Anonym (aaa) skrev 2021-01-28 08:17:00 följande:
Jag är lärare. Nu har jag bara läst TS så det har säkert kommit en massa bra input.
Som jag förstår det är barnet 12 år. Mer vet jag inte om situationen. Har barnet lätt eller svårt för matte? Hur är motivationen? Hur arbetar matteläraren?
Det jag vet av lång erfarenhet är att i värsta fall "dödar" ni motivationen om ni trycker på för hårt/om eleven har svårt för matte osv. Om det däremot är ett ämne barnet gillar så kan det säkert fungera med lite "press". Om barnet har svårt med skolan och många andra läxor - tagga ner, är mitt råd.
Man kanske inte heller behöver göra extratalen varje gång det är matteläxa, utan bara de gånger man ser att det finns gott om tid och att barnet inte haft så lång läxstund redan, vid det tillfället.
Om ett barn har stora prestationskrav på sig själv, som det verkar, så kan faktiskt ett sånt barn snarast behöva hjälp att tagga ner lite, för att lära sig att inte stressa upp sig om hen gör det. Du skriver att det inte beror på er föräldrar men jag kan tänka mig att det finns en "atmosfär" i hemmet så att barn verkligen vill prestera på topp/visa mamma och pappa hur duktig man är osv (behöver inte vara negativt). Visst har alla en egen personlighet och ett driv också, men det går inte att så enkelt säga att "det beror inte på oss".
Kanske en sidodiskussion.
Om ni tycker ni har ett vettigt barn, så resonera mer om det här, tala inte om för henne att ni bestämmer att hon ska göra mattetalen, utan försök hitta en medelväg där hon känner att ni respekterar vad hon säger själv. Vissa 12-åringar är faktiskt väldigt klarsynta bara man låter dem tänka efter och komma till tals.
Skolan är väldigt lätt för henne. Hon skulle behöva hoppa upp en klass eller två, men hon vill inte byta klass.
Skolan säger alltid att de ska ge mer utmanande saker, men hittills har de inte nåt någon bra nivå.
Matteläxan tar max tjugo minuter för henne att bli klar med.
Vi använder aldrig ordet "bestämmer" inför barnen, vi förklarar varför vi resonerar som vi gör. Det är just att läraren kallade de för frivilliga som skapade sitsen. Oftast finns inte ens några frivilliga på matteläxorna. I tex naturämnen gör hon alltid allt, men där säger ingen rakt ut att de är frivilliga, utan där heter de bonus.
Hon förstår varför skolan är viktig, hon var bara på dåligt humör och hade väl ställt in sig på att hon var klar efter en viss fråga.