• Beccus

Förebygga löss

Juldagen ägnade jag 9 timmar med att lusa av ett av mina barn, det andra barnet tog jag igår och det tog 2 timmar kanske. Det här händer väldigt ofta vilket är väldigt tröttsamt. Meddelar skola/fritids varje gång.

Nu till min fråga, finns det nåt sätt att förebygga dessa jävla as? Den här veckan har jag semester så vi kommer inte i kontakt med andra, men nästa vecka är det dags för fritids igen och risken för nya löss är ju ganska stor då.

• Svar på tråden Förebygga löss
  • Avenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-28 21:07:28 följande:

Jag tycker inte att man skall överdriva men hårtvätt en gång i månaden låter lite extremt, det känns inte som normal renlighet och hygien, tycker jag, 

Det är helt normalt. De duschar 3 ggr/vecka. Håret blir inte smutsigt. Det är i västvärlden man tror att man måste tvätta barns hår för ofta.
  • TvillingmammaVästgöte
    Avenia skrev 2020-12-28 21:10:47 följande:
    Det är helt normalt. De duschar 3 ggr/vecka. Håret blir inte smutsigt. Det är i västvärlden man tror att man måste tvätta barns hår för ofta.
    Vad är det som gör att just håret inte blir smutsigt om resten av kroppen blir det? Fastnar inte föroreningar på håret? Virus? Bakterier? Parasiter?
  • Lönnsirap

Löss trivs hos sociala barn med långt utsläppt hår.

Och de gillar rent hår.

Jag flätar min flickas hår och hon har vid ett tillfälle fått löss och då kom det från hennes bror som fått det i skolan!

Man förebygger bäst genom att upptäcka dem i tid och faktiskt ta hand om såväl hår som saker runt omkring så att man blir av med minsta lilla ägg!

Jag förstår inte vilken metod som tar 9 timmar, men tänker att det måste finnas lättare sätt att bli av med skiten.

• TvillingmammaVästgöte

Jag läste lite på tyska officiella sidor , deras gesundheitsamt, vad de ger för råd angående löss. De tycker förstås att man skall använda lusmedel och luskam. De säger också att man skall noggrant rengöra borstar och kammar. Helst skall man inte dela på borstar och kammar inom familjen alls. Man skall byta ut sängkläder och allt som varit nära barnets huvud om man fått löss. Mössor, halsdukar och liknande skall man lägga i en försluten plastpåse i tre dygn, efter tre dygn kan man vara säkra på att lössen är döda. 

Man skall också ringa alla sina barns vänners föräldrar och anmäla till förskola och skola. Förskola och skola måste meddela Gesundheitsamt. Vid svåra och upprepade utbrott på en förskola eller skola kan läkarintyg om lusfrihet krävas. Om ett barn har löss upprepade gånger kan föräldrar skickas till Gesundheitsamt för information om lusbekämpning. 

• Beccus
    Lönnsirap skrev 2020-12-29 12:57:30 följande:

Löss trivs hos sociala barn med långt utsläppt hår.

Och de gillar rent hår.

Jag flätar min flickas hår och hon har vid ett tillfälle fått löss och då kom det från hennes bror som fått det i skolan!

Man förebygger bäst genom att upptäcka dem i tid och faktiskt ta hand om såväl hår som saker runt omkring så att man blir av med minsta lilla ägg!

Jag förstår inte vilken metod som tar 9 timmar, men tänker att det måste finnas lättare sätt att bli av med skiten.

Och båda mina flickor gar mycket hår, både långt och tjockt. Försöker hålla minstingen hår uppsatt eller i flätor, men inte alltid hon vill. Den äldre är svårt att göra nåt åt, hon är ändå 10 år och sätter upp/släpper ut flera gånger om dan...

Att det tog 9 timmar på den äldre är att när jag upptäcker utbrotten så kammar jag väldigt noga, tar små sektioner i taget. Kanske överdriver kamningen, men vill göra det noga. Har kammat genom och behandlat idag igen, går fortare nu och hittar inget varken gnetter eller levande as. Men fortsätter med kamningen
  • TvillingmammaVästgöte

När mina tvillingar gick på förskolan tog jag dem regelbundet till frisören. Pojken klipptes i kort pojkklippning och flickan hade en söt pagefrisyr som hon var jättefin i. Detta underlättade barnens hårvård , tyckte jag och min man, det var lätt att hålla håret fint, När de blev lite  större fick de förstås välja frisyr själva.

