• Anonym (Lizzie)

    Bjöd honom på middag ikväll som han ratade..

    Gör man såhär?

    Pojkvän sen 4 månader tillbaka, kom till mig ikväll. Jag har fixat och donat. Bjöd på en mustig fisksoppa med räkor i (alla mina vänner älskar den). Han dyker upp, vrålhungrig för han har visst tränat på gym innan och typ ätit kass lunch.

    Han hällde i sig soppan ganska snabbt och undrar när maten kommer? Jag sa att detta var maten (hade en stor kastrull) men jag har tilltugg och snacks etc. Han blev besviken, säger att soppa är förätt och ingen huvudrätt. Börjar rota i skafferiet och rostar mackor.. så där sitter jag och äter soppa med vin medan han har ätit upp och krasar mackor..

    Jag förstår ju att han är hungrig om han tränat! (Visste inte) men blev ledsen över bemötandet när jag lagt ner tid och köpt fina ingredienser och så...

    Vet inte hur jag ska känna för detta.. hur hade ni känt?

  • Svar på tråden Bjöd honom på middag ikväll som han ratade..
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2021-02-25 09:26:35 följande:
    Förstår inte varför du vill överdriva på det sätt du gör? Det handlar väl ingenstans om att den vuxne mannen skulle svälta ihjäl om han inte får äta "så att magen blir fyrkantig"? Det handlar - i alla fall som jag ser det - om en människa som ätit "kass" lunch (vilket jag tolkar som antingen lite eller kanske helt enligt osmaklig) och sedan tränat hårt innan han gick hem till sin flickvän för att äta middag. 

    Att i den kontexten inte kunna ta sig smörgåsar eller uttrycka att han inte sett på soppa som middag utan som en del av en måltid med flera rätter tycker jag för min del är absurt. Och ännu mer absurt blir det när du påbörjar en utläggning över flera inlägg om en inställning till relationer som verkligen inte är respresentativ för majoriteten. 

    Men om man beter sig som ts kille (hon höll ju med mig om att han åt som det var den sista måltiden) så är det oförskämt och ja, och jag får faktiskt det intrycket när man läser svaren här, att man inte kan hantera att inte bli proppmätt när man blir bjuden på något.


    Så jag upprepar, är man en vuxen person, då borde man ha så mycket hyfs och så mycket impulskontroll att man kan hantera att inte få sin mättnadskänsla tillfredställd på sekunden. Och jag hävdar också att en tallrik (eller två) matig soppa bör absolut räcka näringsmässigt och energimässigt för en vuxen man, även en som tränar. 

  • Anonym (sådär)
    smulpaj01 skrev 2021-02-25 08:51:43 följande:
    Svar i 213 löd:

    Ja uppenbarligen känner sig både ts och många härinne kränkta av en hungrig kille. Eller tror alla att han bara spelade hungrig när han åt mackor och bara ville vara oförskämd?

    Det ÄR ett svar på din fråga. Inget som helst slingrande utan rakt och tydligt.
    Jag tycker det är betydligt mer uppenbart att du försöker förvanska frågeställningen till något annat än vad den verkligen är.

    Problemet är INTE om killen var hungrig eller ej för det har alla redan fattat att han var eller hur många kalorier och näringsämnen soppa innehåller... problemet är HUR han betedde sig när han var hungrig. DET är vad TS störde sig på och anledningen till att hon skrev tråden.

    Så kan du vara så snäll att svara på följande frågor...

    Tycker du killens agerande varit korrekt?

    Beter man sig så när någon tagit sig tid att laga finmat åt en?

    Bör man kanske visa lite tacksamhet när någon lagat en fin maträtt åt en eller är det ok att bara skita i det och fråga var resten av maten är?
  • Anonym (sådär)
    Miss Skywalker skrev 2021-02-25 10:19:45 följande:
    Ja jag fattar verkligen inte hur man kan uppfatta en tränande kille som inte ens fått en vettig lunch som ?glufsande matvrak?.
    Det är ganska enkelt.... när någon tar sig tid att laga något fint åt en, eller när någon gör något trevligt för en öht så är det kanske bra om man visar lite tacksamhet för det oavsett om det är en 3 rätters middag eller bara liten soppa.

