• Litalu

BIM Mars 2021 - första barnet

Hej! Jag har försökt hålla ut och vänta på att denna tråd ska skapas men nu fick jag ta saken i egna händer då jag inte kan tänka på annat än den eviga väntan på BIM. Jag har lång cykel (33 dagar) så jag går direkt från januaritråden och hit.. 

Vi fyller tråden med hopp och stöd så hoppas jag att vi alla får uppleva ett mirakel snart Hjärta

Kopiera gärna listan och lägg till ditt namn och förväntad BIM.

LISTA:

litalu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

• Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet
  • hopeforaplusa

Ser att ni är många som äter munkpeppar och har läst mycket bra men även dåligt om det. Vad tycker ni som äter om det? Rubbar det ens cykel? Har en relativt regelbunden cykel från 25-30 dagar så är rädd att den ska rubbas helt.

• Grapefrukt89
    Soff skrev 2021-02-25 21:23:00 följande:

Åh vet hur det känns :((( <3 såååå tråkigt och påfrestande för psyket.. 

Det låter bra. Man får göra vad man kan :) <3 man vet ju inte om det är något man bara ska tillsätta, så det faktiskt tar sig, så man får testa sig fram helt enkelt. Själv tar vi också en stor cocktail båda två haha. Sambon tar q10, zink, granatäpple, selen och d-vitamin och jag tar folsyra, zink, d-vitamin, järn+B-vitaminer ^^

Vi håller tummarna för att denna gången är gången med stort G! 

Tack Soff  <3 Man skiftar mellan hopp och förtvivlan. Så jäkla tråkigt...

Nä eller hur... Man får se vad som kanske gör att man lyckas. Kanske det finns en psykologisk aspekt i det också: "nu tar jag det så nu kan det verkligen funka"... Vem vet? Jag har också sen jag blev 30 år haft OTROLIGT jobbiga pms + mer ont vid de två första mensdagarna. Redan kollat för endometrios osv, men gyn sa bara att det kan bli så att mensen förändras och intensifieras med tiden. superKUL, haha!

Håller tummarna för dig med! <3

• Grapefrukt89
    Emmalucy skrev 2021-02-25 21:39:59 följande:
    Hej! :)

Att "överleva" mensen är det viktigaste just nu, oavsett om du äter, drycker eller sova genom det :D man mår alltid piss och tycker att det är meningslös, så ta hand om dig nu!

Jag har velat fram och tillbaka såååå mycket över munkpeppar, vilket märke valde du? Det finns så många olika på nätet så jag har aldrig hittat en som känns bra. Men känner igen dig och @soff, man känner sig som en hel jävla apotek nu! Den dagen det väl händer så kommer man inte vet vad det är som har hjälpt hehe. Jag tar macapulver för att hjälpa hormonerna att normalisera, och höga dos med C och D vitamin för ägget och lutealfasen. Lycka till denna månad!

Tack Emmalucy! <3

Man får upp hoppet månad efter månad och tänker: "tänk om det är nu jag bär på mitt framtida barn"... Hela drömmen hinner målas upp ibland när mensen blir sen eller när man har konstiga symptom. Men det är ju också hoppet som driver en framåt.

Ja, håller verkligen med! Jag ska unna mig lufttorkad skinka och skumpa i helgen. ^^ Speciellt eftersom att jag känner att man offrar så mycket redan pga coronan + när man försöker att bli gravid. Vad gäller att försöka bli gravid så dricker jag mycket mindre kaffe men mest koffeinfritt kaffe (1-2 koppar) dricker inte alkohol, skippar viss typ av mat i perioder, kollar upp vad man får/bör äta och inte samt att jag också numera tar massa kosttillskott...

Munkpeppar vill jag testa eftersom jag har BRUTALA pms-symptom pluss att jag har ganska ont de första 2 dagarna jag har mens (funkar oftast att dämpa med alvedon eller ett glas med bubbel på kvällen, haha). Så jag tänker liksom två flugor i en smäll :D

Jag kommer köra på den som heter Lamberts Vitex Agnus Castus (från graviditetskollen.se). Men den var ganska dyr och nu har de precis lanserat ett nytt märke från Danmark som verkar billigare:

www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/munkpeppar-agnus-castus-90-kapslar

Önskar dig ett lycka till med! <3

• Grapefrukt89
    hopeforaplusa skrev 2021-02-26 08:28:35 följande:

Ser att ni är många som äter munkpeppar och har läst mycket bra men även dåligt om det. Vad tycker ni som äter om det? Rubbar det ens cykel? Har en relativt regelbunden cykel från 25-30 dagar så är rädd att den ska rubbas helt.