• Kvittning

Mitt ena barn fick löss en gång och det var lätt att få bort med lusmedel. Det andra barnet kändes som att den fick löss gång på gång men sedan körde jag 4 behandlingsomgångar med lusmedel (en i veckan i en månad) och det försvann och kom aldrig tillbaka. Jag gissar att det var så att jag inte riktigt fick bort allt med två behandlingar och att det egentligen var samma angrepp som blossade upp igen och igen att det krävdes fler behandlingar för att verkligen bli av med den sista lilla lusen. 

En skillnad på barnen är att den som var lättbehandlad har ganska tunt hår och den andra har extremt tjockt hår (men typ 1/3 så långt, men tjockleken har nog större betydelse än längden). 

• Avenia

Förlåt att jag kapar tråden men har nån av er föräldrar fått löss när barnen haft det?

• Beccus
    Avenia skrev 2020-12-29 18:32:24 följande:

Förlåt att jag kapar tråden men har nån av er föräldrar fått löss när barnen haft det?

Än så länge har sluppit det. Har bett min mamma kolla genom mitt hår
  • Litorina
    Beccus skrev 2020-12-29 16:03:20 följande:

Och båda mina flickor gar mycket hår, både långt och tjockt. Försöker hålla minstingen hår uppsatt eller i flätor, men inte alltid hon vill. Den äldre är svårt att göra nåt åt, hon är ändå 10 år och sätter upp/släpper ut flera gånger om dan...

Att det tog 9 timmar på den äldre är att när jag upptäcker utbrotten så kammar jag väldigt noga, tar små sektioner i taget. Kanske överdriver kamningen, men vill göra det noga. Har kammat genom och behandlat idag igen, går fortare nu och hittar inget varken gnetter eller levande as. Men fortsätter med kamningen

Det gör inget att du har behandlat idag igen, men du måste också behandla en vecka efter din förra behandling. Intervallen är beräknade efter hur lång tid det tar för äggen att kläckas och hur snabbt lössen blir könsmogna och kan lägga nya ägg. Medlen dödar nämligen löss, inte ägg. Efter sju dagar har alla ägg som fanns vid första behandlingen kläckts, men ingen lus har hunnit lägga nya ägg.

Och glöm inte att frysa och/eller tvätta hårborstar, mössor, hårsnoddar och örngott.
  • Litorina

Ja, vi upptäckte det så sent att hela familjen hade hunnit drabbas.

Det där med förebyggande kamning är inte så dumt...
  • Jill 79

Ja tyvärr varje gång min dotter dragit hem dom har jag fått. Jag höll på att gå in i väggen för nåt år sedan av konstant behandling och kammning. Barnen går väl an att kamma även om det tog några timmae i veckan. Men mitt långa hår som aliitid tovar sig var ett helvete att ta hand om. Jag kammade nog loss en icakasse med hår från mig själv förra året. Har lagt tusentals kronor på olika lusmedel. Men nu har vi varit fria ett längre tag så kammar bara någon gång i månaden i förebyggande syfte.
  • Beccus
    Litorina skrev 2020-12-29 19:38:45 följande:

Det gör inget att du har behandlat idag igen, men du måste också behandla en vecka efter din förra behandling. Intervallen är beräknade efter hur lång tid det tar för äggen att kläckas och hur snabbt lössen blir könsmogna och kan lägga nya ägg. Medlen dödar nämligen löss, inte ägg. Efter sju dagar har alla ägg som fanns vid första behandlingen kläckts, men ingen lus har hunnit lägga nya ägg.

Och glöm inte att frysa och/eller tvätta hårborstar, mössor, hårsnoddar och örngott.

Kommer att behandla och kamma med jämna mellanrum en period nu
  • Litorina
    Beccus skrev 2020-12-29 21:10:55 följande:

Kommer att behandla och kamma med jämna mellanrum en period nu

Lycka till! Hoppas att ni blir av med eländet! Det liksom kliar i nacken bara jag tänker på det...
  • Beccus
    Litorina skrev 2020-12-29 21:31:05 följande:

Lycka till! Hoppas att ni blir av med eländet! Det liksom kliar i nacken bara jag tänker på det...

Tack. Jo, jag känner igen känslan, kliar överallt bara nån nämner dom små krypen
  • mari123

Tror inte det går att förebygga.....................MEN är det så himla jobbigt att få bort dem? Är ju inte som på Madickens tid precis utan det finns väl superbra medel idag? 

• Cavill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-29 16:16:15 följande:

När mina tvillingar gick på förskolan tog jag dem regelbundet till frisören. Pojken klipptes i kort pojkklippning och flickan hade en söt pagefrisyr som hon var jättefin i. Detta underlättade barnens hårvård , tyckte jag och min man, det var lätt att hålla håret fint, När de blev lite  större fick de förstås välja frisyr själva.

Varför låter du så högtravande i varje inlägg?
Svar på tråden Förebygga löss