• bebben201001

Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?

Hej!

Ja, som rubriken lyder så undrar jag var ni förvarar kläder m.m som är direkt nytvättade? Man brukar väl låta det ligga framme lite ( kan bli upp till 5 arbetsdagar här, haha) och lufta innan det viks in. Som vi har det så hälls tvätten ut över sofforna, men med små barn så flyger snart kläder hit och dit samt ingen plats att sitta.

Det ser så stökigt och tråkigt ut!

Tror ni man kan ösa ner det i typ sänglådor från Ikea och in under sängen? Då slipper man stöket iaf.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?
  • toughshit

Jag viker oftast tvätten direkt när jag tar den från torkstället. Hinner jag inte vika den direkt så händer det att den hamnar i en ikea-kasse tills jag får tid för att vika.

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonvm

Jag har aldrig vikt eller strukit ett plagg i mitt liv, förutom kostymen och skjortan jag tvingar på mig när det är nån tillställning som kräver den utstyrseln.

Kalsonger , strumpor, t-shirts o byxor kastas ner i sina respektive lådor. Tröjor hängs på galge i garderoben...

Tvättar varannan vecka, 1 maskin 60 med strumpor, t-shirts o kalsonger, 1 maskin 40 med tröjor o byxor.... Totalt tar det 2,5tim, men då hinner jag städa lägenheten, laga mat och beta av några avsnitt på nån serie också när tvättmaskiner ock torktummlare gör sitt...

Man behöver inte göra allt så omständigt.....

• Virriga Vera

Från strecket/tumlaren viks det i en mangelkorg som jag sedan bär in och därifrån läggs det i lådor, hyllor eller hängs in i garderober. Inget ligger framme. hinner jag inte lägga tvätten där det ska vara får mangelkorgen vara kvar i tvättstugan tills jag har tid.

• Fliselisan

Vi har tvättstugan i anslutning till köket då vi bor i villa. Så tvätten går ligga kvar därinne på en bänk tills den viks och sorteras ner i barnens lådor i tvättstugan, sen hämtar dom kläderna själv. Mina och makens kläder bär jag in till oss när de vikits.

• Anonym (Piff)
    Anonvm skrev 2021-02-09 20:19:31 följande:

Jag har aldrig vikt eller strukit ett plagg i mitt liv, förutom kostymen och skjortan jag tvingar på mig när det är nån tillställning som kräver den utstyrseln.

Kalsonger , strumpor, t-shirts o byxor kastas ner i sina respektive lådor. Tröjor hängs på galge i garderoben...

Tvättar varannan vecka, 1 maskin 60 med strumpor, t-shirts o kalsonger, 1 maskin 40 med tröjor o byxor.... Totalt tar det 2,5tim, men då hinner jag städa lägenheten, laga mat och beta av några avsnitt på nån serie också när tvättmaskiner ock torktummlare gör sitt...

Man behöver inte göra allt så omständigt.....

Du är ensam vuxen? Med barn blir typ allting mer omständligt. Men visst, att frivilligt bilda familj är ju i allra högsta grad att göra sitt liv väldigt krångligt. Och det kan man ju fråga sig ibland varför man gav sig in på!
  • Anonvm
    Anonym (Piff) skrev 2021-02-09 23:00:47 följande:
    Du är ensam vuxen? Med barn blir typ allting mer omständligt. Men visst, att frivilligt bilda familj är ju i allra högsta grad att göra sitt liv väldigt krångligt. Och det kan man ju fråga sig ibland varför man gav sig in på!
    Jag får väl erkänna att jag simplifierade lite och enbart såg till min egen tvätt.

Har 2 småbarn varannan vecka, de har kläder så de klarar veckan hos mig med råge utan att tvätta, så det blir en maskin med barnkläder också. Allt åker 60grader och torktumlare. Ha 2 tjejer så det mesta är olika nyanser av rosa eller lila....
  • Aniiee

Viker tvätten i tvättstugan, och så åker den ner i tvättkorgen, som jag alltid sköljer ur i början av tvättpasset så den är ren. Sedan händer det ibland att tvätten blir liggande i tvättkorgen till nästa dag men senast då åker tvätten in i skåpen.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • AmericanMommy

Min rena tvätt hamnar i Ikeakassar tills jag har tid att vika och ta undan. Brukar samla på mig flera tvättar och så viker jag allt medan jag tittar på Netflix.

• chrissepisse

Tvättar i gemensam tvättstuga en gång per vecka och det blir en hel del tvätt med fem personer i hushållet. Viker och sorterar efter kategori och person ner i IKEA-kassar så att det ska bli enkelt att lägga in i skåpen. Kassarna kan bli stående till dagen efter, men sedan lägger jag in på rätt plats.

Om man låter färdigtvättad tvätt ligga framme ovikt i högar så blir de ju skrynkligt och dammigt innan det ska användas igen. Det förstår jag inte riktigt poängen med, 

Om något inte är torrt när tvättpasset är slut, hänger jag på handdukstork i badrummet om det är enstaka plagg och på uppfällbar tvättställing om det är mer.

• Anonym (Sara)
    Pope Joan II skrev 2021-02-09 18:49:22 följande:

Jag viker det som ska vikas och lägger/hänger den på plats på en gång förstås. Vad menar du med att den ska "luftas"?

Jag vet inte vad ts menar. Men för mig som har gemensam tvättstuga är tvätten från torktumlaren ofta fortcarande varm nör jag tar den (av tidsskäl då), och då brukar den behöva ligga och "luftas"/ svalna en stund innan den stoppas in i garderoben. Men det räcker ju med en halvtmme.
Svar på tråden Var förvarar ni nytvättad tvätt tills ni viker in den?