• Anonym (Blivande mamma)

    Fredrika-Eleonora, Hedda-Eleonora eller Hedvig-Eleonora

    Vilket namn tycker ni är finast, och vad tycker ni om namnen?

  • Svar på tråden Fredrika-Eleonora, Hedda-Eleonora eller Hedvig-Eleonora
  • Anonym (hhhh)
    Olivera skrev 2021-01-26 00:32:37 följande:
    Ja Hedvig Eleonora är för mig och de flesta Stockholmare en stadsdel :) kanske nåt att tänka på även för andra delar av landet, för den händelse hon träffar på Stockholmare i framtiden :)

    Jag är inte Stockholmare, men känner mycket väl till det (trodde det var allämnbildning)


    Mycket fint namn, men som jag nyss skrev - Hedvig som tilltalsnamn.

  • Xenia
    Anonym (Jadu) skrev 2021-01-24 17:04:07 följande:

    Om du vill att ditt barn ska få det svårt i skolan, eftersom du överväger WT-namn till henne.


    Hur får du det till WT-namn? Förvånad Du tycks ha missförstått vad "WT-namn" betyder. Det är inte "ovanliga namn som jag själv inte gillar".

    Det är fina klassiska namn. Varför skulle ett barn med de namnen få det svårt i skolan?

    Jag gillar Hedda Eleonora bäst, därnäst Hedvig Eleonora. Fredrika Eleonora är väl ok men blir väl långt i mitt tycka.

    Jag utgår från att hon kallas Hedda, Hedvig eller Fredrika och att Eleonora är andranamn.
  • Xenia
    Anonym (Jadu) skrev 2021-01-25 10:17:11 följande:
    Ja.
    Vilka konstiga fördomar du har!

    Så heter man Marie-Louise eller Carl-Fredrik, då är man white trash?

    Till TS, om ni älskar just namnet Eleonora, ge henne det som förnamn, inte som del av ett dubbelnamn. Men var beredd på att hon kommer att kallas Ella/Ele eller Nora av alla andra. Själv föredrar jag formen Ellinor.
  • annabellelee

    Gillar Hedvig Eleonora och Fredrik Eleonora. Ja, det är lite ovanliga namn so påminner om gamla drottning ann, men jag antar det ärsjälva syftet?

    Hedda är också fint, men passar inte ihop med Eleonora, för namnen har olika stil.

  • mari123

    Ngn menar att det är dubbelnamn? Är det verkligen tänkt så? -"Fredrika-Eleonora, maten är klar?"...*typ*

  • Anonym (Olivia)
    Olivera skrev 2021-01-26 00:32:37 följande:
    Ja Hedvig Eleonora är för mig och de flesta Stockholmare en stadsdel :) kanske nåt att tänka på även för andra delar av landet, för den händelse hon träffar på Stockholmare i framtiden :)
    Varför skulle man göra det? Tycker man att Hedvig Eleonora är ett fint namn kan man ju absolut ge sitt barn det namnet, oavsett vad Stockholmare har för kopplingar till det. Eller tänker du också att du inte skulle ge ditt barn namnet Helena Elisabeth för att det är en kyrka i Umeå och Umeåbor skulle koppla det namnet till en kyrka? 
  • Minimalen
    Anonym (Olivia) skrev 2021-01-26 11:46:12 följande:

    Varför skulle man göra det? Tycker man att Hedvig Eleonora är ett fint namn kan man ju absolut ge sitt barn det namnet, oavsett vad Stockholmare har för kopplingar till det. Eller tänker du också att du inte skulle ge ditt barn namnet Helena Elisabeth för att det är en kyrka i Umeå och Umeåbor skulle koppla det namnet till en kyrka? 


    Folk har inte klagat på att döpa ett barn till Hedvig Eleonora utan det är Hedvig-Eleonora som alla har skrivit är hemskt. Alltså namnen som dubbelnamn. Men så blir det när man läser inlägg som Fan läser Bibeln.
  • Anonym (Olivia)
    Minimalen skrev 2021-01-26 12:19:14 följande:
    Folk har inte klagat på att döpa ett barn till Hedvig Eleonora utan det är Hedvig-Eleonora som alla har skrivit är hemskt. Alltså namnen som dubbelnamn. Men så blir det när man läser inlägg som Fan läser Bibeln.
    Läste du ens mitt inlägg eller det jag svarade på?
  • Olivera
    Anonym (Olivia) skrev 2021-01-26 11:46:12 följande:

    Varför skulle man göra det? Tycker man att Hedvig Eleonora är ett fint namn kan man ju absolut ge sitt barn det namnet, oavsett vad Stockholmare har för kopplingar till det. Eller tänker du också att du inte skulle ge ditt barn namnet Helena Elisabeth för att det är en kyrka i Umeå och Umeåbor skulle koppla det namnet till en kyrka? 


