• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • IVF2021
    Smilla93 skrev 2021-04-17 12:16:39 följande:

Fy vad tråkigt med ytterligare ett nekande!!! Håller tummarna att du får börja nästa! Visst är du också på rmc i Malmö? Jag ska också börja på låg dos fast menopur så antagligen är det som du säger en test runda för att se hur man reagerar på hormoner.. Men vi får hålla tummarna att det blir många ägg trots låg dos!

Som jag förstått det har dosen med äggreserven att göra. Jag kör också på RMC Malmö och precis avslutat försök 1 med ett totalt misslyckande. Jag har tagit Menopur 112,5 E men riskerade trots låg dos överstimulering och fick ta Suprefact istället för Ovitrelle. Plockade ut 18 ägg men visade sig att nästan alla var omogna och att inget blev befruktat :(. Verkar som de har klurigt med oss som är lättstimulerade.

Heja er och lycka till med försöken! Jag fick också två nekande för att sen få ok för start.

Stimulering, undersökningar och plock har gått totalt över förväntan. Mått bra och fungerar bra. Bara resultatet som inte blev bra :(
  • IVF2021
    Smilla93 skrev 2021-04-17 12:16:39 följande:

Fy vad tråkigt med ytterligare ett nekande!!! Håller tummarna att du får börja nästa! Visst är du också på rmc i Malmö? Jag ska också börja på låg dos fast menopur så antagligen är det som du säger en test runda för att se hur man reagerar på hormoner.. Men vi får hålla tummarna att det blir många ägg trots låg dos!

Som jag förstått det har dosen med äggreserven att göra. Jag kör också på RMC Malmö och precis avslutat försök 1 med ett totalt misslyckande. Jag har tagit Menopur 112,5 E men riskerade trots låg dos överstimulering och fick ta Suprefact istället för Ovitrelle. Plockade ut 18 ägg men visade sig att nästan alla var omogna och att inget blev befruktat :(. Verkar som de har klurigt med oss som är lättstimulerade.

Heja er och lycka till med försöken! Jag fick också två nekande för att sen få ok för start.

Stimulering, undersökningar och plock har gått totalt över förväntan. Mått bra och fungerar bra. Bara resultatet som inte blev bra :(
  • Smilla93
    Truuly skrev 2021-04-17 15:35:14 följande:

Ja det stämmer :)

Precis. Kommer vara så nervös vid ultraljuden när man får besked om hur många äggblåsor man fått. Oufff.

Undrar varför en del får menopur o en del gonal ? Vad är skillnaden?

Det känns som att det är väldigt lång väntetid på rmc Malmö jämfört med andra ställen som det skriv om här i gruppen... Så tråkigt att behöva vänta en massa, man vill ju inget annat än att få köra igång.

Ja men precis, man kommer ju vara sjukt nervös.. Jag känner mig dock mest nervös över ägg plock, framförallt nu när ens sambo inte verkar få vara med i rummet..

Jag har faktiskt ingen aning om vad skillnaden är, men jag har pcos så kanske kan ha något med det att göra?
  • Smilla93
    IVF2021 skrev 2021-04-17 21:48:32 följande:

Okej det stämmer säkert! ;) men vad betyder då låg dos i samband med äggreserven? XD

Nej vad tråkigt att höra att det inte blev någon befruktning.. :( vet du varför det var så många som inte var mogna?

Vad skönt att processen gick bra, känns skönt att höra! Är väldigt nervös inför allt med sprutorna och så och framförallt äggplock..

Vet du när du kommer få köra igång igen? Håller verkligen tummarna för att nästa försök blir bra!! <3
  • Truuly
    IVF2021 skrev 2021-04-17 21:48:31 följande:

Åh nej vad tråkigt! Vilken besvikelse det måste ha varit :(

Har du fått en ny plan hur ni ska göra vid nästa försök, och när du får börja igen?

Hoppas de hittar en bra stimulering för dig nästa omgång!

Jag hoppas verkligen att jag får starta nästa månad men det känns inte så hoppfullt när det är dessa tider. Sen vill jag hoppas att den dosen de har bestämt ut till mig blir rätt på en gång! Men vet inte hur vanligt det är att man lyckas med det första omgången.

Tycker att de borde ha förklarat lite hur de tänkte när de bestämmer medicineringen osv.
  • Inalina
    Olivia1992 skrev 2021-04-16 21:17:28 följande:
    äter 10 mg varje dag, men har inte börjat ännu! ska börja 1 vecka innan äggåterföringen! 

men oj???? 100.000? såg att ni inte bor i sverige? måste vara dyrare hos er än här? 

jag började med sprutorna i onsdags Skrattande, på måndag ska jag ta blodprov och sen ultraljud på tisdag. 
    Ah ok jag förstår! verkar ju vara en rätt normal dos. 

ja vi bor i Schweiz.. och tja här kostar saker o ting lite mer helt enkelt, det finns heller inget högkostnadsskydd för mediciner så jag betalade ca 30 000kr bara för mina sprutor senast.. (och kommer väl göra igen..)

så spännande vi ligger i fas så många nu, ska bli intressant att höra om allas VUL, jag hoppas att många blåsor bildats redan från början denna gången, senast hade jag bara 4 som syntes på första VUL och det var ju lite lite. sen blev det fler men tror aldrig de mognade ordentligt då 4 befruktades. så jag skulle vara superglad om jag hade 8 vid första ultraljudet så det känns som att man fördubblar chansen till befruktning :)

jag tar blodprov och ultraljud och allt samtidigt på min klinik så det är ju rätt smidigt i alla fall=) ska dit på onsdag! 
  • Inalina
    Jill92 skrev 2021-04-16 18:31:40 följande:

