Inlägg från: Johanna421 |Visa alla inlägg
  • Johanna421

    Dåligt resultat KUB

    HannaLi93 skrev 2021-01-05 15:36:26 följande:

    Jag gjorde KUB för någon vecka sedan. Egentligen mest för att får göra ett ultraljud och faktiskt få se att det finns ett foster där inne. Ultraljudet gick bra, enligt bm såg allt fint ut och nackspalten var endast 0.9. Hon tyckte dock att fostret var mindre än vad det borde vara om man räknar från senaste mens och flyttade bak graviditeten en vecka från 12+3 till 11+3. Fick också ta ett nytt blodprov eftersom mitt första blodprov tagits för tidigt då jag inte ansågs vara lika långt gången som man först trodde. Fick därför vänta en vecka på svar. Eftersom ultraljudet såg fint ut och nackspalten var så liten så var jag inte så orolig för resultatet. Igår ringde bm och berättade att jag fått en risk på 1:164 för trisomi 21 och 1:34 för trisomi 13 och 18. Är förtvivlad och förstår inte alls hur resultaten kan vara så dåliga när allt så bra ut för övrigt. Är också 27 år gammal vilket inte är en riskfaktor. Har tackat ja till moderkaksprov pga orolig för trisomi 13 och 18. Men är jätterädd för missfallarisken ???? vet inte om det är värt det när allt såg så bra ut... Måste vara enbart mina blodprover som var rent åt skogen helt enkelt... Någon med liknande erfarenheter?


    Hej! Jag gjorde KUB-testet förra veckan och fick också oväntat dåliga siffror. 1:86 på T21. Eftersom det var i spannet 51-200 fick jag lämna NIPT-prover och väntar nu på provsvar, två veckors väntan känns oändlig och jag har helt ärligt svårt att funka normalt just nu. Så ledsen och orolig, katastroftankarna kommer fast man försöker fokusera på procenttalet, som egentligen inte är så dåligt. Allt såg också fint ut på mitt ul, ingen tjock spalt, synligt näsben, lagom längd för tiden, pigg bebis, hjärtat u.a. Måste varit mina blodprover som drog ner ordentligt. Är 34 så inte jätteung, men det är ingen superriskfaktor heller. 

    När ska du göra MKP? Kan du be om att få göra ett NIPT om du är orolig för MKP? Dock har jag läst mig till att missfallsrisken vid MKP är betydligt lägre än man sagt tidigare, idag har man bättre instrument och är mer rutinerad och erfaren av dessa ingrepp. 

    Det kommer gå bra!
Svar på tråden Dåligt resultat KUB