Steven01 skrev 2020-12-31 08:08:32 följande:
Jag ska svara ts och jag ska svara ärligt till skillnad på andra tomtar här i tråden. Det går att tjäna mycket pengar på börsen, men det går också att förlora men på lång sikt går man oftast plus.
Min strategi är att fånga den fallande kniven dvs köpa när andra säljer och tvärt om när andra drabbas av köpfeber säljer jag. Och trots att jag har en vanligt lönearbete är jag nu mångmiljonär. Att betala nån stekare i Stockholm en massa pengar för att hantera mina aktier låter som en mycket dålig ide.
Så ts, satsa inte mer än du kan förlora och försök att ha roligt med detta så får man oftast ut mest av att hålla på med aktier.
Jag har svarat på TS och försökt ge tips.
Jag är en ganska usel "stock picker" och genomför endast andras redan påhittade strategier enligt mekaniska mönster. Så vem som helt kan göra det jag gör. Det enda som krävs är "is i magen" och inte göra saker i panik.
Du verkar vara en "stock picker" av rang, men om du ger det som råd till en nybörjare har du tämligen dålig koll på privatekonomi...
Jag finns på Shareville och har just nu 3 stjärnor på mitt totala innehav hos dom. (det är mina lekportföljer)
De tre portföljstrategierna är:
"All weather portfolio" enligt "Rika Tillsammans" strategi - Ska aldrig gå back sett över året. (håller på att avveckla)
"Sammansatt moment" enligt olika källor på Internet - Hoppas på att gå 10% plus i snitt på årsbasis
"Värdebaserat moment" enligt källor på Internet - Hoppas på att gå 10% plus i snitt på årsbasis
Så vill du investera så behövs egentligen ingen talang. (jag har ingen men lyckas ändå få hyffsat utfall, köpte mina första aktier på 80-talet)