• CFly

    Män får inte gå fram till kvinnor

    MsFry skrev 2021-03-01 12:34:14 följande:

    Nej, det stämmer inte.

    Du och CFly tydliggör problemet väldigt klart när ni gnäller över de problem män har i samhället men samtidigt förväntar sig att kvinnor ska lösa dem. Bebis-fasoner är vad det är.


    Den attityden är något som finns i din hjärna bara. Så är det inte i verkligheten.
  • CFly

    Om jag på riktigt o seriöst vill förstå en annan människa och komma närmare den så ställer jag frågor likt "oj, jaha du tänker o känner så, det måste vara jobbigt. Hur tänker du när det gäller X o Y?"

    Jag ställer inte frågan med en känsla mellan raderna att jag vill idiotförklara o vinna poäng. "Va barnsligt! Hur kan man känna så, tycker du inte att det är sig eller så. Hur sjukt."

    Ja ni förstår.

    Om nu feminister vill på allvar få med män på tåget så kan man inte ha taggarna utåt när det gäller att bjuda in män.

    Ingen i tråden har på allvar bejakat vad jag känner o velat förstå mig. Man har mer velat bevisa hur fel jag har, hur dum jag är osv.

    Visst jag är inte så snäll i alla inlägg. MEN det var min tråd och jag började få fula mothugg från början vilket såklart gör mig uppretad o ledsen. Hade man velat förstå mig och visat att man vill det så hade ju tonen sett annorlunda ut.

  • CFly
    Överste Senap skrev 2021-03-01 16:57:00 följande:

    Knappast. Har också efterfrågat vad som menas med sexuella makten utan att få svar. Uppenbarligen är det svårt att svara. Lättare att ignorera frågan.


    Jag tolkar den så här.

    Makt har flera definitioner i litteraturen. Den som jag tar fasta på här är denna. Citat: "Den andra tolkningen tar sikte på makt som "förmåga till", alltså den egenskap som gör att en person kan uppnå det han eller hon strävar efter."

    Ok. Något vi strävar efter möjlighet att uppnå det.

    I vetenskaplig anda om man ska jämföra något så måste vi jämföra två lika saker. Vi kan tex inte jämföra en person som vill ha sex och en person som inte vill ha det då båda strävar inte efter det och då går det inte heller att jämföra makt skillnaden mellan könen på ett korrekt sätt.

    Utan jag jämför då en kvinna som vill ha sex och en man som vill ha sex för att då se hur deras förmågor till att uppnå det dem strävar efter skiljer sig eller inte. Då har vi alltså ett mått på sexuell makt enligt definitionerna ovan.

    I nästa steg så ser jag att det finns olika nivåer av makt inom olika områden av sex. Vi har sex i förhållande, vi har sex på krogen mer kallat ons, vi har säkert sex i någon mer situation såsom swingers osv.

    Men enkel uppdelning blir ju singel människor o folk i partnerskap.

    I monogamt partnerskap så tycker jag se mig den sexuella makten skifta från par till par. Allt från neutralt till fördel kvinnan o fördel mannen. Då tänker jag på den som är drivande till sexet i förhållandet och vem som oftast släpper till eller tjatar.

    När det kommer till singlar män o kvinnor som båda vill ha sex. Det är nu jag ser det som lite mer komplicerat. Vad som ofta sägs är ju att kvinnor mer sällan är intresserade av tillfälligt sex därför är det rimligt att tro det finns fler villiga singel killar därute i jämförelse med antalet villiga singel kvinnor.

    Rent statistiskt om det andelen villiga män är större än andelen kvinnor som vill ha sex på en given plats så minskar ju chansen för en man att hitta en villig kvinna o chansen ökar för en kvinna att hitta en villig man. Ingen rocket science i det.

    Då vi här då kan se att kvinnor villiga till sex som singel har ett större urval och större chans till träff som funkar, således en större förmåga till att uppnå det kvinnan i fallet önskar så är det vad jag tolkar kvinnans sexuella makt.

