• Beccus

Förebygga löss

Juldagen ägnade jag 9 timmar med att lusa av ett av mina barn, det andra barnet tog jag igår och det tog 2 timmar kanske. Det här händer väldigt ofta vilket är väldigt tröttsamt. Meddelar skola/fritids varje gång.

Nu till min fråga, finns det nåt sätt att förebygga dessa jävla as? Den här veckan har jag semester så vi kommer inte i kontakt med andra, men nästa vecka är det dags för fritids igen och risken för nya löss är ju ganska stor då.

• Svar på tråden Förebygga löss
  • Beccus
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:21:50 följande:

Jag blev aldrig någonsin luskammad under min uppväxt på sjuttio och åttiotalet och hörde aldrig talas om Någon som fått löss. Varför ökar lössen  mycket nu? Självklart har det med hygien att göra. Man ser ju idag hur ovårdade svenska barn är, barnen skickas till förskola och skola okammade och ovårdade. Jag var till och med på en musikavslutning där flera av de små flickorna på sex till sju stod på scen med rufsigt ovårdat hår och halvrena vardagskläder, skulle aldrig ha förekommit på sjuttiotalet,

För några år sen var jag på tjänsteresa till Indien och slogs av hur välvårdade de indiska barnen var, även de fattiga. Kom hem tiL Sverige och mina barns förskola och chockades över de snoriga, bleka, rufsiga och ovårdade svenska barnen. Svenska föräldrar behöver rycka upp sig!

Vet i var i landet du bor, men här är det sällan man ser så ovårdade barn som du beskriver.
  • Avenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:21:50 följande:

Jag blev aldrig någonsin luskammad under min uppväxt på sjuttio och åttiotalet och hörde aldrig talas om Någon som fått löss. Varför ökar lössen  mycket nu? Självklart har det med hygien att göra. Man ser ju idag hur ovårdade svenska barn är, barnen skickas till förskola och skola okammade och ovårdade. Jag var till och med på en musikavslutning där flera av de små flickorna på sex till sju stod på scen med rufsigt ovårdat hår och halvrena vardagskläder, skulle aldrig ha förekommit på sjuttiotalet,

För några år sen var jag på tjänsteresa till Indien och slogs av hur välvårdade de indiska barnen var, även de fattiga. Kom hem tiL Sverige och mina barns förskola och chockades över de snoriga, bleka, rufsiga och ovårdade svenska barnen. Svenska föräldrar behöver rycka upp sig!

En frisör sa till mig att löss trivs i hår som tvättas ofta. De naturliga fetterna ska avskräcka dem. Barn får inte fett hår och det räcker att tvätta 1 gång/månad. Mina har aldrig haft löss trots att kompisar haft.
  • TheDucky
    Litorina skrev 2020-12-28 15:53:25 följande:

Vet du om de fick någon förklaring till varför Paranix slutade funka? Jag tänker, den sätter sig ju som ett klet på lössens andningsorgan så att de kvävs. På vilket sätt kan det sluta fungera? Är bara nyfiken.

Nä min vän visste inte utan hon sa bara att paranix hade slutat fungera. Men nu har hennes barn löss i princip hela tiden. Sen vet jag inte om hon faktiskt slarvade när hon avlusade dem. Mina barn har inte haft löss så ofta än peppar peppar så får se om jag märker samma som henne eller det bara är att hon slarvat.
  • TheDucky
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:02:26 följande:

Men alla skolor och förskolor har inte löss, då behöver man inte luskamma, det har jag aldrig gjort,  Mina tvillingar har hittills gått fjorton år på förskola och skola utan att ha haft några löss.

Okej men jag tycker förebyggande luskamning kan stoppa många svåra utbrott redan i början. Och man kan ju inte veta i förväg om det kommer bli ett utbrot av löss. Sen så börjar det inte klia på alla. Jag lägger hellre tiden på att kolla innan än behöva avlusa mig själv som har långt tjockt hår och måste ha hjälp.
  • Litorina
    TheDucky skrev 2020-12-28 18:47:36 följande:

Nä min vän visste inte utan hon sa bara att paranix hade slutat fungera. Men nu har hennes barn löss i princip hela tiden. Sen vet jag inte om hon faktiskt slarvade när hon avlusade dem. Mina barn har inte haft löss så ofta än peppar peppar så får se om jag märker samma som henne eller det bara är att hon slarvat.

Ok.
  • TvillingmammaVästgöte
    TheDucky skrev 2020-12-28 18:59:03 följande:
    Okej men jag tycker förebyggande luskamning kan stoppa många svåra utbrott redan i början. Och man kan ju inte veta i förväg om det kommer bli ett utbrot av löss. Sen så börjar det inte klia på alla. Jag lägger hellre tiden på att kolla innan än behöva avlusa mig själv som har långt tjockt hår och måste ha hjälp.
    Ja, om jag var medveten om upprepade svåra utbrott så hade jag gjort det. Jag började med det när Tvillingarna började förskolan, jag köpte hem kam och livsmedel i föreyggande syfte, Jag kammade någon gån men sen var det aldrig några löss just på barnens förskola. Hade väl tur med förskolan. Vet inte om det berodde på att det var en privat med ganska lång kötid eller om det var en slump.
  • TvillingmammaVästgöte
    TheDucky skrev 2020-12-28 18:59:03 följande:
    Ja, om jag var medveten om upprepade svåra utbrott så hade jag gjort det. Jag började med det när Tvillingarna började förskolan, jag köpte hem kam och livsmedel i föreyggande syfte, Jag kammade någon gån men sen var det aldrig några löss just på barnens förskola. Hade väl tur med förskolan. Vet inte om det berodde på att det var en privat med ganska lång kötid eller om det var en slump.
  • Litorina
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 19:37:39 följande:

Det gick inte löss på mina barns komunala förskola heller. Skulle gissa att det kan finnas superspridare av löss; familjer som av olika skäl inte lyckas bli av med dem. En sån familj kan förmodligen förse en hel förskola med löss under några år.
  • Cavill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 14:44:34 följande:

Förr gick ingen till skolan med långt och rufsigt hår. Pojkar var kortklippta och flickorna hade oftast flätor, det minskar risken för smitta mellan barnen.

Madicken ringde och vill ha 1910 tbx. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Avenia skrev 2020-12-28 18:08:00 följande:
    En frisör sa till mig att löss trivs i hår som tvättas ofta. De naturliga fetterna ska avskräcka dem. Barn får inte fett hår och det räcker att tvätta 1 gång/månad. Mina har aldrig haft löss trots att kompisar haft.
    Jag tycker inte att man skall överdriva men hårtvätt en gång i månaden låter lite extremt, det känns inte som normal renlighet och hygien, tycker jag, 
Svar på tråden Förebygga löss