• Flos

    Tycker kolossalt illa om mitt jobb

    Jag hatar mitt jobb (obs! inte mina kollegor). Jag hatar varje minut av det!  Och jag önskar att jag hade mod/vågade säga upp mig. 

    Finns det fler på FL som känner likadant - en stark motvilja att gå till sitt jobb och i så fall varför? Stannar ni kvar och sliter på eller tänker ni göra något åt situationen?

  • Svar på tråden Tycker kolossalt illa om mitt jobb
  • Anonym (T)
    Anonym (får man fråga?) skrev 2021-03-03 11:34:54 följande:

    Jag har aldrig förstått det där med att vara kvar på ett jobb som man inte trivs med. Och då pratar jag inte om att älska sitt jobb (det gör ju inte jag heller), men när man har värsta ångesten för att gå till jobbet - varför gör man inget åt det?
    Min man är också en sådan - jobbar på en arbetsplats 11 år för mycket (av totalt 11 år där), men gör inget åt det. Han kan inte svara - varför, men kanske ni kan? Är det tryggheten som håller er kvar? Rädsla att göra nåt nytt? Rädsla att blir ännu värre på andra platser? Varför är ni kvar? Genuint intresse och nyfikenhet från min sida (enda jobbet jag haft som jag inte gillade, var jag där ca 2,5 år totalt inkl. uppsägningstid på 3 mån och då bara för att det var bra att ha på CV:t).


    Tro mig, jag har sökt andra arbeten! Men jag blir bortrensad på en gång och det enda som kan ligga mig i fatet är min ålder, inget annat. Många års erfarenhet är tyvärr inte värt något när man börjar bli äldre!
  • Anonym (Marabou)
    Flos skrev 2021-03-03 09:45:39 följande:

    Jag hatar mitt jobb (obs! inte mina kollegor). Jag hatar varje minut av det!  Och jag önskar att jag hade mod/vågade säga upp mig. 

    Finns det fler på FL som känner likadant - en stark motvilja att gå till sitt jobb och i så fall varför? Stannar ni kvar och sliter på eller tänker ni göra något åt situationen?


    Känner likadant - hatar mitt jobb. Har ångest varje morgon jag vaknar.
  • Flos
    Anonym (får man fråga?) skrev 2021-03-03 11:34:54 följande:

    Jag har aldrig förstått det där med att vara kvar på ett jobb som man inte trivs med. Och då pratar jag inte om att älska sitt jobb (det gör ju inte jag heller), men när man har värsta ångesten för att gå till jobbet - varför gör man inget åt det?
    Min man är också en sådan - jobbar på en arbetsplats 11 år för mycket (av totalt 11 år där), men gör inget åt det. Han kan inte svara - varför, men kanske ni kan? Är det tryggheten som håller er kvar? Rädsla att göra nåt nytt? Rädsla att blir ännu värre på andra platser? Varför är ni kvar? Genuint intresse och nyfikenhet från min sida (enda jobbet jag haft som jag inte gillade, var jag där ca 2,5 år totalt inkl. uppsägningstid på 3 mån och då bara för att det var bra att ha på CV:t).


    Så klart får du fråga.
    Jag har försökt att söka olika jobb förra hösten/vinter, skickade in 103 ansökan. Inte en enda ledde till intervju. Sedan kom Corona.
    Jag är precis fylld 50. Skilde mig för ett par år sedan och har barn på mellan 10-15 år.
    Jag kan inte bara lämna allt och dra. Hade jag varit själv eller om mina barn var större då hade hade jag vågat att ta lite mer drastiska beslut.

    Men jag mår jätte dåligt av att gå till jobbet. Varje dag är en kamp mellan viljan och ångest. Tack och lov att jag har ett starkt psyke annars hade jag råkat ut för en depression eller liknande.

    Men fy fan vad jag hatar mitt jobb!
  • Flos
    Soleroi08 skrev 2021-03-03 11:20:05 följande:

    Jodu, jag har samma känsla som dig.

    Jag har arbetat runt 30 år inom samma yrke. Service inom vaktmästeri och reception.

    Under de senaste 10 åren jobbar jag som vaktmästare på en skola i Stockholm. Har hyfsade kollegor, lite tråkiga, men vi samarbetar helt ok.

    För 4 år sedan studerade jag en korrare kurs inom nätverksteknik med hopp om att kunna gå vidare internt, men det har inte fungerat.

    Nu är jag 50+ och börjar få den där känslan som många tidigare kollegor har haft. Jag är kvar här. På ett ställe som inte ger något förutom lön. Jag kämpar på till pensionen.

    Har en liten förhoppning om att bli ljudboksinläsare och få möjlighet att gä ner i tid från mitt ordinarie arbete.

    Har en liten studio hemma i hustruns klädkammare och har fått några obetalda uppdrag att läsa in skräcknoveller.


