• Anonym (Sorg)

    Hur är det att vara en

    Hur är det att vara en bra mamma egentligen? :(

    Upplever mig själv som en väldigt dålig mamma och ni kommer nog hålla med mig.

    1. Min son är 5 år

    2. Jag är ensamstående

    3. Vi bor i en två:a, delar sovrum

    4. Arbetar 90%, ekonomin helt okej.

    Jag är en väldigt trött människa överlag och på helgerna gör vi nästan ingenting. Handlar, kommer hem, tvättar, lagar mat. Inga kompisar, inga kalas, inga utflykter.. vi är rätt ensamma med andra ord.

    Jag hör andra mammor som bakar och går till lekplatser och i skogen och det är picnic och det är kalas mm. Jag känner mig oerhört misslyckad och jag gillar mest att sova (när jag inte arbetar) och sonen sitter på ipaden. Kanske 6 timmar per dag. På vardagar cirka tre timmar... På helgerna vaknar han alltid innan mig och sitter på ipaden några timmar innan jag vaknar. Då är han superhungrig dessutom.

    Han har en massa oöppnad Lego som jag lovat honom att vi ska bygga ihop. Detta var 8 månader sen. Han har släppt det nu och glömt bort det... känner mig tragisk mot honom. Han vill lära sig skriva nu och tar själv fram papper och penna och skriver lite.. när han vill visa mig så tittar jag snabbt och svarar ?sen..mamma ska hjälpa dig sen?.

    Han tappar intressen för saker för att jag inte orkar eller hinner uppmuntra honom. Han är så ensam och jag är väldigt egoistisk. Vaknar hellre senare en vardagsmorgon än sitter med honom när han äter frukost (då sminkar jag mig under tiden). En bra mamma hade väl vaknat tidigare och sminkat sig och sen väckt barnet och ätit eller hållit den sällskap vid frukosten? Nej, istället är jag i badrummet och han är i köket med sin Ipad :(

    Det värsta är när han säger, ska vi inte ut mamma och göra nåt? Nej, då ligger jag i soffan och halvsover. En lördag Kl 14. Eller när han vill baka och jag aldrig gör det. Jag vill bara ligga i soffan, kolla tv eller mobilen och han sköter sig själv. Vi pratar helst inte. Jag får så ont i hjärtat när jag tänker på hur jag är. Han har det bra hos sin pappa, jag vet inte i detalj MEN jag utvärderar mig själv då och då och känner mig som en dålig mamma. VAD ska jag ändra på? Vad gör en bra mamma?

    Tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Hur är det att vara en
  • Anonym (PLAY)
    Anonym (Sorg) skrev 2021-01-26 18:02:47 följande:
    Allt började efter förlossningen. Trötthet som är obeskrivlig. Jag misstänkte tidigt en förlossningsdepression (kanske därför vi skiljdes, för jag var ett vrak). Funkar antidepressiva? :(
    Före du testar antidepressiva, ta gärna en ordentlig koll på vårdcentral och gynekolog så det inte är någon brist på könshormon, sköldkörteln eller vitamin/mineralbrist som då järn, B-vitaminer eller liknande?

    Om inget av tester hos läkare visar något och läkare konstaterar depression, så kanske de ordinerar antidepressiva. Alla reagerar olika på dem. Prata med läkare och ta reda på biverkningar etc.

    ÄppleTa hand om dig med bra mat och liten dos D-vitamin också. Har du någon bra multivitamin i nuläget?
    Jag blir som du beskriver av järnbrist, men det behöver det ju absolut inte vara i ditt fall. 

    Du skrev det började efter förlossningen, så det kan ju vara förlossningsdepression som du misstänker & någon annan också skrev i tråden.

    Kör alla tester du bara kan för att utesluta och hitta orsaken. Du har rätt till hjälp och att må bra och bli piggare.
    Ibland får man vara lite hård på att få den hjälp man har rätt till, ge inte upp.

    Även om det går trögt just nu och du är helt slut, försök göra nåt litet kul med din son varje dag så han inte känner sig bortglömd, även om det bara är att bygga en snölykta tex eller läsa en liten saga? Kanske du redan gör? :)

    Håller tummarna för dig <3
  • Anonym (Skärp dig.)
    Anonym (PLAY) skrev 2021-01-26 14:56:57 följande:

    Ja, men det låter TS tampas med obalans.

    Kanske tex depression, hormoner, vitaminbrist?

    TS: Bra att du kollay upp ev depression.

    Kolla gärna alla vitaminvärden hos läkare, tex järn. Ibland kan en multivitamin (välj en för kvinnor) hjälpa, men bäst kolla hos läkare först.


