• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2022-03-26 07:12:01 följande:

Inte varit in på ett tag och ser att Jill92 plussat. Härlig överraskning! Grattis! Hoppas du får må bra men ändå känner dig gravid. 

Och skönt Inalina, Emma1b och Frida123123 att era små utvecklas som de ska och växer till sig. Hoppas ni får må bra i era graviditeter!

Always choklad: Kan vara bra att utreda din ev blödningsbenägenhet. Jag håller också på att utredas ( har kraftiga blödningar vid mens och haft problem i samband med kirurgiska ingrepp) och vissa kan få missfall pga det så det kan vara bra att utreda ur en fertilitetssynpunkt. 

Var snäll mot dig, inte konstigt du kan känna dig nedstämd när någon annan har en bebis. All kamp du sliter med tar ju, och din saknad och längtan gör sig påmind.

Hoppas ni hittar vilken klinik som känns bäst för er nu och att ni kan komma igång när ni önskar. Tungt när kriget sätter stora hinder. 

I väntan på äggdonator gjorde jag ändå ännu ett IVF försök. Min läkare har haft hopp eftersom jag alltid fått få men fina embryon. Fick denna gång bara ut tre ägg men det gav ett toppembryo även denna gång. Och jag plussade! Men, två dagar senare var testerna negativa och när jag slutade med lutinus kom blödningen. Så jäkla tungt och trist. Allt slit och alla pengar i sjön. Är ganska bitter över att vara själv. Hade jag haft spermier kanske jag kunnat bli gravid hemma men utan spermier är det svårt. Inseminationer är för låg chans och IVF blir så dyrt och slitigt när en bara får till ET och aldrig till frys.  Får försöka tänka vad som ger störst chans till barn, och kanske är mina ägg av dålig kvalite att det ändå gett fler missfall. Sörja och ta nya tag. Jag hoppas de snart har en donator till mig. Är less på att kämpa och längtar efter att denna kamp tar slut en dag.

Hej vännen, åh kan knappt föreställa mig efter allt man har gått igenom att äntligen få ett plus efter allt kämpande! så otroligt orättvist när man då inte får behålla den otroliga känslan och få rida på vågen. Jag kan förstå att man känner sig bitter och sviken och även lurad (av både sin egen kropp och att det inte bara ska få fungera liiite åt ens eget håll för en gångs skull i denna processen!) 

Jag håller verkligen tummarna för att de hittar en donator snart, jag kan nog rekommendera min klinik i Prag, Gennet heter den om du skulle vilja se dig om efter donator om det tar för lång tid på din klinik, jag tycker bemötandet vart bra och de verkar duktiga på ÄD. Jag förstår att insemination känns som för låg chans, beundrar alla här inne som tar nya tag gång efter gång, till slut ska det lyckasHjärta
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-03-29 15:41:58 följande:

Hej
    Idag hade jag mitt första möte med Instituto Bernabeu på Mallorca

Det kändes bra. De har typ samma approach som Olga. Verkar bara gå lite snabbare där. De har större klinik och mer parallell forskning som bedrivs. Mitt orosmoment om att allt ska gå på 18mån sen stänger de banken så att säga ...de har satt 18 månader för att man inte ska få för sig mitt i processen och resa typ jorden runt. Då måste provningen etc typ startas om, att få veta det känns skönt. Vi får nog veta senare i veckan vilka prover vi behöver ta för att kvala in på deras garantiprogram. Håller tummarna! Innebär lite mer prover på min sambo känns bara rättvist. Har tryckt så många nålar i mig så jag kan dela med mig den bördan lite gladeligen. 

Hej! Vad skönt att ni kommer framåt med klinik på Mallorca. Känns ju definitvt som ett enklare resmål att ta sig till och det är ju fantastiskt vackert där med!

Alla kliniker (i alla fall utomlands) vill att man har prover som är MAX 12 mån gamla när man börjar hos dem, så drar de ut på tiden måste man ta om allt igen vilket är lite jobbigt såklart. Det har jag fått göra flera gånger...

Håller tummarna att ni 'kvalar' in på garantiprogrammet :) Förstår känslan också att mannen behöver synas mer under lupp - det är ju helt otroligt med alla tester och invasiva ingrepp, undersökningar som vi kvinnor ska behöva gå igenom i den här processen.. medan mannen behöver lämna typ 1 blodprov och 1 spermaprov (ev 2) och that´s it! Om ni kvalar in, när får ni då börja tror du?
  • Always choklad

Hej
    Ja eller hur!
    Låter som en första stimuleringcykel kan vara aktuellt inte denna cykel som blir men ev. då nästa. Beror väl på proverna antar jag..