Hej! Har följt tråden ett tag och hakar på nu när jag själv är i uppstart av IVF! :) Har precis fått mitt efterlängtade cellprovsvar( var såå orolig att det skulle dröja imed pressat läge på labben). Det visade ?endast lätta cellförändringar? så hoppas innerligt att det inte påverkar behandlingstarten. Nån som vet? I slutet på maj är iallafall planen att jag ska köra igång med korta protokollet. Just nu känns allt mest spännande och förväntansfullt, men får väl se hur det blir när man är mitt i allt. Vi har försökt bli gravida drygt två år.

hej o välkommen till tråden =) så spännande med IVF-start snart! jag tror inte de gör något åt lätta cellförändringar, men det borde ju kliniken veta om du ringer dem o hör efter? 

har ni fått någon förklaring till varför det inte funkat för er hittills? här inne är vi en del som gjort detta några gånger, och jag har även en dotter via ivf 2018 så undrar du över något är jag säker på att någon kan svara för vi vet alla vad ni går igenomHjärta
  • IVF2021
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-16 08:44:55 följande:

Jag upplevde en svullnad och visst obehag av sprutorna. men kunde jobba som vanligt men kanske va lite obekvämt och jobbigt med att böja sig och lyfta tungt osv. Va lite extra trött på kvällarna och fick jätteömma bröst. Jag blev överstimulerad och fick en annan spruta än ovitrellen innan ÄP för att stoppa överstimuleringen. Kände mer efter ÄP men då hade jag också 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och va överstimulerad så kanske inte så konstigt. :) Hade lite ont två-tre dagar efter men kunde jobba som vanligt redan efter en vilodag. Sen har kroppen känts lite ur balans efter det men har inte mått dåligt eller så. 

Håller med här! Stimuleringen och äggplocket gick mycket smidigare än jag förväntat mig. Tog iofs en väldigt låg dos Menopur. Lite huvudvärk under stimuleringens första vecka och trött om kvällarna, men annars ok. Har dock nu efter äggplocket mått lite si sådär. Själva plock-dagen mådde jag fint, sov bort nästan ett helt dygn v all medicinering. Har sen haft ont i magen :/. Fick ut 18 ägg och riskerade överstimulering men klarade mig nog undan det. Tog inte heller Ovitrellen utan istället en som hette Suprefact. Tror dock de petade på något endometriom eller så för jag fick en dos antibiotika intravenöst (Dallasin) direkt efter äggplocket. Plockade i torsdags och hoppas jag mår ok för att jobba imorgon.
  • IVF2021
    Dibella skrev 2021-04-16 10:29:29 följande:

Samma båda gångerna för mig, blir trött och lite trög i huvudet mest, lite svullen mot slutet. Första gången hade jag en del huvudvärk, inte lika mycket denna gången.

Men båda gångerna har det inte varit några problem att leva och jobba som vanligt. Jag tog heldag ledigt från jobbet dagen för äggplock förra gången, men var fit for fight att jobba direkt efter egentligen, men kommer nog ta ledigt denna gången med, mest för att det är gott att kunna vila efter att ha varit spänd och man vet aldrig hur man kommer må tänker jag, även om jag mådde oförskämt bra efter mitt första plock.

Oj! Kunde ha jobbat direkt efter äggplock? Vilken superkropp. Jag sov typ ett helt dygn. Vaknade till lite då och då och somnade om. :P Fick du inga dundermediciner under plocket?
  • IVF2021
    Smilla93 skrev 2021-04-18 10:38:03 följande:

Okej det stämmer säkert! ;) men vad betyder då låg dos i samband med äggreserven? XD

Nej vad tråkigt att höra att det inte blev någon befruktning.. :( vet du varför det var så många som inte var mogna?

Vad skönt att processen gick bra, känns skönt att höra! Är väldigt nervös inför allt med sprutorna och så och framförallt äggplock..

Vet du när du kommer få köra igång igen? Håller verkligen tummarna för att nästa försök blir bra!! <3

Enligt rekommendationer jag läst är 150 E Menopur ingångsdos om man tror att patienten kommer vara lättstimulerad eller har PCOS. Tror det är bättre att börja för lågt så man sen kan öka efter första VUL om det verkar blivit för lite stimulerat. De blir nervösa och planerar in äggplock snabbt när det börjar bli många blåsor även om bara hälften är stora. Så en låg dos att starta med är nog bättre än för hög för att äggen ska hinna mogna. På mig hade de nog velat stimulera någon dag till men de vågade inte pga risk för överstimulering. Så antagligen för kort process för mina ägg denna gång.

De skulle diskutera mig på ?stimuleringskonferens? på torsdag. Efter det får jag mer info om vad nästa steg blir. Läkaren jag pratade med visste inte.

Kommer troligen få köra igång igen om 1,5 cykel. Måste vara en mens för återhämtning emellan omgångarna. Så precis i början av juni hoppas jag på start!

Alltså. Sprutor och plock. Jag hade också trott det skulle vara mycket värre. Sprutorna fick min man ge mig, gick hur bra som helst. Och äggplocket. Också mycket bättre än jag trott! Personalen (alltså också på RMC Malmö) var super vilket gjorde att jag kände mig trygg trots att mannen fick stanna i vårt ?bås?. Fick massor av bra medicin intravenöst. Blev yr cirka 2 sekunder efter de sprutat in och sen var det klart. Kändes som det tog / minuter (vilket det självklart inte gjorde men jag tror jag tappade tidsuppfattningen lite ;) ).

Det kommer gå bra för dig! När tror du du får starta?
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021