• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Estelle011
    Inalina skrev 2021-05-07 08:26:17 följande:

Hej alla fina kämpar, blir så glad att läsa att flera får plus nu här senaste dagarna, det förtjänar ni alla och det är så sjukt tufft med kämpandet efter första bebisen! 

Idag blev det tyvärr lite jobbigt här då blodet började rinna igår och mina tester är vita som snönGråter Grät en skvätt med mannen nyss och det känns lite bättre i alla fall men man förstår ju inte varför det ska vara så otroligt svårt att få ett litet syskon  (när det dessutom har lyckats en gång tidigare). Sorgen är inte lika stark som den är när man är barnlös men besvikelsen är ändå stor och man lägger ju ner all sin energi, tid, pengar, känslor och allt sitt hopp på dessa försök. Jag som alltid har en plan i vanliga fall känner mig lite förlamad och vet ärligt talat inte hur vi ska gå vidare denna gången efter 2 misslyckade försök denna våren. 

Ni är så fina i den här tråden, kanske inte var det roligaste inlägget en fredag morgon, men jag hoppas innerligt på er som ska testa nu idag och i helgen att ni får plus, för den lyckan ska ALLA få uppleva. Stor kramHjärta

Kram till dig Hjärta du sprider sån positiv energi här och peppar alla, tråkigt att det inte gick. Det skulle vara så mycket enklare om man kunde veta varför blev inte plus. 

Det är ok att ta en dag för att vara ledsen, gråta och vara förbannad på allt och alla men sen börja tänka positivt och fundera på nästa steg. Kanske Prag ändå, när ni redan har positiva erfarenheter. 
  • Inalina
    Jenzia skrev 2021-05-07 09:12:53 följande:
    Fy vad tråkigt att höra! Du förtjänar ju också att få ditt plus nu och då börja baka ett syskon till din dotter <3

Ta lite tid för att ladda om batterierna. Dessa försök tar så mycket på, både emotionellt och fysiskt. Och för er del också finansiellt då det är mycket pengar att lägga per försök.

Om ni landar i fler försök så är det kanske klokt att testa en annan klinik. Er klinik i Prag eller kanske Olgakliniken i S:t Petersburg? De ska vara bra på kvinnor som är lite äldre och har lägre odds att uppnå graviditet.

Ta hand om varandra, sörj och försök hitta saker som ni kan göra för att må bra trots att det känns svårt just nu <3
    Tack vännen, det var fint sagt. Ja jag är inne på att testa en annan klinik, men då blir det nog Gennet i Prag då jag gillade dem, de känner mig, och är väldigt proffsiga och det har lyckats förr.
    Har också hört gott om kliniken i St Petersburg och även i Riga så det var bra tips annars,

Funderar på vad jag själv kan göra för att försöka förbättra min äggkvalitet, och tänkte be min läkare här skriva ut DHEA tabletter och Q10 i alla fall så får jag se om det kan förbättra om jag äter under en längre tid. 

Jag håller tummarna och är väldigt nyfiken på ditt test i morgon!!Glad
  • Jenzia
    Iväntanpåivf skrev 2021-05-07 09:30:29 följande:

Grattis till er som plussat! 

Inalina och Dibella ledsen för era minus :(   <3

Här kom mensen igår så smått och idag blöder jag rejält och tempen dök så för min del är det också kört denna gången. 

Ringde Sahlgrenska igår och ville höra vad nästa steg är och om man kan få prata med en läkare om vilka möjligheter som finns. Men se nej det går visst inte för sig. Att få telefontid med läkaren kan ta 1-2månader och eftersom vi har två kvar i frysen så gör man dem först en i taget på precis samma sätt som nu och utan progesteron eller annan behandling. 

Så sjukt oflexibelt och opersonligt! 

Jag fyller 40 i november och efter det får man inte göra fler behandlingar bara insättningar, och ska jag ens ha en chans att hinna tre behandlingar så behöver man köra en omgång sprutor till innan sommaren. ''Men så brukar man inte göra'' 

Sen ska det ju ha semesterstängt 4 veckor också och när jag räknar efter så är sannolikheten väldigt stor att jag kommer ha två av mina ägglossningar under dessa semesterveckor..... så sjukt typiskt!!! 

Ska försöka tjata mig till Lutinus denna gången iaf. Va så sjukt kåt i mitten på lutealfasen och svajjig temp och det ska vara ett typiskt tecken på högt östrogen och lågt progesteron så tänker att min kropp trots allt behöver hjälp. 

Enda fördelen just nu är att pms-en släppt och livet känns ljusare i allmänhet. Så nu börjar jag ladda för nästa FET. 

Kanske inte det gladaste meddelandet här heller en fredag. Men nu har jag skrivit av mig och ondgjort mig lite över den kassa sjukvården. 

