• Anonym (Anonym)

    Skakar av oro när han dricker

    Hej

    Min kille är världens snällaste. Förutom när han dricker... Vet att det är många som säger så och jag hör själv hur dumt det låter.. Men iallafall.

    I början när jag träffade honom drack han flera gånger i veckan. Han var full redan när jag kom dit. En gång satt han och storgrät när han var så full, men varför fick jag inte veta. Sen däckade han. Vår första jul söp han sönder. Var med honom en halvtimme den dagen. Satt och väntade i flera timmar då han var på ett släktkalas, sa att han inte var så full. Men han var så full så han knappt visste vad han pratade om eller ens kunde gå rakt. Som vanligt, när han dricker för mycket.

    En annan gång hade vi varit på en fest. Rätt som det är fick han för sig att jag raggat på några killar. De kollade på mig nämligen, men jag visste knappt vilka han menade. Jag blev ledsen och cyklade hem i förväg. När han kom hem igen var han arg, skrek mig i ansiktet och tryckte upp mig mot väggen så jag blev rädd. Skrikit mig i ansiktet och tryckt upp mig mot väggen har han gjort flera gånger sen dess. En gång tryckte han upp mig mot väggen så jag ramlade i golvet. Många gånger skrek han mig i ansiktet samtidigt som han tryckte nästan hårt mot min och spände ögonen i mig samtidigt. En gång kletade han snor i mitt ansikte. Han har kallat mig dumma saker också som dum i huvudet och ful.

    Efteråt har han nästan alltid varit ledsen och sagt förlåt jättemycket.

    Han dricker inte flera ggr i veckan längre. Bara på helgerna, kanske 4-8 öl.

    Vi har pratat massor om detta. Ett tag struntade han i att dricka överhuvudtaget. För jag fick ångest av att bara se en ölburk. Ibland fick jag höra att jag var löjlig som reagerade så hårt på det. Men sedan tog han tillbaka det igen. Efter ett tag när vi tagit det lugnt länge och inte varit på fester så drack han lite mer igen och mer. Han tog det lugnt på det sättet för att jag tyckte det var jobbigt. Men rätt som det är så är han packad och dum igen.

    Orkar bara inte oroa mig varje gång han dricker. Förut hade vi roligt på fester. Han kanske har det än. Men jag blir så orolig så hela jag bara skakar av panikångest.

    Vad ska jag göra? Vill ju inte sägs att han inte får dricka mer. Kan ju inte hindra honom ändå. Men jag vill nhl inte dricka mer med honom iallafall... Gillar knappt ens att dricka ändå så jag kan lika gärna vara nykter för den delen. Men visst, någon gång vore ju roligt att gå på fest. Ska ju inte strunta i det bara för jag blir orolig för hur han har hållt på innan. Men jag får ingen lust till det. Kan inte slappna av alls när jag är på fest med honom längre. Är på helspänn och har inte roligt då. Är rädd för att han ska bli för full, ramla i någon buske ungefär och vara dum på något sätt.

    Men som sagt annars är han jättesnäll, det är det. Så jag vet inte alls hur jag ska göra.... Säga ifrån ordenligt kanske.. Har kanske varit lite för snäll.

  • Svar på tråden Skakar av oro när han dricker
  • Anonym (Fd misshandlad kvinna)
    Anonym (Skärpning) skrev 2021-01-01 22:25:36 följande:

    Personligen anser jag att signaturen Drottningen1970 har helt rätt. Att tonen är "hård" och fordrande är inget annat än nödvändigt. Kvinnor skulle behöva mer av rough love i de här sammanhanget. Det ömkande "styrkekramandet" bland "medsystrarna" är en jävla våt och kvav filt som väldigt sällan leder någonvart.

    En sundare uppmaning är "Skärp dig för fan. Främst för dina barns skull (där såna finns, såklart), och sen för din egen".


    Du vet inte vad du pratar om.
  • Anonym (Skärpning)

    Det där är också lågt. Du har såklart ingen aning om vilka insikter/erfarenheter i ämnet jag har. Att en människa har ett annat synsätt än vad du har betyder inte att denne "inte vet något", utan just att denne ser och tolkar annorlunda. Men jag anar av dina inlägg att du är en sån som tror att det bara finns ett sätt att tolka detta sammanhang "rätt". Dvs på ditt sätt.

    Jag dömer för övrigt inte den här kvinnan alls. Gjort är gjort. Men för framtidens skull hoppas jag hon pumpar igång lite ilska och sunt självförakt. "Jag kan fan i mig bättre". 