Hej! :)

Av det jag läst så kan det i enstaka fall förlänga cykeln lite medan rosenrot förkortar den. Men jag har hört att munkpeppar hjälper mest mot pms eller ökar fertiliteten. Många har ganska snabbt blivit gravida efter att ha använt munkpeppar enligt familjeliv/bloggare osv. Har själv en relativt rebelbunden cykel på 24-28 dagar så hoppas verkligen inte den förstör... Valde mellan bidrottninggelé, rosenrot och munkpeppar och då stod det övervägande på både hälsokostsidor + familjeliv + bloggar att just munkpeppar har god effekt för pms-problem och hjälper för att öka fertiliteten. Jag som har extrema pms-utbrott är tacksam om det trappas ner lite, så det blev mitt val grundat på mina problem/min instinkt.

Själv börjar jag med munkpeppar idag fram till ägglossning (man ska inte ta det om man är gravid) så har ingen annan input än.

Nån annan som kan bidra med sin expertis? :)

• Anonym (Längtartillvår)

Hej alla och Happy Friday:)

Jag har hängt på familjeliv och läst Bim trådarna för första barnet i månader nu. Trodde verkligen inte det skulle ta så här lång tid att bli med barn! Nu känner jag att jag också vill vara med i dessa härliga trådar och få stöd och råd.

Jag bor utomlands tillsammans med min 40 åriga partner, är 35 år (36 i juli ????) och vi har försökt i evigheter känns det som. Osäker på hur länge vi har försökt, jag tycker sedan i april, min partner sedan i augusti (när vi verkligen började hålla koll på ägglossning och började med planerat sex ????) så går väl räkna från augusti antar jag.

Jag har aldrig varit gravid, har regelbunden cykel på mellan 26-28 dagar. Blöder väldigt lätt vilket jag varit orolig ska ställa till det, men gyn säker att det inte gör något. Jag har har testat mega boost av D-vitamin, bisolvon metoden, bidrottning gelé men inget har funkat. Har kontaktat vården för att kolla upp så allt står rätt till, men har än så länge bara haft möten på telefon, så det här ju inte lätt till något alls ännu. Verkar gå väldigt långsamt här om man inte går privat..

Den här månaden körde jag d vitamin boost och har haft känningar sedan några dagar efter ägglossning så har vart så säker på att det blev av, men nu börjar de mörka flygningarna komma så mensen är på väg. Bim är på söndag:(

Mina bästa kompisar här har blivit gravida på tredje försöket. Min kompis i Sverige blev gravid på andra försöket. En annan kompis här har varit tillsammans så länge, de ligger inte ens längre men bestämde sig för att de ville ha barn. Låg en gång och blev gravid (stör mig så mycket på det)

Usch, tycker det är så hemskt att jag känner mig så missunnsam. Borde ju vara glad för alla andra men kan bara se min egna sorg och kamp för tillfället. Och nu såhär dagarna innan mens känns allt becksvart.

Förlåt för långt och trist inlägg. Min nya Bim verkar bli 26 mars

Längtartillvår 26/3, 35 år (8:e riktiga försöket)

• Soff
    Grapefrukt89 skrev 2021-02-26 10:05:46 följande:

Tack Soff  <3 Man skiftar mellan hopp och förtvivlan. Så jäkla tråkigt...

Nä eller hur... Man får se vad som kanske gör att man lyckas. Kanske det finns en psykologisk aspekt i det också: "nu tar jag det så nu kan det verkligen funka"... Vem vet? Jag har också sen jag blev 30 år haft OTROLIGT jobbiga pms + mer ont vid de två första mensdagarna. Redan kollat för endometrios osv, men gyn sa bara att det kan bli så att mensen förändras och intensifieras med tiden. superKUL, haha!

Håller tummarna för dig med! <3

Jo det är ju så <3 :( otroligt jobbigt.

