen är du nu om jag får fråga? :)
  • Clemmentina
    Smilla93 skrev 2021-03-17 22:52:26 följande:

Ja okej, toppen!! Blir det som en helt vanlig mens eller hur har du haft det?

Ja jag tänker väl att det kanske är så, säker bättre att börja mindre och sedan öka än att man blir överstimulerad!

Vad i processen är du nu om jag får fråga? :)

Ja mer eller mindre som en vanlig mens! :) Kan vara lite mindre för mig ibland.

Ja precis, de vill ju gärna undvika överstimulering. Har du pcos?

Jag är inne på min fjärde ivf nu. Första vul på fredag! Har tyvärr fått få befruktade ägg vid de tidigare behandlingarna. Har blivit gravid vid två tillfällen men hadt två missfall.
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-17 20:46:26 följande:

Ja blödningen kom exakt på bim den gången och jag hade mensvärk så blev väldigt överraskad när jag fick pluss på testdagen. Andra gången jag blev gravid hade jag ingen tendens till blödningar vid bim/testdag utan de kom först någon vecka senare. Håller såklart tummarna men förstår att du inte hoppas för mycket! Jobbigt med mensvärk som håller i sig. Hoppas du får bra besked om planen framöver är imorgon!

Börjar få rätt mycket känningar nu så det ska bli skönt med vul på fredag för att se hur det går. :)

Hej!!! På väg från kliniken nu och känner mig fylld av energi =) trots ett väldigt negativt blodtest givetvis men det visste jag ju typ redan, men alltså läkaren på kliniken, vilken underbar människa! Han är verkligen otroligt varm och medkännande och framförallt KUNNIG inom IVF och jag fick ett 45 min långt samtal med honom om hur vi ska gå vidare framåt. Detta är en av de mest framstående i Schweiz så det känns som att jag hamnat helt rätt och de kommer hjälpa mig att få ett syskon till lillan. (Klart det kostar men det gör det ju i vilket fall här i Schweiz.)

Han rekommenderade även DHEA 25mg 3 ggr om dagen, är det något du tagit/funderat på innan? Sen sa han att alla grejer jag rabblade upp funkar att ta och han rekommenderade Q10 speciellt.

Jag kommer köra igång igen i nästa cykel i mitten av april med hög dos gonal f (375) och så skulle de se om de kunde beställa embryo glue till mig också.

Åh kände bara att jag ville skriva av mig med lite ?positiva? nyheter från att ha känt mig less de senaste dagarna givetvis med otrolig mensvärk och mkt blod.

Kram hoppas du får många fina ägg på VUL i morgon, har du huvudvärk av Gonal F eller är det ok?
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-18 09:20:41 följande:

Hej!!! På väg från kliniken nu och känner mig fylld av energi =) trots ett väldigt negativt blodtest givetvis men det visste jag ju typ redan, men alltså läkaren på kliniken, vilken underbar människa! Han är verkligen otroligt varm och medkännande och framförallt KUNNIG inom IVF och jag fick ett 45 min långt samtal med honom om hur vi ska gå vidare framåt. Detta är en av de mest framstående i Schweiz så det känns som att jag hamnat helt rätt och de kommer hjälpa mig att få ett syskon till lillan. (Klart det kostar men det gör det ju i vilket fall här i Schweiz.)

Han rekommenderade även DHEA 25mg 3 ggr om dagen, är det något du tagit/funderat på innan? Sen sa han att alla grejer jag rabblade upp funkar att ta och han rekommenderade Q10 speciellt.

Jag kommer köra igång igen i nästa cykel i mitten av april med hög dos gonal f (375) och så skulle de se om de kunde beställa embryo glue till mig också.

Åh kände bara att jag ville skriva av mig med lite ?positiva? nyheter från att ha känt mig less de senaste dagarna givetvis med otrolig mensvärk och mkt blod.

Kram hoppas du får många fina ägg på VUL i morgon, har du huvudvärk av Gonal F eller är det ok?

Underbart att läsa! Så mycket det gör att få träffa en empatisk och kunnig person som tror på en och processen!

Nej, jag har inte testat dhea. Det rekommenderas nog främst till personer som har lite lägre äggreserv och högs östrogennivåer. Jag har inget av det! Men om läkaren rekommenderar dig att testa det så skulle jag göra det. Om du vill läsa på mer om kosttillskott och dhea rekommenderar jag dig att köpa boken It starts with the egg.

Q10 tycker jag verkligen att du ska testa! Behövs rätt rejäla doser för att få effekt (ubiquinol eller q10 från PharmaNord är det som anses bäst). Jag äter 400 mg av den från PharmaNord varje dag. Spännande med embryoglue. Använde de det i Prag?

Jag tar Menopur den här gången. Hade lite ont i huvudet häromdagen men för det mesta känns det okej! :)
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-03-17 13:21:21 följande:
    Du får skriva och berätta vad de säger på samtalet imorgon.

Jag kom nyss hem från samtalet och från kontrollen.

De såg något i livmodern, så nu har jag fått en remiss till operation/hystoskopi som jag behöver göra innan jag kan fortsätta. Det känns bra att få en ordentlig koll samtidigt som jag är ledsen för att nästa försök drar ut ännu mer på tiden. Ville så gärna starta i april och hade redan planerat för det i kalendern.