    Mm jo men barnet är 5 år nu tycker man borde sökt hjälpt tidigare isåfall om man märker att man inte orkar umgås med sitt barn. Får så ont i hjärtat.
  • Anonym (PLAY)
    Anonym (Skärp dig.) skrev 2021-01-26 20:45:27 följande:
    Mm jo men barnet är 5 år nu tycker man borde sökt hjälpt tidigare isåfall om man märker att man inte orkar umgås med sitt barn. Får så ont i hjärtat.
    Ja, det är väldigt lång tid.

    TS: Hoppas du kan ta tag i detta och söka hjälp & svar så du får energi och glädje i att finnas där för din son, han behöver dig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (PLAY) skrev 2021-01-26 18:50:06 följande:
    Före du testar antidepressiva, ta gärna en ordentlig koll på vårdcentral och gynekolog så det inte är någon brist på könshormon, sköldkörteln eller vitamin/mineralbrist som då järn, B-vitaminer eller liknande?

    Om inget av tester hos läkare visar något och läkare konstaterar depression, så kanske de ordinerar antidepressiva. Alla reagerar olika på dem. Prata med läkare och ta reda på biverkningar etc.

    ÄppleTa hand om dig med bra mat och liten dos D-vitamin också. Har du någon bra multivitamin i nuläget?
    Jag blir som du beskriver av järnbrist, men det behöver det ju absolut inte vara i ditt fall. 

    Du skrev det började efter förlossningen, så det kan ju vara förlossningsdepression som du misstänker & någon annan också skrev i tråden.

    Kör alla tester du bara kan för att utesluta och hitta orsaken. Du har rätt till hjälp och att må bra och bli piggare.
    Ibland får man vara lite hård på att få den hjälp man har rätt till, ge inte upp.

    Även om det går trögt just nu och du är helt slut, försök göra nåt litet kul med din son varje dag så han inte känner sig bortglömd, även om det bara är att bygga en snölykta tex eller läsa en liten saga? Kanske du redan gör? :)

    Håller tummarna för dig <3
    Jag gjorde så och testade massor av vitaminer och träning och mindfulness gjorde massor av tester under flera år. Det som hjälpte mig var samtalsterapi, jag gick tolv gånger hos en terapeut. Jag tycker att  man skall kombinera med samtalsterapi när man medicinerar.
  • Anonym (PLAY)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2021-01-27 13:56:17 följande:
    Jag gjorde så och testade massor av vitaminer och träning och mindfulness gjorde massor av tester under flera år. Det som hjälpte mig var samtalsterapi, jag gick tolv gånger hos en terapeut. Jag tycker att  man skall kombinera med samtalsterapi när man medicinerar.
    Ja, håller med :).
  • Anonym (Sorg)

    Självklart har jag kollat upp mina värden och allt och de säger att allt ser jättefint ut. Min husläkare sa till mig för 2 år sen att det kanske är en depression men jag skrattade åt det för jag är ju glad sa jag? :( Jag förstod inte riktigt vad depression är väl.

    Men trött, nedstämd, orkeslös och stundtals ilska är väl tecken ? :(

    Jag vill bara vara en bra mamma som orkar (mer). Jag har väldigt höga krav på mitt liv i övrigt. Folk ber mig att bromsa ner men när jag gör det så går det ut över sonen.

  • Anonym (PLAY)
    Anonym (Sorg) skrev 2021-01-30 11:41:24 följande:

    Självklart har jag kollat upp mina värden och allt och de säger att allt ser jättefint ut. Min husläkare sa till mig för 2 år sen att det kanske är en depression men jag skrattade åt det för jag är ju glad sa jag? :( Jag förstod inte riktigt vad depression är väl.

    Men trött, nedstämd, orkeslös och stundtals ilska är väl tecken ? :(

    Jag vill bara vara en bra mamma som orkar (mer). Jag har väldigt höga krav på mitt liv i övrigt. Folk ber mig att bromsa ner men när jag gör det så går det ut över sonen.


    Så bra alla värden är ok.

    Jättesvårt veta vad du lider av om du inte fått ordentlig utredning.

    Det kan ju, förutom depression röra sig om utmattningssyndrom, kronisk trötthet eller ME?
    Viktigt du får korrekt diagnos då antidepp-medicin inte är rätt väg för vissa av dessa diagnoser. Inte heller uteslutet du har någon blandning förstås.

    Men när du träffar kunnig läkare kan du nog få fler svar på vad det kan vara som gör dig så utmattad och om du behöver medicin.