    TS störde sig INTE på att killen var hungrig, det TS störde sig på är HUR han agerade när han var hungrig. INGEN har sagt att det skulle vara fel att vara hungrig. Det som sägs är att man kan visa lite hyfs och tacksamhet även när man är hungrig.
  • Anonym (sådär)
    Pope Joan II skrev 2021-02-25 09:26:35 följande:
    Förstår inte varför du vill överdriva på det sätt du gör? Det handlar väl ingenstans om att den vuxne mannen skulle svälta ihjäl om han inte får äta "så att magen blir fyrkantig"? Det handlar - i alla fall som jag ser det - om en människa som ätit "kass" lunch (vilket jag tolkar som antingen lite eller kanske helt enligt osmaklig) och sedan tränat hårt innan han gick hem till sin flickvän för att äta middag. 

    Att i den kontexten inte kunna ta sig smörgåsar eller uttrycka att han inte sett på soppa som middag utan som en del av en måltid med flera rätter tycker jag för min del är absurt. Och ännu mer absurt blir det när du påbörjar en utläggning över flera inlägg om en inställning till relationer som verkligen inte är respresentativ för majoriteten. 
    Så om man är hungrig så behöver man inte visa tacksamhet för att någon tagit sig tid och fixa en fin maträtt åt en istället för att slänga fram en säck potatis och sagt "här, fixa din egen mat"?

    Är det så vi ska uppfostra våra barn? Är du hungrig så behöver du inte tacka för maten? När någon gör något trevligt för din skull så behöver du inte visa tacksamhet utan tänk bara på dig själv?
  • Miss Skywalker
    Anonym (sådär) skrev 2021-02-25 11:29:39 följande:
    Det är ganska enkelt.... när någon tar sig tid att laga något fint åt en, eller när någon gör något trevligt för en öht så är det kanske bra om man visar lite tacksamhet för det oavsett om det är en 3 rätters middag eller bara liten soppa.

    TS störde sig INTE på att killen var hungrig, det TS störde sig på är HUR han agerade när han var hungrig. INGEN har sagt att det skulle vara fel att vara hungrig. Det som sägs är att man kan visa lite hyfs och tacksamhet även när man är hungrig.

    Han agerade precis som vi alla gör när vi är vrålhungriga. Han åt snabbare än normalt och när han inte blev mätt åt han mer. Inga konstigheter.

    Är man hemma hos någon man är intim med borde man få vara tillräckligt avslappnad för att kunna tillfredsställa sina mest basala behov. Han fixade den maten själv. Hade han blivit otrevlig och krävt att ts skulle stå i köket ännu mer hade det varit en annan sak.

    Nyfiken på hur många män som skulle starta en så tramsig tråd..

  • sextiotalist
    Miss Skywalker skrev 2021-02-25 14:35:35 följande:

    Han agerade precis som vi alla gör när vi är vrålhungriga. Han åt snabbare än normalt och när han inte blev mätt åt han mer. Inga konstigheter.

    Är man hemma hos någon man är intim med borde man få vara tillräckligt avslappnad för att kunna tillfredsställa sina mest basala behov. Han fixade den maten själv. Hade han blivit otrevlig och krävt att ts skulle stå i köket ännu mer hade det varit en annan sak.

    Nyfiken på hur många män som skulle starta en så tramsig tråd..


    Det är nu hyfset kommer in. En hyfsad person vräker inte i sig mat som en annan person ansträngt sig med att göra. Inte ens om man är vrålhungrig. Såklart, saknar man hyfs och en del impulskontroll så gör man det.
    Man kan få sin hunger stillad även om man äter långsamt.

    Jodå, jag vet att dessa personer förekommer, de är ofta de som tränger sig fram framför bufféer etc. Som länsar faten så att andra inte får något "för de är så hungriga".
  • sextiotalist
    Miss Skywalker skrev 2021-02-25 14:35:35 följande:

    Han agerade precis som vi alla gör när vi är vrålhungriga. Han åt snabbare än normalt och när han inte blev mätt åt han mer. Inga konstigheter.

    Är man hemma hos någon man är intim med borde man få vara tillräckligt avslappnad för att kunna tillfredsställa sina mest basala behov. Han fixade den maten själv. Hade han blivit otrevlig och krävt att ts skulle stå i köket ännu mer hade det varit en annan sak.

    Nyfiken på hur många män som skulle starta en så tramsig tråd..


    Förresten, när jag är väldigt hungrig, då brukar jag ta extra små tuggor för att jag vet att hungern kan göra att man inte kan lita på mättnadskänslan och är maten väldigt god, då äter jag långsamt.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2021-02-25 14:43:39 följande:
    Förresten, när jag är väldigt hungrig, då brukar jag ta extra små tuggor för att jag vet att hungern kan göra att man inte kan lita på mättnadskänslan och är maten väldigt god, då äter jag långsamt.
    Du är en sextioårig tant och kan inte jämföras med en kille i 25 årsåldern som både tränar och kanske ovanpå det har ett fysiskt tungt jobb.

    Jag själv är en tant på 50+ som både tränar sju dagar i veckan och har ett fysiskt tungt jobb, blir jag bjuden på middag så räknar jag med middag och inte bara något lätt.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2021-02-25 16:46:16 följande:
    Du är en sextioårig tant och kan inte jämföras med en kille i 25 årsåldern som både tränar och kanske ovanpå det har ett fysiskt tungt jobb.

    Jag själv är en tant på 50+ som både tränar sju dagar i veckan och har ett fysiskt tungt jobb, blir jag bjuden på middag så räknar jag med middag och inte bara något lätt.
    Men jag har en snart 25-årig son, som tränar och är fysiskt aktiv (både löpning och styrketräning). Jag vet hur han beter sig när det gäller ätandet när han är med andra. 
    Han har även gjort GMU på en jägarpluton, som anses vara den mest fysiskt ansträngande plutonen.
  • sextiotalist
    Ess skrev 2021-02-25 16:46:16 följande:
    Du är en sextioårig tant och kan inte jämföras med en kille i 25 årsåldern som både tränar och kanske ovanpå det har ett fysiskt tungt jobb.

    Jag själv är en tant på 50+ som både tränar sju dagar i veckan och har ett fysiskt tungt jobb, blir jag bjuden på middag så räknar jag med middag och inte bara något lätt.
    Men jag hoppas att du kan bete dig. Jag är 60, tränar inte 7 dagar i veckan, men hyfsat vältränad och kan mycket väl klarar mig på en lättare måltid och skulle uppskatta en vällagad matig soppa mer än en klassisk söndagstek
  • Ess
    sextiotalist skrev 2021-02-25 16:52:59 följande:
    Men jag hoppas att du kan bete dig. Jag är 60, tränar inte 7 dagar i veckan, men hyfsat vältränad och kan mycket väl klarar mig på en lättare måltid och skulle uppskatta en vällagad matig soppa mer än en klassisk söndagstek
    Ja det kan jag, men jag hade tittat mig omkring efter mer och inte stannat speciellt länge om det var en sk fin middagsbjudning.
    Hade jag varit hos min respektive hade jag frågat efter huvudrätten och sen sagt att jag inte blev mätt. Hade hen inte typ erbjudit mackor eller något så hade jag tackat för en god soppa och gått hem.
  • Miss Skywalker
    sextiotalist skrev 2021-02-25 14:40:27 följande:
    Det är nu hyfset kommer in. En hyfsad person vräker inte i sig mat som en annan person ansträngt sig med att göra. Inte ens om man är vrålhungrig. Såklart, saknar man hyfs och en del impulskontroll så gör man det.
    Man kan få sin hunger stillad även om man äter långsamt.

