• Aska K

    Första barn i förskolan under föräldraledighet

    Hej,

    Tänkte kolla med er som troligtvis här mer erfareghet och förstår systemet bättre än jag. Jag fick nyligen min första barn och vill ställa honom i kö för förskolor. Men jag förstår inte riktig när kan vi börja gå ditt.

    Kommunen skriver att alla som jobbar, pluggar eller är föräldralediga med syskon kan söka plats i förskolan. Jag fäller inte i någon av dessa kategorier ifall jag är föräldraledig med samma barn som jag önskar anmäla för förskolan.

    Tanke var att vi vet ju inte riktig när exakt kommer vi få plats och jag vill också börja i förväg med små antal timmar så jag vet säkert att han trivs på förskolan innan jag går till jobbet för fulltid. 
    Jag kan inte heller vara så pass flexibel med jobbet, dem förväntar sig att jag är tillbaka från specifik dag. Så tänke var att börja när vi fyller 1 år om vi får plats direkt. Men kan vi gå i förskolan om jag är fortfarande föräldraledig?

    Ifall ja, hur gör ni med föräldrapenning, jag behöver anmäla minst 5 dagar i veckan att skydda mitt SGI, men om jag förstår rätt får jag inte anmäla dessa dagar han är i förskolan.

    Hur gjode ni med första barn och hur brukar folk ta föräldrar penning i detta fall vi kan gå till förskolan under föräldrarledighet?

    Tack på förhand för alla råd och svar!

  • Svar på tråden Första barn i förskolan under föräldraledighet
  • Ellifant

    Du kan inte ha ditt barn på förskolan när du är föräldraledig.. det är precis som du skriver förskolan är för arbetande, studerande, arbetslösa eller föräldraledig med syskon.

    Nu vet jag inte hur det ser ut i din kommun men de har brukar ha en platsgaranti inom 3-4 månader.. ring kommunen och fråga.

    Ända gången man kan plocka föräldradagar och ha barnet på förskolan är under inskolningen som brukar vara 1-2 veckor.

  • Ellifant

    Men du kan såklart ansöka om plats under föräldraledigheten i min kommun kan man ansöka 8 månader innan barnet ska börja, oftast är det bra att ansöka tidigt om det är en specifik förskola du vill att barnet ska gå på.

    Hoppas jag förstod dig rätt och kunde svara på frågan

  • Anonym (J)

    Tror det är så om du kikar på FKs sida att du kan vara föräldraledig en månad då barnet börjar förskolan för inskolning och så. Så om du vill ha långsam inskolning som du verkar vilja ha så kan du iallafall vara föräldraledig 1månad. Men är ju bra att kolla upp ordentligt.

    Gäller väll olika saker när man kan ställa i kö vissa har från födsel andra från 6 månader. Du kan aktiv flyta datumet om du vill skola in tidigare eller senare.

  • Anotherone

    Du behöver kontakta någon på din kommun som kan förklara för dig hur det fungerar just där du bor. Det ser olika ut.
    I vår kommun får man ställa sig i kö när som helst. Då anger man startdatum, när man vill att barnet ska börja. Och så ordnar man förskolorna enligt sitt önskemål.
    Ca 3 mån innan får man ett erbjudande om plats och då har man en viss tid på sig att tacka ja eller nej.
    Kommunens skyldighet är att erbjuda EN PLATS. Men det kan vara på andra sidan kommunen om man har otur. Tackar man nej kan man förlora sin plats i kön. Så bäst (här i alla fall) är att tacka ja och sen fortsätta köa till den förskola där man helst vill ha sitt barn. Har man tur så hinner den förskolan ordna plats tills det är dags. I annat fall får man skola in barnet på en annan förskola och sen vara redo att flytta.

    Så blir det tex. om jag vill ha plats under vintern eller våren. Då har förskolorna sällan möjlighet att ta emot nya barn. Det naturliga intaget sker i augusti när sexåringarna slutar och börjar förskoleklass. Då skapas plats för nya barn.
    Därför gjorde vi så med andra barnet att vi sökte till augusti för då "visste" vi att han skulle få plats. Då var han 2 år. Annars hade vi helst sett att han fick börja i mars-april ungefär. Men vi hade ingen lust att skola in honom på ett ställe först och sen någon annanstans. Så vi ändrade vår plan.

    Du bör också prata med din chef. Och fråga om det kan finnas möjlighet till flexibilitet i samband med att du ska skola in ditt barn. Antingen så söker du f-ledigt några veckor extra och så tar ni inskolningen i lugn och ro. Och du tar ut f-penning. I vårt fall så visade det sig att förskolestarten blev väldigt tufft för barnet, jag fick gå ner i arbetstid och vi kortade ner hans tid på förskolan jättemycket första hösten. Som tur är var det ok med min chef (jag hade varnat innan) och så kunde min man byta arbetstider med kollegorna på sitt jobb. Det var lite pusslande men vi fick ihop det till slut.

  • Anonym (F)

    Msn kan ju ta ut föräldraledighet när barnet går på förskolan, men då måste barnet vara hemma med dig just den dagen.

    Man har också rätt att vara föräldraledig upp till 25% av sin ordinarie arbetstid. Jag jobbar tex 75% och är därmed föräldraledig 25% (jag tar dock inte ut någon föräldrapenning)

Svar på tråden Första barn i förskolan under föräldraledighet