  • Anonym (undrar)

    Vore trevligt med en respons från Ts själv? Hellre än att läsa flera sidor med andras dialoger.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Skärpning) skrev 2021-01-01 22:25:36 följande:

    Personligen anser jag att signaturen Drottningen1970 har helt rätt. Att tonen är "hård" och fordrande är inget annat än nödvändigt. Kvinnor skulle behöva mer av rough love i de här sammanhanget. Det ömkande "styrkekramandet" bland "medsystrarna" är en jävla våt och kvav filt som väldigt sällan leder någonvart.

    En sundare uppmaning är "Skärp dig för fan. Främst för dina barns skull (där såna finns, såklart), och sen för din egen".


    Fast man gör det väldigt lätt för sig genom att uppmana en enskild tjej att stå upp emot något som hon formats in i under ett helt liv. Då kan det behövas lite systerlig kärlek först. Att få veta att man inte är ensam, att andra ser en. Att det inte behöver vara såhär.

    Redan när vi är småflickor får vi höra att "killar är sådana", Boys will be boys. Han retar dig/slår dig för han gillar dig, du borde vara glad.

    Under tonåren är det främsta att ha en pojkvän. Sex? Ja om killen absolut vill, han bestämmer. Läste ni intervjun med barnmorskan i tidningen för några månader sedan? Hon skrev att det regelbundet kommer in tonårstjejer med blåmärken och bristningar i underlivet. För killarna vill ha spännande sex, som de sett i porrfilmer. Det är bara mesar som kör missionären. Så tjejerna ställer upp, det finns inga tankar på att själv njuta bland dessa tjejer. Så var det för 15 år sedan när jag var tonåring och så är det fortfarande idag.

    När vi blir äldre så hamnar väldigt många av oss i det typiska förhållandet: Tjejen är projektledare och killen hänger mest med. Båda jobbar, men tjejen tar även huvudansvaret för hemmet. Hon är även den som styr upp parets sociala relationer. När barnen kommer får kvinnan huvudansvaret även där.

    Så hon jobbar, har största ansvaret för hem och barn. Ansvar för att se till att all kontakt med släkt och vänner funkar. Planerar lov och semestrar. Det är full rulle hela dagen och när kvällen kommer och hon är så trött att hon knappt kan gå, då vill killen ha sex. När hon inte orkar så surar han och vägrar än mer att göra sitt i hemmet.

    Ska vi andra kvinnor då skälla på denna kvinna? Nej. Jag förstår verkligen inte varför vi alltid ska gå på kvinnan? Varför är det alltid kvinnan som ska göra något?

    Gå på männen. Gå på synen att män är som de är och inte kan hållas ansvariga för vad de gör. Det är
  • Anonym (Linn)

    Gick iväg innan jag var klar:

    Det är där vi måste börja.

  • Drottningen1970
    Anonym (Linn) skrev 2021-01-01 23:22:25 följande:

    Fast man gör det väldigt lätt för sig genom att uppmana en enskild tjej att stå upp emot något som hon formats in i under ett helt liv. Då kan det behövas lite systerlig kärlek först. Att få veta att man inte är ensam, att andra ser en. Att det inte behöver vara såhär.

    Redan när vi är småflickor får vi höra att "killar är sådana", Boys will be boys. Han retar dig/slår dig för han gillar dig, du borde vara glad.

    Under tonåren är det främsta att ha en pojkvän. Sex? Ja om killen absolut vill, han bestämmer. Läste ni intervjun med barnmorskan i tidningen för några månader sedan? Hon skrev att det regelbundet kommer in tonårstjejer med blåmärken och bristningar i underlivet. För killarna vill ha spännande sex, som de sett i porrfilmer. Det är bara mesar som kör missionären. Så tjejerna ställer upp, det finns inga tankar på att själv njuta bland dessa tjejer. Så var det för 15 år sedan när jag var tonåring och så är det fortfarande idag.

    När vi blir äldre så hamnar väldigt många av oss i det typiska förhållandet: Tjejen är projektledare och killen hänger mest med. Båda jobbar, men tjejen tar även huvudansvaret för hemmet. Hon är även den som styr upp parets sociala relationer. När barnen kommer får kvinnan huvudansvaret även där.

    Så hon jobbar, har största ansvaret för hem och barn. Ansvar för att se till att all kontakt med släkt och vänner funkar. Planerar lov och semestrar. Det är full rulle hela dagen och när kvällen kommer och hon är så trött att hon knappt kan gå, då vill killen ha sex. När hon inte orkar så surar han och vägrar än mer att göra sitt i hemmet.

    Ska vi andra kvinnor då skälla på denna kvinna? Nej. Jag förstår verkligen inte varför vi alltid ska gå på kvinnan? Varför är det alltid kvinnan som ska göra något?