    Jodå, jag vet att dessa personer förekommer, de är ofta de som tränger sig fram framför bufféer etc. Som länsar faten så att andra inte får något "för de är så hungriga".
    Att sitta och spreta med lillfingret när man äter hemma hos sin tjej blir bara löjligt.
    sextiotalist skrev 2021-02-25 14:43:39 följande:
    Förresten, när jag är väldigt hungrig, då brukar jag ta extra små tuggor för att jag vet att hungern kan göra att man inte kan lita på mättnadskänslan och är maten väldigt god, då äter jag långsamt.

    Låter som ett bra bantningstips men som tur är inget en vältränad yngre människa behöver tänka på.
  • sextiotalist
    Miss Skywalker skrev 2021-02-25 17:41:39 följande:

    Att sitta och spreta med lillfingret när man äter hemma hos sin tjej blir bara löjligt.Låter som ett bra bantningstips men som tur är inget en vältränad yngre människa behövejar tänka på.


    Svar ja, jag hade absolut föredragit detta framför en glupsk oförskämd man.

    För mig är ett sådant beteende som ts visade väldigt oattraktivt
  • Pope Joan II
    Anonym (sådär) skrev 2021-02-25 11:34:39 följande:
    Så om man är hungrig så behöver man inte visa tacksamhet för att någon tagit sig tid och fixa en fin maträtt åt en istället för att slänga fram en säck potatis och sagt "här, fixa din egen mat"?

    Är det så vi ska uppfostra våra barn? Är du hungrig så behöver du inte tacka för maten? När någon gör något trevligt för din skull så behöver du inte visa tacksamhet utan tänk bara på dig själv?
    Jag tycker att man bör visa både tacksamhet, omsorg, kärlek, vänlighet, hänsyn och respekt för varandra i ett förhållande. Det ser jag som ett fundament för en fungerande och tillfredsställande relation. Men det betyder förstås inte att man i varje situation alltid måste uttrycka sig, reagera och göra så som partnern föreställt sig att man skulle. 

    Ibland är man hungrig, stressad, sjuk, allmänt ur slag eller för tillfället ointresserad av att sitta länge och äta och dricka vin, lägga ner skeden efter varje intag av soppdroppar och konversera. En relation bör stå pall för det också. 

    Ts förväntade sig ett annat uppförande av sin pojkvän, och hon såg kanske framför sig att han - precis som väninnorna - skulle älska soppan och ansträngningen, vinet och konversationen. Kanske förväntade han i sin tur sig att han utan vidare skulle kunna uttrycka sig som han gjorde utan att hon skulle bli sårad? Han kanske trodde att hon skulle skratta till och peka honom i riktning mot brödrosten eller ringa efter pizza? 

    Det går att ha alla möjliga förväntningar i alla möjliga situationer och ibland infrias dem, ibland gör de det inte.

    Är man i sammanhanget en så extrem person som sextiotalist som tycker att det är oattraktivt att i vissa lägen vara hungrigare än annars, själv vilja "gå i skåpet" och ta smörgåsar, inte ge sin partner en nyckel under ett fyra år långt förhållande och tycka att soppa är höjden av förfining så tycker jag för min del att man bör vara enormt tydlig med det redan i inledningen av en relation.
    sextiotalist skrev 2021-02-25 10:38:58 följande:

    Men om man beter sig som ts kille (hon höll ju med mig om att han åt som det var den sista måltiden) så är det oförskämt och ja, och jag får faktiskt det intrycket när man läser svaren här, att man inte kan hantera att inte bli proppmätt när man blir bjuden på något.


