• Hyllemor

Hur många böcker har ni?

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

• Svar på tråden Hur många böcker har ni?
  • Hyllemor
    Flash Gordon skrev 2021-01-16 01:45:28 följande:
    Kvinnan ifråga är faktiskt någon slags "auktoritet" inom utbildning av blivande lärare i media och sociala media. Hon skriver debattartiklar, benämner sig doktorand och skriver läroböcker om barns utveckling i skolan.

www.studentlitteratur.se/kompetensutveckling/skola-f-6/specialpedagogik/skola-och-begavning

Jag är inte helt säker på om det säger någonting om nivån på lärarutbildningen.
    Ja, hon utgav sig för att vara det men studien var ju uppenbarligen inte särskilt seriös, vad jag kan se i alla fall.
  • Hyllemor

Flash Gordon skrev 2021-01-16 01:45:28 följande:
    Kvinnan ifråga är faktiskt någon slags "auktoritet" inom utbildning av blivande lärare i media och sociala media. Hon skriver debattartiklar, benämner sig doktorand och skriver läroböcker om barns utveckling i skolan.

www.studentlitteratur.se/kompetensutveckling/skola-f-6/specialpedagogik/skola-och-begavning

Jag är inte helt säker på om det säger någonting om nivån på lärarutbildningen.

Att hon är doktorand har knappast med något av det här att göra. Inte heller vet jag om hon har gått lärarutbildningen? (Har hon det, förresten?)

Hon har gjort en "studie" - gott nog. Hur det ser ut i verkligheten vet vi inte därmed, men blogginlägget jag fick länkat till mig handlade tydligen om böcker i bostadsannonser.

Plockar man bort böcker när man vill sälja en bostad? Kanske.

Är några av dessa bostadsannonser representativa i befolkningen som stort? Knappast.

Har hon skrivit en uppsats om detta? Det kan jag fortfarande inte svara på.

Nåja. Det är som det är.

• Anonym (A)

Jag har 2 fulla Billybokhyllor framme och sonen har ett par hyllplan på sitt rum. Sen har vi alltid en stor kasse låneböcker tillgängliga. I vanliga fall byts de kontinuerligt, men när biblioteksstängningen kom var vi glada att vi hade ca 35 lån hemma.

• Mentat
    Hyllemor skrev 2021-01-15 16:12:56 följande:

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

Jag har inte riktig koll, men det är nog en 2.500 - 3.000. Jag har ett bibliotek med 13 "Billy"-bokhyllor, hyfsat välfyllda. Dessutom har jag en bokhylla i vardagsrummet med folianter. Tillgång på böcker är inte problemet här. Lusten att läsa har jag dock inte riktigt lyckats förmedla.
  • TvillingmammaVästgöte

Vissa invandrargrupper kanske inte har böcker? Somalier tex? De har många barn också. En Somalisk familj utan böcker innebär många barn som växer upp utan böcker.

• Physalis

Det måste väl ändå vara viktigare att prata om böcker och läsning samt se sina föräldrar läsa för sig själva och för barnet än att se en full bokhylla tänker jag.

Korrekturläser som en kratta
  • Postman
    Linnie skrev 2021-01-16 00:58:08 följande:

Det är för hemskt att barn idag växer upp utan böcker! 

Våra barn har vuxit upp utan böcker och det har gått bra för dom ändå. Jag tror inte böcker i ett hem är avgörande på något sätt så. Tvärt om så är det en övertro på böcker. Det ska låta lite fint att man har många.
  • hawthorne
    Hyllemor skrev 2021-01-16 01:08:38 följande:

Det här med försäkring har jag faktiskt inte ens tänkt på. Jag hade självklart blivit förfärad om det hade börjat brinna eller något och alla böcker som jag och min man samlat genom åren hade gått upp i rök, men vi har ju faktiskt några dyrbara böcker - några står inte ens framme - så jag måste fråga dig om råd här, om du inte misstycker.

Till vilket minimumvärde av enskilda böcker bedömer du att att man ska ha innan man har behov av att försäkra enskilda böcker? När ska man börja tänka att det kan vara läge att katalogisera böcker för en specialförsäkring? 

Jag kände över huvud inte till det där att om att man i försäkringsvärde får 50 kronor löpmetern.

Jag vet inte hur tanken väcktes men jag ringde försäkringsbolaget och frågade. Det svaret jag fick var att om jag kan bevisa att jag äger böckerna genom att registrera och sedan även fota av alla bokhyllor kommer de att ersätta för att skaffa nya minus en del avdrag osv. Kan jag inte bevisa de enskilda böckerna blir det en mycket låg penning per hyllmeter. Jag kom aldrig in på hur stora avdrag det handlade om men personen ifråga sa att det är mycket stor skillnad på vad försäkringen ger ut i slutänden. Det räckte för mig.
    Till saken hör att jag inte har en enda pocket så det handlar om rätt mycket pengar.

Jag personligen tycker att man ska registrera även ett ganska få böcker för även en halv bokhylla blir dyr att nyanskaffa. Har man dyrbara böcker så definitivt!

Men specialförsäkring, det handlar mer om vad ditt bolag anser. Mitt ansåg inte att alla mina böcker är vad man normalt kan räkna i ett hem så därför var jag tvungen till detta. Jag tänker att det blir en diskussion med försäkringsbolaget? Helst innan något händer så att man inte står där med lång näsa om hela hemmet brunnit upp...

Jag drömde om ett eget bibliotek ända sedan jag var barn. Inte för att jag satsat på det utan det har bara blivit så ändå... Skrattande
  • TvillingmammaVästgöte
    Physalis skrev 2021-01-16 09:04:58 följande:

Det måste väl ändå vara viktigare att prata om böcker och läsning samt se sina föräldrar läsa för sig själva och för barnet än att se en full bokhylla tänker jag.

Ja, mina barn är ju inte intresserade av mina gamla böcker. Dottern lånar på biblioteket och sonen köper på nätet.
    Jag vill dock inte slänga mina böcker, vill ha dem.
  • hawthorne
    Flash Gordon skrev 2021-01-16 01:38:48 följande:
    Rent krasst, om ungarna har FYRA billyhyllor vardera fulla med böcker framme och synligt - går det ens att hitta en bok att läsa då?

Det där med skogen och träd, tänkte jag.

Blir man inspirerad av att se så många böcker, få så många val? Blir det inte bara en massa gytter när man tittar på bokhyllan?

Själv tycker jag det verkar vara lättare att hitta något intressant att börja läsa om jag har färre att välja på.
    Med tanke på vilket liv det blev när de stängde biblioteken pga pandemin är det väldigt många som uppskattar att det finns många "valmöjligheter"...

Sen såklart så går inte alla människor på biblioteket, men tillräckligt många för att man ska kunna konstatera att det finns de som uppskattar "stora skogar av träd"...
Svar på tråden Hur många böcker har ni?