• Anonym (Svartsjuke jag)

    Varför är jag fientlig mot andra människor?

    Känner verkligen för att skriva av mig. Under en längre tid nu har jag varit väldigt fientlig mot andra människor och blir lätt avundsjuk.

    Ska förklara ett exempel. Någon på jobbet ser bra ut, många gillar hen och hen verkar ha ett bra liv. Då blir jag anti den personen och fryser ut, jag blir taskig mot den personen. Det låter helt sjukt!! Jag skäms ju! Men jag kan inte kontrollera mina känslor som kommer, jag blir så svartsjuk och ogillar den personen. Sen i allmänhet är jag fientlig mot människor tills dom visar sig vara snälla. Samtidigt skulle jag beskriva mig som en otrolig snäll och omtänksam person som hatar att bråka så det går liksom inte ihop. Känner någon igen sig?

  • Svar på tråden Varför är jag fientlig mot andra människor?
  • Anonym (ppp)

    Det är väl klart att man kan kontrollera sig! Du får ju skärpa dig. Säga de där taskiga sakerna för dig själv inne i badrummet men inte så andra hör! 

  • Akidoki

    Du är inte en särskilt trevlig människa.

    Hur många trådar behöver du för att acceptera det?

  • Anonym (Svartsjuke jag)
    Akidoki skrev 2021-01-27 18:50:46 följande:

    Du är inte en särskilt trevlig människa.

    Hur många trådar behöver du för att acceptera det?


    Oj, va??
  • Anonym (Q)

    Mår du själv dåligt? Det kan vara en omedveten strategi att få dig själv att känna dig bättre genom att trycka ner andra och få andra att må dåligt. Men det är inte ok.

    Kan du jobba på dig själv och ditt mående så att du inte förstör för dig själv och andra? Alla skulle ju vinna på det.

    Annars så gäller lite tough love för dig själv. Fake it until you make it. Tvinga dig själv att uppföra dig juste tills det blir en naturlig del av dig.

    Alla känner vi nog ibland impulser att vara taskiga och orättvisa, och det är ok. Det som inte är ok är att agera på dessa impulser. Överjaget, prefrontalkortex, eller vad du nu vill kalla det, går in och vi kontrollerar våra impulser, som civiliserade varelser. 

  • Anonym (Räven)

    Det är helt narurligt att vara avundsjuk.

    Men folk kommer att undvika dig om du är fientlig och frustrerad mot dem.

  • Anonym (råkade läsa)

    Vad skulle hända om du la den energin på att göra något för dig själv istället?

    10 minuter språkkurs om dagen? 
    En rask promenad för mer syre och fräschare hy?
    En ny cool frisyr? 

    Att gå runt att tänka att man själv är dålig är bara slöseri med tid, det lär inte göra dig bättre. 

    Har du mördat nån? Nej? 

    Då så. Acceptera att du är rätt snäll och ta det därifrån.

  • klyban

    Lär dig att leva ditt eget liv, och sluta titta på glatta ytor som många av dom inte alls är så vackra när man tittar efter lite mer noggrant.

  • Anonym (Dynga)

    En kille på mitt jobb är som du. Han är så fruktansvärt avundsjuk och lägger all sin energi på att förstöra och sprida skit. Men jag vet att han själv är en förlorare hur han än vänder och vrider på allt. Hans fru har varit otrogen. Han inbillar sig att det är en hemlighet. Men varje gång han baktalar mig så ler jag inombords. För han är själv gift med en riktig hora. 

  • Anonym (ps)
    Anonym (Svartsjuke jag) skrev 2021-01-27 18:25:20 följande:
    Känner verkligen för att skriva av mig. Under en längre tid nu har jag varit väldigt fientlig mot andra människor och blir lätt avundsjuk.

    Ska förklara ett exempel. Någon på jobbet ser bra ut, många gillar hen och hen verkar ha ett bra liv. Då blir jag anti den personen och fryser ut, jag blir taskig mot den personen. Det låter helt sjukt!! Jag skäms ju! Men jag kan inte kontrollera mina känslor som kommer, jag blir så svartsjuk och ogillar den personen. Sen i allmänhet är jag fientlig mot människor tills dom visar sig vara snälla. Samtidigt skulle jag beskriva mig som en otrolig snäll och omtänksam person som hatar att bråka så det går liksom inte ihop. Känner någon igen sig?
    Gå till en terapeut och prata om det. Du behöver hjälp. Du vill ju inte ha det så här, eller hur?

    En amatörmässig gissning är att du har dåligt självförtroende/självkänsla. Som en skrev innan. Det är en strategi att känna sig mer värd genom att förakta andra.

    Är det så, så vore du inte den första som har den sortens känslor. Men det går att åtgärda. Fast knappast utan hjälp.
Svar på tråden Varför är jag fientlig mot andra människor?