    Så jag upprepar, är man en vuxen person, då borde man ha så mycket hyfs och så mycket impulskontroll att man kan hantera att inte få sin mättnadskänsla tillfredställd på sekunden. Och jag hävdar också att en tallrik (eller två) matig soppa bör absolut räcka näringsmässigt och energimässigt för en vuxen man, även en som tränar. 


    Ja, du får väl hävda vad du vill. Men det du hävdar ligger ju i linje med den inställning till relationer som du i den här tråden beskriver över många inlägg, och den är - hävdar jag å min sida - väldigt mycket mer undantag än den är regel. Att tycka att en relation som varat i fyra månader är för färsk för att vara rättfram när det gäller soppa, att se på en partner som någon som är gränslös, hämningslös, ohyfsad och i avsaknad av integritet för att den "rotar" i skafferiet efter en brödskalk är de facto att ha en ovanlig syn på kärleksrelationer. 
  • Pope Joan II
    Miss Skywalker skrev 2021-02-25 17:41:39 följande:
    Att sitta och spreta med lillfingret när man äter hemma hos sin tjej blir bara löjligt.
    sextiotalist skrev 2021-02-25 14:43:39 följande:
    Förresten, när jag är väldigt hungrig, då brukar jag ta extra små tuggor för att jag vet att hungern kan göra att man inte kan lita på mättnadskänslan och är maten väldigt god, då äter jag långsamt.

    Låter som ett bra bantningstips men som tur är inget en vältränad yngre människa behöver tänka på.
    Jag kan inte ens förstå det. Och inte tror jag på det heller, även om nu trådens  Fruarna i Stepford är ivriga att bevisa hur hövliga de är i varje given situation, och särskilt när soppa står på menyn. 

    De kanske inte har sex utan att det är strösslat en väg av rosenblad fram till bädden där akten ska äga rum heller. Vad vet man. 
  • KostasSonawj

    Kan väl hålla med vissa i tråden om att det är oförskämt men vafan om man dejtar en grovhuggen gymsnubbe så får man ju inse och acceptera att man gör just det. Vill man ha bjuda på en lätt, smakrik och elegant räksoppa och dricka ett fint glas vin så kanske Leffe som jobbar på Folkeberga Bil och Meck AB och gymmar stenhårt inte rätt snubbe men vad vet jag? Jag är väl mer av den andra modellen själv men har upplevt samma några gånger, hembjuden på middag hos någon tanig liten tjej som bjuder på mat som räcker till en tanig liten tjej. Gnäller inte men det är klart att det inte är så roligt att vara hungrig efter maten. Man kanske inte måste bli proppmätt men vafan man vill ju inte vara hungrig. 

    Tips till TS; antingen dumpar du den här snubben eller så bjuder du på en i din världsbild orimligt stor bit entrecote som du grillar nästa gång, till det serverar du med fördel ett par iskalla Krusovice i långburk.

  • Anonym (Sofia)

    Jag blev så otroligt sugen på fisksoppa när jag läste din tråd! Så otroligt gott! Jag var tvungen att äta fisksoppa efter du läskat mig. Åt 1,5 skålar och Gud vad mättande det var! Riktigt mycket fisk i, riktigt mycket grädde! Riktigt fet och mättande och svingott. Nu är jag sugen på fisksoppa igen, mums vad gott!

  • sextiotalist
    Anonym (Sofia) skrev 2021-02-27 12:04:55 följande:

    Jag blev så otroligt sugen på fisksoppa när jag läste din tråd! Så otroligt gott! Jag var tvungen att äta fisksoppa efter du läskat mig. Åt 1,5 skålar och Gud vad mättande det var! Riktigt mycket fisk i, riktigt mycket grädde! Riktigt fet och mättande och svingott. Nu är jag sugen på fisksoppa igen, mums vad gott!


    Visst är det och nu kommer jag också köpa ingredienser till fisksoppa. Och grädde såklart
Svar på tråden Bjöd honom på middag ikväll som han ratade..