• Kronärtskocka
    Inalina skrev 2022-03-30 13:16:00 följande:
    Hej vännen, åh kan knappt föreställa mig efter allt man har gått igenom att äntligen få ett plus efter allt kämpande! så otroligt orättvist när man då inte får behålla den otroliga känslan och få rida på vågen. Jag kan förstå att man känner sig bitter och sviken och även lurad (av både sin egen kropp och att det inte bara ska få fungera liiite åt ens eget håll för en gångs skull i denna processen!) 

Jag håller verkligen tummarna för att de hittar en donator snart, jag kan nog rekommendera min klinik i Prag, Gennet heter den om du skulle vilja se dig om efter donator om det tar för lång tid på din klinik, jag tycker bemötandet vart bra och de verkar duktiga på ÄD. Jag förstår att insemination känns som för låg chans, beundrar alla här inne som tar nya tag gång efter gång, till slut ska det lyckasHjärta
    Ja, sorgen kommer ta sin tid att hantera. Alla drömmar och allt kämpande som inte blev.

Samtidigt som jag fortsätter kämpa och tror att det en dag kommer ett liv som jag får välkomna till världen.. Tack för tipset. Förstått att många är nöjda med den kliniken. Som ensamstående tror jag inte (men är inte helt säker) att de skulle ta emot mig tyvärr. Alternativen blir färre som ensamstående och begränsas ytterligare av att jag vill ha en öppen donator.

Men, dagens glädje: Min klinik ringde mig idag och erbjöd mig en donator. Så nu är bollen äntligen i rullning. Jag har ingen direkt koll på något om behandling och tidsplan. Men just nu spelar det ingen roll. Det kommer lösa sig tids nog. Och jag kan samtidigt som jag sörjer också känna hopp inför att jag nu får större chans att lyckas! 
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2022-03-30 21:27:08 följande:
    Ja, sorgen kommer ta sin tid att hantera. Alla drömmar och allt kämpande som inte blev.

Samtidigt som jag fortsätter kämpa och tror att det en dag kommer ett liv som jag får välkomna till världen.. Tack för tipset. Förstått att många är nöjda med den kliniken. Som ensamstående tror jag inte (men är inte helt säker) att de skulle ta emot mig tyvärr. Alternativen blir färre som ensamstående och begränsas ytterligare av att jag vill ha en öppen donator.

Men, dagens glädje: Min klinik ringde mig idag och erbjöd mig en donator. Så nu är bollen äntligen i rullning. Jag har ingen direkt koll på något om behandling och tidsplan. Men just nu spelar det ingen roll. Det kommer lösa sig tids nog. Och jag kan samtidigt som jag sörjer också känna hopp inför att jag nu får större chans att lyckas! 
    Ja just det förlåt, de är lite restriktiva i Tjeckien, tror t.o.m. man ev måste vara gifta sedan en tid tillbaka, glömde helt bort det.
    Men låter ju fantastiskt att kliniken ringde!! Vad spännande att du är igång, vet du om det vanligtvis är FET som de kör då eller får man tillbaka ett färskt embryo? Känns som att det är mkt som ska tajmas in om det är i en färsk cykel men allt går juFlört Vad spännande!! Lite skönt också att du slipper äggplock och de jobbigaste grejernaGlad! stor kram!
  • Kronärtskocka
    Inalina skrev 2022-03-31 09:57:06 följande:
    Ja just det förlåt, de är lite restriktiva i Tjeckien, tror t.o.m. man ev måste vara gifta sedan en tid tillbaka, glömde helt bort det.
    Men låter ju fantastiskt att kliniken ringde!! Vad spännande att du är igång, vet du om det vanligtvis är FET som de kör då eller får man tillbaka ett färskt embryo? Känns som att det är mkt som ska tajmas in om det är i en färsk cykel men allt går juFlört Vad spännande!! Lite skönt också att du slipper äggplock och de jobbigaste grejernaGlad! stor kram!
    Både min danska klinik och den klinik som gör äd här i Sverige där jag bor kör med FET. Dröjer nog till slutet av maj innan det är dags för insättning då jag har lite prover att följa upp. Men det känns bara bra. Tid för återhämtning och läkning och för att samla ny kraft. Lyxigt att veta att jag sedan förhoppning har fina blastocyster i frysen. Det har jag aldrig haft. Så det känns bra. Men donerade ägg är varje månad som går inte så stressig heller. Kram!
  • Sanathalie

Hej allesammans!
    Så fint att se att den här tråden tågar på, med allt från fina hejarop, sorg, tröst och lycka Hjärta Det är en ofattbart svår resa på så många sätt.

