• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Inalina
    Frida123123 skrev 2022-05-04 18:38:22 följande:
    Hej Inalina! Du måste vara rätt långt gången nu, kan det vara vecka 29-30 kanske :). Kul. Själv är jag i vecka 25+2 idag. Allt går toppen. Var hos bm igår, och allt var normalt. 
    hejsan! 
    japp v 30 idag :) vad skönt att höra att allt går bra för dig, här är det också bra, så länge jag inte mår illa så känner jag inte att jag har så mkt att klaga på ;) och det slutade i v 17-18 typ;)

jag går hos gynekolog varannan vecka då jag har lite riskgraviditet med mkt sammandragning etc (men det hade jag även förra gången) så roligt att få se den lille på ultraljud ofta ;)
    Kram!
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2022-05-04 20:56:58 följande:

Frida123123: Härligt att veckorna går och det börjar närma sig för er! 

Always choklad: Segt att behöva göra sånt detektivarbete. Hoppas du hittar alla provsvar tillslut! Det är dumt att inte allt syns lätt i journalen på 1177. Får du begära ut dem i papper från olika ställen då? Skönt att ni kände er bra omhändertagna på kliniken. Gott inför nästa resa. 

Här känner jag mig så olycksförföljd. Var till gyn idag, på eget initiativ bara för att se att allt såg bra ut då jag vid sista IVFen hade ovanligt tjock slemhinna, sedan blev jag ju gravid och fick missfall. Idag hittade de en polyp i min livmoder. Så där gick planerna på den första insättningen med ett donerat ägg upp i rök. Istället skickades remiss till hysteroskopi för borttagande av polypen. Oklart hur lång väntetid det är. Fy fan vad jag är less på alla udda saker som händer ( har genomgått en generisk undersökning och en konisering under dessa år som försökare) som om inte försöken i sig är en kamp..

hej vännen, ja det är tufft med motgång efter motgång när man bara vill bli gravid! det är ju ganska vanligt att man får en polyp eller att en äggblåsa blir kvar och inte spricker etc efter ägglossning/IVF, jag har haft så flera gånger och oftast försvinner de ju vid nästa mens. Jag har faktiskt fått göra en insättning en gång trots att de hittat en liten polyp men de menade på att det skulle försvinna av sig själv, och jag BLEV gravid den gången och fick min dotter. Kanske var den så liten att det inte skulle göra någon skillnad..

Jag tycker det är lite konstigt att de skickar en remiss direkt istället för att kolla om 4 v igen om den är borta? nu har ju inte jag all info, och kanske har du en polyp som de kan se direkt behöver tas bort. 

Jag har också tagit bort en polyp med hysteroskopi/titthålsundersökning innan vi började med IVF men den hade då setts under flera år på ultraljud. (har även gjort konisering - så jag vet vad du går igenomHjärta

Stor kramHjärta
  • Inalina
    Always choklad skrev 2022-05-04 20:35:41 följande:

@Inalina
    Nä inga prover på mig denna gång.
    Jag håller däremot på att leta mig galen på att få resultat från mammografi och cellprov. Inte varit lätt i Sverige får man det nämligen endast med personnummer och resultat ej datum? Man måste verkligen vara ihärdig och lite av en detektiv, jättekonstigt. Kommer få intyg på mailen och via brev där detta står. Har kvar vad min blodgrupp är ingen verkar veta var man kan få tag på den och på 1177 står det att den är tagen men ej vidimerad..väntar nu att de ska ringa åter imorgon då de ej återkom idag som det var sagt.

Därefter kvarstår min sambos blodgrupp samt hans karotyp då de kollar kromosomförändringar i blod som jag förstått. Just nu står det på hans 1177 att läkare tittar på det då vi begärt journal från hans del av vår missfallsutredning. Inte lätt att få veta sina egna uppgifter om sin egen hälsa...

ah jag känner igen det där detektiv-arbetetet! jag har bott i lite olika länder innan vi flyttade till schweiz och har också behövt de där intygen att skicka till olika kliniker att man exempelvis vart vaccinerad mot allt möjligt etc etc eftersom mina blodprover inte visar detta. men trägen vinner ;) Jag som trodde att Sverige var så enkelt då man har tillgång till sina journaler online via 1177 (det finns inte i andra länder vad jag vet!)

ang blodgrupp fick jag åka in snabbt som ögat och ta ett sånt prov efter ett tidigt MF innan jag fick min dotter så att det inte visade sig att man var RH negativ eller hur det nu var. nu för tiden går jag alltid omkring med min blodgrupp (på ett kort) i plånboken;)

