• MickeL84

    Är det bara jag eller är min fru lat?

    Jag behöver bara skriva av mig lite och få någon annans åsikt.

    Jag känner att jag står för ca 70-80% av allt hushållsarbete och "barnskötsel".
    En vanlig vardag ser ut såhär:


    Jag gör iordning barnen och lämnar på dagis pga att min fru pendlar (med bil) till sitt arbete. Min fru hämtar barnen och jag kommer hem ca 15 min senare.
    Då är klockan ca 16.45 och det är dags för hushållssysslor.
    Jag sätter på en tvätt, plockar in/ur diskmaskin, plockar leksaker samtidigt som jag springer mellan till pottor vid behov. 
    Min fru sitter under tiden i soffan med sin mobil.
    Sedan är det dags att göra kvällsmat, här kan jag sätta mig i soffan och försöka "vänta ut" henne, men det slutar bara i att ungarna klagar på att de är hungriga varpå jag flyger upp och fortsätter att laga maten.
    Efter kvällsmat plockar jag undan och in i diskmaskin samt gör rent köket, tar ut sopor etc.
    Därefter är det dags för att göra iordning barnen inför kvällen; Jag byter till pyjamas och nattblöja på båda och borstar tänder på minst 1 av barnen, ibland båda. Därefter läser jag saga och när de somnat bär jag över minst 1, ofta båda till sina sängar. Slutligen hänger jag tvätten som är klar och här får jag ofta hjälp med ca 1/3 av hängningen när hon har mobilat klart.

    En vanlig helg ser ut ungerfär likadant förutom att jag också går upp med barnen så att hon får ligga kvar i sängen 1-2 timmar extra.
    När det är dags för att städa huset ser arbetsfördelningen ungefär likadan ut. 

    Det börjar bli jäkligt jobbigt och jag känner att jag är lättretlig, trött och nedstämd. Jag älskar min fru och mina barn men känner att detta börjar bli tungt.
    Det har varit såhär sedan 4 år tillbaka. Varje gång jag tar upp det så blir hon sur och så grälar vi.

  • Svar på tråden Är det bara jag eller är min fru lat?
  • Anonym (Naughty40)

    Hon låter onekligen lat ja. Kan vara en kombination av lathet och depression dock. Prata med henne. Säg att du är less på att sköta rubb och stubb. Ställ krav!!!

  • Anonym (Man)
    MickeL84 skrev 2021-01-30 10:03:54 följande:

    Jag behöver bara skriva av mig lite och få någon annans åsikt.

    Jag känner att jag står för ca 70-80% av allt hushållsarbete och "barnskötsel".

    En vanlig vardag ser ut såhär:

    Jag gör iordning barnen och lämnar på dagis pga att min fru pendlar (med bil) till sitt arbete. Min fru hämtar barnen och jag kommer hem ca 15 min senare.

    Då är klockan ca 16.45 och det är dags för hushållssysslor.

    Jag sätter på en tvätt, plockar in/ur diskmaskin, plockar leksaker samtidigt som jag springer mellan till pottor vid behov. 

    Min fru sitter under tiden i soffan med sin mobil.

    Sedan är det dags att göra kvällsmat, här kan jag sätta mig i soffan och försöka "vänta ut" henne, men det slutar bara i att ungarna klagar på att de är hungriga varpå jag flyger upp och fortsätter att laga maten.

    Efter kvällsmat plockar jag undan och in i diskmaskin samt gör rent köket, tar ut sopor etc.

    Därefter är det dags för att göra iordning barnen inför kvällen; Jag byter till pyjamas och nattblöja på båda och borstar tänder på minst 1 av barnen, ibland båda. Därefter läser jag saga och när de somnat bär jag över minst 1, ofta båda till sina sängar. Slutligen hänger jag tvätten som är klar och här får jag ofta hjälp med ca 1/3 av hängningen när hon har mobilat klart.

    En vanlig helg ser ut ungerfär likadant förutom att jag också går upp med barnen så att hon får ligga kvar i sängen 1-2 timmar extra.

    När det är dags för att städa huset ser arbetsfördelningen ungefär likadan ut. 

    Det börjar bli jäkligt jobbigt och jag känner att jag är lättretlig, trött och nedstämd. Jag älskar min fru och mina barn men känner att detta börjar bli tungt.

    Det har varit såhär sedan 4 år tillbaka. Varje gång jag tar upp det så blir hon sur och så grälar vi.


    Ja, hon är lat. Men du låter henne komma undan med det.

