• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Annna84
    Clemmentina skrev 2021-03-17 15:24:52 följande:

Så är det verkligen! Tacksam för att ni alla finns här! Tråkigt att de såg något i livmodern. Hur lång är väntetiden för att göra en undersökning? Bra ändå att få det gjort innan ny behandling! Absolut, det gäller bara att fortsätta. Det kommer gå! Kram

Jag med!

Det lät som att väntetiden bara är en månad, så jag hoppas verkligen det och att vi kan göra en ny behandling i maj.

Är det ditt tredje eller fjärde ägguttag nu? Och hur många insättningar har du gjort hittills?

Jag håller tummarna för att du vänder trenden i den här tråden nu :)
  • Smilla93

Hej alla!

Jag var på första mötet inför ivf idag, super spännande men också nervöst. På vul såg allt bra ut så vi är redo att köra igång, ska dock ha mens nästa vecka vilket krockar med påsken (typiskt..) så kan nog inte vänta mot något denna cykeln. Men jag har lite frågor till er som är lite mer erfarna.

Första frågan: jag har väldigt oregelbundna cykler så kommer antagligen behöva "framkalla" En mens efter denna cykeln. Har någon gjort detta? Hur lång tid tog det innan du fick framkalla mensen? Ibland får jag inte mens på typ 4 månader och det känns ju surt att behöva vänta så länge mellan gångerna.

Andra frågan: jag ska köra kort protokoll med menopur 130 (verkar lite om man jämför med er andra). Så är det någon som har erfarenheter som vill dela med sig lite. Hur många ägg fick ni? Några komplikationer? Biverkningar?

• Iväntanpåivf
    Annna84 skrev 2021-03-17 13:21:21 följande:
    Du får skriva och berätta vad de säger på samtalet imorgon.

Jag kom nyss hem från samtalet och från kontrollen.

De såg något i livmodern, så nu har jag fått en remiss till operation/hystoskopi som jag behöver göra innan jag kan fortsätta. Det känns bra att få en ordentlig koll samtidigt som jag är ledsen för att nästa försök drar ut ännu mer på tiden. Ville så gärna starta i april och hade redan planerat för det i kalendern.

De tycker att vi ska fortsätta med nya försök och att det fortfarande är en bra chans att det fungerar.

Jag tog ett nytt blodprov på kromosomfel, men sen finns det inget mer att ta.

Tänker du att du fortsätter på samma klinik?
    åh. jobbigt med operation men bra ifall de hittat nåt. 
    Hoppas det går att ordna snabbt. 
  • Iväntanpåivf
    Smilla93 skrev 2021-03-17 16:20:16 följande:

Hej alla!

Jag var på första mötet inför ivf idag, super spännande men också nervöst. På vul såg allt bra ut så vi är redo att köra igång, ska dock ha mens nästa vecka vilket krockar med påsken (typiskt..) så kan nog inte vänta mot något denna cykeln. Men jag har lite frågor till er som är lite mer erfarna.

Första frågan: jag har väldigt oregelbundna cykler så kommer antagligen behöva "framkalla" En mens efter denna cykeln. Har någon gjort detta? Hur lång tid tog det innan du fick framkalla mensen? Ibland får jag inte mens på typ 4 månader och det känns ju surt att behöva vänta så länge mellan gångerna.

Andra frågan: jag ska köra kort protokoll med menopur 130 (verkar lite om man jämför med er andra). Så är det någon som har erfarenheter som vill dela med sig lite. Hur många ägg fick ni? Några komplikationer? Biverkningar?

Hej, Välkommen. 

Spännande att ni är igång. 
    Första frågan kan jag inte svara på då det dels är min första ivf (väntar på återföring av fryst embryo) och dels för att jag har regelbunden mens. Men låter helt klart surt att behöva vänta 4 månader. De kommer säkert med en plan för detta. 

