• Anonym (GD)

    Måste jag betala städningen?

    En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

    Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

    Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

  • Svar på tråden Måste jag betala städningen?
  • Sven19
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:19:34 följande:

    Men smyckena var aldrig hennes sak att ge bort, de tillhör släkten. De kan närmast ses som ett lån, för alla som får dem vet att de en dag ska ge dem vidare till förstfödda flickan i rakt nedstigande led. Finns det ingen läggs de undan till det finns en.


    Men så fungerar det ju inte. Det du gör är ju att plundra dödsboet och sen ska någon annan betala för att städa upp.

    Är det verkligen så att människan bara har en massa skräp efter ett helt liv?
  • sextiotalist
    Sven19 skrev 2021-02-26 10:04:07 följande:
    Men så fungerar det ju inte. Det du gör är ju att plundra dödsboet och sen ska någon annan betala för att städa upp.

    Är det verkligen så att människan bara har en massa skräp efter ett helt liv?
    Inte helt ovanligt. 
  • Anonym (*-*)
    sextiotalist skrev 2021-02-26 09:58:49 följande:
    Ja, men det betalar vi hyresgäster för redan. Det är en risk man får ta som hyresvärd. 
    Jag hyr av MKB, så jag är rätt säker på att min hyra är med och betalar sådana fall.
    Men det finns en viss skillnad, hyrsvärden få betalade detta på oskattade pengar, TS skulle betala detta för sin skattade pengar. 
    Rent krasst, så är nog dessa smycken inte värda så mycket. Värderade några av mina ärvda smycken, betydligt lägre värde än om man skulle köpa motsvarande i en affär

    Jaha, även subventionerad skatt alltså...
    Jag tycker det är en trist inställning att andra ska betala.


    Vore ju en sak om TS lever på soc och inte har ett öre och ingen möjlighet till egen försörjning. Det kanske är så det är...


    Trist också med pensionärer som bara någon dag efter pensionsutbetalning bara har någon hundra-lapp på kontot, men ändå inhyser släkt att bo med dem. Det måste såklart vara riktigt jobbigt att ha så lite pengar.


    Själv sparar jag som tusan för att inte hamna där, men visst börsen kan ju krascha totalt också...

  • Anonym (GD)
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 10:14:07 följande:

    Jaha, även subventionerad skatt alltså...

    Jag tycker det är en trist inställning att andra ska betala.

    Vore ju en sak om TS lever på soc och inte har ett öre och ingen möjlighet till egen försörjning. Det kanske är så det är...

    Trist också med pensionärer som bara någon dag efter pensionsutbetalning bara har någon hundra-lapp på kontot, men ändå inhyser släkt att bo med dem. Det måste såklart vara riktigt jobbigt att ha så lite pengar.

    Själv sparar jag som tusan för att inte hamna där, men visst börsen kan ju krascha totalt också...


    Inhyser? Jag bodde där för att ta hand om henne när hemtjänsten krånglade.
  • Sven19
    sextiotalist skrev 2021-02-26 10:13:52 följande:

    Inte helt ovanligt. 


    Det är väl ändå ovanligt att släktingar inte röjer och städar efter att någon har gått bort.

    Och det är också ovanligt att det inte finns NÅGONTING i dödsboet som kan betala begravning mm.
  • Sven19
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 10:19:21 följande:

    Inhyser? Jag bodde där för att ta hand om henne när hemtjänsten krånglade.


    Mmmm men är det inte så att du också behövde någonstans att bo? Eller sålde du ditt eget boende för att flytta in där?
  • Kjell2
    Sven19 skrev 2021-02-26 10:28:17 följande:
    Det är väl ändå ovanligt att släktingar inte röjer och städar efter att någon har gått bort.

    Och det är också ovanligt att det inte finns NÅGONTING i dödsboet som kan betala begravning mm.
    Normalfallet är nog att släkten tar hand om det som ska vara kvar och slänger resten, diverse omkostnader belastar dödsboet.

    Oftast finns det i alla fall lite tillgångar i ett dödsbo, tex via någon försäkring eller sparande. Pengar som släktingarna kan använda till begravning, städning odyl.

    Tyvärr är det inte alltid så. Människor dör utblottade och utan släktingar som bryr sig. Då får hyresvärden bekosta röjning 

    Vad man inte får göra är att först plocka ut det värdefulla ur ett dödsbo i smyg och sen låta hyresvärden stå för kostnader kring städning mm.
  • Anonym (GD)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 10:36:19 följande:

    Normalfallet är nog att släkten tar hand om det som ska vara kvar och slänger resten, diverse omkostnader belastar dödsboet.

    Oftast finns det i alla fall lite tillgångar i ett dödsbo, tex via någon försäkring eller sparande. Pengar som släktingarna kan använda till begravning, städning odyl.

    Tyvärr är det inte alltid så. Människor dör utblottade och utan släktingar som bryr sig. Då får hyresvärden bekosta röjning 

    Vad man inte får göra är att först plocka ut det värdefulla ur ett dödsbo i smyg och sen låta hyresvärden stå för kostnader kring städning mm.


    Jag kan ju inte säga till 100% att det inte finns något mer av värde där, men har svårt att tro det. Jag kommer inte ta något annat än smyckena.
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 10:55:07 följande:
    Jag kan ju inte säga till 100% att det inte finns något mer av värde där, men har svårt att tro det. Jag kommer inte ta något annat än smyckena.
    Bankonton, försäkringar, pengar på väg in?
  • Anonym (*-*)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 10:36:19 följande:
    Normalfallet är nog att släkten tar hand om det som ska vara kvar och slänger resten, diverse omkostnader belastar dödsboet.

    Oftast finns det i alla fall lite tillgångar i ett dödsbo, tex via någon försäkring eller sparande. Pengar som släktingarna kan använda till begravning, städning odyl.

    Tyvärr är det inte alltid så. Människor dör utblottade och utan släktingar som bryr sig. Då får hyresvärden bekosta röjning 

    Vad man inte får göra är att först plocka ut det värdefulla ur ett dödsbo i smyg och sen låta hyresvärden stå för kostnader kring städning mm.
    Jag trodde också normalfallet var att någon släkt tog hand om det. Sedan hoppas jag det är hyfsat normalt att gå bort med lite mer än bara någon hundralapp på kontot, så släkten kan välja ett mindre arv mot att en firma gör grovjobbet.

    Sorgligt om detta är vanligt, men det kanske är så att det är vanligt? Vad menas med vanligt? Hur många procent?
Svar på tråden Måste jag betala städningen?