Jag har också behövt ringa olika arkiv i en stad jag bodde innan i sverige då jag gjorde en konisering för 15 år sen och min klinik ville veta utfallet etc på den med, suck! så det är OTROLIGT mkt grejer runtom man ska fixa hela tiden, för att inte tala om att tajma in alla flygtider och att försöka hålla sig frisk vid ev äggplock och återföringar, man får ju stresspåslag av bara tankenFörvånad
  • Frida123123
    Inalina skrev 2022-05-06 12:12:42 följande:
    hejsan! 
    japp v 30 idag :) vad skönt att höra att allt går bra för dig, här är det också bra, så länge jag inte mår illa så känner jag inte att jag har så mkt att klaga på ;) och det slutade i v 17-18 typ;)

jag går hos gynekolog varannan vecka då jag har lite riskgraviditet med mkt sammandragning etc (men det hade jag även förra gången) så roligt att få se den lille på ultraljud ofta ;)
    Kram!
    Jamen, jag har koll :). Nä mer en gissning haha. Skönt att höra. Bra med täta kontroller, åh, lyx att du får se bebisen så ofta, men kanske inte så roligt om varför. Men allt verkar ju gå bra så. ojojoj, inte långt kvar nu då! Lycka till nu framåt! 
  • AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2022-05-04 20:56:58 följande:

Frida123123: Härligt att veckorna går och det börjar närma sig för er! 

Always choklad: Segt att behöva göra sånt detektivarbete. Hoppas du hittar alla provsvar tillslut! Det är dumt att inte allt syns lätt i journalen på 1177. Får du begära ut dem i papper från olika ställen då? Skönt att ni kände er bra omhändertagna på kliniken. Gott inför nästa resa. 

Här känner jag mig så olycksförföljd. Var till gyn idag, på eget initiativ bara för att se att allt såg bra ut då jag vid sista IVFen hade ovanligt tjock slemhinna, sedan blev jag ju gravid och fick missfall. Idag hittade de en polyp i min livmoder. Så där gick planerna på den första insättningen med ett donerat ägg upp i rök. Istället skickades remiss till hysteroskopi för borttagande av polypen. Oklart hur lång väntetid det är. Fy fan vad jag är less på alla udda saker som händer ( har genomgått en generisk undersökning och en konisering under dessa år som försökare) som om inte försöken i sig är en kamp..

Hej Kronärtskocka! 
    Mina planer för insättning gick också upp i rök då slemhinnan inte ville växa alls i träningscykeln. Så vi kämpar på, you are not alone! För mig blir det en ny träningscykel i naturlig cykel och om den funkar någorlunda så blir det insättning i naturlig cykel typ i juli. 
    Jag vet förresten allt om hysteroskopi, har gjort 5 st, om du vill fråga om något. I mitt fall var det graviditetsrester och man blev kallad väldigt snabbt efter remissen, typ om en vecka. 
  • Kronärtskocka
    Inalina skrev 2022-05-06 13:26:46 följande:
    hej vännen, ja det är tufft med motgång efter motgång när man bara vill bli gravid! det är ju ganska vanligt att man får en polyp eller att en äggblåsa blir kvar och inte spricker etc efter ägglossning/IVF, jag har haft så flera gånger och oftast försvinner de ju vid nästa mens. Jag har faktiskt fått göra en insättning en gång trots att de hittat en liten polyp men de menade på att det skulle försvinna av sig själv, och jag BLEV gravid den gången och fick min dotter. Kanske var den så liten att det inte skulle göra någon skillnad..

Jag tycker det är lite konstigt att de skickar en remiss direkt istället för att kolla om 4 v igen om den är borta? nu har ju inte jag all info, och kanske har du en polyp som de kan se direkt behöver tas bort. 

Jag har också tagit bort en polyp med hysteroskopi/titthålsundersökning innan vi började med IVF men den hade då setts under flera år på ultraljud. (har även gjort konisering - så jag vet vad du går igenomHjärta

Stor kramHjärta

Hej

Ja, verkar olika kring när de bedömer att de ska bort eller inte. Jag hade ju redan under behandlingen i februari väldigt tjock slemhinna och något de innan ägguttaget misstänkte var en graviditet, så i detta fall känns det rätt att de ska ta bort den. Ett missfall och en mens har ju inte gjort slemhinnan sund så kroppen behöver kanske hjälp? Läkaren spolade också för att kunna ställa tydligare diagnos så jag hoppas sjukhuset tar emot mig och att väntetiden inte är så lång. 

Tack, skönt att påminnas om att vi är många som har otur? Men en dag hoppas jag turen vänder. Tänk ni blev ju gravida. :)

• Kronärtskocka
    AndraSladdis skrev 2022-05-09 18:27:03 följande:
    Hej Kronärtskocka! 
    Mina planer för insättning gick också upp i rök då slemhinnan inte ville växa alls i träningscykeln. Så vi kämpar på, you are not alone! För mig blir det en ny träningscykel i naturlig cykel och om den funkar någorlunda så blir det insättning i naturlig cykel typ i juli. 
    Jag vet förresten allt om hysteroskopi, har gjort 5 st, om du vill fråga om något. I mitt fall var det graviditetsrester och man blev kallad väldigt snabbt efter remissen, typ om en vecka. 

Hej

Så jäkla tråkigt att höra att ni också behöver vänta. Fy så tungt. Var det stimulerad cykel nu? Vad är tanken med träningscykel? Vet att Olga kör på det också, men samtidigt frustrerande att en hel cykel inte leder till återföring. ( Jag tycker det är slitsamt nog att ha vanlig ägglossning och veta att tiden går och att jag inte kan bli gravid. ) Syftet är kanske att få mer info om kropp och mediciner? 

