• Anonym (Fyrklöver)

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Jag undrar om man som privatperson kan anlita någon som hjälper till att t ex köpa sälja aktier, hålla stenkoll på de alltså samt hjälpa till att få ihop ett sparande.

Vart i så fall hittar man en professionell sådan person ?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?
  • Anonym (Erik)
    Steven01 skrev 2020-12-30 13:46:37 följande:
    Jag ska ge ett exempel: Swedbank vilket är något av en folkaktie kostade i maj i år 100:-, och står nu i 145:- säg att du investerade 100,000 och säljer nu har du gjort en vinst på 45,000:- på 9 månader. Låter inte som en 10 års period  tycker jag men du kanske vet bättre?
    Och det  var allmänt känt att den skulle öka så mycket?

Självklart kan man i efterhand peka på vilka aktier man borde satsat på, men ingen vet detta i förväg.
  • Paganini
    Steven01 skrev 2020-12-30 12:47:52 följande:

Det stämmer inte, ge inte råd om sånt du inte kan.

Det finns inga snabba pengar utan stor risk. Och det bör man väl knappast ta om man snabbt behöver pengar för bostad.
  • Anonym (Pelle)
    Steven01 skrev 2020-12-30 14:33:49 följande:

Försöker du läxa upp mig? Vänta ska jag fråga min rådgivare som nu råkar vara jag själv: Hur mycket har du gått plus i år? 1,4 miljoner plus i år.

Hur har det gått för dig på börsen i år?

Pengar säger ingenting. Avkastning är vad som är intresserad.

Om du Investerat 10 miljoner i år så är inte 1,4 miljoner så imponerande avkastning.

Mer imponerande av någon som investerat en tusenlapp och fått 14 tusen i avkastning.
  • Anonym (F)
    Anonym (Fyrklöver) skrev 2020-12-30 12:53:33 följande:

Jag måste nog hålla med steven då1 på jobbet gick plus 65 tusen kronor 2020. Och tycker det är väldigt bra

Kom ihåg att få pratat om sina förluster.
  • Steven01
    Anonym (Pelle) skrev 2020-12-30 14:45:32 följande:
    Pengar säger ingenting. Avkastning är vad som är intresserad.

Om du Investerat 10 miljoner i år så är inte 1,4 miljoner så imponerande avkastning.

Mer imponerande av någon som investerat en tusenlapp och fått 14 tusen i avkastning.
    Du undviker frågan, vad har du för resultat i år? Eller är du en sån som sitter på läktaren och har åsikter om hur andra ska göra?
  • Steven01
    Paganini skrev 2020-12-30 14:42:48 följande:
    Det finns inga snabba pengar utan stor risk. Och det bör man väl knappast ta om man snabbt behöver pengar för bostad.
    Tycker du att det är en stor risk att köpa tex Investor? Upp 200:- per aktie i år så visst finns det snabba pengar utan risk.
  • Anonym (Erik)
    Steven01 skrev 2020-12-30 15:25:17 följande:
    Tycker du att det är en stor risk att köpa tex Investor? Upp 200:- per aktie i år så visst finns det snabba pengar utan risk.
    Och det var allmänt känt för alla, menar du? Det är lätt att i efterhand peka på vad som gått bra, men ingen kan spå in i framtiden.
  • Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-30 14:33:49 följande:
    Försöker du läxa upp mig? Vänta ska jag fråga min rådgivare som nu råkar vara jag själv: Hur mycket har du gått plus i år? 1,4 miljoner plus i år.

Hur har det gått för dig på börsen i år?
    Det där imponerar inte på mig och är väldigt ointressant.

CAGR är betydligt mer intressant, men även det totalt ointressant i sammanhanget då utfall inte alltid avspeglar beslutsgrunden.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Paganini
    Vad går med säkerhet upp lika mycket nästa år? Eller näst intill säkerhet i alla fall?
  • Iarwain
    Förutom att detta är felaktigt:

Investor är upp ca 90 kr i år, dock ca 200 kr från botten,

så brukar % vara det intressanta när man utvärderar en aktie...
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?