• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-18 13:51:34 följande:
    tack Solig ja det kunde verkligen gått åt båda hållen idag på mötet men det kändes som att vi förstod varann så jag blev positivt överraskad! 

så du ska ringa din klinik i morgon och rapportera? vad tror du blir nästa steg nu?

Yes, imon blir det ringa in och se vad som sägs, när jag pratade med dem i tisdags så lät det som att jag kunde vänta mig ett litet snabbt telefonmöte med läkaren. Låter lite snålt, men kanske är det enda som behövs. Återstår att se helt enkelt.

Får se om vi kommer tajma nästa omgång nu då kanske? Kommer du hoppa rakt på nu vid kommande mens?

• Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-18 11:41:17 följande:

ja verkligen en energiboost att träffa någon man känner förtroende för. Kanske blir extra positivt för mig som inte pratar med någon annan än min man om detta heller (och er här inne såklart) 

ja jag kikade på den där boken och ville läsa den men den fanns ej på storytel så jag valde en liknande bok där istället ;) om jag kan bli nå klokare där, har även 'is your body baby friendly' hemma, men den är lite småtung emellanåt tycker jag, men har läst en del kapitel i den med, men mer fokuserat på immunförsvar.

Ja precis fick embryo glue båda gångerna i Prag när det fäste, så jag hoppas det är något de kan beställa till min klinik här med. Läkaren tyckte väl inte det var en dålig idé och det har ju funnits på marknaden ungefär 10 år och inte haft några negativa effekter vad han visste. så hoppas de kan beställa en liten dos till mig. 

så spännande om du skulle få tillbaka 2 denna gången, jag hoppas dina vitaminkurer ger effekt, det vore ju häftigt! Just ja du får Menopur, har du redan lagt till den andra sprutan för att mognaden inte ska ske för snabbt? Orgalutran fick jag här, minns aldrig vad ni får i Sverige..  

Förstår precis! Jätteskönt!

Har också hört om boken Is your body baby friendly men har inte läst den. Borde kanske göra det! Det som är bra med den jag tipsade om att dhea finns beskrivet. Lite information finns kanske på hemsidan: itstartswiththeegg.com/

Spännande med embryoglue och att det tog sig för dig båda gångerna när det användes! Håller tummarna för du de tar hem det nu och att det ger god effekt. :)

Hoppas också på att både vitaminer och Menopur ger effekt denna gång. Det vore så häftigt! :) Har hört om andra som fått det men vet även att för en del ger Menopur färre ägg. Det blir spännande att se imorgon! Jag började med Fyremadel i tisdags!
  • Clemmentina
    Smilla93 skrev 2021-03-18 17:11:19 följande:

Okej, men då kan jag väl vänta mig en vanlig mens ungefär ;)

Japp jag har pcos men en ganska mild variant.. Kan det påverka något? Kommer inte ihåg om dom så något det nämligen..

Åh vad spännande att du är mitt i processen nu!! Hoppas att det ser bra ut på fredag, håller mina tummar och tår! Åh jag beklagar dina missfall, har också haft ett och det va det värsta jag varit med om...

Det påverkar säkert vilken variant/hur mycket pcos man har. Tror även jag har en mild variant då min mens var regelbunden i många år. Då kanske man inte blir överstimulerad lika lätt om jag får gissa. Men det är mycket som är oklart. En del säger att personer som har pcos har bra äggkvalitet och andra säger tvärtom att äggkvaliteten ofta är dålig. I mitt fall verkar det senare snarare stämma.

Tack snälla, vad gulligt! :) Missfall är verkligen något av det värsta man kan vara med om. Nu hoppas vi att vi båda slipper fler!
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2021-03-18 18:39:18 följande:

Förstår precis! Jätteskönt!

Har också hört om boken Is your body baby friendly men har inte läst den. Borde kanske göra det! Det som är bra med den jag tipsade om att dhea finns beskrivet. Lite information finns kanske på hemsidan: itstartswiththeegg.com/

Spännande med embryoglue och att det tog sig för dig båda gångerna när det användes! Håller tummarna för du de tar hem det nu och att det ger god effekt. :)

Hoppas också på att både vitaminer och Menopur ger effekt denna gång. Det vore så häftigt! :) Har hört om andra som fått det men vet även att för en del ger Menopur färre ägg. Det blir spännande att se imorgon! Jag började med Fyremadel i tisdags!

Lycka till imorgon! Hoppas man kan se många fina äggblåsor på G! Hur många dagar har du tagit sprutorna nu? Har du känt mycket aktivitet i äggstockarna?
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2021-03-18 19:05:44 följande:

Lycka till imorgon! Hoppas man kan se många fina äggblåsor på G! Hur många dagar har du tagit sprutorna nu? Har du känt mycket aktivitet i äggstockarna?

Tack snälla! Det blir sjunde sprutdagen idag. Har haft mellan 6 och 12 blåsor de andra gångerna så hoppas på något liknande denna gång. Känner av en hel del nu! :)
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-18 18:44:03 följande:

Det påverkar säkert vilken variant/hur mycket pcos man har. Tror även jag har en mild variant då min mens var regelbunden i många år. Då kanske man inte blir överstimulerad lika lätt om jag får gissa. Men det är mycket som är oklart. En del säger att personer som har pcos har bra äggkvalitet och andra säger tvärtom att äggkvaliteten ofta är dålig. I mitt fall verkar det senare snarare stämma.

Tack snälla, vad gulligt! :) Missfall är verkligen något av det värsta man kan vara med om. Nu hoppas vi att vi båda slipper fler!