Vi påbörjade vår Ivf i slutet av förra året, fick sex st fina femdagars-embryon till frysen och har gjort två återföringar i simulerad cykel med progynon och lutinus men inget av de två tog sig.
    Vi valde att pausa en månad eftersom jag inte mådde bra av alla hormoner och har sedan trackat ägglossningen med stickor för att göra en ny åf i naturlig cykel efter rekommendation från kliniken.
    Problemet är att igår och idag är jag som mest fertil enligt stickan och åf blir då på lördag eller söndag men kliniken har inte öppet på helger vilket för mig låter helt sanslöst! För hur kan man driva en sådan verksamhet utan att kunna anpassa efter sina patienters cykler? Jag har sedan innan inte så mycket förtroende kvar för kliniken av olika anledningar och det här spädde bara på mina redan dåliga känslor vilket känns så trist.
    Hur ser det ut där ni går? Har jag missförstått detta och är det så att de flesta har verksamheten stängd på helger?
    Enligt kliniken ska jag behöva ta progynon ändå för att styra när vi kan planera återföringen. 
    Jag känner mig så frustrerad över allt det här.

Ha en fin måndag allihop Hjärta

• Kronärtskocka
    Sanathalie skrev 2022-04-04 15:59:43 följande:

Hej allesammans!
    Så fint att se att den här tråden tågar på, med allt från fina hejarop, sorg, tröst och lycka Hjärta Det är en ofattbart svår resa på så många sätt.

Vi påbörjade vår Ivf i slutet av förra året, fick sex st fina femdagars-embryon till frysen och har gjort två återföringar i simulerad cykel med progynon och lutinus men inget av de två tog sig.
    Vi valde att pausa en månad eftersom jag inte mådde bra av alla hormoner och har sedan trackat ägglossningen med stickor för att göra en ny åf i naturlig cykel efter rekommendation från kliniken.
    Problemet är att igår och idag är jag som mest fertil enligt stickan och åf blir då på lördag eller söndag men kliniken har inte öppet på helger vilket för mig låter helt sanslöst! För hur kan man driva en sådan verksamhet utan att kunna anpassa efter sina patienters cykler? Jag har sedan innan inte så mycket förtroende kvar för kliniken av olika anledningar och det här spädde bara på mina redan dåliga känslor vilket känns så trist.
    Hur ser det ut där ni går? Har jag missförstått detta och är det så att de flesta har verksamheten stängd på helger?
    Enligt kliniken ska jag behöva ta progynon ändå för att styra när vi kan planera återföringen. 

Hej!

Gott att ha så många i frysen, men jag förstår frustrationen kring att ÄL måste stämma med klinikens öppettider. Speciellt när kroppen egentligen skulle klara sig utan hormonerna.

Vet att detta har diskuterats i poddar och i trådar innan. Men vet inte riktigt hur olika kliniker jobbar. Vet att CLV iaf har öppet även på helgerna och att det är en säljspitch för dem. Oklart om min klinik i Gbg hade det, tror inte det. Har hört andra i Gbg iaf gjort återföringar (ej ägguttag) på helgen på andra kliniker. ( Kanske något jag bör kolla med min nya danska klinik när jag tänker efter?.)

Hoppad du får fler svar här. Och jag tror vi alla förstår frustrationen av att vara i händerna på andra och inte kunna påverka något själv.

• Inalina
    Sanathalie skrev 2022-04-04 15:59:43 följande:

Hej allesammans!

Hejsan! ja det är en fin tråd Hjärta låter som någon annan skrev, fantastiskt att ni fick så många fina embryo till frysen! Jag kan tänka mig att din klinik har gjort stimulerad cykel i första hand om de inte är öppna på helgerna, det låter logiskt då man kan styra det lite mer.

Utomlands gör de oftast inte alls naturliga FET-cykler för det är för svårt att tajma in och blir en onödig stress för patienten, jättetråkigt att höra att du håller på att tappa förtroende för kliniken dock :(
    jag har nog tyvärr inte så många tips och råd att ge, förutom att kanske fortsätta med stimulerade cykler för att slippa stressen över helger. Stor kram{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021