• bebben201001

Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

Det ser så stökigt och tråkigt ut!

Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?
  • Fjäril kär

Ren tvätt i soffan blir ju smutsig igen ned barn som är där och stökar och river, varför gör ni så?

Jag tar hand om tvätten direkt när den är torr. Direkt från torktumlaren så viker jag och stoppar in i skåpet igen. Har tvätten hängt på sträcket och torkat så viker jag direkt från sträcket och lägger in i skåp och lådor. Det tar liksom ingen tid även om jag tvättat arbetskläder och tvättat till fyra barn.

Det tar ju ännu mer tid och ansträngning att röja upp en gigantisk tvätthög som dessutom kanske måste sorteras och eventuellt tvättas om.

• Anonym (Teddy)

Vi förvarar ren torr tvätt i tvättkorg som sen bärs runt till alla garderober där tvätten hängs eller viks på plats.

• Anonym (Matilda)

Jag har medvetet valt bort förvaring av tvätt. Just för att piska mig själv att ta hand om tvätten direkt. Samt att jag givetvis har saker i högen jag faktiskt måste använda så det sporrar ännu mer att vika på en gång.

• Hyllemor

När vi hade gemensam tvättstuga i källaren så lade vi den torra tvätten i ikeakassar och vek den sedan uppe i lägenheten. Nu när vi har tvättmaskin i lägenheten så viker vi direkt.

• Anonym (Piff)

De hänger kvar på torkställningarna tills någon orkar ta ner och då viker vi och lägger in direkt.

• Anonym (ingabarn)
    bebben201001 skrev 2021-02-09 17:32:38 följande:

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

Det ser så stökigt och tråkigt ut!

Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

Hur gör ni?

Jag tvättar ingenting nytt om jag inte har plats att hänga den för torkning (har ej torktumlare bara 2 st torkställ).. Och om jag vill tvätta måste jag plocka ner torr tvätt, och jag lägger det i en tvättkorg vikt.

Sen kan jag inte ta ner den nya tvätten förän en tvättkorg är tom. Så jag måste bära iväg tvättkorgen och lägga alla kläder i rätt garderob.. det är mitt jobb, och min partners jobb. Vi delar på det såklart.

Om vi har barn i framtiden kommer vi vara mycket bättre på att lägga bort tvätten på en gång, eftersom som alla skriver ovan, barnen kan springa och riva i ren tvätt och de är ju onödigt.
  • Alexi

Den hänger på torkstället och torkar och sen plockas den därifrån och läggs in i garderober. Mellanstationer som att ha ren tvätt liggandes i högar framme är nog det absolut bästa sättet att få ett hem att se konstant stökigt ut, fattar faktiskt inte varför man håller på så. 

• Pope Joan II

Jag viker det som ska vikas och lägger/hänger den på plats på en gång förstås. Vad menar du med att den ska "luftas"?

• Anotherone

Hos oss gör vi så här:
    - tvättar så gott som dagligen
    - hänger upp i tvättstugan, där det även finns ett torkskåp som vi hänger underkläder, barnkläder mm (vi kör inte torkskåpet utan det hängtorkar där)
    - i samband med att man tvättar nästkommande kväll så tar man ner, viker undan och lägger den rena och numera torra tvätten till respektive person att hantera. Tonåringen får sin hög på sitt skrivbord att hänga in, jag och maken har varsin byrå, yngsta sonens kläder lägger vi in direkt.
    - nu är torkskåp och tvättstuga tomt och redo för nästa tvätt

Så det ligger inte nytvättade grejer och skräpar lite här och var utan det är en del i flödet liksom. 

Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?