Håller tummarna att ni andra får plus nu. 

<3

Så tråkigt att höra att mensen kommit Är det bara jag kvar nu kanske? Jag har ju både lång lutealfas i mig själv OCH tar extra lutinus, så mensen lär ju inte komma innan testdag oavsett. Så konstigt att du inte kunde få lutinus också! Låter som du har koll på kroppen och att du fick en dipp i progesteronet i mitten av lutealfasen. Det är rätt vanligt, men kanske lite kritiskt om det sker dagarna för när embryot ska fästa!

I systertråden om att göra ivf höst/vintern 2020 var det faktiskt en kvinna som fick beviljat att göra en ny sprutbehandling trots att hon hade embryon i frysen. Just pga att hon skulle fylla 40 år. Gå in och läs. Kanske kan du få något tips? Stor kram!
  • Inalina

Här kom mensen igår så smått och idag blöder jag rejält och tempen dök så för min del är det också kört denna gången. 

Ringde Sahlgrenska igår och ville höra vad nästa steg är och om man kan få prata med en läkare om vilka möjligheter som finns. Men se nej det går visst inte för sig. Att få telefontid med läkaren kan ta 1-2månader och eftersom vi har två kvar i frysen så gör man dem först en i taget på precis samma sätt som nu och utan progesteron eller annan behandling. 
    Jag fyller 40 i november och efter det får man inte göra fler behandlingar bara insättningar, och ska jag ens ha en chans att hinna tre behandlingar så behöver man köra en omgång sprutor till innan sommaren. ''Men så brukar man inte göra'' 
    Sen ska det ju ha semesterstängt 4 veckor också och när jag räknar efter så är sannolikheten väldigt stor att jag kommer ha två av mina ägglossningar under dessa semesterveckor..... så sjukt typiskt!!! 

Ska försöka tjata mig till Lutinus denna gången iaf. Va så sjukt kåt i mitten på lutealfasen och svajjig temp och det ska vara ett typiskt tecken på högt östrogen och lågt progesteron så tänker att min kropp trots allt behöver hjälp. 

Enda fördelen just nu är att pms-en släppt och livet känns ljusare i allmänhet. Så nu börjar jag ladda för nästa FET. 

Kanske inte det gladaste meddelandet här heller en fredag. Men nu har jag skrivit av mig och ondgjort mig lite över den kassa sjukvården. 

<3

Hej, så tråkigt att du inte fick plus denna gången =( förstår att besvikelsen är stor. 

Jag förstår att du känner att kliniken är oflexibel, dock har jag hört att folk fått fortsätta med sina försök när man är inne i IVF svängen redan så det skulle jag inte räkna som helt kört även månaderna efter att du har fyllt 40 om du gör ett frysförsök först. (eller har kliniken sagt att det absolut inte går?) Dessutom är gränsen vid 40 i Sverige oerhört låg så jag skulle bli förvånad om den inte höjs snart).

Det är ju dock logiskt att man använder sina frysta ägg när man fått fina blastocyster istället för att behöva gå igenom behandling, äp etc igen när det redan finns en ganska stor chans till graviditet som det ser ut nu med 2 fina i frysen. 

Skönt att du känner dig positiv trots allt och kan blicka framåt, sa de när nästa FET kan bli? Min dotter blev till på FET så jag tror på snöflingorna!!
  • Inalina
    Estelle011 skrev 2021-05-07 09:35:55 följande:
    Kram till dig Hjärta du sprider sån positiv energi här och peppar alla, tråkigt att det inte gick. Det skulle vara så mycket enklare om man kunde veta varför blev inte plus. 

Det är ok att ta en dag för att vara ledsen, gråta och vara förbannad på allt och alla men sen börja tänka positivt och fundera på nästa steg. Kanske Prag ändå, när ni redan har positiva erfarenheter. 
    Tack snälla du, ja om alla kunde få svar på varför det inte blev något så slapp man googla tills fingrarna blev avdomnade Flört 

Har du redan börjat planera för FET för lilla snöflingan?
  • Clemmentina
    Inalina skrev 2021-05-07 08:26:17 följande:

Hej alla fina kämpar, blir så glad att läsa att flera får plus nu här senaste dagarna, det förtjänar ni alla och det är så sjukt tufft med kämpandet efter första bebisen! 

Idag blev det tyvärr lite jobbigt här då blodet började rinna igår och mina tester är vita som snön Grät en skvätt med mannen nyss och det känns lite bättre i alla fall men man förstår ju inte varför det ska vara så otroligt svårt att få ett litet syskon  (när det dessutom har lyckats en gång tidigare). Sorgen är inte lika stark som den är när man är barnlös men besvikelsen är ändå stor och man lägger ju ner all sin energi, tid, pengar, känslor och allt sitt hopp på dessa försök. Jag som alltid har en plan i vanliga fall känner mig lite förlamad och vet ärligt talat inte hur vi ska gå vidare denna gången efter 2 misslyckade försök denna våren. 