Tryggt med proffs i tråden! Hade du gjort en här i Gbg? ( Vet att några i några av trådarna varit till Sokolova för hysto. Funderar på det som plan B om kön är lång. Samtidigt vill jag inte köpa mer vård, det är så dyrt?) Hur länge har du blött? När kan en försöka igen? Har du haft ont efteråt? Det är väl det jag funderar över, när jag läst på står det olika på olika ställen. 

Hur gör ni med semester och allt nu då? Ni som hade planerat så bra för juni månad. Lider med er?

• AndraSladdis
    Kronärtskocka skrev 2022-05-09 21:34:56 följande:

Hej

Så jäkla tråkigt att höra att ni också behöver vänta. Fy så tungt. Var det stimulerad cykel nu? Vad är tanken med träningscykel? Vet att Olga kör på det också, men samtidigt frustrerande att en hel cykel inte leder till återföring. ( Jag tycker det är slitsamt nog att ha vanlig ägglossning och veta att tiden går och att jag inte kan bli gravid. ) Syftet är kanske att få mer info om kropp och mediciner? 

Tryggt med proffs i tråden! Hade du gjort en här i Gbg? ( Vet att några i några av trådarna varit till Sokolova för hysto. Funderar på det som plan B om kön är lång. Samtidigt vill jag inte köpa mer vård, det är så dyrt?) Hur länge har du blött? När kan en försöka igen? Har du haft ont efteråt? Det är väl det jag funderar över, när jag läst på står det olika på olika ställen. 

Hur gör ni med semester och allt nu då? Ni som hade planerat så bra för juni månad. Lider med er?

Hej,

Jo, träningscykeln är till för att se hur kroppen reagerar på mediciner i en stimulerad cykel. Sedan verkar de alltid vilja göra en träningscykel efter en hysteroskopi. Jag tror att svenska kliniker också ibland vill ha en menscykel emellan för att låta kroppen återhämta sig, det kanske är liknande tanke, fast samtidigt kollar man med UL att slemhinnan återhämtat sig och reagerat som väntat på östrogen (vilket den nu inte gjorde sist).

Jag har inte varit till Sokolova, men vet andra som har varit där. I mitt fall har man alltid tagit bort moderkaksrester och sånt görs inte privat I Sverige tyvärr, bara i sjukhus, men en polyp borde Sokolova kunna knipsa bort. Gällande blödning efteråt, jag brukar småblöda lite grann i 2-3 veckor till och från. Din operation är så liten att det kanske går fortare. Jag har knappt haft ont alls, mindre än vid äggplock. Samma dag har jag tagit en värktablett som förebyggande och nästa dag har de sagt att man kan leva som vanligt (förutom Olga som ville att man inte lyfter tungt/tränar hårt på en vecka).

Gällande när man kan försöka igen, kan vara att din klinik också vill vänta en menscykel dvs. att man inte sätter in direkt vid mensen efter hysteroskopin utan den därefter. Beror lite på slemhinnan, men ditt ingrepp är mycket mindre än mitt så borde inte ha så stor effekt. 
  • Kronärtskocka

AndraSladdis:
    Då blir ju träningscykeln som en del av behandlingen, hoppas den kan kännas konstruktiv även om den inte leder till insättning. Hur blir det med er ledighet och resorna då? 

Tack så mycket för utförligt svar. Har ägnat de sista dagarna åt att jaga olika vårdinrättningar. Ännu oklart när de kan ta emot mig. Ev är det två månader till ett första läkarbesök inför ingreppet. Men jag kollar om det är möjligt att få vård i annan region istället. Men håller på att bli galen av motstridiga besked och den långa väntan som blir. Kan nog bli så att jag söker privat istället. Vi får se. Och jag bör nog kolla med min klinik kring hur de tänker kring ev vilotid efter hysto.

• Always choklad

@Inalina
    Ja men om. Visade ju sig nu att ingen Karotyp togs på min sambo i missfallsutredningen då man i Svergie normalt inte gör detta om spermaprovet är bra. Fish and Tunel har vi fått tillbaka nu. Karotypen kan vi tydligen ta på plats och betala för. Sitter nu med endast kvar med ett HpBCa1 prov kvar tror jag det hette... ringde 1177 och frågade vad det var och det tar man om man misstänker diabetes. Så ska kontakta vårdcentralen imorron å se om de kan ordna det och fråga hur länge resultatet dröjer. Ftf har vi ej fått tag på min sambos blodgrupp! Min följde med som tur är i en tjänst i de extra intyg jag krävt på mammografi och cellprov. Har även fått behandlingsplan och medicin. Blir Menopur 300. Alltid kört med Gonal F plus alla vitaminer jag preppat sedan Olgas tidigare ordination. Ser ut som jag startar med sprutor 26/5. 3e ska jag vara på plats för uttag typ 6e. Sedan dröjer det 2 veckor tills nästa uttag, blir dubbelstimulering. Ingen aning riktigt hur det blir men de blir nog bra. Man sövs ju tack och lov, vilken lyx!

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021