• Tomatmacka

    Hur ska vi få ordning i samhället igen?

    Ni vet som det var förut, män var män, kvinnor var kvinnor och kriminaliteten existerade knappt. Hur går vi tillväga nudå?

  • Svar på tråden Hur ska vi få ordning i samhället igen?
  • Missermajser
    momjanet skrev 2021-01-27 15:28:36 följande:
    Så du vill återupprepa samma misstag som gjordes på 1970-talet.

    Du behöver tänka några varv till och framförallt läsa på om både samhällsekonomi och allmän samhällskunskap.
    Läs om och läs rätt! Läs även senare inlägg om varför vi inte vill ha någon lösning på problemet. Förklarar ganska tydligt där varför. 
  • momjanet
    Missermajser skrev 2021-01-27 16:41:05 följande:
    Läs om och läs rätt! Läs även senare inlägg om varför vi inte vill ha någon lösning på problemet. Förklarar ganska tydligt där varför. 
    Kan du besvara frågan varför du gav som förslag att återupprepa samma misstag som vi gjorde på 1970-talet?
  • Anonym (Every. Single. Time.)
    Missermajser skrev 2021-01-27 16:37:56 följande:

    Du har aldrig funderat på konsekvenserna av det? Om den ultraPK radikalhögern lyckas krossa tilliten fullständigt i samhället så blir nästa steg att själv ta makten...

    Vilka blir effekterna av att tilliten försvinner om man jämför med andra länder där den inte finns? Hur ser problemen ut där och hur går det med att bygga upp dessa länder?

    Yep och sedan bör man kunna få fart på allt som är raserat och man ska kunna får en klar majoritet nöjd...

    Vi börjar med återvandringen... 

    C.a: 20% lägre befolkning....

    Då försvinner alltså konkurrensen på arbetsmarknaden och vi får massor av tomma hyresrätter. 

    Hur blir effekten på ekonomin tror ni? Vad händer?


    Jag talar om att ge makten åt familjerna och den enskilde. Det är inte bra för någon att vi är så beroende av staten. Jag talar alltså inte om en nazze-revolution ellet något.

    Gällande återvandring så är det förstås inte en universallösning, men det är en nödvändig början. Det är orimligt att svenskarna inte står först i kön till resurserna och inte är trygga i sitt eget land. Att bli av med billig arbetskraft är bara bra. Dels är det inte rimligt at dessa utlänningar ska importeras som en form av slavar light och dels ska arbetskraft få liv att kosta, det gynnar alla.
  • Anonym (Sanningen förnekas)
    Xenia skrev 2021-01-27 14:21:37 följande:
    Då borde det ha framgått av redan av rubriken eller av startinlägget. Så att man fattar att det är (ännu) en invandringstråd.
    Jag har i vart fall inte på något sätt uppfattat det som en s k invandringstråd. Var får du det ifrån?
    Rubriken är: Hur ska vi få ordning i samhället igen?
    Och trådstarten handlar bl a om kriminalitet.
    Som sagt, jag uppfattar det inte som en invandringstråd.

    Men jag själv liksom alla jag känner anser att en hel del av oordningen och problemen i vårt nya samhälle, särskilt gällande kriminalitet, bl a kan knytas till problemen med de nya utanförskapsområden, och att motsvarande problem också växer utanför dessa utanförskapsområden, som kommit under relativt sen tid.
    Därmed finns också en direkt och självklar anknytning till det nya Sveriges enorma problem med integrationen. Enorma problem som är relativt nya och som har kommit under relativt sen tid.
    Men du menar att det ska döljas och förnekas för dessa problem får man inte prata om för då blir det en invandringstråd?
    Hur ska man då kunna prata om problemen i tråden och hur ska man då kunna svara på frågan i rubriken???

    I dag finns det väl knappast någon enda politiker på kommun-nivå eller på riksdagsnivå, knappast heller någon vanlig medborgare, som förnekar att vi har stora problem med integrationen och att det leder till oordning och problem i vårt nya samhälle. Säger du också till dem att det inte är tillåtet att ha sådana åsikter och att de inte får diskutera dessa problem?

  • Anonym (hmm)
    Vilka böcker / författare om samhällsekonomi osv är bäst, om man vill uppdatera sin kunskap ? Någon som är insatt och engagerad?