    Gå på männen. Gå på synen att män är som de är och inte kan hållas ansvariga för vad de gör. Det är


    Där kom du helt in på vad jag är ute efter vi måste ta reda på hur u kvinnor skolats till samhället och varför just vissa kvinnor/tjejer hamnar i detta. Varför tror vissa tonårstjejer att de förväntas ta en knytnäve i röven? Varför tror TS att hennes situation är ok. Det handlar om hur man fått lära sig värdera sig själv och vilka förebilder man ger flickor/kvinnor. De flickor som nu växer och kanske läser detta, får nu veta att de är helt maktlösa om nån elak kille vill vara ihop med dom. Det är bara att ta den där knytnäven i röven, för som kvinna/flicka har du absolut ingen makt eller val om du råkat bli kär i en skadad man. De får här lära sig att det är nåt som bara händer, vem som helst, hipp som happ när du har snippa. Normaliseringsprocessen har du inget att sätta emot för det har någon sagt. Ingen ide att försöka gå. Bara hoppa rätt in i eländer för han är ju snäll när han inte knarkar, super och slåss....

    Lösningen är INTE att vi ska ta på oss att lösa mannens problematik. Det intresserar mig inte. Den får han väl ta hand om själv. Vilket dessa man skulle vara betydligt mer benägna att göra om de blev konsekvent bortvalda av alla kvinnor. Om de inte ändrades skulle de dö ut, och deras genetiska arv skulle släckas.

    Så länge det finns våp som tar då mycket skit och dessutom förökar sig ned dessa avarter till män, så länge kommer problemet finnas kvar.
  • Maac

    Han är alkoholist och du är medberoende.

    Kontakta ett ställe i närheten där du kan gå på samtal för medberoende och bolla tankar. Se till att få en tid så snart det bara går, ingen ska behöva ha det så som du har.

    Oavsett alkoholist eller ej så är det han som beter sig vidrigt, inte alkoholen ensamt.

  • Anonym (Linn)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 23:56:57 följande:

    Där kom du helt in på vad jag är ute efter vi måste ta reda på hur u kvinnor skolats till samhället och varför just vissa kvinnor/tjejer hamnar i detta. Varför tror vissa tonårstjejer att de förväntas ta en knytnäve i röven? Varför tror TS att hennes situation är ok. Det handlar om hur man fått lära sig värdera sig själv och vilka förebilder man ger flickor/kvinnor. De flickor som nu växer och kanske läser detta, får nu veta att de är helt maktlösa om nån elak kille vill vara ihop med dom. Det är bara att ta den där knytnäven i röven, för som kvinna/flicka har du absolut ingen makt eller val om du råkat bli kär i en skadad man. De får här lära sig att det är nåt som bara händer, vem som helst, hipp som happ när du har snippa. Normaliseringsprocessen har du inget att sätta emot för det har någon sagt. Ingen ide att försöka gå. Bara hoppa rätt in i eländer för han är ju snäll när han inte knarkar, super och slåss....

    Lösningen är INTE att vi ska ta på oss att lösa mannens problematik. Det intresserar mig inte. Den får han väl ta hand om själv. Vilket dessa man skulle vara betydligt mer benägna att göra om de blev konsekvent bortvalda av alla kvinnor. Om de inte ändrades skulle de dö ut, och deras genetiska arv skulle släckas.

    Så länge det finns våp som tar då mycket skit och dessutom förökar sig ned dessa avarter till män, så länge kommer problemet finnas kvar.


    Ja vi måste syna den bild som samhället ger till flickor och unga kvinnor. Det betyder även att var och en måste se över den syn vi själva medvetet och omedvetet går och bär på.

    Att vi tex lättare låter småpojkar komma undan med att busa och vara högljudda, "för så är ju pojkar" medan småflickor hyschas ner direkt. Att tjejer ska hjälpa till, medan killar mer får göra vad de känner för. Det börjar redan här.

    Hos tonåringar och unga killar/tjejer finns fortfarande en förlegad syn på sex. Killar kan ligga runt medan tjejer måste akta sig. Att tjejen ska gilla sexet och också njuta är främmande för många än idag.

    Jag håller inte alls med om att tjejer som växer upp idag lär sig att det inte finns något att göra, att de är maktlösa. Tvärtom! Det finns äntligen en motståndsrörelse från tjejernas sida. Att ta upp saker, gång på gång, ger verkan. Att förstå genom att problematisera till synes vardagliga beteenden öppnar ögonen hos många. Instagram-kontot mansbebisar är fantastiskt! Tjejer fattar till slut att det inte bara "råkat bli så" att hon jämt firar hans födelsedag men han firar aldrig hennes. Att hon aldrig kommer iväg och tränar eller träffar kompisar men han drar iväg när det passar honom. Att det alltid är hon som planerar veckans matmeny och köper alla ingredienser.

    Du nämner normaliseringsprocessen och den är otroligt viktig! Den vill jag att alla ska känna till. För att kunna förhindra något så måste vi först förstå varför det blir på ett visst sätt.