En del kan man säkert inte påverka, medan man säkert kan påverka en annan del och då vill jag ju verkligen göra allt man kan för att öka chanserna. Ja precis, det kan det säkert vara. Det ger ju lite nytt hopp iallafall varje gång man testar något nytt. Denna gången har jag lite hopp i.o.m att min sambo ätit sina kosttillskott ett tag nu (dock kanske inte tillräckligt länge, vet inte).. så kanske det ger effekt!? bara vänta och se som vanligt.. 

Åh okey, va jobbigt. Jag uppelever också att min mens förändrats med tiden. När jag var yngre hade jag det dock värre med smärtor etc, jag spydde, hade såna kramper att jag låg på badrumsgolvet i väntan på att värktablett skulle kicka in, och hade som en magförgiftning i princip, varje gång. Jag har fortfarande ganska kraftiga smärtor, att jag ändå måste ta ipren för att kunna jobba. Men framförallt så blöder jag mer nu, än vad jag gjorde innan 30. De tror att det beror på att jag har ett litet myom (som inte ska påverka på något sätt när det kommer till att bli gravid). 

<3 

• Link92

Hej! ÄL+9 idag och jag tycker att brösten är större och ömmar mer än vanligt. BIM på onsdag nästa vecka. Är det fler som har BIM tidigt i mars som börjat känna efter för mycket än? :)

• zelling
    Tycker oxå det här med munkpeppar är svårt! Ska bli intressant att höra hur det går för er som testar! 

Homeopaten Ingefleur har en del bra info om munkpeppar tycker jag, både på youtube och på hennes hemsida. Enligt henne påverkar munkpeppar/vitex produktionen av prolaktin och dopamin, vilket i sin tur påverkar FSH och LH och därmed menscykeln.  

">

https://ingefleur.com/ttc/trying-vitex/

Jag har en kort follikulärfas, en relativt stabil menscykel, mkt mensvärk och hormonell huvudvärk. Jag verkar ha lågt LH eller LH som peakar kortvarigt (har svårt att få utslag på ÄL-test), men ägglossar varje cykel. Så är osäker på om det kan hjälpa mig. Skulle ju kännas lagom surt om det rubbar menscykeln istället! Så håller med om att det är svårt att bestämma om man vågar testa eller ej. 

Haha, har oxå ett j*kla apotek hemma! D-vitamin, fiskleverolja, Q-10, zink, selen, magnesium, B-vitaminer, Blutsaft. Började med Blutsaft i december eftersom ett blodprov visade en järndepå på 34, vilket kändes lågt. Efter det så har jag blött mindre och färre dagar under mensen samt blivit av med jobbigt pms-humör<3. Men mensvärken består :/ Hormonella huvudvärken har flytta sig från två dagar innan mens till att komma under mens istället. Förstår inte vad det är som händer!? :P 

Jag har läst på lite mer om bidrottningsgelé och har börjat ta det igen på kvällen. Man ska tydligen inte ta det under mens (vilket jag gjorde och mådde konstigt), men resten av cykeln är ok om jag förstått rätt. Har oxå börjat med hallonbladste. Hoppar desperat på alla knep man springer på känns det som ><

Även om all boostning med vitaminer&mineraler&örter inte gör oss gravida så lär ju våra kroppar må lite bättre i alla fall, kanske nån tröst? :P :/
  • zelling
    Link92 skrev 2021-02-26 16:00:44 följande:

Hej! ÄL+9 idag och jag tycker att brösten är större och ömmar mer än vanligt. BIM på onsdag nästa vecka. Är det fler som har BIM tidigt i mars som börjat känna efter för mycket än? :)

Åh, jag håller tummarna extra hårt för att det kan vara nåt! :) Jag är bara på ÄL+6, så inte så mkt känna efter än.
  • jlinnea

Jag måste fråga er som nog har bättre koll (vet SÅ lite om kvinnokroppen, först nu i denna process jag börjar lära mig saker genom att googla, så sjukt..) - jag är på CD 18 och fick precis en klarröd blödning när jag kissade. Ingenting mer, syntes inte ens på pappret när jag torkade mig. Jag hade nog ÄL CD14 - så en nidblödning kan det väl inte vara, och förstår jag google rätt är de inte klarröda? Brukar aldrig få mellanblödningar..

Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet