• Anonym (TS)

    Bör man vara hemma från jobb om..

    Hej.

    Har en fundering. Var ledig idag från jobbet men ska egentligen jobba imorgon men ska sjukskriva mig. Men vill kolla hur ni skulle ha gjort om ni var jag

    Min normala temp är 36.6, igår kväll låg dem på 37.6 och jag mådde inte så bra under natten. Idag har den legat och rört sig mellan 37.5 -37.9. Har lite snuva sedan 6 veckor men annars är jag inte märkbart påverkad mer än att jag fryser som bara den. Ligger fullt påklädd med tjockmössa täcke, 2 filtar men fryser och frossar sedan ett par timmar iaf.

    Känner mig dock lite töntig som ska ringa och sjuka mig, hade det inte varit covid hade jag ju jobbat.

    Hade ni jobbat?

  • Svar på tråden Bör man vara hemma från jobb om..
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:39:28 följande:

    Hej.

    Har en fundering. Var ledig idag från jobbet men ska egentligen jobba imorgon men ska sjukskriva mig. Men vill kolla hur ni skulle ha gjort om ni var jag

    Min normala temp är 36.6, igår kväll låg dem på 37.6 och jag mådde inte så bra under natten. Idag har den legat och rört sig mellan 37.5 -37.9. Har lite snuva sedan 6 veckor men annars är jag inte märkbart påverkad mer än att jag fryser som bara den. Ligger fullt påklädd med tjockmössa täcke, 2 filtar men fryser och frossar sedan ett par timmar iaf.

    Känner mig dock lite töntig som ska ringa och sjuka mig, hade det inte varit covid hade jag ju jobbat.

    Hade ni jobbat?


    Nej, jag hade dessutom tagit ett test.
  • Anonym (eee)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:39:28 följande:

    Hej.

    Har en fundering. Var ledig idag från jobbet men ska egentligen jobba imorgon men ska sjukskriva mig. Men vill kolla hur ni skulle ha gjort om ni var jag

    Min normala temp är 36.6, igår kväll låg dem på 37.6 och jag mådde inte så bra under natten. Idag har den legat och rört sig mellan 37.5 -37.9. Har lite snuva sedan 6 veckor men annars är jag inte märkbart påverkad mer än att jag fryser som bara den. Ligger fullt påklädd med tjockmössa täcke, 2 filtar men fryser och frossar sedan ett par timmar iaf.

    Känner mig dock lite töntig som ska ringa och sjuka mig, hade det inte varit covid hade jag ju jobbat.

    Hade ni jobbat?


    Nej jag hade inte jobbat om jag känner mig febrig/frossig - även före Corona. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 20:41:31 följande:

    Nej, jag hade dessutom tagit ett test.


    Tog ett I samband med att jag var sjuk senast och snuvan uppkom. Negativt. Men ska givet boka tid för ett nytt test eftersom jag verkar ha fått feber om än en låg feber igen. ..
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:47:05 följande:
    Tog ett I samband med att jag var sjuk senast och snuvan uppkom. Negativt. Men ska givet boka tid för ett nytt test eftersom jag verkar ha fått feber om än en låg feber igen. ..
    Varför frågar du då om du ska jobba eller inte?
  • Aliona

    Ja jag tycker att du ska sjukskriva dig för säkerhets skull. Förhoppningsvis blir det inget mer och då kan du gå tillbaka till jobbet, men det KAN också vara början på sjukdom som håller på att bryta ut. Det skulle vara hemskt om det visade sig vara Covid och du hinner smitta ner kollegerna för att du jobbade trots att du inte kände dig bra. Man är ju dessutom mest smittsam i början.

  • Anonym (Tänk efter)

    Även om det bara är en förkylning så finns ju risken att du smittar andra, och eftersom man inte ska träffa folk vid symptom blir det ju i alla fall 3-4 sjukdagar per anställd du smittar innan alla hunnit testa sig... Kan ju ödelägga en hel verksamhet i några dagar.

  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:39:28 följande:

    Hej.

    Har en fundering. Var ledig idag från jobbet men ska egentligen jobba imorgon men ska sjukskriva mig. Men vill kolla hur ni skulle ha gjort om ni var jag

    Min normala temp är 36.6, igår kväll låg dem på 37.6 och jag mådde inte så bra under natten. Idag har den legat och rört sig mellan 37.5 -37.9. Har lite snuva sedan 6 veckor men annars är jag inte märkbart påverkad mer än att jag fryser som bara den. Ligger fullt påklädd med tjockmössa täcke, 2 filtar men fryser och frossar sedan ett par timmar iaf.

    Känner mig dock lite töntig som ska ringa och sjuka mig, hade det inte varit covid hade jag ju jobbat.

    Hade ni jobbat?


    Hur skulle du klarar av att jobba med frossa?

    Jag hade inte jobbat oavsett corona eller ej. Så självklart ska du sjukanmäla dig!
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:39:28 följande:

    Hej.

    Har en fundering. Var ledig idag från jobbet men ska egentligen jobba imorgon men ska sjukskriva mig. Men vill kolla hur ni skulle ha gjort om ni var jag

    Min normala temp är 36.6, igår kväll låg dem på 37.6 och jag mådde inte så bra under natten. Idag har den legat och rört sig mellan 37.5 -37.9. Har lite snuva sedan 6 veckor men annars är jag inte märkbart påverkad mer än att jag fryser som bara den. Ligger fullt påklädd med tjockmössa täcke, 2 filtar men fryser och frossar sedan ett par timmar iaf.

    Känner mig dock lite töntig som ska ringa och sjuka mig, hade det inte varit covid hade jag ju jobbat.

    Hade ni jobbat?


