• bebben201001

Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

Det ser så stökigt och tråkigt ut!

Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?
  • twinboymom

Hänger tvätten på tvättställningar där den får hänga tills någon orkar ta ner den! Sambon väntar gärna tills nästa tvättmaskin måste tvättas, jag gör det gärna dagen efter. Tvättställningarna står lite varstans i bostaden pga platsbrist. Blir lite som en inventarie ibland tyvärr.

• Mimosa86

Har egen tvättstuga, mycket upphängningsmöjligheter där. Tvättar en dag, låter det hänga till sig, vikarien nästa dag i samband med att vi laddar en ny tvätt.

Jag och min man har som rutin att alltid plocka undan på ytor samt i köket varje dag. Tar man 15 min var så hinner man mycket och det grova i huset.

Så vi har sällan rörigt. Handlar om att få in en dagsrutin.

Vika tvätt är aptråkigt därför har vi målat och fixat i tvättstugan så det är ett glatt rum att besöka. Brukar lyssna på musik samtidigt. Gör man det varje dag så bli det inga stora högar att ta hand om.

Underkläder däremot har vi varsin korg det åker ner i.

• Anonym (får man fråga?)

Nu undrar jag - hur mycket tvätt har ni egentligen varje gång ni tvättar att det tar så lång tid att vika? Vi är 3 pers (2 vuxna + 1 tioåring), vi kör kanske 2 maskiner i veckan (om det är på helgen, då en efter en och då blir det 1 torktumlning, annars en maskin per dag). Underkläder och saker som kan krympa hängtorkar (oftast till nästa kväll, då vi ofta kör maskinen på kvällen) och det som torkas i torktummlaren tar ca 5-10 min att vika. Vad är problemet? Enda saken ibland kan ligga kvar i en hög är strumpor - de ska ju sorteras i par och vi kör endast strumpor/byxor i samma tvätt (inte med underkläder), så det blir inte ofta.
    Hur lång tid behöver ni för att vika en maskin?

• fjanten
    Anonym (får man fråga?) skrev 2021-02-10 08:32:50 följande:

Nu undrar jag - hur mycket tvätt har ni egentligen varje gång ni tvättar att det tar så lång tid att vika? Vi är 3 pers (2 vuxna + 1 tioåring), vi kör kanske 2 maskiner i veckan (om det är på helgen, då en efter en och då blir det 1 torktumlning, annars en maskin per dag). Underkläder och saker som kan krympa hängtorkar (oftast till nästa kväll, då vi ofta kör maskinen på kvällen) och det som torkas i torktummlaren tar ca 5-10 min att vika. Vad är problemet? Enda saken ibland kan ligga kvar i en hög är strumpor - de ska ju sorteras i par och vi kör endast strumpor/byxor i samma tvätt (inte med underkläder), så det blir inte ofta.

Hur lång tid behöver ni för att vika en maskin?

I vår familj är vi 6 personer. 2 vuxna, 4 barn. Tvättar sängkläder på helgen (1 dubbelsäng, 1 spjälsäng, 2 enkelsängar, 1 juniorsäng). Alla byter handduk 1-2 gånger/vecka. Mindre handdukar man torkar händerna på byts varannan dag ungefär. ...och allas kläder ovanpå det.

Ibland tvättas också "sällan-tyger" som t.ex. överkast, täcken, kuddar, madrasskydd, kuddfodral o.s.v. Så det blir ju inte varje vecka, men tar en del tid när det väl blir.

I snitt kör vi väl ungefär 1-2 maskiner/dag.
  • sextiotalist

Jag har en ställning som jag hänger skjortor, toppar etc på galgar tills de torkar, sedan strykning, får hänga över natten, så fukten kommer bort, sedan in i garderoben. Torktumlade handdukar får ligga på strykbrädan eller lämplig platt yta över natten, så de är helt torra. Underkläder och strumpor från torktumlaren hamnar i en IKEA-kasse tills de blir sorterade
    Övriga kläder på en tvättställning för att torkas, sedan sorteras i strykas, inte strykas, det som går hamnar i samma kasse som underkläder, det andra viks ihop och det som ska strykas, stryks när jag känner för det

• Anonym (Oj)
    fjanten skrev 2021-02-10 09:34:55 följande:

I vår familj är vi 6 personer. 2 vuxna, 4 barn. Tvättar sängkläder på helgen (1 dubbelsäng, 1 spjälsäng, 2 enkelsängar, 1 juniorsäng). Alla byter handduk 1-2 gånger/vecka. Mindre handdukar man torkar händerna på byts varannan dag ungefär. ...och allas kläder ovanpå det.

Ibland tvättas också "sällan-tyger" som t.ex. överkast, täcken, kuddar, madrasskydd, kuddfodral o.s.v. Så det blir ju inte varje vecka, men tar en del tid när det väl blir.

I snitt kör vi väl ungefär 1-2 maskiner/dag.

Alltså herregud, svenskarna tvättar ihjäl vår jord! Vad är det för bakteriefobi som gör att ni tvättar så hysteriskt!?
  • fjanten
    Anonym (Oj) skrev 2021-02-10 12:59:11 följande:

Alltså herregud, svenskarna tvättar ihjäl vår jord! Vad är det för bakteriefobi som gör att ni tvättar så hysteriskt!?

Nu är vi bara halvsvenska i detta hushåll
  • Gryntroll

Vi har två tvättkorgar för smutsig tvätt och en lägre variant (mangelkorg?) som används som korg att ha rentvätt i för att få med sig mer vika kläder på en gång till garderoberna på ovanvåningen.

Det tvättas och tumlas/hängs tvätt, när den är torr så viks den oftast ihop direkt när tvätten är torr (alternativt mellanlandning i korgen på bänken i tvätttugan) och placeras i högar för resp person, sedan är planen att det ska in i garderoberna, men ofta blir de vikta högarna kvar på bänken i tvättstugan ett par dagar.

• Anonym (Biobonus)

Hänger upp noggrannt, i torkskåp och på galgar, för att få så släta plagg som möjligt.

Manglar och viker dukar. Viker kläder direkt så att det inte blir skrynkligt, så slipper jag lite av strykningen. Det enda som hamnar i soffan är barnens strumpor, de får de sortera och para ihop själva.

• Stårschan2
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-02-10 15:13:32 följande:

Hänger upp noggrannt, i torkskåp och på galgar, för att få så släta plagg som möjligt.

Manglar och viker dukar. Viker kläder direkt så att det inte blir skrynkligt, så slipper jag lite av strykningen. Det enda som hamnar i soffan är barnens strumpor, de får de sortera och para ihop själva.

Det låter som om du stryker mycket. Ni måste vara en väldigt välekiperad familj. Här stryker vi bara speciella plagg (skjortor, finkläder) när de ska användas. Jag är nöjd med mitt sätt, men ändå lite avundsjuk på den som orkar hålla kläderna så snygga och välvårdade.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?