    Svårt att se en bra lösning. Lata människor är svåra att förändra. Lösningen blir väl tillslut att barnen växer upp och arbetsbördan minskar.
  • Anonym (Man)
    Alessia skrev 2021-01-30 17:19:16 följande:

    Din fru beter sig precis som väldigt många män gör i ett förhållande med barn inblandade - enligt säkert hundratals trådar här på Familjeliv. Du har antagit kvinnans roll och börjar känna dig väldigt utnyttjad och tydligen också lite utbränd.

    Är din fru inte mottaglig för förnuftsskäl utan att börja sura och bråka får du väl köra utmattningsstrategi:

    Laga inte mat till henne. Säg ojdå, trodde inte du var hungrig...

    Tvätta aldrig hennes kläder, lakan, handdukar etc

    Håll ordning i kök och badrum där ska det vara rent, men strunta i resten. 

    Gå  varannan dag ut på promenad när barnen ska lägga sig och låt henne ta jobbet.

    Javisst, det kan bli bråk och skilsmässa men din fru behöver lära sig samarbete den hårda vägen för samarbete och kompromisser klarar hon inte, en egenskap hon delar med många hemarbetsskygga män.


    Fast det där är en väldigt dålig lösning och riskerar att föra dem ännu längre ifrån varandra.

    Man måste ha i åtanke att om man och pappan har normal fysik så har pappan mycket bättre fysik än mamman. Tror TS skulle må bra av att lämna över barnpassningen till mamman och stå för mer av det praktiska arbetet. Ta en löprunda också TS, så du får lite egen tid.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Naughty40) skrev 2021-01-30 18:40:52 följande:

    Hon låter onekligen lat ja. Kan vara en kombination av lathet och depression dock. Prata med henne. Säg att du är less på att sköta rubb och stubb. Ställ krav!!!


    Största problemet med lathet är att det skapar ännu mera lathet. En person som är arbetsam tränar sin fysik dagligen vilket den lata inte gör. Så avståndet i arbetskapacitet kommer bara att bli större och större med tiden.

    Har själv mycket bättre arbetskapacitet än min fru. När hon och barnen vaknar på helgerna har jag redan sprungit en mil, städat köket och lagat frukost.

    Nu är hon iofs inte lat till skillnad från TS fru.
  • Räkan77

    Hur är er relation? Kan ni prata med varandra på ett bra sätt? Kan du berätta för henne hur det här får dig att må? Om ni inte kan det så föreslår jag parterapi så snart som möjligt.

  • Xenia

    Om inte din fru har något fysiskt eller psykiskt handikapp, så är hon lat. Antagligen för att hon kan det.

    Bry dig inte om att hon blir sur, säg vilka ändringar du vill ha. Om hon vägrar att gå med, så kräv att hon följer med på familjeterapi. Du kan också som någon föreslagit dels sluta tvätta hennes kläder, dels gå iväg på promenad när det är dags att natta barnen, dels helt enkelt komma hem så sent att det är dags att natta barnen så din fru tvingas ge dem mat. Du kanske kan stanna kvar på jobbet, även om det inte behövs.

    Det verkar som du skämt bort henne och hon tar dig för given.

  • Sven19

    Ja hon är väldigt lat.

    Har hon altid varit så här lat?

  • Madida

    Enkelt svarat - ja. Så har min sambo det och jag misstänker att väldigt många har det såhär fast det är mannen som är lat.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Ella)

    Det beror ju på vad du själv tror att detta kan bero på. Är hon så självisk i andra situationer också? Var hon självisk före barnen och pendlarsituationen? 

    Vissa människor är bräckligare och andra mer robusta. Vissa kan bita ihop och jobba på andra blir helt dränerade. Kanske du är den förstnämnda och hon den sistnämnda. 

    I så fall kanske ni ska planera för det: laga mat varannan dag och på hennes dag har ni köpt hem färdiga pizzor att värma i ugn typ, på din dag den vanliga maten. På´hennes dag papperstallrikar, plastbestick och muggar ni slänger. På din dag som vanligt. Köp hem en bra robotdammsugare för minst 6000, billigare är värdelösa. 

    Hjälp henne att gå ner i tid, hitta ett jobb utan pendlaravstånd osv.

    Men om du tror att hon bara utnyttjar din snällhet, om du innerst inne tänker att hon alltid varit så här egoistisk och att det kan vara ett personlighetsdrag så ställ hårt mot hårt och kräv mer av henne. 

    Om du tror att hon kan vara den bräckligare sorten kan det bero på odiagnostiserad adhd eller add, t.ex. Det kan man kolla upp på sikt och vissa kan bli starkare av medicinering. Eller så kan det bero på utmattningssyndrom eller depression. 

Svar på tråden Är det bara jag eller är min fru lat?