• Anonym (Fyrklöver)

Kan en privatperson anlita en börsmäklare?

Jag undrar om man som privatperson kan anlita någon som hjälper till att t ex köpa sälja aktier, hålla stenkoll på de alltså samt hjälpa till att få ihop ett sparande.

Vart i så fall hittar man en professionell sådan person ?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?
  • Anonym (W)
    Paganini skrev 2020-12-30 15:40:00 följande:
    Vad går med säkerhet upp lika mycket nästa år? Eller näst intill säkerhet i alla fall?
    Det är just den frågan som är relevant. Jag kan hitta aktier som gick bättre än Kinnevik förra året. Ingen konst.
  • Iarwain

Här kommer också en relevant fråga till trådskaparen, med Investor som exempel. (Investor är historiskt en "bra" aktie)

Hur skulle du känna om dina investeringar gått ned med 25%? (utfallet 1:a januari till  ungefär sista mars i år)
    Skulle du bli stressad och må dåligt?
    Sälja av för att minimera förlusten?

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Steven01
    Iarwain skrev 2020-12-30 16:20:31 följande:
    Förutom att detta är felaktigt:

Investor är upp ca 90 kr i år, dock ca 200 kr från botten,

så brukar % vara det intressanta när man utvärderar en aktie...
    Är det jobbigt att ha fel tycker du va?
  • Steven01

Jag ska svara ts och jag ska svara ärligt till skillnad på andra tomtar här i tråden. Det går att tjäna mycket pengar på börsen, men det går också att förlora men på lång sikt går man oftast plus.

Min strategi är att fånga den fallande kniven dvs köpa när andra säljer och tvärt om när andra drabbas av köpfeber säljer jag. Och trots att jag har en vanligt lönearbete är jag nu mångmiljonär. Att betala nån stekare i Stockholm en massa pengar för att hantera mina aktier låter som en mycket dålig ide.

Så ts, satsa inte mer än du kan förlora och försök att ha roligt med detta så får man oftast ut mest av att hålla på med aktier.

• Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-31 08:08:32 följande:
    Jag ska svara ts och jag ska svara ärligt till skillnad på andra tomtar här i tråden. Det går att tjäna mycket pengar på börsen, men det går också att förlora men på lång sikt går man oftast plus.

Min strategi är att fånga den fallande kniven dvs köpa när andra säljer och tvärt om när andra drabbas av köpfeber säljer jag. Och trots att jag har en vanligt lönearbete är jag nu mångmiljonär. Att betala nån stekare i Stockholm en massa pengar för att hantera mina aktier låter som en mycket dålig ide.

Så ts, satsa inte mer än du kan förlora och försök att ha roligt med detta så får man oftast ut mest av att hålla på med aktier.
    En fråga...

Var har du din depå?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Limeblad
    Steven01 skrev 2020-12-30 13:46:37 följande:

Jag ska ge ett exempel: Swedbank vilket är något av en folkaktie kostade i maj i år 100:-, och står nu i 145:- säg att du investerade 100,000 och säljer nu har du gjort en vinst på 45,000:- på 9 månader. Låter inte som en 10 års period  tycker jag men du kanske vet bättre?

Jag förstår inte hur du tänker. Det där är ju efterhandsinformation. I maj visste ingen att den skulle öka med 45% på den tidshorisonten. Lika lite som att ingen visste att börsen skulle sluta rasa i slutet av mars. Då låg jag minus 43%. Eftersom jag hade råd att förlora de pengarna lät jag de ligga kvar. Nu är jag plus 34% i år. Min man däremot var tvungen att ta ut pengar och stoppade inte tillbaka dem i tid i och med att han inte hade råd att förlora vad han satsat. Så han missade stora delar av vårens uppgång. I kronor är det inte så mycket jag gått plus. Ska köpa hus under kommande året och visst hade det varit härligt om allt mitt kapital ökade 34%. Men jag vet lika lite som du när nästa dipp kommer. Den kanske kommer lagom tills kontantinsatsen ska betalas och då blir det inget hus om alla ägg ligger i börskorgen.

På kort tid kan man såklart kan man såklart tjäna pengar. Men risken är att det under den korta tiden kommer en dipp som raderar ut stora delar av kapitalet. Det är därför man brukar prata om en tioårshorisont, för att inte vara känslig för mer eller mindre tillfälliga dippar.
  • Steven01

Du hävdar att man MÅSTE ha kvar pengarna på börsen i 10 år för att tjäna några pengar. Jag bevisar med ett enkelt räkneexempel att du har fel. Men då du helst inte vill ha fel fortsätter du att argumentera. Lycka till med det.

• Iarwain
    Steven01 skrev 2020-12-31 09:10:42 följande:
    Du hävdar att man MÅSTE ha kvar pengarna på börsen i 10 år för att tjäna några pengar. Jag bevisar med ett enkelt räkneexempel att du har fel. Men då du helst inte vill ha fel fortsätter du att argumentera. Lycka till med det.
    Det är det väl ändå ingen i tråden som påstått, eller kan du citera någon sådan text om jag skulle missat det.
  • Anonym (W)
    Steven01 skrev 2020-12-31 08:08:32 följande:

Nu handlade det om KORT SIKT! Långsiktigt har ingen förnekat att det går att göra bra vinst på börsen men nu handlade det om SNABBA PENGAR!

Du svarade inte på de frågor som ställdes dig, är du svarslös månne?
    Flera efterfrågade vilka aktier som var säkra vinnare 2021, vilket är ett krav för SNABBA pengar. Du klarade inte av att förutse det.
  • Anonym (Besserwisser)

Det TS frågar efter kallas "diskretionär förvaltning", men det är inget jag rekommenderar. Det är du som tar hela risken, och förvaltaren har en garanterad inkomst. Det brukar dessutom krävas att man har några miljoner i kapital.

Om du vill vara aktiv, handla själv med aktier. Vill du vara lat, köp fonder.
    En kortsiktig vinst kan aldrig garanteras.

Svar på tråden Kan en privatperson anlita en börsmäklare?