De tycker att vi ska fortsätta med nya försök och att det fortfarande är en bra chans att det fungerar.

Jag tog ett nytt blodprov på kromosomfel, men sen finns det inget mer att ta.

Tänker du att du fortsätter på samma klinik?
    Hej!! hoppas ditt samtal går bra på nya kliniken ocksåGlad

jag blev så glad efter mitt samtal på kliniken idag för de kändes visst positiva till att vi kan lyckas och de var väldigt öppna med olika alternativ på hur vi kunde gå vidare, och detta relativt snabbt också! Fick prata med den läkaren jag har mest förtroende för där och jag kände att jag kunde ställa alla frågor jag hade. 
    Han tyckte det var bra att jag köpt på mig olika vitaminer etc för att förbättra äggkvaliten, det han hade sett störst skillnad på var DHEA så det rekommenderade han 25mg 3 ggr per dag, så nu har jag gjort ÄNNU en order med naturläkemedel, borde få guldkort där snart....

jag har inte fått göra ngt blodprov om kromosomfel men kanske gör det bara det om man inte har barn sedan tidigare.. bra att de i alla fall gav dig den möjligheten så man kan stryka det från listan sen. jag tror det kommer bli bra för dig efter din hystoskopi, jag läste lite om det där och brukar ju vara en grej man gör för att underlätta för embryot att fästa! {#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-18 09:57:40 följande:
    Underbart att läsa! Så mycket det gör att få träffa en empatisk och kunnig person som tror på en och processen!

Nej, jag har inte testat dhea. Det rekommenderas nog främst till personer som har lite lägre äggreserv och högs östrogennivåer. Jag har inget av det! Men om läkaren rekommenderar dig att testa det så skulle jag göra det. Om du vill läsa på mer om kosttillskott och dhea rekommenderar jag dig att köpa boken It starts with the egg.

Q10 tycker jag verkligen att du ska testa! Behövs rätt rejäla doser för att få effekt (ubiquinol eller q10 från PharmaNord är det som anses bäst). Jag äter 400 mg av den från PharmaNord varje dag. Spännande med embryoglue. Använde de det i Prag?

Jag tar Menopur den här gången. Hade lite ont i huvudet häromdagen men för det mesta känns det okej! :)
    ja verkligen en energiboost att träffa någon man känner förtroende för. Kanske blir extra positivt för mig som inte pratar med någon annan än min man om detta heller (och er här inne såklartHjärta

ja jag kikade på den där boken och ville läsa den men den fanns ej på storytel så jag valde en liknande bok där istället ;) om jag kan bli nå klokare där, har även 'is your body baby friendly' hemma, men den är lite småtung emellanåt tycker jag, men har läst en del kapitel i den med, men mer fokuserat på immunförsvar.

Ja precis fick embryo glue båda gångerna i Prag när det fäste, så jag hoppas det är något de kan beställa till min klinik här med. Läkaren tyckte väl inte det var en dålig idé och det har ju funnits på marknaden ungefär 10 år och inte haft några negativa effekter vad han visste. så hoppas de kan beställa en liten dos till mig. 

så spännande om du skulle få tillbaka 2 denna gången, jag hoppas dina vitaminkurer ger effekt, det vore ju häftigt! Just ja du får Menopur, har du redan lagt till den andra sprutan för att mognaden inte ska ske för snabbt? Orgalutran fick jag här, minns aldrig vad ni får i Sverige..  
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-18 09:20:41 följande:

Vad skönt att läsa att du känner så inför läkaren, det där gör så mycket! {#emotions_dlg.flower}

Intressant att de rekommenderar kosttillskott, hoppas att det kan ge bra resultat och att de kan köpa in lite embryoglue till dig inför nästa omgång Solig

• Inalina
    Dibella skrev 2021-03-18 13:17:43 följande:

Vad skönt att läsa att du känner så inför läkaren, det där gör så mycket! {#emotions_dlg.flower}

Intressant att de rekommenderar kosttillskott, hoppas att det kan ge bra resultat och att de kan köpa in lite embryoglue till dig inför nästa omgång Solig

tack Solig ja det kunde verkligen gått åt båda hållen idag på mötet men det kändes som att vi förstod varann så jag blev positivt överraskad! 

så du ska ringa din klinik i morgon och rapportera? vad tror du blir nästa steg nu?
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-18 07:22:40 följande:

Ja mer eller mindre som en vanlig mens! :) Kan vara lite mindre för mig ibland.

Ja precis, de vill ju gärna undvika överstimulering. Har du pcos?

Jag är inne på min fjärde ivf nu. Första vul på fredag! Har tyvärr fått få befruktade ägg vid de tidigare behandlingarna. Har blivit gravid vid två tillfällen men hadt två missfall.

Okej, men då kan jag väl vänta mig en vanlig mens ungefär ;)

Japp jag har pcos men en ganska mild variant.. Kan det påverka något? Kommer inte ihåg om dom så något det nämligen..

Åh vad spännande att du är mitt i processen nu!! Hoppas att det ser bra ut på fredag, håller mina tummar och tår! Åh jag beklagar dina missfall, har också haft ett och det va det värsta jag varit med om...
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021