Ja okej, jag har också hört att det vi med pcos skulle ha bra kvalitet, det så iallafall läkaren som bekräftade min pcos. Dock var detta typ 10 år sedan så kanske något man trodde då.. ;) Läkaren på RMC sa också att att symptomen kan gå i vågor, hade stora besvär för 10 år sedan och då syntes det tydligt på äggstockarna. Har mindre besvär idag och det syntes även mindre på äggstockarna. .

Skriv gärna imorgon hur det har gått! Hoppas på många mogna ägg blåsor! Ja fy, det är nog svårt att förstå om man inte själv gått igenom det.. Ja nu håller vi tummarna att det ska bli en bebis till slut!! Men om detta var ditt fjärde, har du varit tvungen att bekosta det själv då?
  • Smilla93
    Clemmentina skrev 2021-03-18 18:44:03 följande:

Ja okej, jag har också hört att det vi med pcos skulle ha bra kvalitet, det så iallafall läkaren som bekräftade min pcos. Dock var detta typ 10 år sedan så kanske något man trodde då.. ;) Läkaren på RMC sa också att att symptomen kan gå i vågor, hade stora besvär för 10 år sedan och då syntes det tydligt på äggstockarna. Har mindre besvär idag och det syntes även mindre på äggstockarna. .

Skriv gärna imorgon hur det har gått! Hoppas på många mogna ägg blåsor! Ja fy, det är nog svårt att förstå om man inte själv gått igenom det.. Ja nu håller vi tummarna att det ska bli en bebis till slut!! Men om detta var ditt fjärde, har du varit tvungen att bekosta det själv då?
  • Annna84
    Inalina skrev 2021-03-18 11:31:18 följande:

Hej!! hoppas ditt samtal går bra på nya kliniken också

jag blev så glad efter mitt samtal på kliniken idag för de kändes visst positiva till att vi kan lyckas och de var väldigt öppna med olika alternativ på hur vi kunde gå vidare, och detta relativt snabbt också! Fick prata med den läkaren jag har mest förtroende för där och jag kände att jag kunde ställa alla frågor jag hade. 

Han tyckte det var bra att jag köpt på mig olika vitaminer etc för att förbättra äggkvaliten, det han hade sett störst skillnad på var DHEA så det rekommenderade han 25mg 3 ggr per dag, så nu har jag gjort ÄNNU en order med naturläkemedel, borde få guldkort där snart....

jag har inte fått göra ngt blodprov om kromosomfel men kanske gör det bara det om man inte har barn sedan tidigare.. bra att de i alla fall gav dig den möjligheten så man kan stryka det från listan sen. jag tror det kommer bli bra för dig efter din hystoskopi, jag läste lite om det där och brukar ju vara en grej man gör för att underlätta för embryot att fästa! 

Vad härligt att höra! Vet du, att jag fick också samma känsla efter att ha pratat med den nya kliniken idag :)

De sa att du har goda chanser att lyckas och att binär berättigade till ett 3-pack, men art vi ska vänta in hystoskopin. Hoppas att den inte visar något så att vi kan starta innan sommaren.

Det han såg på mig var att slemhinnan var något tunn (kan vara anledningen till att jag knappt har någon mens) Men det går tydligen inte att göra något åt.

Annars rekommenderade dom att köra på menopur med lite högre dos och ovitrelle tillsammans med någon spray för bättre äggmognad.

Spännande med DHEA! haha, man börjar ju samla på sig ett mindre apotek :)

Så nu är planen för dig; vitaminer, start i april, ev akupunktur, lite högre stimulering och embryo glue?

Kromosomtestet var typ det sista som gick att testa, och som du säger finns det ingen anledning att ta det om ni redan har fått ett friskt barn.
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-03-18 21:02:19 följande:
    Vad härligt att höra! Vet du, att jag fick också samma känsla efter att ha pratat med den nya kliniken idag :)

De sa att du har goda chanser att lyckas och att binär berättigade till ett 3-pack, men art vi ska vänta in hystoskopin. Hoppas att den inte visar något så att vi kan starta innan sommaren.

Det han såg på mig var att slemhinnan var något tunn (kan vara anledningen till att jag knappt har någon mens) Men det går tydligen inte att göra något åt.

Annars rekommenderade dom att köra på menopur med lite högre dos och ovitrelle tillsammans med någon spray för bättre äggmognad.

Spännande med DHEA! haha, man börjar ju samla på sig ett mindre apotek :)

Så nu är planen för dig; vitaminer, start i april, ev akupunktur, lite högre stimulering och embryo glue?

Kromosomtestet var typ det sista som gick att testa, och som du säger finns det ingen anledning att ta det om ni redan har fått ett friskt barn.
    men så bra! Hjärta skönt med en nystart för er, kändes det som att de hade lite nya ideer också som ni kunde prova förutom medicinen? menade de långa protokollet då? min läkare sa också att det evenutellt finns en bättre chans att äggen mognar 'samtidigt' med långa protolollet.

bra att de gjorde en undersökning där också, alltid bra med fler läkare som kan komma fram till lösningar =) ang slemhinnan så verkar ju akupunktur vara det bästa vilket du redan har förstått ;)

haha skönt att du kan min plan Tungan ute
    men ja det stämmer, vi går tillbaka till gonal f och tar 375 ie och hoppas att alla vitaminer börjar verka ordentligt! jag har bokat in en tid med akupunktör om någon vecka för konsultation så får vi se om jag kör med henne också. 

hoppas du får din tid från sjukhuset snartGlad!!
  • Clemmentina

Nu har jag gjort vul! Det såg ut som om det fanns ungefär 13 äggblåsor på gång i storleken 11-14 mm. Det blir nytt vul på måndag och sen äggplock någon gång i mitten/slutet av nästa vecka. Jag vill ju verkligen göra en färskåterföring...finns nog en liten risk för överstimulering. Håll tummarna för att det inte blir så!

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021