    Självklart gör man precis som man vill, det som efterfrågades var väl olika åsikter / perspektiv på namnen? Känner inte till Umeå så väl så vet inte hur förknippat namnen Helena Elisabeth är just med kyrkan, jag har personligen aldrig någonsin hört namnet Hedvig-Eleonora i något annat sammanhang än som benämning på en den av en stad... Som att döpa ett barn till Göte Borg, sjävklart gör man precis som man tycker blir vackert! Men om det är en kombination som är mycket ovanlig som namn och mycket etablerad som ortsnamn i en del av landet kanske det kan vara intressant att ta i beräkning, det skulle i alla fall jag vilja veta (om jag tex funderade på Helena Elisabeth och fick veta att samtliga Umeåbor med omnejd skulle fnissa till av det, så kanske det inte ändrar mitt beslut men kanske kan vara kul att veta i förväg?)
  • Xenia

    Namnen är fina i sig men jag tycker inte att Eleonora som del av ett dubbelnamn är någon bra idé.

    På 1800-talet blev det modernt med dubbelnamn även bland allmogen.

    Kristina Katarina = kallades alltid Stina Kajsa, ev bara Stina
    Birgitta Katarina = Brita Kajsa
    Maria Elisabet = Maja Lisa
    Maria Kristina = Maja Stina
    Ulrika Maria = Ulla Maja

    Ingen orkar säga så långa namn i dagligt tal.

  • Anonym (snyggt!)

    Drottning(lika)namn; så snyggt!


    Hedvig-Eleonora, helt klart!

  • Hyllemor
    Olivera skrev 2021-01-26 00:32:37 följande:
    Ja Hedvig Eleonora är för mig och de flesta Stockholmare en stadsdel :) kanske nåt att tänka på även för andra delar av landet, för den händelse hon träffar på Stockholmare i framtiden :)

    Hahahaha!


    Förresten så tycker jag inte att något barn i hela Sverige borde heta Knut eller Pauli utifall en Stockolmare stöter på en Malmöit. Inte heller borde något barn få heta Olof, ifall en Stockholmare råkar stöta på någon från S:t Olof. Förresten borde inte heller någon få heta Arild, ifall stockholmaren stöter på någon från Arild, eller så borde ingen få heta Vilhelmina eller Dorotea ifall stockholmaren åker norrut. Stackars, stackars stockholmare.

  • Anonym (Dubbelnamn?)
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2021-01-24 19:00:30 följande:

    WT?! Det är adliga överklass-namn. Oavsett, vad spelar det för roll om någon anser att ett namn är "WT"? Det finns inga namn som är det, det är bara något som fördomsfulla människor hittat på.


    Hej TS! Vill du använda namnen som dubbelnamn eller ska det första vara tilltalsnamn och Eleonora andranamn?
  • Olivera
    Hyllemor skrev 2021-01-27 01:32:36 följande:

    Hahahaha!

    Förresten så tycker jag inte att något barn i hela Sverige borde heta Knut eller Pauli utifall en Stockolmare stöter på en Malmöit. Inte heller borde något barn få heta Olof, ifall en Stockholmare råkar stöta på någon från S:t Olof. Förresten borde inte heller någon få heta Arild, ifall stockholmaren stöter på någon från Arild, eller så borde ingen få heta Vilhelmina eller Dorotea ifall stockholmaren åker norrut. Stackars, stackars stockholmare.


    Finns inget som gör folk på Familjeliv så provocerade som Stockholmare :)

    Det är väl olika, för mig är Dorotea och Vilhelmina främst ortsnamn eftersom de är så ovanliga som tilltalsnamn, det betyder inte att ingen ?får? använda dom som de tilltalsnamn de såklart också är. Knut och Olof tänker jag som tilltalsnamn, däremot skulle jag inte döpa ett barn till Sankt Knut, eftersom det för mig är en stadsdel i Malmö. Men som sagt, alla gör som dom vill!
  • Anonym (Hedvig)
    Xenia skrev 2021-01-27 01:12:37 följande:

    Namnen är fina i sig men jag tycker inte att Eleonora som del av ett dubbelnamn är någon bra idé.

    På 1800-talet blev det modernt med dubbelnamn även bland allmogen.

    Kristina Katarina = kallades alltid Stina Kajsa, ev bara Stina

    Birgitta Katarina = Brita Kajsa

    Maria Elisabet = Maja Lisa

    Maria Kristina = Maja Stina

    Ulrika Maria = Ulla Maja

    Ingen orkar säga så långa namn i dagligt tal.


    Hedvig-Leonora blir då kanske Hedda-Ella/Hedda-Lella?

    Jag har alltid tyckte Kajsa Stina var en märkligt dubbelnamn men det kanske härstammar från 1800-talet och Katarina Kristina då. Logiskt. Nu har jag varmt mig och tycker det är ett fint namn.
Svar på tråden Fredrika-Eleonora, Hedda-Eleonora eller Hedvig-Eleonora