    Hoppas du hittar svar.
  • Anonym (Mamma)

    Har du vänner eller familj som kan stötta upp? Eller någon som kan vara barnvakt?
    Nu har jag tonårsbarn, men tror inte jag hade överlevt om jag inte hade haft mina vänner som har barn i samma ålder. Om du inte har kompisar i samma situation, så fick jag nya kompisar via barnet.

    Hoppas du får hjälp via vårdcentralen med ditt egna mående. Var ärlig när du går dit så att du får rätt hjälp. Om din arbetsplats har en företagshälsovård kan det finnas hjälp att få via dem.

    Några tips jag fick när barnen var små var att sova när de sover. Läsa eller lyssna på ljudbok tillsammans i soffan kan fungerande när orken är låg. Det finns föräldrakurser via vårdcentralen, vi gick en som hette komet. Lekstunder med barnet varje dag var en av hemuppgifterna vi hade, en bra dag kanske vi lekte en hel timme, men ibland bara 15 min. Det viktiga var att det var fullt fokus på barnet under den tiden, inte tv, inte telefon-tittande. Det var barnet som valde, men var ok om föräldern gav förslag. Involvera barnet i vardagssysslorna så mycket som det går. En favoritutflykt vi gjorde var när vi bredde 2 smörgåsar och gick till lekplatsen och hade picknick.

    Gör du någonsin något som bara är för dig? Vad finns det för möjlighet att göra det?

  • Anonym (Mamma)

    Har du vänner eller familj som kan stötta upp? Eller någon som kan vara barnvakt?
    Nu har jag tonårsbarn, men tror inte jag hade överlevt om jag inte hade haft mina vänner som har barn i samma ålder. Om du inte har kompisar i samma situation, så fick jag nya kompisar via barnet.

    Hoppas du får hjälp via vårdcentralen med ditt egna mående. Var ärlig när du går dit så att du får rätt hjälp. Om din arbetsplats har en företagshälsovård kan det finnas hjälp att få via dem.

    Några tips jag fick när barnen var små var att sova när de sover. Läsa eller lyssna på ljudbok tillsammans i soffan kan fungerande när orken är låg. Det finns föräldrakurser via vårdcentralen, vi gick en som hette komet. Lekstunder med barnet varje dag var en av hemuppgifterna vi hade, en bra dag kanske vi lekte en hel timme, men ibland bara 15 min. Det viktiga var att det var fullt fokus på barnet under den tiden, inte tv, inte telefon-tittande. Det var barnet som valde, men var ok om föräldern gav förslag. Involvera barnet i vardagssysslorna så mycket som det går. En favoritutflykt vi gjorde var när vi bredde 2 smörgåsar och gick till lekplatsen och hade picknick.

    Gör du någonsin något som bara är för dig? Vad finns det för möjlighet att göra det?

  • Anonym (Sorg)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-01-30 21:13:56 följande:

    Har du vänner eller familj som kan stötta upp? Eller någon som kan vara barnvakt?

    Nu har jag tonårsbarn, men tror inte jag hade överlevt om jag inte hade haft mina vänner som har barn i samma ålder. Om du inte har kompisar i samma situation, så fick jag nya kompisar via barnet.

    Hoppas du får hjälp via vårdcentralen med ditt egna mående. Var ärlig när du går dit så att du får rätt hjälp. Om din arbetsplats har en företagshälsovård kan det finnas hjälp att få via dem.

    Några tips jag fick när barnen var små var att sova när de sover. Läsa eller lyssna på ljudbok tillsammans i soffan kan fungerande när orken är låg. Det finns föräldrakurser via vårdcentralen, vi gick en som hette komet. Lekstunder med barnet varje dag var en av hemuppgifterna vi hade, en bra dag kanske vi lekte en hel timme, men ibland bara 15 min. Det viktiga var att det var fullt fokus på barnet under den tiden, inte tv, inte telefon-tittande. Det var barnet som valde, men var ok om föräldern gav förslag. Involvera barnet i vardagssysslorna så mycket som det går. En favoritutflykt vi gjorde var när vi bredde 2 smörgåsar och gick till lekplatsen och hade picknick.

    Gör du någonsin något som bara är för dig? Vad finns det för möjlighet att göra det?


    Jag har vänner och familj nära mig och absolut att de ställer upp och hans pappa är av bra pappa. De senaste dagarna har vi varit ute och lekt, varit och fikat, träffat lite vänner. Jag orkar egentligen inget och är inte så pigg men jag kämpade igenom detta. Vi tog till och med en promenad i kylan (kanske 30 minuter) men det vet kallt och vi frös och gick hem igen :) men jag kände mig som en hjälte.

