• Lönnsirap

    Hon är helt utbränd, avboka socmöte?

    Personligen föredrar jag möten med vård, habilitering, skola på dagar som jag också arbetar.

    Har man en ledig dag för återhämtning behöver denna prioriteras.

    Svårt att råda gentemot socialtjänstens barn och unga, men jag tänker att de precis som andra myndigheter arbetar främst med frivillighet och att ni behöver hitta en sammarbetsform som fungerar. Att känna sig tvungen att på kort varsel "ställa upp" på möten i slutfasen på en utredning känns spontant lite märkligt. Orkar man inte så orkar man inte.

    Dock är det ju så att vissa möten faktiskt behöver prioriteras. Fast inte över sin hälsa. Då får man avboka.

  • Lönnsirap
    Anonym (Emil) skrev 2021-02-26 19:13:49 följande:

    Kan det ses som dåligt om hon säger att antingen får denna mappning tas via teams eller inte alla just nu. Utredningen är ju i avslutningsfasen. Jag tänker att då har hon ju inte sagt tvärt nej.

    Hon jobbar natt på sjukhus, oftast 4-5 nätter i rad så återhämtning är ju något hon i synnerhet behöver.

    Så när jag är på jobbet, barnen är i skolan så är det hennes återhämtningstid. I det gör även ett så kort möte att det ändå blir en stressnivå. Nästa vecka har hon av 5 dagars ledighet redan möten 3 dagar. Ett obligatoriskt möte med chef, ett möte med samtalskontakt för hennes mående och en arbetsplatsträff. Så ett socmöte på det är det sista hon behöver


    Självklart kan det ses som dåligt att inte prioritera socialtjänsten. Men samtidigt är det ju så att frivillighet inte är speciellt frivillig om en socialsekreterare vill ha ett möte på ett sätt som faktiskt inte fungerar.

    Som folk i tråden påverkar behöver man ibland prioritera barnen framför jobbet. Jag kan dock inte råda kring denna mapping, eftersom jag inte är insatt i hur barn och unga/socialtjänst arbetar.

    Personligen tycker jag dock det låter viktigare än apt, men mindre viktigt än ett möte om den egna hälsan. Jag tänker också att det faktiskt kan vara viktigare än ett möte med chefen.

    Men det är ju du sambo som behöver prioritera. Risken med att avboka kan ju vara att det drar ut ytterligare på tiden, utredningen.... Och det är väl inte heller kul. Problemet med stress och för lite återhämtning är att det är svårt att just prioritera.
  • Lönnsirap

    Jag tänker att ni med gott samvete kan avboka socialtjänsten, men att det kan vara värt att fundera på om ni ska avboka helt eller omboka.

    Sen tänker jag också att din sambo ska fundera på vad som är viktigt. APT:n må vara obligatoriska, men de är sällan jätteviktiga.

    Att ha sitt arbete är jätteviktigt när världen stormar, men att ta en ledig dag/natt kan helt rädda någon från att springa rakt in i väggen.

    Det är naturligtvis du och sambon som ska ta ställning och prioritera, problemet är bara om man försöker klara allt och krossas på kuppen!

  • Lönnsirap
    Anonym (äpopiu) skrev 2021-02-26 20:51:54 följande:

    Hon kan få hosta lägligt och inte kunna gå av den orsaken. Du får ursäkta så mycket och säga att i rådande läge vill man ju inte riskera nåt.. 

    Om barnet ska vara med så får sambon helt enkelt hosta som tusan då och då så barnet hör så inte barnet kläcker ur sig att nä, mamma hostar ju inte! 


    Nog bättre med en huvudvärk/migrän, akutsak på jobbet utifrån att man faktiskt ska isoleras om det finns misstanke om Corona. Ska man promt ljuga för myndigheter så ska man ta något som inte tvingar in en i ett hörn.
  • Lönnsirap
    Anonym (Emil) skrev 2021-02-26 21:08:52 följande:

    Som hon förklarar det så är jobbet hennes fristad där hon kan släppa allt som är hemma. Därför känns det för mig som utomstående som bra för henne att hon engagerar sig där.

    Hon tänker att antingen möte via teams eller omboka det. Boka tid för att hon ska få hjälp med sitt mående har tagit massor med energi från henne att ens påbörja så att jag som utomstående ser det som absolut viktigast att hon skall orka.


    Så är det säkert absolut. Det är en balans mellan det som är bra med jobbet och att det faktiskt också tar viss tid och energi.

    Det jag menar är att ibland kan en kort paus, en dag, rädda en!

    Hur och var denna paus hittas är faktiskt ofta en fråga om att avboka något "viktigt"
  • Lönnsirap
    Anonym (äpopiu) skrev 2021-02-26 21:13:23 följande:

    De vet ju inte om hon isolerar sig i hemmet? 


    Fast det kan de ju råka upptäcka! Smartare att använda någon annan mer lämplig ursäkt. Eller bara omboka som hon tänkt.
Svar på tråden Hon är helt utbränd, avboka socmöte?