    Du är ju sjuk eller håller på att bli, klart du ska stanna hemma!! Även om febern inte visar högt så har du symptom.
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:47:05 följande:
    Tog ett I samband med att jag var sjuk senast och snuvan uppkom. Negativt. Men ska givet boka tid för ett nytt test eftersom jag verkar ha fått feber om än en låg feber igen. ..
    Jaha? Det var den gången. Du var negativ då, det betyder inte att du inte har corona den här gången.

    Som nån sa, även om det bara är förkylning ska du vara hemma, annars kan du smitta fler och de måste i sin tur vara hemma, kanske smittar andra osv. Det är så virus sprids, dödliga eller inte.
  • Anonym (Hmm)

    Bra att du ska stanna hemma.

    Men jag bara undrar HUR kan du missat FHM:s mantande nästan ETT HELT ÅR tillbaks att "man ska stanna hemma vid MINSTA symtom"...

  • Anonym (Va)

    Jag hade definitivt jobbat om detta är enda symptomen. Jag sover ofta med 2 täcken, tjocka raggsockor, varm tröja, träningsbyxor. Detta för att jag är frusen av mig, men alla dessa kläder gör att jag även får frossa om vartannat och svettas. Helt normalt tillstånd och jag är INTE sjuk.

  • sextiotalist
    Anonym (Va) skrev 2021-01-13 06:14:11 följande:

    Jag hade definitivt jobbat om detta är enda symptomen. Jag sover ofta med 2 täcken, tjocka raggsockor, varm tröja, träningsbyxor. Detta för att jag är frusen av mig, men alla dessa kläder gör att jag även får frossa om vartannat och svettas. Helt normalt tillstånd och jag är INTE sjuk.


    Men då är det normala för dig.

    Men för andra kan det vara ett tydligt tecken på begynnande infektion.

    Jag är också frusen och har mycket på mig när jag sover och kan bli för varm.

    Men det är en helt annan känsla än feberfrossa
  • Anonym (Va)
    sextiotalist skrev 2021-01-13 06:52:08 följande:

    Men då är det normala för dig.

    Men för andra kan det vara ett tydligt tecken på begynnande infektion.

    Jag är också frusen och har mycket på mig när jag sover och kan bli för varm.

    Men det är en helt annan känsla än feberfrossa


    Nej det är exakt samma känsla. Har haft feberfrossa många gånger när febern närmar sig 39-40 gr så jag vet hur det känns. Ts har inte feber.

    Men oavsett är det bra att hon stannar hemma. Jag arbetar utomhus och går inte nära en enda människa när jag jobbar, så jag riskerar inget. Kan ju vara viss skillnad mot ts jobb.
  • sextiotalist
    Anonym (Va) skrev 2021-01-13 07:04:19 följande:

    Nej det är exakt samma känsla. Har haft feberfrossa många gånger när febern närmar sig 39-40 gr så jag vet hur det känns. Ts har inte feber.

    Men oavsett är det bra att hon stannar hemma. Jag arbetar utomhus och går inte nära en enda människa när jag jobbar, så jag riskerar inget. Kan ju vara viss skillnad mot ts jobb.


    Jag har feber om jag känner som ts. Jag får aldrig den känslan om jag är frisk.

    Jag skrev att för andra kan det vara ett tydligt tecken på begynnande infektion.

    För mig är det absolut så, men för dig är det uppenbarligen inte så
  • Anonym (K)
    Anonym (Va) skrev 2021-01-13 06:14:11 följande:
    Jag hade definitivt jobbat om detta är enda symptomen. Jag sover ofta med 2 täcken, tjocka raggsockor, varm tröja, träningsbyxor. Detta för att jag är frusen av mig, men alla dessa kläder gör att jag även får frossa om vartannat och svettas. Helt normalt tillstånd och jag är INTE sjuk.

    När du ligger under dina täcken om huttrar, har du då samtidigt en kroppstemperatur som är en grad högre än vad du vanligtvis har?
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2021-01-13 13:47:35 följande:

    När du ligger under dina täcken om huttrar, har du då samtidigt en kroppstemperatur som är en grad högre än vad du vanligtvis har?
    Man brukar ha frossa när temperaturen stiger, svettas när den sjunker
  • ElaineBenes
    Anonym (TS) skrev 2021-01-12 20:39:28 följande:

    Hej.

    Har en fundering. Var ledig idag från jobbet men ska egentligen jobba imorgon men ska sjukskriva mig. Men vill kolla hur ni skulle ha gjort om ni var jag

    Min normala temp är 36.6, igår kväll låg dem på 37.6 och jag mådde inte så bra under natten. Idag har den legat och rört sig mellan 37.5 -37.9. Har lite snuva sedan 6 veckor men annars är jag inte märkbart påverkad mer än att jag fryser som bara den. Ligger fullt påklädd med tjockmössa täcke, 2 filtar men fryser och frossar sedan ett par timmar iaf.

    Känner mig dock lite töntig som ska ringa och sjuka mig, hade det inte varit covid hade jag ju jobbat.

    Hade ni jobbat?


    Men du mår ju uppenbart inte bra om du ligger så påklädd pch dessutom frossar. Så nej Covid eller inte hade jag stannat hemma och du bör göra det samma.

    Även om det "bara" är en vanlig förkylning är det inte så är det inte schysst att smitta andra med det heller.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-01-13 05:49:27 följande:
    Bra att du ska stanna hemma.

    Men jag bara undrar HUR kan du missat FHM:s mantande nästan ETT HELT ÅR tillbaks att "man ska stanna hemma vid MINSTA symtom"...
    Håller med
Svar på tråden Bör man vara hemma från jobb om..