Forum Övrigt - Ekonomi & juridik
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Arbete som Telefonförsäljare. Avskyr det!

    Lör 20 feb 11:09 Läst 0 gånger Totalt 48 svar
    Lör 20 feb 11:09 -1

    Vill bara få ventilera mig lite och gärna få lite tips..

    Jag har nyligen fått arbete inom Telemarketing på ett låneförmedlingsföretag i Sthlm. Det benämndes inte som specifikt ett telefonförsäljarjobb, varken i annons eller på intervju, men det är ju vad det är.

    Men saken är den att jag verkligen avskyr det här arbetet och har ångest av att veta att när jag går till jobbet så kommer dagen se exakt likadan ut som dagen innan och dagen innan dess osv osv, Jag sitter och ringer mina +200 samtal om dagen och får in kanske en eller två som är intresserade. Resterande är konstant NEJ, KLICK eller JAG ÄR INTE INTRESSERAD.

    Det finns visserligen en hyfsad grundlön på ca 20.000, och därefter provision som baseras på en rad olika faktorer. Jag erbjöds och tog det här arbetet efter att ha varit arbetslös nästan 12 månader och såklart är det tacksamt med en inkomst.

    Men samtidigt funderar jag på om det verkligen är värt att gå till ett arbete man vantrivs med. Sen är ju provanställningen en annan grund för ångest, dvs att om man då inte säljer tillräckligt mycket så kommer de givetivs inte att ge mig en fast anställning sen. Kan tycka att det system man kör, att nybörjare får kunder som är mindre benägna att vara intresserade och att man sen arbetar sig upp till kundkategorin där det är något lättare att få in en kund, är orättvist. Det hade varit bättre om alla fick samma chans att knyta kunder. Hur ska man kunna stiga i graderna om 98% av de kunder man ringer, inte är intresserad.

    Att ringa folk som inte bett om att bli uppringda och dessutom för att sälja något. är förmodligen bland de mest avskydda yrkena man kan ha. 

    Så, någon som har något tips på vad jag ska/kan göra? eller egen erfarenhet från det här yrket?

  • Lör 20 feb 11:33 #1

    Fortsätt söka jobb.

    Helt rätt att ta det, bättre jobba där än inte alls. Det har jag också gjort en period, men varken trivdes eller var bra på det. Hittade relativt snart nytt jobb.

  • Lör 20 feb 18:37 #2

    Jag förstår att du hatar det! Däremot tycker jag inte att du ska säga upp dig utan att ha något annat, utan sök andra jobb så mycket du kan!
    En nyfiken fråga: vad är det för kundkategori där det är lättare att lyckas sälja ett lån? De med flera förfrågningar/betalningsanmärkningar?

  • Lör 20 feb 19:53 #3
    Kodia skrev 2021-02-20 18:37:36 följande:

    Jag förstår att du hatar det! Däremot tycker jag inte att du ska säga upp dig utan att ha något annat, utan sök andra jobb så mycket du kan!

    En nyfiken fråga: vad är det för kundkategori där det är lättare att lyckas sälja ett lån? De med flera förfrågningar/betalningsanmärkningar?


    Har inte kommit så långt än tyvärr. Har bara fått den infon, om att i den högre kundkstegorin så är de lättare att "fånga in". Men anledningen vet jag inte.
  • Sön 21 feb 06:33 #4

    Jag får väl helt enkelt bita ihop. Iaf till jag kan få a-kassa igen efter 6 månader.

    Men jag söker självfallet arbete under tiden, men med tanke på hur lång tid det tog att få det här jobbet så lär det förmodligen ta ett tag att hitta något bättre.

    Det är bara att arbetet är så oerhört monotont, och det gör mig deprimerad att få 200 nej liksom. Om sen ens prestation avgör om man får fortsätta efter provanställning gör ju att det känns ännu jobbigare. Man kan ju vara en hur bra och driven säljare som helst, men om kunden nu inte vill, så vill han ju inte.

    Jobbade inom hotell & restaurangbranschen fram till pandemin, och även om det arbetet var rätt enformigt också oftast, så var det ingenting i jämförelse med det här. Förut så hände det iaf olika saker under arbetspasset som gjorde varje pass unikt

  • Mån 22 feb 12:44 #5

    Kan man be om att få gå ner i tid även under en provanställning eller är det ansett som något negativt från arbetsgivarens sida? Den möjligheten finns nämligen, det stod med i annonsen också men vet inte hur man ser på det under provanställning

  • Mån 22 feb 13:11 #6

    Jag är verkligen imponerad av människor som kan arbeta med telemarketing. Det måste vara ett av de sämre jobben jag kan tänka sig.

    Så du gör helt rätt i arbeta och söka jobb under tiden. Det är alltid lättare att få tag i ett nytt jobb om man redan har ett.

    Respekt!

  • Mån 22 feb 20:35 #7
    Jonnynilsson skrev 2021-02-22 13:11:22 följande:

    Jag är verkligen imponerad av människor som kan arbeta med telemarketing. Det måste vara ett av de sämre jobben jag kan tänka sig.

    Så du gör helt rätt i arbeta och söka jobb under tiden. Det är alltid lättare att få tag i ett nytt jobb om man redan har ett.

    Respekt!


    Ja alltså jag fattar ju varför det var relativt lätt att få jobbet. Det kan ju tyckas simpelt att bars sitta och ringa hela dagen men det är faktiskt både fysiskt och psykiskt påfrestande. Vi sitter där 8.45-18 och ringer, ringer och ringer. Sista timmen är man helt slut i huvudet och jag begriper inte hur de kan ha de arbetstiderna, vem är en bra säljare efter 17 och 250 samtal senare liksom.

    Hoppas verkligen jag hittar något snart
  • Mån 22 feb 20:51 #8

    Som andra säger: sök jobb. Det ser snyggt ut när du söker att du har ett jobb, så häng kvar trots att det är hemskt. Heja dig!

  • Fre 26 feb 07:36 #9

    Tycker bara det är orealistiskt mycket att tänka på.

    Man får t.ex inte ta kortare rast för att gå lite tidigare någon dag, utan då måste man istället jobba in tiden (som om man gärna jobbar mer än nödvändigt) och det måste man göra den aktuella veckan. Så i deras värld finns inte utrymme för andra aktiviteter än arbete, eftersom vi är på jobbet 8.45-18. Utöver det då så har man en lite överenergisk chef som ger hemläxa att läsa på och "som ska sitta". Återigen då, man har väl ett liv utanför arbetet också.

    Säljare är verkligen ett släkte för sig. De verkar ganska ovilliga att höra på andras invändningar än sina egna och de har alltid svar på allt. Min chef har ju såklart varit säljare innan och nu stressar hon sina anställda istället. Hon vill säkert att vi ska lyckas, för vår egen del och för företaget men hon ger oss knappt utrymme att andas förrens hon kommer med något nytt.

    Det är skitjobbigt och motiverar inte alls vilket hon säkert tror.

  • Fre 26 feb 07:50 #10

    Jag ogillar att bli uppringd av säljare, men försöker att inte vara otrevlig, då jag förstår att många är i din situation.
    Försök byt jobb om du kan, stanna inte i något du vantrivs i.

    Jag har en fråga till dig; Jag är NIXad, men blir uppringd ändå, vet du hur du får de nummer du ringer och hur företaget hanterar NIX?


    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll