Hyllemor skrev 2021-01-16 01:08:38 följande:
Det här med försäkring har jag faktiskt inte ens tänkt på. Jag hade självklart blivit förfärad om det hade börjat brinna eller något och alla böcker som jag och min man samlat genom åren hade gått upp i rök, men vi har ju faktiskt några dyrbara böcker - några står inte ens framme - så jag måste fråga dig om råd här, om du inte misstycker.
Till vilket minimumvärde av enskilda böcker bedömer du att att man ska ha innan man har behov av att försäkra enskilda böcker? När ska man börja tänka att det kan vara läge att katalogisera böcker för en specialförsäkring?
Jag kände över huvud inte till det där att om att man i försäkringsvärde får 50 kronor löpmetern.
Jag vet inte hur tanken väcktes men jag ringde försäkringsbolaget och frågade. Det svaret jag fick var att om jag kan bevisa att jag äger böckerna genom att registrera och sedan även fota av alla bokhyllor kommer de att ersätta för att skaffa nya minus en del avdrag osv. Kan jag inte bevisa de enskilda böckerna blir det en mycket låg penning per hyllmeter. Jag kom aldrig in på hur stora avdrag det handlade om men personen ifråga sa att det är mycket stor skillnad på vad försäkringen ger ut i slutänden. Det räckte för mig.
Till saken hör att jag inte har en enda pocket så det handlar om rätt mycket pengar.
Jag personligen tycker att man ska registrera även ett ganska få böcker för även en halv bokhylla blir dyr att nyanskaffa. Har man dyrbara böcker så definitivt!
Men specialförsäkring, det handlar mer om vad ditt bolag anser. Mitt ansåg inte att alla mina böcker är vad man normalt kan räkna i ett hem så därför var jag tvungen till detta. Jag tänker att det blir en diskussion med försäkringsbolaget? Helst innan något händer så att man inte står där med lång näsa om hela hemmet brunnit upp...
Jag drömde om ett eget bibliotek ända sedan jag var barn. Inte för att jag satsat på det utan det har bara blivit så ändå...