    Jag hittade en fransk bok , översatt till engelska "Capital in the twenty-first century". Den är hyllad :

    Thomas Piketty's Capital in the Twenty-First Century delivered a well placed kick up the backside to complacent mainstream economics.--Paul Mason"The Observer" (11/30/2014)

    Thomas Piketty's Capital in the 21st Century is arguably the most important popular economics book in recent memory. It will take its place among other classics in the field that have survived changing theoretical and political fashions, such as its namesake by Karl Marx (Das Kapital, 1867) or other ambitiously titled books such as John Maynard Keynes's The General Theory of Employment, Interest, and Money (1936). Anyone who wants to engage in an informed discussion about the economic landscape will have to read Piketty.-- (01/01/2015)

    Min man läser den men jag tänkte läsa den efter att han är klar. Vi hittade den genom att vi såg en dokumentär nyligen.

    Sedan tycker jag Thomas Sowell har intressanta böcker om ekonomi och kultur. Har inte skaffat någon ännu, för jag vill inte ta fel bok, har inte superkoll på vilken som är mest intressant för någon i Europa. Men det är paraleller för vad som hänt i USA, och vad som KAN hända i europa beroende på politik.

    Jag har snart läst klart "Det här är en svensk tiger" den var ganska fascinerande. Den får mig att ifrågasätta socialdemokrati ganska mycket.. även om jag växte upp med dom som ledare för landet, som alla vi antagligen har gemensamt, så kanske det inte funkar för framtiden eller dagsläget.. Jag tar den med en nypa salt men jag blir ändå att tänka tiotusen tankar jag aldrig haft förut.

    Jag tycker det är supersvårt att förstå hur EU gynnar eller ogynnar länder. Tänkte skaffa en bok om Brexit? Personligen verkar EU asbra när man är egenföretagare och har internationell verksamhet. Men alla jobbar inte så.. Behöver vi mer sånt för att de ska bli mer gynnsamt? Finns de pålitlig bok om det ?

    Någon passionerad?
  • Anonym (5678)
    Missermajser skrev 2021-01-27 14:59:10 följande:

    Dom vill inte det på vaken höger eller vänstersida eftersom priset på arbetskraften går upp och där med produktionskostnader. Då säljer man sämre på exportmarknaden och får lägre kvartalsvinster.

    Samma sak med fler bostäder... Då går ju hyror och fastighetspriser ned... Slut på att köpa och ta lån, bara betala räntor och sedan sälja dyrare... Tja därför... 

    Alternativen ser du idag... Konkurrensen och reservarbetskraften kostar enorma pengar i välfärd=skatter. 

    Väljer man bort välfärden flippar kriminaliteten ut ännu mer och då biter inte ens de hårdaste straffen längre.

    Det finns med andra ord ingen väg ut ur detta som folk vill ha idag.

     


    Det finns ingen väg ut trots att lösningen är enkel?

    Varför vill folk inte ha detta som är så enkelt och ger ordning i samhället?
  • Anonym (Sanningen förnekas)
    Missermajser skrev 2021-01-27 16:37:56 följande:

    Du har aldrig funderat på konsekvenserna av det? Om den ultraPK radikalhögern lyckas krossa tilliten fullständigt i samhället så blir nästa steg att själv ta makten...


    Vilka blir effekterna av att tilliten försvinner om man jämför med andra länder där den inte finns? Hur ser problemen ut där och hur går det med att bygga upp dessa länder?


    Yep och sedan bör man kunna få fart på allt som är raserat och man ska kunna får en klar majoritet nöjd...


    Vi börjar med återvandringen... 


    C.a: 20% lägre befolkning....


    Då försvinner alltså konkurrensen på arbetsmarknaden och vi får massor av tomma hyresrätter. 


    Hur blir effekten på ekonomin tror ni? Vad händer?


    Det är många tankefel i det du försöker säga.

    Men jag tar ett tydligt exempel:
    Många invandrare bor i hyresrätter. Nästan alla intäkter som de flesta invandrarna/flyktingarna har kommer från skattemedel. Deras kostnader, t ex hyran, betalas i de flesta fall helt med skattemedel.
    Om de återvandrar kommer lägenheten/hyresrätten att stå tom (enligt dig).
    Vad blir då kostnadsskillnaden för staten/skattebetalarna?
    I första läget betalades invandrarens hyra med skattemedel.
    I andra läget finns ingen hyreskostnad som ska betalas.
    Vad blir kostnadsskillnaden för staten/skattebetalarna?

