• Anonym (Olivia)

    Samtal från skolan

    Jag får väl börja med att säga att jag har pratat med min dotter om att hon ska följa reglerna och jag sa inte till henne att jag tycker att skolan överdriver.

    Idag fick jag ett samtal från skolan om att min dotter samt två vänner misskött sig. Vad hade de då gjort som påkallade detta samtal? Jo, de hade gått in på rasten för att de frös fast de vet att man måste vara ute på rasten.

    Har skolpersonal verkligen inget bättre för sig? Tycker det är så överdrivet att ringa föräldrarna för något så litet och jag blev ganska ställd över samtalet.

  • Svar på tråden Samtal från skolan
  • Jemp

    Hur gammal är dottern?

    Känns som en överdriven sak att ringa för, ja. Däremot kan det ju såklart alltid vara bra att diskutera hemma kring att göra som lärarna säger. Och bra info till dig/er om det är så att hon behöver bättre kläder ute.

  • Anonym (Överdrivet)

    Håller med. Överdrivet.

    Är det kallt så är det tycker jag. Avskyr ?måste vara ute? och har aldrig tvingat mig själv ut i alla väder. På min tid fick vi hänga inne bäst vi ville året om på rasterna.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2021-01-19 17:38:17 följande:

    Håller med. Överdrivet.

    Är det kallt så är det tycker jag. Avskyr ?måste vara ute? och har aldrig tvingat mig själv ut i alla väder. På min tid fick vi hänga inne bäst vi ville året om på rasterna.


    Jaha? Och vad tillför det tråden? "på min tid" 

    De flesta låg och mellastadieskolor vill att ungarna ska vara ute på raster. Det handlar om möjligheten  till frisk luft förstås, men också möjligheten till tillsyn. Man har bara en viss mängd personal och de kan inte vara överallt. 
  • Anonym (Olivia)
    Jemp skrev 2021-01-19 17:37:13 följande:

    Hur gammal är dottern?

    Känns som en överdriven sak att ringa för, ja. Däremot kan det ju såklart alltid vara bra att diskutera hemma kring att göra som lärarna säger. Och bra info till dig/er om det är så att hon behöver bättre kläder ute.


    11 och väldigt lugn. De satt på en bänk, så var inte så att de sprang runt och gapade eller något.

    Hon har bra kläder, men hon är inte någon som leker på rasten och står man stilla blir det ju snabbt kallt.
  • Anonym (Yz)

    Jag håller med, lite överdrivet, med ta det som ett tecken att det måste va rätt lungt i övrigt på skolan om de ringer om en sån sak. På barnens skola här, en landsbyggdsskola med dåligt med resurser så är det massa bråk av allvarligare karaktär än att gå in, så här skulle de aldrig ringa för en sån sak.

  • hammarhajen

    Förmodligen är det inte första gången de säger till om att gå ut...

    Skolan har ansvar att se till alla elevers säkerhet, trygghet och att göra sitt bästa för att kunna se om det pågår t.ex. mobbning. Det är jätteviktigt att alla elever håller sig på avsedd plats, där det finns ansvariga vuxna och på rasten är det utomhus.

    Att vilja gå in för att man fryser är inget ovanligt. Ofta har man struntat i både överdragsbyxor och mössa, även om föräldrar packat ner extra och lämnat en ordentligt klädd unge på morgonen. Eller så väljer man att sitta helt still på rasten. Vill man inte springa runt utan mer prata så kan man promenera runt (och ha överdragsbyxorna på!)

    Att man ringer hem när ett barn går in fem gånger samma rast trots att vuxna precis sagt till är inte så konstigt. Barnet både bryter mot reglerna och struntar i vuxnas ord. 

  • Anonym (Överdrivet)

    (oooo) det var till att haka upp sig på nåt så litet som en åsikt. Jag besvarade ts först med att jag höll med om att det var överdrivet.

    Tur att du kunde tillföra något viktigare.

  • Anonym (Anna)

    När man jobbar och vet att barnen ska vara ute så håller man ju koll på barnen som är ute. Om barnen är inne så har man ju ingen uppsikt över dem ifall något händer. Man kan också spendera mycket tid på att leta efter dem. Vi lärare har ju tillsynsplikt och ansvar för era barn. Det är svårt att leva upp till om eleverna inte är där de ska vara. Det är svårt nog att hålla koll på barnen när alla är ute som de ska...

  • Anonym (Olivia)
    hammarhajen skrev 2021-01-19 17:56:25 följande:

    Förmodligen är det inte första gången de säger till om att gå ut...

    Skolan har ansvar att se till alla elevers säkerhet, trygghet och att göra sitt bästa för att kunna se om det pågår t.ex. mobbning. Det är jätteviktigt att alla elever håller sig på avsedd plats, där det finns ansvariga vuxna och på rasten är det utomhus.

    Att vilja gå in för att man fryser är inget ovanligt. Ofta har man struntat i både överdragsbyxor och mössa, även om föräldrar packat ner extra och lämnat en ordentligt klädd unge på morgonen. Eller så väljer man att sitta helt still på rasten. Vill man inte springa runt utan mer prata så kan man promenera runt (och ha överdragsbyxorna på!)

    Att man ringer hem när ett barn går in fem gånger samma rast trots att vuxna precis sagt till är inte så konstigt. Barnet både bryter mot reglerna och struntar i vuxnas ord. 


    Ja det var första och enda gången de sagt till mitt barn öht. Hon är livrädd för att bryta regler och enda anledningen att hon gjorde det nu är för att hennes rädsla att bli utstött om hon sätter sig på tvären är ännu större. Hon var mobbad i sin gamla skola och får panik om någon visar tecken på att hon inte får vara med.

    Hon har autism och tycker att täckbyxor är obehagligt. Det är en konstant kamp att få henne att ta på sig dem, men i övrigt är hon ordentligt påpälsad med ull och hela baletten.
  • Anonym (I)
    Anonym (Anna) skrev 2021-01-19 17:58:56 följande:

    När man jobbar och vet att barnen ska vara ute så håller man ju koll på barnen som är ute. Om barnen är inne så har man ju ingen uppsikt över dem ifall något händer. Man kan också spendera mycket tid på att leta efter dem. Vi lärare har ju tillsynsplikt och ansvar för era barn. Det är svårt att leva upp till om eleverna inte är där de ska vara. Det är svårt nog att hålla koll på barnen när alla är ute som de ska...


    Ja låt oss strunta i om de får frostskador och mår allmänt dåligt av det
Svar på tråden Samtal från skolan