    Skapad av differensen i antal mellan villiga singelkillar o singeltjejer.

    Skrivet utan värdering om det är bra eller dåligt. Skrivet utan skuld eller påhejande utan ren observation av hur jag tolkar den sexuella makten.
  • CFly
    Överste Senap skrev 2021-03-01 18:07:54 följande:

    Då förstår jag hur du menar (tror jag) men din definition av makt eller sexuell makt är extremt märklig som inte är förenlig med någon annan makt. Jag har makten att säga ja eller nej till sex oavsett om någon frågar mig eller inte. Är jag singel, ja då kanske någon frågar mig i framtiden, kanske en kille frågar mig också. Då står det helt i min makt att säga nej. Eller ja.


    Förstår dig. Men det var inte min definition utan en definition från litteraturen på vad makt är. Söker du på vad makt definieras som så är inte historien eller dagens definition solklar. Den har med andra ord flera definitioner varav en är hur möjligheterna ter sig för en person att få igenom nåt man vill som en av definitionerna.

    Den är ju inte så ologisk egentligen. Tänker man på människor o möjligheterna att forma sina liv tex. Då har vi i Sverige stora möjligheter att forma våra liv i jämförelse med nordkoreaner som är hårt hållna. Då tycker jag inte det är konstigt om man säger att svenska personer har mer makt att forma sina liv än nordkoreaner.

    Så definitionen i litteraturen känns legitim att också definiera makt som möjligheten att uppnå det man vill. Så den väljer jag att också beakta om man talar om sexuell makt. Eftersom ordet har flera definitioner så anser jag att man bör beakta dem alla. I den analysen så finns det belägg för en viss sexuell makt åt det ena könet.
  • CFly
    Överste Senap skrev 2021-03-01 18:07:54 följande:

    Vem har velat bevisa hur dum du är? Att argumentera mot det du skriver är inte att försöka bevisa att du är dum. Problemet är att du startade med en frågeställning (baren) men sen ska det handla om dig och dina specifika problem. Starta en separat tråd om du vill diskutera dem, då kanske du inte rör ihop de två.


    Om jag vill föra en konstruktiv diskussion med någon utan att stöta bort personen eller bygga murar så kan jag mycket väl motargumentera på ett konstruktivt men samtidigt vänligt sätt. Tex "Intressant det du säger. Jag ser saken på det här sättet, vad tror du om det? Är det en synvinkel som skulle kunna hjälpa dig?"

    Istället för "Problemet är", "Du gör sig o så", "så här är det argument", kalla andra sköra osv. Sådant gör enligt psykologin mer att motparten intar försvarsställning o gör man det förlorar man berikande synvinklar i en diskussion då man istället går till angrepp på personen istället för enbart diskutera faktan.
  • CFly

    Blev fel på mitt citat. Ursäkta Överste Senap. Citatet var skrivet av MsFry så det blir riktigt. Så det kan gå.

    Om jag vill föra en konstruktiv diskussion med någon utan att stöta bort personen eller bygga murar så kan jag mycket väl motargumentera på ett konstruktivt men samtidigt vänligt sätt. Tex "Intressant det du säger. Jag ser saken på det här sättet, vad tror du om det? Är det en synvinkel som skulle kunna hjälpa dig?"

    Istället för "Problemet är", "Du gör sig o så", "så här är det argument", kalla andra sköra osv. Sådant gör enligt psykologin mer att motparten intar försvarsställning o gör man det förlorar man berikande synvinklar i en diskussion då man istället går till angrepp på personen istället för enbart diskutera faktan.[/quote]

  • CFly
    MsFry skrev 2021-03-01 19:31:55 följande:

    Fast du gör ju inte alls så. Du har själv gått ut hårt och talat om vad andras (feministernas) åsikter är. Du lever inte som du lär.