Andra frågan. Doserna verkar variera väldigt med mellan alla härinne och antar att det beror på vilka föutsättningar man har. Jag fick en relativt (vad jag förstått) låg dos av Gonal-F (175) och blev överstimulerad och fick ut 22 ägg och va tvungen att pausa och göra totalfrys och sitter därför nu och väntar på nästa mens för att kunna återföra efter det i naturlig cykel. Så tydligen reagerade jag tom lättare än vad de trodde jag skulle göra även på en låg dos. 
    Så du kanske helt enkelt har en superbra äggreserv och många folliklar :) 
    Jag kände inte så mycket av Gonal-F sprutan kanske lite trötthet men däremot Fyremadelen, där fick jag jätteömma bröst och nu efter har jag mycket mer finnar än vanligt. Överstimuleringen va mer att jag kände mig svullen och öm och hade svårt att kissa och så högg det till ibland i magen men det gick över några dagar efter ÄP. 

25 äggblåsor och 22 ägg fick de ut varav 17 befruktades normalt men bara 3 överlevde till dag fem och nedfrysning. 
  • Smilla93
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-17 17:56:44 följande:

Hej, Välkommen. 

Spännande att ni är igång. 

Första frågan kan jag inte svara på då det dels är min första ivf (väntar på återföring av fryst embryo) och dels för att jag har regelbunden mens. Men låter helt klart surt att behöva vänta 4 månader. De kommer säkert med en plan för detta. 

Andra frågan. Doserna verkar variera väldigt med mellan alla härinne och antar att det beror på vilka föutsättningar man har. Jag fick en relativt (vad jag förstått) låg dos av Gonal-F (175) och blev överstimulerad och fick ut 22 ägg och va tvungen att pausa och göra totalfrys och sitter därför nu och väntar på nästa mens för att kunna återföra efter det i naturlig cykel. Så tydligen reagerade jag tom lättare än vad de trodde jag skulle göra även på en låg dos. 

Så du kanske helt enkelt har en superbra äggreserv och många folliklar :) 

Jag kände inte så mycket av Gonal-F sprutan kanske lite trötthet men däremot Fyremadelen, där fick jag jätteömma bröst och nu efter har jag mycket mer finnar än vanligt. Överstimuleringen va mer att jag kände mig svullen och öm och hade svårt att kissa och så högg det till ibland i magen men det gick över några dagar efter ÄP. 

25 äggblåsor och 22 ägg fick de ut varav 17 befruktades normalt men bara 3 överlevde till dag fem och nedfrysning. 

Åh tack för svaret! Känns verkligen toppen att man äntligen är ett steg i rätt riktning! :)

Ja jag hoppas att jag slipper vänta så länge! Även om det är jobbigt att ha helt oregelbundna cykler så sa sjuksköterskan att det kan bli enklare om man måste framkalla mensen för då kan dom på kliniken planera in så att allt klaffar..

Men oj, ja då varierar det nog verkligen från person till person.. Synd att du blev överstimulerad, har förstått att det är jobbigt och tråkigt såklart att inte kunna återföra!

Okej då vet jag att lite eventuella biverkningar väntar.. Studerar dock så är nästan bara hemma och stillasittande, vilket nog kan vara bra här framöver! ;)

Förstår att det är lite surt att "bara" 3 överlevde,med tanke på antalet befruktade.. Men se det positivt, det kunde varit färre! Till mig sa dom att det var vanligt med ett embryo, så 3 är ju bra om man jämför med oddsen! :D
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-03-17 13:21:21 följande:
    Du får skriva och berätta vad de säger på samtalet imorgon.

Jag kom nyss hem från samtalet och från kontrollen.

De såg något i livmodern, så nu har jag fått en remiss till operation/hystoskopi som jag behöver göra innan jag kan fortsätta. Det känns bra att få en ordentlig koll samtidigt som jag är ledsen för att nästa försök drar ut ännu mer på tiden. Ville så gärna starta i april och hade redan planerat för det i kalendern.

De tycker att vi ska fortsätta med nya försök och att det fortfarande är en bra chans att det fungerar.

Jag tog ett nytt blodprov på kromosomfel, men sen finns det inget mer att ta.

Tänker du att du fortsätter på samma klinik?
    ja jag vet inte vad jag ska hoppas på riktgit, men givetvis att jag ska få starta mitten av april med stimulering... känner mig själv inte påverkad alls av hormonerna denna gången i alla fall. 

ok bra de utredde ordentligt tycker jag, inte bra om man har saker som ligger kvar/gör det svårt för embryot att fästa så du vet ju att det är helt rätt beslut att operera. hur går det till förresten? gör man titthål? 

