• Anonym (Ts)

    Hur länge kan man "undvika" mvc?

    Jag vill helst kontakta mvc så sent som möjligt och undrar när det blir dags för att inte missa viktiga saker?

    Minns inte riktigt i min förra graviditet, minns bara att jag fick moderskapsintyget ganska tidigt (typ innan vecka 15) men det kan man väl skicka senare till FK?

    BM lyssnar ju på hjärtljud och kollar sf-mått efter RUL så hur länge kan man egentligen låta bli att ringa dit?

  • Svar på tråden Hur länge kan man "undvika" mvc?
  • Anonym (M)

    Typ runt vecka 20, men programmet kan ju skilja sig åt på olika landsting.

    I vecka 8-9 Är det ju inskrivning med lite prover och så. Vid vecka 20-21 börjar de väl lyssna på fosterljud och så.

    Proverna kan du ju säkert ta någon annanstans, men att lyssna på fosterljud och sånt gör bara barnmorskor.

  • nnnnnnnn

    Ring dem och säg att du helst undviker alla kontakter pga corona-rädsla, så kommer du säkert få förslag om hur sällan du kan gå dit och ändå få göra de tester du vill + få de papper du behöver.

  • Anonym (Ts)
    minst skrev 2021-02-24 22:21:14 följande:

    MVC är ju helt frivilligt. Vad tycker du är "viktiga saker"?


    Minns som sagt inte hur det var innan men jag vill ju inte undvika mvc helt även om det är frivilligt utan vill göra prover, kolla om jag får/har järnbrist under graviditeten, kolla SF-mått så allt ser bra ut och så.
  • Citronsaft
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 22:24:04 följande:

    Minns som sagt inte hur det var innan men jag vill ju inte undvika mvc helt även om det är frivilligt utan vill göra prover, kolla om jag får/har järnbrist under graviditeten, kolla SF-mått så allt ser bra ut och så.


    Måste ju vara vettigare att du kontaktar dom och säger såhär vill jag ha det när tycker ni det är lämpligt att börja komma?
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 22:24:04 följande:

    Minns som sagt inte hur det var innan men jag vill ju inte undvika mvc helt även om det är frivilligt utan vill göra prover, kolla om jag får/har järnbrist under graviditeten, kolla SF-mått så allt ser bra ut och så.


    Inte undvika helt, men... tills när?
  • Anonym (K)

    Känns det så oviktigt för dig? Jag blev sjuk i havandeskapsförgiftning och fick barn3 månader för tidigt. Man går inte dit för att kolla oviktiga saker.. man kollar så allt går som det ska och om något är på tok så får man hjälp.

    Hade jag skitigt i att gå skulle jag varit död innan graviditetsvecka 26. Det var ingen som trodde jag skulle bli sjuk, inte jag själv heller.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2021-02-24 23:57:37 följande:

    Känns det så oviktigt för dig? Jag blev sjuk i havandeskapsförgiftning och fick barn3 månader för tidigt. Man går inte dit för att kolla oviktiga saker.. man kollar så allt går som det ska och om något är på tok så får man hjälp.

    Hade jag skitigt i att gå skulle jag varit död innan graviditetsvecka 26. Det var ingen som trodde jag skulle bli sjuk, inte jag själv heller.


    Uppenbarligen känns det inte oviktigt när jag frågar hur länge man kan undvika för jag vill ju börja gå dit när det blir viktigt. Sitta och prata om ingenting är jag inte intresserad av så därför vill jag inte ringa för tidigt.
  • Anonym (anonym signatur)

    Fast "prata om ingenting"? Det som pratas om handlar väl om det viktigaste man har. Barnet i magen. Det är nog bra att lyssna på dom som är där för att hjälpa och som har kunskap som man själv inte har. Det är ändå en rätt begränsad tid i livet. Lycka till!

  • Limeblad
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-25 00:00:24 följande:

    Uppenbarligen känns det inte oviktigt när jag frågar hur länge man kan undvika för jag vill ju börja gå dit när det blir viktigt. Sitta och prata om ingenting är jag inte intresserad av så därför vill jag inte ringa för tidigt.


    När tror du man gör det? Är i v 20 och hittills inga såna träffar.
  • Lönnsirap

    Det är frivilligt med MVC och lättas/smidigast att du ringer dem.

    Du kommer inte behöva sitta där och prata i onödan

    Händer något, eller om du blir orolig över något är det ju väldigt bra att ha den kontakten.

    Att skjuta på första besöket, eller snarare bokningen, gör "bara" att MVCs sköterskor har svårare för sin planering.

  • Aliona

    När sitter man och pratar om ingenting som du säger? Jag var på ett inskrivningssamtal precis i början. Det erbjöd dem eftersom jag var förstagångsgravid, men det kan du ju hoppa över. Sen KUB i v 12 - det väljer du ju själv om du vill ha. Annars kan du ju vänta till RUL v 18-19. Därefter är det ju kontroller och provtagning varje gång.

  • Tomelilla15
    Anonym (Ts) skrev 2021-02-24 22:24:04 följande:

    Minns som sagt inte hur det var innan men jag vill ju inte undvika mvc helt även om det är frivilligt utan vill göra prover, kolla om jag får/har järnbrist under graviditeten, kolla SF-mått så allt ser bra ut och så.


    Vad är det du vill undvika då? Vilka kontroller? Beror ju på vilket landsting du bor i men KUB kan man få göra v 14, sen är det RUL v 19-20 typ. Järn, vikt och sånt följs väl från start. Att kolla att allt ser bra ut är ju exakt vad de gör vid varje besök. Är det inskrivningen du vill undvika? Ta kontakt när du tror att du är i v 12-13 och säg att du inte vet hur långt gången du är. Då blir det ju ett ultraljud för ett ta reda på det och sen får du tid för kub om du bor i ett landsting som erbjuder det. Onödig belastning på vården dock. Varför inte bara skriva in dig som vanligt men säga att du hoppar över första besöket. Förutsatt att du mår bra, inte vill ha info om att inte dricka alkohol, röka etc o sånt de pratar om första gången. Själv mådde jag förjävligt i v 7 och var glad jag gick dit på inskrivning och fick medicin mot illamående.
  • Anonym (Ida)

    Jag var gravid förra året och ville inte heller gå till BVC i onödan eller när det fortfarande var stor risk för missfall. Sä jag bokade ett KUB privat och när det såg bra ut skrev jag in mig på MVC, så i veckan 15. Fick då ta lite blodprover och fick tid till RUL några veckor senare.

  • Mint

    KUB i v 12 och så några blodprover typ två veckor dessförinnan. Jag skulle nog ringa i v 8 senast för att hinna få tid till KUB.

    Vill du inte göra KUB så är det väl RUL i v 18-20. Då behöver du kontakta dem några veckor dessförinnan för att hinna få tid.

    Järnvärde lär du väl kunna kolla på vanliga VC om du inte vill blanda in barnmorskemottagningen.

    I min region testas vi för graviditetsdiabetes i v 28 (om jag minns rätt) men jag fick också göra det under inskrivningen eftersom min mamma hade graviditetsdiabetes. Då testades också järnvärdet.

    Man träffades ju inte särskilt ofta där i början. En gång i månaden kanske första halvan av graviditeten? Varje gång kollades protein i urinen och blodtryck. Tycker du inte sånt är viktigt heller? Minns aldrig att vi satt och pratade om ?ingenting?....

Svar på tråden Hur länge kan man "undvika" mvc?