Ni är så fina i den här tråden, kanske inte var det roligaste inlägget en fredag morgon, men jag hoppas innerligt på er som ska testa nu idag och i helgen att ni får plus, för den lyckan ska ALLA få uppleva. Stor kram

Dibella skrev 2021-05-07 08:36:31 följande:

Usch vad tråkigt  Låter sunt att sörja ihop och bara låta sig själv få känna allt som kommer med ett minus.

Det är fortsatt minus här för oss med. Vi får hoppas på tredje gången gillt helt enkelt. Har ni hunnit tänka så långt än eller tar ni det dag för dag?

Jag pratade med landstinget igår, förra gången sa de 8 månaders kötid från inkommen remiss, igår sa det 5-6 månader, så känns inte lika tufft längre. Förhoppningsvis kanske man blir kallad efter semesterstängningen, då har det gått 6 månader från remiss för mig.

Nämen fy vad tråkigt! :( Lider verkligen med er! Styrkekramar till er.

Dibella, tror och hoppas ni blir kallade nu direkt efter sommaren. Sa du till dem att ni vill stå på kort varsel listan? Vi blev kallade efter 5 mån pga av det. Har ni något kvar i frysen på den privata kliniken? Väljer ni att vänta med det?
  • Iväntanpåivf
    Jenzia skrev 2021-05-07 09:51:20 följande:
    Så tråkigt att höra att mensen kommit Är det bara jag kvar nu kanske? Jag har ju både lång lutealfas i mig själv OCH tar extra lutinus, så mensen lär ju inte komma innan testdag oavsett. Så konstigt att du inte kunde få lutinus också! Låter som du har koll på kroppen och att du fick en dipp i progesteronet i mitten av lutealfasen. Det är rätt vanligt, men kanske lite kritiskt om det sker dagarna för när embryot ska fästa!

I systertråden om att göra ivf höst/vintern 2020 var det faktiskt en kvinna som fick beviljat att göra en ny sprutbehandling trots att hon hade embryon i frysen. Just pga att hon skulle fylla 40 år. Gå in och läs. Kanske kan du få något tips? Stor kram!
    tack <3 

Håller tummarna för dig
  • Clemmentina

<3

Åh nej vad tråkigt att höra! Så ledsen för din skull. Inte direkt förvånad över svaret du fick från SU. De agerar enligt sina rutiner och gör sällan några anpassningar. Det du kan göra är att fråga läkaren vid vul eller så om det inte går att få ett telefonmöte innan. Kommer du göra någon mer återföring innan semestern? Stor kram
  • Estelle011
    Inalina skrev 2021-05-07 10:29:13 följande:
    Tack snälla du, ja om alla kunde få svar på varför det inte blev något så slapp man googla tills fingrarna blev avdomnade Flört 

Har du redan börjat planera för FET för lilla snöflingan?
    Ja, jag var där imorse och har redan ägglossning på gång. Nu vill dem följa det och se när det blir återföring. 
    Jag är inte så påläst. Gjorde FET bara en gång, och då hade jag Ovitrelle för att få tajma in ägglossning. Nu kanske sker naturligt...ingen aning. Men ska tillbaka på måndag nästa vecka :) 

Vi planerade att resa bort nästa vecka, men nu kanske kommer inte att gå. Det är svårt att hitta på en anledning, vi har inte berättat för någon. Man kan väl alltid säga att det är Corona Skrattande
  • Inalina
    Estelle011 skrev 2021-05-07 10:37:58 följande:
    Ja, jag var där imorse och har redan ägglossning på gång. Nu vill dem följa det och se när det blir återföring. 
    Jag är inte så påläst. Gjorde FET bara en gång, och då hade jag Ovitrelle för att få tajma in ägglossning. Nu kanske sker naturligt...ingen aning. Men ska tillbaka på måndag nästa vecka :) 

Vi planerade att resa bort nästa vecka, men nu kanske kommer inte att gå. Det är svårt att hitta på en anledning, vi har inte berättat för någon. Man kan väl alltid säga att det är Corona Skrattande
    åh så spännande, skönt att vara igång igenGlad nej det finns ju alla möjliga olika protokoll att gå efter och ingen vet vilket som blir bäst. 

Skulle ni resa utomlands? oj vad jag själv längtar tills när man kan ta en långhelg nånstans eller åka en vecka till havet.. ujujuj känns ändå som att det närmar sig nu!

Vi har heller inte berättat för någon, och som du säger, med ändrade planer går det ALLTID skylle på Corona..
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021