Förstår att du ville köra igång asap såklart, man har ju liksom planen klar för sig, men du måste se det som att det nu blir allra bästa chansen för nästa embryo att hänga sig fast och bli er bebisHjärta 

Roligt att din klinik är positiva tycker jag, är inte alls säker på att min klinik kommer vara så positiv imorgon, men jag vill ju att de ska vara ärliga såklart. imorgon kommer äntligen mina vitaminer så ska börja knapra på dem också o hoppas mina ägg hinner förbättras !! 
    ert första möte på ny klinik imorgon, känns det fortfarande som att du vill byta eller ska du se hur det känns i morgon efter det mötet?
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-03-17 11:11:52 följande:

Varit lite mindre aktiv här några dagar (känner mig både trött och nervös nu under sprutdagarna av någon anledning). Tråkigt att flera av er fått mens! :( Min erfarenhet är att mensen kan både bli lättare och kraftigare efter ivf-behandling. Så att den inte beter sig som den brukar är inget konstigt. Jag tillhör dessutom de som fått mens (som vanligt) efter behandling men sen ändå plussat på testdagen. Tyvärr blev det ju missfall för mig några veckor senare. Ge inte upp! Vi fortsätter kämpa och ta ny tag! Styrkekramar till er alla! <3

Hej! ja man är ju inte alltid på topp att skriva i tråden, skönt att man kan komma o gå lite som man vill Hjärta oj att du fick mens som vanligt den gången, jag blödde en del under min graviditet men det var inte alls mängderna som en mens, så jag skulle bli väldigt förvånad om mitt prov visar något på kliniken imorgonFlört  har haft en otrolig mensvärk i 3 dagar nu också och brukar bara ha det i en. 

snart är det ju dags för VUL i alla fall, då har man liksom en milstolpe avklarad, ska bli spännande att höra och följa dig denna gången Solig! kram
  • Clemmentina
    Annna84 skrev 2021-03-17 15:52:24 följande:

Jag med!

Det lät som att väntetiden bara är en månad, så jag hoppas verkligen det och att vi kan göra en ny behandling i maj.

Är det ditt tredje eller fjärde ägguttag nu? Och hur många insättningar har du gjort hittills?

Jag håller tummarna för att du vänder trenden i den här tråden nu :)

Åh men det låter ju toppen med bara en månads väntetid. Då hoppas vi att det klaffar och att ni kan göra ny behandling i maj.

Det blir mitt fjärde ägguttag! Har gjort fyra insättningar. Två färskåterföringar och två fet.

Håller med! Nu vänder vi på trenden och hoppas på många pluss framöver. :)
  • Clemmentina
    Smilla93 skrev 2021-03-17 16:20:16 följande:

Hej alla!

Kan svara på första frågan! Om de ska framkalla en mens brukar jag få starta med Provera typ 3 veckor efter första mensdag. Men det ska också passa i deras planering så ibland får man vänta lite längre. Fyra månader tror jag inte du kommer få vänta.

Läkarna trodde jag skulle vara lättstimulerad så fick bara 112,5 ie Gonal-f på första behandlingen men svarade dåligt och fick öka till 175 ie. Har förstått att man får se första omgången lite som en testomgång eftersom det är omöjligt att veta hur just du reagerar på medicinen.
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-03-17 20:02:05 följande:

Hej! ja man är ju inte alltid på topp att skriva i tråden, skönt att man kan komma o gå lite som man vill  oj att du fick mens som vanligt den gången, jag blödde en del under min graviditet men det var inte alls mängderna som en mens, så jag skulle bli väldigt förvånad om mitt prov visar något på kliniken imorgon  har haft en otrolig mensvärk i 3 dagar nu också och brukar bara ha det i en. 

snart är det ju dags för VUL i alla fall, då har man liksom en milstolpe avklarad, ska bli spännande att höra och följa dig denna gången ! kram

Ja blödningen kom exakt på bim den gången och jag hade mensvärk så blev väldigt överraskad när jag fick pluss på testdagen. Andra gången jag blev gravid hade jag ingen tendens till blödningar vid bim/testdag utan de kom först någon vecka senare. Håller såklart tummarna men förstår att du inte hoppas för mycket! Jobbigt med mensvärk som håller i sig. Hoppas du får bra besked om planen framöver är imorgon!

Börjar få rätt mycket känningar nu så det ska bli skönt med vul på fredag för att se hur det går. :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021