    En kille är ju oftast inte så korkad att han slår eller är verbalt vidrig på första dejten. Han arbetar långsamt... Det finns forskning som visar att de första slagen ofta kommer när kvinnan är gravid. Mannen är då såpass säker på att han har henne fast att han äntligen vågar visa sitt rätta jag.

    Jag förstår din tanke om att männen får sköta sitt uppförande själva, men det här handlar om både samhällsnivå och individnivå. Precis som demokrati är jämställdhet något vi måste arbeta på jämt och ständigt.
  • Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-01 04:07:08 följande:

    En annan gång hade vi varit på en fest. Rätt som det är fick han för sig att jag raggat på några killar. De kollade på mig nämligen, men jag visste knappt vilka han menade. Jag blev ledsen och cyklade hem i förväg. När han kom hem igen var han arg, skrek mig i ansiktet och tryckte upp mig mot väggen så jag blev rädd. Skrikit mig i ansiktet och tryckt upp mig mot väggen har han gjort flera gånger sen dess. En gång tryckte han upp mig mot väggen så jag ramlade i golvet. Många gånger skrek han mig i ansiktet samtidigt som han tryckte nästan hårt mot min och spände ögonen i mig samtidigt. En gång kletade han snor i mitt ansikte. Han har kallat mig dumma saker också som dum i huvudet och ful.


    Gör slut !
  • Anonym (Överlevare)

    Han misshandlar dig psykisk och fysiskt!

    Att behandla dig som han gör är INTE ok! Oberoende av alkohol eller trauma!

    Mitt råd ring anonymt till Kvinnofridslinjen och få in och läs på 1177 om våld och hjälp i nära relationer!

    www.1177.se/Skane/liv--halsa/overgrepp-och-sexuella-trakasserier/att-bli-utsatt-for-vald-i-nara-relationer/

    Att lämna är inte lätt, för som du skriver, han är underbar mellan varven, annars hade man aldrig stannat.

    För mig var första steget att inse hans beteende inte är ok, sen tog det mig över 1år att lämna. Känns som du är där ändå nu.

    Prata med en vän, en vän som kan berätta för dig att hans beteende inte är okej, när du tvivlar på dig själv!

    Kom ihåg det är aldrig okej att bete sig som din kille gör!

  • Anonym (Anonym)
    Drottningen1970 skrev 2021-01-01 23:56:57 följande:

    Där kom du helt in på vad jag är ute efter vi måste ta reda på hur u kvinnor skolats till samhället och varför just vissa kvinnor/tjejer hamnar i detta. Varför tror vissa tonårstjejer att de förväntas ta en knytnäve i röven? Varför tror TS att hennes situation är ok. Det handlar om hur man fått lära sig värdera sig själv och vilka förebilder man ger flickor/kvinnor. De flickor som nu växer och kanske läser detta, får nu veta att de är helt maktlösa om nån elak kille vill vara ihop med dom. Det är bara att ta den där knytnäven i röven, för som kvinna/flicka har du absolut ingen makt eller val om du råkat bli kär i en skadad man. De får här lära sig att det är nåt som bara händer, vem som helst, hipp som happ när du har snippa. Normaliseringsprocessen har du inget att sätta emot för det har någon sagt. Ingen ide att försöka gå. Bara hoppa rätt in i eländer för han är ju snäll när han inte knarkar, super och slåss....

    Lösningen är INTE att vi ska ta på oss att lösa mannens problematik. Det intresserar mig inte. Den får han väl ta hand om själv. Vilket dessa man skulle vara betydligt mer benägna att göra om de blev konsekvent bortvalda av alla kvinnor. Om de inte ändrades skulle de dö ut, och deras genetiska arv skulle släckas.

    Så länge det finns våp som tar då mycket skit och dessutom förökar sig ned dessa avarter till män, så länge kommer problemet finnas kvar.


    Tycker också du är lite för hård i tonen... Sådant gör det bara värre.
  • Anonym (Tungt)

    Berätta för din mamma / pappa / en vän / nån du litar på, läs upp det du skrivit här så att du inte censurerar dig av obehag. Så kan de hjälpa dig att lämna. Du ska inte ha det såhär, du har inte gjort något för att förtjäna det (om du skulle känna så) livet är så mycket större och bättre och roligare än såhär, du ska aldrig mer behöva vara med om att bli behandlad såhär.

  • Anonym (Tungt)

    Berätta för din mamma / pappa / en vän / nån du litar på, läs upp det du skrivit här så att du inte censurerar dig av obehag. Så kan de hjälpa dig att lämna. Du ska inte ha det såhär, du har inte gjort något för att förtjäna det (om du skulle känna så) livet är så mycket större och bättre och roligare än såhär, du ska aldrig mer behöva vara med om att bli behandlad såhär.

Svar på tråden Skakar av oro när han dricker