    Diskussion i text är alltid svår, det är lätt att lägga in meningar/tonfall som inte är avsändarens när man läser. Jag har ett rakt sätt att skriva, jag lindar inte in saker, du väljer att lägga in saker mellan raderna. Mitt råd är att sluta med det. Jag kommer inte hålla med dig bara för att du tycker att jag borde det, lika lite som att du kommer att bara anamma min åsikt rakt av. Och det gör inget, man får tycka olika. Men man kan inte kräva att avsändaren av ett budskap ska anpassa sig ensidigt till vad som passar en själv. Jag kommer inte skriva "intressant det du säger" bara för att gulla, hade jag inte tyckt det var intressant hade jag inte läst, än mindre svarar dig.


    Jag blev ju uppretad på grund av att folk började attackera min TS. Då agerar man mänskligt. Skulle man bemött den konstruktivt så hade bemötande blivit annorlunda också. Sorgligt att man initialt går in med taggarna utåt.

    "Intressant det du säger" handlar inte om att gulla med andra. Det handlar om att bejaka personen man talar med på så sätt får man den andre att lyssna o känna sig bekräftad. Det är inget jag hittat på utan är något som lärs ut av psykologer och arbetslivet när det handlar om att kunna ge o ta feedback på bra sätt samt hantera människor i tex situationer där man har olika åsikter. Formuleringen kan såklart vara olika men att visa att man ser den andre öppnar upp för helt andra nivåer på kvalité i diskussioner.

    Såklart krävs det ju att människorna som deltar i en diskussion vill att diskussionen ska hålla en bra kvalité och en vilja att alla synvinklar ska få komma fram på lika villkor.

    Sköt om dig.
  • CFly

    Tråkigt att såna här diskussioner urartar så lätt. 
    Hur kan vi göra för att förbättra diskussionsklimatet på FL. Det här måste ju vara ett delat ansvar. Jag är inte världens bästa på det heller och dras lätt med i känsloinlägg. 

    Men en diskussion kräver 2 till fler personer och alla har ett ansvar att hålla god ton. 

    Hursom så är inget illa menat mot någon av er utan allt är i stridens hetta. Hoppas jag ni förstår. :)

  • CFly
    Anonym (Ok) skrev 2021-03-03 11:39:31 följande:

    Håller med om att det lätt spårar ur, men om jag som man ska försöka se det mer objektivt, så är det en sak jag fastnat för och det är att man som kvinna nästan(överdriver lite) får va lite sur/tråkig för att inte nya manliga bekantskaper ska tro att det är något och typ stalka loss.

    Hur/när blev det så?

    Nu är jag ju medveten om att det inte gäller alla, men rent generellt tycker jag att det ökar.


    Hej. Intressant fråga.

    Jag kan inte svara för alla de olika fall då jag tror det skiljer sig säkert från person till person hur den tänker o läser signaler.

    Men en sak jag tänker på när jag hör din fråga är att jag tror vi är inne i en liten ond spiral.

    Tjejer vågar inte visa några signaler alls knappt vara glad. Det resulterar i att när det väl blir en signal eller ett leende från en tjej så blir det ju så sällsynt så killen blir extra glad och exalterad över att få ett leende då sådana inte förekommer så ofta. Han tänker jag måste vara speciell. Tjejen ser att killen blir extra glad och så blir hon ännu försiktigare varpå leenden o positiva signaler blir ännu mer sällsynta osv. Så späs hela den onda spiralen på.

    En annan sak är nog det här med att idag så stadgar sig folk mycket senare än förr. Alla ska göra karriär osv. Fler pratar med varandra på sociala medier än i verkligheten. När vi väl träffas så blir nog de sociala signalerna mer värda och skapar starkare känslor hos oss än om vi träffades mer regelbundet. Var mer i blandade grupper killar o tjejer och vågade släppa lite på murarna.

    Mycket handlar säkert om missförstånd. Bästa sättet är ju att umgås med varandra för att lära sig.

    Var o hur det blev så här det vet jag inte.

