• Hyllemor

Hur många böcker har ni?

Någon jag känner påstod att en av tre barn växer upp helt utan synliga böcker i hemmet. Om statistiken stämmer eller ej, vet jag faktiskt inte.

Själv har vi omkring 3000 böcker i vårt hem (varav 5 hyllmeter består av barn- och ungdomslitteratur.) Jag har bara en enda gång i mitt liv stött på någon med en lika gedigen boksamling som vi har, men frågan är vad snittet kan ligga på hos en genomsnittlig barnfamilj.

Hur många synliga böcker har ni i ert hem (alltså ej inräknat böcker som ligger instoppade i skåp och lådor)?

• Svar på tråden Hur många böcker har ni?
  • Flash Gordon
    Hyllemor skrev 2021-01-16 03:15:48 följande:
    Ja, hon utgav sig för att vara det men studien var ju uppenbarligen inte särskilt seriös, vad jag kan se i alla fall.
    Du behöver nog inte var för hård mot din kompis för att hon inte varit källkritisk.

Kvinnan ifråga har alltså både skrivit läroböcker inom pedagogik, skrivit debattartiklar på DI-debatt och på DN-debatt och blivit omskriven i Expressen. Till exempel.

Det är nog lätt hänt då att man framstår som en auktoritet  och någon vars ord man kan lita på, rakt av.

www.di.se/debatt/det-gar-att-vanda-daliga-skolor/
    www.dn.se/debatt/satsa-aven-pa-begavade-barn-det-gynnar-hela-skolan/
    www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/stod-de-begavade-och-motverka-segregationen/
  • Physalis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-16 09:10:22 följande:

Ja, mina barn är ju inte intresserade av mina gamla böcker. Dottern lånar på biblioteket och sonen köper på nätet.

Jag vill dock inte slänga mina böcker, vill ha dem.

Jag är också ointresserad av mina föräldrars böcker. Jag har inte samma smak vad gäller skönlitteratur och faktaböcker känns överflödiga när man kan hitta allt online.

Själv har jag läst massor som ungdom men då köpt mina egna böcker och sedan givit bort/slängt det mesta. Har aldrig heller varit intresserad av bibliotek eller att samla böcker jag redan läst. Så mitt hem är ganska bokfritt bortsett från barnböcker till dottern men jag läser en hel del själv från och till.
    Korrekturläser som en kratta
  • Flash Gordon
    hawthorne skrev 2021-01-16 09:14:58 följande:
    Med tanke på vilket liv det blev när de stängde biblioteken pga pandemin är det väldigt många som uppskattar att det finns många "valmöjligheter"...

Sen såklart så går inte alla människor på biblioteket, men tillräckligt många för att man ska kunna konstatera att det finns de som uppskattar "stora skogar av träd"...
    Fast nu frågade jag om bokhyllan hemma. Om det inte blir rörigt och svårt att välja med så mycket böcker.

Jag tycker själv att en del böcker tenderar tenderar att fortsätta bli "ovalda" när en ny bok att läsas ska väljas. Varje gång. Hela tiden. År ut och år in.

En Billyhylla har 4,6 hyllmeter. Fyra sådana blir alltså över 18 hyllmeter böcker.

Ett bibliotek har många böcker för att de har många kunder. Förhoppningsvis är det inte lika många kunder i bokhyllan hemma i bostaden.

Går jag till mig själv så läser jag runt 30 böcker om året. Jag skulle kunna klara mig bra under ett år med att ha bara 30 böcker framme så blir det lättare att välja.

Nåt sånt funderade jag kring med min fråga.
  • Flash Gordon
    Physalis skrev 2021-01-16 09:27:12 följande:
    Jag är också ointresserad av mina föräldrars böcker. Jag har inte samma smak vad gäller skönlitteratur och faktaböcker känns överflödiga när man kan hitta allt online.

Själv har jag läst massor som ungdom men då köpt mina egna böcker och sedan givit bort/slängt det mesta. Har aldrig heller varit intresserad av bibliotek eller att samla böcker jag redan läst. Så mitt hem är ganska bokfritt bortsett från barnböcker till dottern men jag läser en hel del själv från och till.
    Och det du läser: ligger det framme? Ser ungarna dig läsa?

Poängen med den "undersökning" tråden handlar om är att barn som ser böcker, eller ser sina föräldrar läsa - helt enkelt kommer från hem där läsning och bildning värderas offentligt -  får bättre skolresultat.
  • annabellelee

Hur många vi har vet jag inte, men ca 6 bokhyllor vuxenböcker och 1 bokhylla barnböcker, plus låneböcker. Det har varit problem när vi letat bostad eftersom vi vill ha väggar, och många bostäder har öppen planlösning.

• Anonym (A.)

Synligt, vuxenböcker kanske max 30 st. Har väl runt 200 böcker undanlagda också. Undanlagda eftersom vi just nu har småbarn som pillar på allt med kladdiga fingrar, som vi helst inte vill ha på våra böcker.

Synliga barnböcker: ett hundratal.

• Anonym (Vera)

7-8 hyllmeter. De flesta är mina. Fackböcker inom det jag pluggade/jobbar plus böcker om natur. Skönlitteratur lånar vi på biblioteket.

• TvillingmammaVästgöte
    Flash Gordon skrev 2021-01-16 09:41:42 följande:
    Och det du läser: ligger det framme? Ser ungarna dig läsa?

Poängen med den "undersökning" tråden handlar om är att barn som ser böcker, eller ser sina föräldrar läsa - helt enkelt kommer från hem där läsning och bildning värderas offentligt -  får bättre skolresultat.
    Ja, det låter ju inte så överraskande?
  • asdfgh

Synliga är väl runt 50-60. När vi flyttade insåg vi att rummet i källaren som vi tänkt oss som bibliotek hade för lågt i tak för våra bokhyllor så majoriteten av vuxenböckerna är nedpackade i lådor i väntan på att vi renoverar det rummet och då får de saknade 10cm takhöjd. De som är framme byts däremot på någon typ av regelbunden basis och att vi inte har så många framme betyder inte att barnen inte ser oss läsa.

• Anonym (Loppan)

Äger bara den bok jag läser för tillfället. Så fort den är utläst ger jag bort den. Inget intresse av att läsa om böcker.

I mitt föräldrahem fanns en bok som hette Livsgnistan..pappa sa alltid att efter han läst den så öppnade han aldrig mer en bok. Han gick i skolan 7 år och kom från arbetarsläkt men han var extremt allmänbildad. Kunde allting oavsett om det gällde kultur, flaggor, förgasare eller gärdsmygar.

Livsgnistan har jag själv aldrig läst och den fanns heller inte kvar när vi tömde dödsboet tyvärr.

Svar på tråden Hur många böcker har ni?