    Är ni mammor, med ett barn aldrig trötta? Min trötthet går ut över jobbet, jag jobbar aldrig 20 dagar per månad. Är ofta hemma :(
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Sorg) skrev 2021-01-30 22:01:11 följande:

    Jag har vänner och familj nära mig och absolut att de ställer upp och hans pappa är av bra pappa. De senaste dagarna har vi varit ute och lekt, varit och fikat, träffat lite vänner. Jag orkar egentligen inget och är inte så pigg men jag kämpade igenom detta. Vi tog till och med en promenad i kylan (kanske 30 minuter) men det vet kallt och vi frös och gick hem igen :) men jag kände mig som en hjälte.

    Är ni mammor, med ett barn aldrig trötta? Min trötthet går ut över jobbet, jag jobbar aldrig 20 dagar per månad. Är ofta hemma :(


    Jag har två barn och är ofta skittrött. Men får lägga mig med barnen och vara hur trött jag vill, det kan inte få gå ut över dem.

    Det kan låta hårt men jag är själv uppvuxen med en ensamstående deprimerad mamma där jag ständigt fick trösta och anpassa mig och det var INTE bra, som förälder måste man bita ihop eller skaffa hjälp. Dina behov kommer sist. Först kommer din sons behov, sedan kommer din son behov igen. Sedan kommer dina. Det rör sig om några år men dessa kommer att vara totalt avgörande för hans liv.
  • Anonym (Testaenjärntablettkanske)

    Ibland får man göra saker fast att det är jobbigt, som att vara ute och leka och röra sig osv. Sen kan du också prioritera bort saker som du egentligen inte behöver, tex skit i att sminka dig eftersom det bara är ytligt fjask också lägger du den tiden på att sätta dig och äta frukost tillsammans med ditt barn istället. Avinstallera sociala medier och lägg ifrån dig telefonen osv.

  • Anonym (PLAY)
    Anonym (Sorg) skrev 2021-01-30 22:01:11 följande:
    Jag har vänner och familj nära mig och absolut att de ställer upp och hans pappa är av bra pappa. De senaste dagarna har vi varit ute och lekt, varit och fikat, träffat lite vänner. Jag orkar egentligen inget och är inte så pigg men jag kämpade igenom detta. Vi tog till och med en promenad i kylan (kanske 30 minuter) men det vet kallt och vi frös och gick hem igen :) men jag kände mig som en hjälte.

    Är ni mammor, med ett barn aldrig trötta? Min trötthet går ut över jobbet, jag jobbar aldrig 20 dagar per månad. Är ofta hemma :(
    Du är jättestark som trots allt orkat göra de här aktiviteterna och ansträngt dig för din son skull <3

    Låter som du skulle behöva vara sjukskriven. Åtminstone deltid tills du har mer ork?
  • Anonym (Sorg)
    Anonym (PLAY) skrev 2021-01-30 22:31:02 följande:

    Du är jättestark som trots allt orkat göra de här aktiviteterna och ansträngt dig för din son skull <3

    Låter som du skulle behöva vara sjukskriven. Åtminstone deltid tills du har mer ork?


    Tack. Jag var hemma ett år pga utmattning, sedan 50% och nu nästan heltid. Så jag har eller borde ha vilat upp mig. Känner mig bara konstant trött och sliten. Är nog ofta nedstämd men det värsta är den otroliga tröttheten.

    Föreställ dig att någon väcker dig Kl 4 på morgonen och ber dig att gå ut och springa och du måste bära en ryggsäck som innehåller tegelstenar. Du ska springa två timmar och det är kallt och mörkt. Du är även ledsen för att din son är ensam hemma, men du måste ut och springa. SÅ känns varje dag för mig.
  • Anonym (PLAY)
    Anonym (Sorg) skrev 2021-01-30 23:17:35 följande:
    Tack. Jag var hemma ett år pga utmattning, sedan 50% och nu nästan heltid. Så jag har eller borde ha vilat upp mig. Känner mig bara konstant trött och sliten. Är nog ofta nedstämd men det värsta är den otroliga tröttheten.

    Föreställ dig att någon väcker dig Kl 4 på morgonen och ber dig att gå ut och springa och du måste bära en ryggsäck som innehåller tegelstenar. Du ska springa två timmar och det är kallt och mörkt. Du är även ledsen för att din son är ensam hemma, men du måste ut och springa. SÅ känns varje dag för mig.
    Ja usch. Vet känslan med utmattning.

    Det här är ju inte ditt fel och det kan ta tid tills du blir bättre.
    Låter som du behöver få ordentliga utredningar så du får hjälp.
    Hoppas du kan vara fortsatt sjukskriven, det låter inte som du ska jobba i nuläget.
Svar på tråden Hur är det att vara en