    Förstår precis hur du känner!
  • Anonym (Förstår TS)
    Soleroi08 skrev 2021-03-03 13:46:54 följande:

    Tråden fick mig att på in på platsbanken.

    Finns två servicetjänster på Universitetet.

    Ska söka en. Ska bli intressant att få veta om en 50+ med stot erfarenhet kan få komma till en intervju.


    Lycka till och skriv om hur det går för dig!
  • Flos
    Jonnynilsson skrev 2021-03-03 14:46:18 följande:
    Lycka till! Alla borde få jobba med något som man trivs med och kunna gå till jobbet med ett leende varje dag.

    Tyvärr drabbas vi 50+ ofta av åldersdiskriminering.
    Ja. Du har så rätt.

    Har tänkt många gånger på hur skulle det kännas om jag fick jobba med det jag gillar. Hur skulle mina dagar se ut om jag vaknade och såg framemot mitt jobb, kände inspiration, glädje och framtidstro.

    Å andra sidan - är man 50 + och en kvinna så kanske man ska vara nöjd att ha ett jobb överhuvudtaget.
  • viseversa

    Jag hatade mitt förra jobb som pesten. Pga chef som var helt dum i huvudet och sket fullständigt i sin personal och deras mående och ringde inte ens in vikarier trots hög sjukfrånvaro(pga ingen pallade psykiskt)att vi som var där gick på knäna av underbemanning. Det var heeelt sjukt och alla jag jobbade med då har också sagt upp sig pga samma anledning. 

    Jag sa upp mig utan att ha något nytt jobb och sökte jobb under dom tre månaders uppsägning och fick snabbt ett nytt jobb som jag började på samma dag som det var sista dagen på mitt gamla. Så var inte arbetslös en enda dag. Detta var det bästa jag gjort och jag kan fortfarande tänka tillbaka och rysa över hur illa jag måddee på förra jobbet och hur glad jag är för mitt nya där jag trivs såååå bra. 

    Dock är det ju lite annorlunda nu med tanke på covid och har man ett fast jobb ska man nog vara försiktig att säga upp sig i första taget då det pga hög arbetslöshet är svårare att hitta nytt jobb nu. 

  • Anonym (Numera student)

    Åh, vad jag känner igen mig! Har också vantrivts (vill nog inte säga att jag hatade) på jobbet! Men inte riktigt vågat göra nåt åt det. Men för ett och ett halvt år sen så bestämde jag att känns det inte bättre snart så lär jag göra nåt åt min situation! Jag blir ju inte yngre, närmar mig fyrtio.

    Jag är en trygghetsnarkoman, vet vad jag har osv... Har också pluggat på universitetet tidigare och visst inte om jag ville plugga igen. Hade också fast jobb med ok lön. Vill jag börja leva på studiemedel igen? Hur funkar det att plugga med barn i lågstadieåldern?

    Men, det började inte kännas bättre och i höstas så började jag plugga igen! Till något helt annat än det jag jobbat med tidigare! Och jag älskar det! Det bästa jag gjort! Och jag är så himla stolt över mig själv att jag vågade!

    Så det jag vill ha sagt är, att gör något åt din situation! Hur skämmande det än är!

  • Hum Hum Humla

    Jag gillade inte heller mitt jobb när jag var 47 år, då sa jag upp mig och började plugga på yrkeshögskola. Nu är jag 52 och älskar mitt jobb och får flera andra jobberbjudanden varje vecka. Det hade jag aldrig fått om jag inte gått på yh och fräschat upp min då 20 år gamla universitetsutbildning. 

  • Anonym (därför)
    Anonym (får man fråga?) skrev 2021-03-03 11:34:54 följande:

    Jag har aldrig förstått det där med att vara kvar på ett jobb som man inte trivs med. Och då pratar jag inte om att älska sitt jobb (det gör ju inte jag heller), men när man har värsta ångesten för att gå till jobbet - varför gör man inget åt det?
    Min man är också en sådan - jobbar på en arbetsplats 11 år för mycket (av totalt 11 år där), men gör inget åt det. Han kan inte svara - varför, men kanske ni kan? Är det tryggheten som håller er kvar? Rädsla att göra nåt nytt? Rädsla att blir ännu värre på andra platser? Varför är ni kvar? Genuint intresse och nyfikenhet från min sida (enda jobbet jag haft som jag inte gillade, var jag där ca 2,5 år totalt inkl. uppsägningstid på 3 mån och då bara för att det var bra att ha på CV:t).


    Man kanske inte vill gå ner i lön, eller förlora förmåner/flexibilitet/frihet.

    Själv skulle jag vilja göra något annat, men inte för mycket mindre lön. Kommer heller inte få den semestertid jag har idag, eller den flexibilitet och den frihet jag trots allt har. Chefen har jag inte sett på ett par år, t ex. Och har jobbat hemifrån i flera år, vilket har varit svårt att ge upp. Så i slutändan står man ut.
Svar på tråden Tycker kolossalt illa om mitt jobb