• bebben201001

Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

Det ser så stökigt och tråkigt ut!

Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?
  • sextiotalist
    Stårschan2 skrev 2021-02-10 15:17:27 följande:
    Det låter som om du stryker mycket. Ni måste vara en väldigt välekiperad familj. Här stryker vi bara speciella plagg (skjortor, finkläder) när de ska användas. Jag är nöjd med mitt sätt, men ändå lite avundsjuk på den som orkar hålla kläderna så snygga och välvårdade.

Jag är också en som stryker och manglar. För mig är det lite avkoppling, men känner sig även nyttig när man står och stryker framför TV´n :)
    Jag har även en pedantisk ådra, det är garderoben och linneskåp. Inte så att jag får frispel om det inte är så som jag vill, men jag är själv väldigt noga. Muttrar lite när någon rört till det och rättar till det, men det är det enda

När jag bodde hemma så var min käre far väldigt bortskämd med välstrukna skjortor. Min mamma ogillade att stryka, men jag gillade det.

• Gameofthrones

När tvätten har torkat. Lägger ner rena tvätten i våra fördelade tvättpåsar, för varje barn och vi vuxna har samma. Barnen tar sin tvätt, vi vuxna tar våran tvätt.

Men ibland tar jag allas tvätt och viker. beroende  på humör. 

vi brukar inte ha stora tvätthögar tvättar smått varannandag. 

• Stårschan2
    fjanten skrev 2021-02-10 09:34:55 följande:
    I vår familj är vi 6 personer. 2 vuxna, 4 barn. Tvättar sängkläder på helgen (1 dubbelsäng, 1 spjälsäng, 2 enkelsängar, 1 juniorsäng). Alla byter handduk 1-2 gånger/vecka. Mindre handdukar man torkar händerna på byts varannan dag ungefär. ...och allas kläder ovanpå det.

Ibland tvättas också "sällan-tyger" som t.ex. överkast, täcken, kuddar, madrasskydd, kuddfodral o.s.v. Så det blir ju inte varje vecka, men tar en del tid när det väl blir.

I snitt kör vi väl ungefär 1-2 maskiner/dag.
    Jag skulle vilja påstå att ni förefaller ha tvättning som hobby. Men sämre laster kan man ju ha.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Anonym (Biobonus)
    Stårschan2 skrev 2021-02-10 15:17:27 följande:

Det låter som om du stryker mycket. Ni måste vara en väldigt välekiperad familj. Här stryker vi bara speciella plagg (skjortor, finkläder) när de ska användas. Jag är nöjd med mitt sätt, men ändå lite avundsjuk på den som orkar hålla kläderna så snygga och välvårdade.

Nix, inte mycket alls, tack vare noggrann upphängning och vikning direkt!

Ungefär som du, skjortor och finkläder, men innan de åker in i garderoberna. Fast de kan bli hängande på sina galgar där de torkat ett tag innan strykning. Men vi är väldigt välekiperade, tycker jag nog:) Petig på att laga, sy i knappar, få bort envisa fläckar, matchande strumpor, hel, ren och icke-skrynklig!
  • Anonym (floo)

Får oftast ligga på golvet i en hög..

• Stårschan2
    Anonym (Biobonus) skrev 2021-02-10 16:43:04 följande:
    Nix, inte mycket alls, tack vare noggrann upphängning och vikning direkt!

Ungefär som du, skjortor och finkläder, men innan de åker in i garderoberna. Fast de kan bli hängande på sina galgar där de torkat ett tag innan strykning. Men vi är väldigt välekiperade, tycker jag nog:) Petig på att laga, sy i knappar, få bort envisa fläckar, matchande strumpor, hel, ren och icke-skrynklig!
    Respekt.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • Jill 79

Hela veckans tvätt, fem sex maskiner, förvaras efter tvätt och torktumlare i tomma tvättkorgar eller ikea påsar i tvättstugan. Sen tar jag fram allt på söndag eftermiddagen och sorterar framför tvn. Brukar ta nästan två timmar. Är det mot förmodan något finare klädesplagg får drt hänga på någon galge i hallen eller på tvättställning tills det finns lust att hänga undan det.

• MrsPJ

I IKEA-påse men oftast så lägga allt in direkt. Viker i tvättstugan o tar upp det. En del kläder hängs på galgar i gardinstången och torkar. Där kan de hänga några dagar tills jag kommer på att de ska in i garderoben.

• Excentriskan

Har hyfsat stor tvättstuga i min källare. Gott om linor tvärs över rummet samt en bänk ovanför torktumlaren. Kan gå några veckor mellan gångerna jag tvättar. Kör då 3-4 maskiner. Tvätten får ofta hänga kvar på linorna tills dess jag tvättar nästa gång. Det torktumlade hälls upp på bänken. Man går ned och tar sig det man behöver när man behöver det om man inte känner för att sortera och vika in just då. (Vi är för övrigt bara två vuxna).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Anfield12

Smutsig tvätt förvaras i tvättkorgen, ren tvätt förvaras i garderober/linneskåp osv. Vi är 2 vuxna och 4 barn och viker alltid in tvätten direkt. Jag förstår inte vad som skulle vara så jobbigt med det, det går ju på tjugo minuter-en halvtimme.

Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?