    Sen funderar jag om en kille tar en tjej på axeln, ler o säger något snällt. Tänker inte tjejer i samma banor att han kanske gillar mig?
  • CFly
    nihka skrev 2021-03-03 18:09:36 följande:
    Nej, när det händer på en bar tänker man att han vill knulla.
    Ok, då vet man hur du tänker om det sker på en bar.
    Om det sker utanför barscenen?
  • CFly
    Lainie Kennedy skrev 2021-03-04 11:46:51 följande:

    Inte riktat till mig men jag svarar ändå:

    Jag skulle tycka att det var gränslöst och antagligen lite obehagligt att någon lägger handen på mig, komma på ett sätt att fly och stå längre bort nästa gång personen var i närheten.


    Xilona skrev 2021-03-04 13:31:31 följande:

    Jo, jag skulle nog tänka att han gillar mig/vill få till något, eller ev bara att han inte har någon känsla för personal space. Jag tycker inte om när folk jag inte är väldigt nära rör vid mig rent generellt så skulle mest tycka det är obehagligt och skulle försöka hålla mer avstånd om jag stöter på samma person igen.


  • CFly
    Anonym (ååå) skrev 2021-03-06 17:54:32 följande:

    Jag är ledsen men hela tråden är så - ja, konstig? Du ställer sådana här frågor, hur kan du inte förstå? 


    Nyfiken på hur Lainie och Xilona tycker män ska visa intresse då dem tycker sättet beskrivet ovan är gränslöst. Då blir det till att fråga. Utan att fråga så blir det bara spekulationer. Än så länge har jag inte lärt mig tankeläsning men det kanske kommer. ;)
  • CFly
    Xilona skrev 2021-03-09 08:56:07 följande:
    För det första tänker jag time and place, känna av om det öht är läge att visa intresse. Allt beror ju på situationen. Sitter jag tex och pratar glatt med mina vänner på krogen/en restaurang och vi är fullt upptagna i ett intressant samtal uppskattar jag troligen inte att bli avbruten av random snubbe. Sedan kan man ju börja genom att ta kontakt, le och fråga något intressant, mycket ögonkontakt tex. En komplimang kan funka men är ju trevligare at höra "du har ett vackert skratt" än "snygg rumpa" liksom. Definitivt undvika att ta på en utan att man fått någon positiv respons som visar att det skulle vara uppskattat/tas emot väl. Är det tex i jobbsammanhang så tänker jag att det får växa fram, prata mycket, le mycket, ställa intresserade frågor etc. Och som alltid, i alla situationer, är det inte ömsesidigt så backa undan snyggt.
    Tack för ett bra svar. 
    Ungefär som jag trodde med andra ord och som är sunt förnuft. 

    Inte som tjejen på krogen som utan förvarning tog tag i mig, rätt o slätt tog sig friheten att kyssa mig för att sen säga att vi sitter därborta. Jag gick inte dit såklart för det kändes så mysko och fel. Jag stod där som ett fån och visste inte vad jag skulle göra. Det fanns tjejer som såg det men inte heller dem sa ifrån fast så många tjejer vill att killar ska säga ifrån. Jag hade väl fel kön. :/
  • CFly
    Xilona skrev 2021-03-12 16:13:53 följande:

    Alltså, det som hände dig var definitivt fel, men hur många gånger har det hänt? Och känner du dig hotad eller skrämd när det händer? Har du kanske kvarvarande blåmärken efteråt? Funderar du på om du kan ta dig loss, om någon kanske väntar utanför när du går hem etc? Ingen person borde grabba tag i någon annan sådär, oavsett kön, utan alla borde känna sig säkra att kunna gå ut med vänner utan att bli trakasserad eller attackerad. Jag menar absolut inte att förminska det du var med om, men menar att det motsatta är ett större strukturellt, och potentiellt farligt, problem.


    Du anser att det är ett farligare problem när kvinnor far illa än när män far illa. Spännande.
Svar på tråden Män får inte gå fram till kvinnor