• Hyllemor

Hur många böcker har ni?

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

• Svar på tråden Hur många böcker har ni?
  • Anonym (EN)
    Hyllemor skrev 2021-01-15 16:12:56 följande:

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

Typ ett tiotal inne i ett skåp. Har haft mängder av böcker i bokhyllor förr om åren, efter x-antal flyttar gjorde jag mig av med majoriteten. Läser dock enormt mycket - det kan man göra ändå.

Barnen har tyvärr inte ärvt läslusten. När de var små hade vi mycket barnböcker hemma och läste jämt.
  • Anonym (EN)
    Anonym (Bokmal) skrev 2021-01-15 22:12:14 följande:

Är det verkligen bara jag som läser om de böcker jag har- gång på gång? Har det gått 5-10 år sen sist och jag läst massor med andra böcker sen dess kommer då inte jag ihåg alla detaljer. Andra böcker är så ofantligt bra att jag läser om dom bara för det. Jag menar Stolthet och fördom tex kan man ju läsa hur många gånger som helst. 

Läser sällan om, det finns så mycket böcker jag vill hinna med att läsa
  • Anonym (EN)
    Linnie skrev 2021-01-16 00:58:08 följande:

Nu började jag räkna efter hur många böcker jag har framme i vardagsrummet. Lite överslagsräkning, men kom fram till ca 560.

Sen har jag väggpocketförvaring i sovrummet.

Jag har däremot inte barn.

I mitt barndomshem fanns också en massa böcker. Barn och ungdomsböcker byttes bland familjerna i släkten så alla kusiner (11 st) fick möjlighet till nya böcker när de gamla var utlästa.

Blev tidigt pushad till att läsa dagstidningar och när jag blivit lite äldre plockade mamma el pappa gärna fram någon bok som de tänkte att jag skulle gilla från sin egna boksamling.

Vi hade två rejäla bokhyllor i vardagsrummet, en stor i föräldrarnas sovrum och jag och min syster hade varsin i våra rum. På vinden fanns också mängder med boklådor som inte fick plats.

Vi hade även en massa tidskrifter som National Geographic, ETC, vetenskapsmagasin, Vi föräldrar, Hälsa, mm.

Det är för hemskt att barn idag växer upp utan böcker! 

Gissar att de ungar som växer upp idag har dålig handstil eftersom de skriver så mycket på dator och telefoner.

Brukar ofta läsa en pocketbok i kollektivtrafiken, tyvärr är jag ganska ensam om det. Resten glor ner i sina telefoner, visst går det att göra vettiga saker med luren också, men tror inte det är bra för synen i längden att titta på en upplyst elektronisk skärm för ofta.

Jag var tillfälligt utan dator och sjukskriven i några veckor när Orange is the new black hade släppt 3dje säsongen. Jag kollade alla tre säsongerna mer eller mindre i sträck på en liten smartphoneskärm. Blev nästan rädd sen när jag märkte hur ögonen reagerade.

Visst var det väldigt frenetiskt kollande, men tror ändå inte det är bra att glo in i en lur många av dygnets timmar.

Du vet att man kan läsa e-böcker på en skärm? Jag läser ofta e-böcker när jag pendlar och många lyssnar på ljudbok.
  • ElaineBenes

Kanske runt 200-250 framme, ungefär lika många i tygbackar i Kallaxhyllor som barnet själv kommer åt.

Men hon älskar böcker, och just nu drar hon gärna sönder böckerna och vi har varit tvugna att plocka undan merparten av böckerna. I vanliga fall och innan den här perioden har vi haft runt 1000 böcker framme.

• Anonym (Bokmal)
    Hyllemor skrev 2021-01-15 22:28:03 följande:

Jag läser också om böcker hela tiden - till och med ungdomsböcker som jag har kvar.

Jag vill förresten tillägga att på min mammas sida av släkten så har vi ett gäng barnböcker som vi "lånar vi ut" till varje ny person i den närmsta familjen som får barn och så lägger vi till några böcker som varit extra uppskattade och som vi har köpt åt vårt eget barn. Detta gör att jag nu har barnböcker från så tidigt som 20-talet, och från olika decennier fram tills idag. Min 6-åring har redan börjat fundera över vilka av hans barnböcker som ska gå i arv när han får en ny liten kusin. Min 6-åring har kanske aldrig varit intresserad av barnböckerna från 20- 40-talet men en bok från 50-talet gick faktiskt hem även hos honom och den har vi läst många, många gånger. Jag tyckte att det var fantastiskt roligt att få läsa de här gamla barnböckerna när jag väntade mitt barn!

Vilken kul idé! Glad  Jag har sparat alla mina barnböcker från 60-70talet och de läser vi för vår äldsta nu. Köpt ännu äldre på loppis ibland. Vi får väl se vad som kan bli favorit. Drömmer
  • lövet2

Gissningsvis runt 1000 böcker. Jag slutade köpa böcker när jag började vikariera på ett bibliotek. Mina 1000 böcker ligger ändå långt från mina föräldrars 5000 böcker.

• sextiotalist

Just nu är samtliga böcker i kartonger efter flytt. Men tippar på att, när det är uppbackat, drygt 6 hyllmeter och en del kommer stanna i kartonger

• sextiotalist
    PH76 skrev 2021-01-15 21:52:00 följande:

Varför spar ni böckerna? Som barn så kan jag förstå det,

Jag läste själv om böcker flera gånger. Men som vuxen så kom skrivs det ju så otroligt mycket och intressant världen över, hela tiden.

Jag har flera böcker som jag läser om.
  • sextiotalist
    Anonym (EN) skrev 2021-01-16 13:36:21 följande:

Du vet att man kan läsa e-böcker på en skärm? Jag läser ofta e-böcker när jag pendlar och många lyssnar på ljudbok.

Sonen läste mycket e-böcker ett tag. Inte längre. Den ligger oanvänd, numera är endast fysiska böcker som gäller. Ingen av oss läser e-böcker och vi läser helst fysiska tidningar.

Funderar allvarligt på att starta upp en prenumeration på morgontidning igen
  • Anonym (Mamman)

Runt 100-150 skulle jag tro. En del av dem är 4-åringens som är medlem i en bokklubb och älskar böcker.

Själv älskar jag böcker men har pga min unga ålder inte hunnit samla så mycket, dessutom är det riktigt dyrt med inbundna böcker om man köper så många som jag läser varje månad.

Så just nu är det mest e-böcker på storytel för min del tyvärr. Jättetråkigt egentligen, föredrar en fysisk bok.

Jag vet inte om statistiken stämmer men i min omgivning är det bara jag som vuxen som läser. I de flesta familjer har barnen böcker också såklart, men bara de första åren innan de tappar intresset som sina föräldrar. I enstaka familjer kan barnen inte ens låna böcker från skolan utan att föräldrarna blir helt hysteriska och rädda för att barnet ska råka ta sönder boken bara pga att denne läser, och därmed tvingas betala för den, istället för att uppmuntra att barnet faktiskt lånat en bok. Jättesynd tycker jag för böcker är det bästa som finns.

Svar på tråden Hur många böcker har ni?