    Hyreskostnaden blir ett nollsummespel.
    Självfallet blir totalkostnaden för skattebetalarna/staten mycket lägre eftersom de flesta invandrare/flyktingar kostar så väldigt mycket mera än bara hyreskostnaden.
    Massor av tomma hyresrätter (ditt uttryck) kostar väldigt mycket mindre än massor av hyresrätter som betalas med skattemedel. Det borde inte vara svårt att förstå?

    Oavsett hur framgångsrik man skulle kunna bli med återvandring så kan det aldrig någonsin ge mer än max ett par procent av befolkningen, men sannolikt snarare 1%.
    20%, eller att två miljoner människor (!!!) skulle återvandra, som du hävdar, skulle självfallet aldrig någonsin kunna bli fallet. Hoppas du klarar inse det orimliga?
    Men oavsett om det medförde 1% eller 2% befolkningsminskning så skulle det vara mycket positivt för landets ekonomi.
    Det mest positiva och på alla sätt mest naturliga var självfallet om vi nu tog en paus i s k flyktinginvandring och liknande. Det borde vara helt stopp till dess vi har löst de problem med integration som vi nu redan har.
    Viss reglerad arbetskraftsinvandring kan dock krävas eftersom behoven av arbetskraft i välfärden, t ex i vården, har ökat så mycket pga av flyktinginvandringen. De nya svenskarna har extremt stort behov av vård och välfärd.
    Men med arbetskraftsinvandring i stället för s k flyktinginvandring skulle vi ju t ex kunna spara flera miljarder bara på att välfärdsbrotten skulle minska.

    Ett av dina allvarligaste tankefel i stort är dock att du inte verkar fatta att det är konsumenternas behov som styr allt, t ex produktion och löner.
    I slutändan måste det alltid finnas en betalande kund, alltså en enskild konsument, som betalar. Det är konsumentens behov och vilja att betala som styr allt.
    Om det inte finns ett kundbehov att tillfredsställa, om det inte finns en betalande kund, så kan aldrig arbetsgivare, eller de du kallar "kapitalet" få in några pengar. Då finns inget behov att anställa fler löntagare. Om inte kunden är beredd betala ett högre pris så kan löngivaren aldrig få in mera pengar och löntagaren kan  aldrig få höge lön.
    Det är alltid konsumentens behov och viljan att betala för att tillfredsställa dessa behov som styr!
  • Missermajser
    Anonym (Every. Single. Time.) skrev 2021-01-27 17:05:22 följande:
    Jag talar om att ge makten åt familjerna och den enskilde. Det är inte bra för någon att vi är så beroende av staten. Jag talar alltså inte om en nazze-revolution ellet något.

    Gällande återvandring så är det förstås inte en universallösning, men det är en nödvändig början. Det är orimligt att svenskarna inte står först i kön till resurserna och inte är trygga i sitt eget land. Att bli av med billig arbetskraft är bara bra. Dels är det inte rimligt at dessa utlänningar ska importeras som en form av slavar light och dels ska arbetskraft få liv att kosta, det gynnar alla.

    Staten vi lever i är ju en representativ demokrati. Att minska denna till en minimal nattväktarstat bygger ju mycket på att man även vänder sig emot folkstyren.


    Dvs önskemålen från de liberaler som önskar detta är ju att man ska kunna styra samhället genom eget kapital. Det kallas konsumentmakt men i kalkylen får man räkna med att de med störst kapital har makten. Själva folkstyret ska bara omfatta rättsväsende och militär. Sedan skiljer det sig så klart hur mycket man vill krympa staten mellan de olika liberala förgreningarna. På så vis slipper man folkstyren eller att de stora massorna kan påverka samhället med gemensamt kapital. 


    Idag har man löst problemet genom att man sett till att staten inte har andra inkomstkällor än just skattemedel. Det gör att staten är underordnad näringslivet mer än valmanskåren. Med andra ord har man sett till att staten alltid agera så mycket så möjligt i näringslivets intresse. OBS jag menar förstås de största aktörerna. Alla inom näringslivet har så klart inte samma intressen inom politiken. Motsättningen ser man ju både i Sverige och t.ex. USA där de kapitalstarka och medelklass drar åt det konservativa hållet. I städerna drar samma kategorier åt liberalt håll då dessa gör större kapitalvinster på globala förhållanden inom mjukvarubranscher mm.


