• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • MeAndMyself
    Inalina skrev 2021-04-19 11:16:32 följande:

Hej vännen, Jag skulle inte stressa ihjäl mig, det är nog ingen fara alls med exakt dagen där, du kan nog vara lugn. Du fick ju en blödning i helgen uppenbarligen så du kunde ju inte veta när det skulle köra igång ordentligt.

jag hoppas du får lugnande besked från din klinik <3 Kram!

Tack för lugnande ord! Ja jag fick ju det, men vet ju bara spottings med facit i hand. Herregud så svårt att veta sånt här!! Blev ju stressad för i lördags var jag på dag 32 i menscykeln med, i vanlig fall ligger den på 28. Så hade ju gått över tiden med flera dagar.

Tänker att de finns risk för överstimulering? Jag fick gonal f 200, skulle fått 175 då de va rädda för att jag skulle bli överstimulerad men ändrade sig i sista stund (efter massa tjat från mig med haha).

Hoppas kliniken svarar snart så jag kan lugna mig..
  • Iväntanpåivf
    Olivia1992 skrev 2021-04-19 09:41:30 följande:
    jag gör IVF via landstinget, men har kontakt med fertilitetplus i stockholm på sidan om :) landstinget erbjuder inte dem typer av behandlingar eller medicinering, tyvärr... vet att privata klinker är mer öppna för alla hjälpmetoder utöver "vanlig" behandling av IVF. 

kortison är för att sänka immunförsvaret, då det kan stöta bort embryot. 
    blodförtunnande är för att få bättre blodflöde genom livmodern
    fragmin är mot ev. blodproppar, om det finns eller bildas blodproppar i livmodern eller kaneler kroppen som kan påverka flödet till livmodern. 
    intralipid är dropp, också för att sänka immunförsvaret.
    du kan läsa mer hos Fertilitetplus.se :)
    Marie hjälper till med recept på ovanstående mediciner :)
    Åh. jag förstår. Vet du om det finns nåt liknande ställe i tex gbg? Eller jobbar de kanske på distans också? 
  • Iväntanpåivf
    Olivia1992 skrev 2021-04-19 09:41:30 följande:
    jag gör IVF via landstinget, men har kontakt med fertilitetplus i stockholm på sidan om :) landstinget erbjuder inte dem typer av behandlingar eller medicinering, tyvärr... vet att privata klinker är mer öppna för alla hjälpmetoder utöver "vanlig" behandling av IVF. 

kortison är för att sänka immunförsvaret, då det kan stöta bort embryot. 
    blodförtunnande är för att få bättre blodflöde genom livmodern
    fragmin är mot ev. blodproppar, om det finns eller bildas blodproppar i livmodern eller kaneler kroppen som kan påverka flödet till livmodern. 
    intralipid är dropp, också för att sänka immunförsvaret.
    du kan läsa mer hos Fertilitetplus.se :)
    Marie hjälper till med recept på ovanstående mediciner :)
    Åh. jag förstår. Vet du om det finns nåt liknande ställe i tex gbg? Eller jobbar de kanske på distans också? 
  • Empan89

Tänker att jag hakar på här, tog första sprutan Menopur idag. Försökt i snart två år, ofrivilligtbarnlösa. Hittar inga fel och är exemplariska i övrigt, nu hoppas vi allt

Vi kan på att detta nu lyckas ????

• Inalina
    Empan89 skrev 2021-04-19 12:54:29 följande:

Tänker att jag hakar på här, tog första sprutan Menopur idag. Försökt i snart två år, ofrivilligtbarnlösa. Hittar inga fel och är exemplariska i övrigt, nu hoppas vi allt

Vi kan på att detta nu lyckas ????

hej o välkommen! vi är många som är i gång nu så roligt med en till i tråden! förhoppningsvis känner du också mkt stöd och positiv energi i tråden, man både gläds och sörjer med folk här, håller tummarna för dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Inalina
    Annna84 skrev 2021-04-15 15:19:08 följande:
    Vad skönt att du har bestämt dig för hur du ska göra :) Jag skulle också vilja testa lite tilläggsmediciner, men får hålla tillgodo med enbart sprutorna den här gången och be till gudarna att det blir den sista :)

Jag förstår att det inte är någon höjdare med att springa och hoppa runt när det blir läckage.. Tänk vad vi kvinnor ska vara med om ;) Men det är bra att det faktiskt går att göra något åt det.

Nu har jag tagit 3st sprutor och än så länge känner jag ingenting, generellt har jag känt mig ganska opåverkad av hormonerna. Precis, första vul ät på måndag, dag 8. När har du ditt första? Kram
    hejsan! hur gick det på ditt första VUL idag? Solig
  • Olivia1992
    Inalina skrev 2021-04-19 11:07:21 följande:
    hehe ja precis, man vet ju att det är värt det i slutändan liksom, vi har inget val här i Schweiz ändå, så Sverige är fantastsikt med 3 IVF försök gratis. Dock är ju detta syskonförsök så det hade vi fått bekosta privat i alla länder ;)

alltid spännande inför första VUL tycker jag, får försöka inte ha för höga förhoppningar här, jag vet ju att kliniken försöker med alla medel för att det ska funka för oss så jag kan inte skylla på dem i alla fall om det inte blir utfallet jag önskar mig. Ja precis, jag har VUL och blodprov på ons och strax därefter akupunktur så det blir en spännande dag! skulle du också köra akupunktur? jag minns inte allas exakta planer här nu, vi är rätt många som kör samtidigt vilket är jätteroligt! =)
     jaa precis! håller med om att det är spännande Skrattande och precis som du säger så vill dom ju lyckas så dom gör ju allt som krävs för att få det så bra som möjligt! 
    det kändes skönt nu när dom ringde och sa att jag skulle fortsätta med samma dos, tidigare har dom alltid höjt dosen efter blodprovet. 
    jag ska ta akupunktur på torsdag, och sen en till behandling direkt innan återföringen:) 
    hur ser din plan ut? :)
    haha, nej jag håller med dig, man har tillräckligt att hålla koll på sitt egna.. ;)
    precis, vi är många i samma båt just nu och det känns jättekul och spännande! 
  • Olivia1992
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-19 11:38:18 följande:
    jag vet faktiskt inte, men det skadar inte att kolla med henne :) hon hjälper dig nog gärna! :)
    sist jag var där så lät det som hon hade den mesta kollen på alla kliniker inom området runt om i landet, så hon vet säkert något i gbg :) 
    Lycka till Skrattande
  • MeAndMyself
    Inalina skrev 2021-04-19 11:16:32 följande:

Hej vännen, Jag skulle inte stressa ihjäl mig, det är nog ingen fara alls med exakt dagen där, du kan nog vara lugn. Du fick ju en blödning i helgen uppenbarligen så du kunde ju inte veta när det skulle köra igång ordentligt.

jag hoppas du får lugnande besked från din klinik <3 Kram!

Fick svar från kliniken nu! Du hade rätt! De va ingen fara att jag råkat ta gonal f två gånger för tidigt. De sa att jag skulle fortsätta som planerat nu när jag i alla fall är igång :)
  • Dhalia
    Iväntanpåivf skrev 2021-04-19 11:38:17 följande:

Sokolova gynkliniken i gbg har jag för mig erbjuder intralipiddropp. Dem kanske kan skriva ut dem andra medicinerna också men har ingen aning.
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021