    Det finns i alla fall helt klart en kraftig motsättning mellan konservativa och liberaler oavsett om jag har inte har rätt i min analys.


    Ska man gå till t.ex. AfS som vill ha en platt skatt och banta välfärden genom att villkora den kraftigt så får det följder. Återvandringen leder ju till att konkurrensen minskar och som sagt kostar arbetskraften då arbetstagarna får större förhandlingsutrymme. Man kan ju inte rakt av ersätta den gamla invandringen med östeuropéer. Då tappar de ju snabbt väljarstödet hos stora dela av befolkningen. Alternativet är väl då att ha en auktoritär lagstiftning och straffa fackliga stridsmedel hos begränsade delar av befolkningen så att man inte får alla emot sig. SD har vad jag förstått redan valt att bibehålla den fria rörligheten inom EU för att bibehålla låga produktionskostnader för exportmarknaden.


    Problemet med t.ex. M och SD blir ju då att hur höga straff de än sätter på brottligheten så fortsätter den att öka för att den procentdel som offras för konkurrensen får sämre välfärd. De flesta kriminella eller arbetslösa försöker så klart ändå tjäna snabba cash om de ändå inte räknar med att komma någon vart den vanliga vägen. 


    Med befintlig utveckling så kan man ju behålla systemet som det är men de som sker då är ju att vinstmarginalerna krymper med tiden. 


    Jag ser som sagt ingen utväg utifrån de krav människor ställer. Dagens samhälle har helt enkelt inte utrymme för en växande medelklass. 


    Så, nu har jag försökt förklara utan att direkt angripa de olika högerfalanger som kritiserar det etablissemang de själva är en del av.


     


     

  • Xenia
    Missermajser skrev 2021-01-27 14:16:12 följande:

    Lösningen är enkel. Skippa EU, bygg bostäder och håll igen på befolkningsökningen tills vi har balans på arbetsmarknaden. Dvs att vi har jobb till så gott som all arbetsför befolkning. 


    Inte så enkelt som du tror.

    1. Skippa EU
    Hur tänker du då? Ska vi bli som Norge, som måste följe EUs regler med vissa undantag men inte har något inflytande? De betalar också en avgift till EU men lägre än vad EU-länderna gör.

    2. Bygg bostäder
    Det görs redan. Bördig åkermark försvinner och grönområden i städerna. De nya lägenheterna är för dyra för de fattiga som saknar egen bostad.

    3. Håll igen befolkningsökningen
    Hur ska det gå till? Endast ett (el två) barn tillåts enligt modell Kina? Tvångsaborter?
  • TvillingmammaVästgöte
    momjanet skrev 2021-01-27 15:28:36 följande:
    Så du vill återupprepa samma misstag som gjordes på 1970-talet.

    Du behöver tänka några varv till och framförallt läsa på om både samhällsekonomi och allmän samhällskunskap.

    Och vad är ditt förslag? Lätt att såga andras förslag till lösningar. Har du något att komma med själv? Eller är du en förnekare? En sådan som vägrar se den kollaps av samhället som vi börjar se? För några år sen hade jag sagt kollaps av välfärdssamhället, nu säger jag kollaps av hela samhället. 


    Eller vad skall man kalla det när man inte längre kan låta sina tonåringar gå ut själva. Varje vecka sker det i vår inte så stora stad knivrån av unga, t.o.m. pistolrån av unga. Unga killar knivskärs, skjuts,  misshandlas och dödas. En del av dem är själva kriminella men absolut inte alla som drabbas. Ni som säger att Sverige aldrig har varit så säkert ni kan inte ha levt på åttiotalet, då jag var ung. Många hänvisar till statistik som säger att Sverige aldrig har varit så säkert, då säger jag att den statistiken tror inte jag ett endaste dugg på. Särskilt som medarbetare på BRÅ larmat om att de anpassar sin brottsstatistik löpande efter påtryckningar från regeringskansliet. 

Svar på tråden Hur ska vi få ordning i samhället igen?