• Anonym (hypokondriker)

    Hjäp! Hur ofta ska man tvätta händerna när man har djur hemma? (Kanin och hund)

    Nu kommer jag få massa glåpord tillbaka här men det är en seriös tråd. 
    Vi har tackat ja till att vara kanin och hundvakt i en månad pga att hjälpa en familj.

    Det har gått tre dagar och jag springer och tvättar händerna så fort jag har tagit i kaninen och/eller hunden.

    Jag är så ovan med djur och jag vet inte hur jag ska tänka kring bakterier och baciller som djuren har.

    Ni som har djur, kanin och hund (eller katt). Hur ofta tvättar ni händerna? Jag antar att ni inte tvättar de efter varje klapp? Tvättar ni händerna enbart innan måltid? 

    Som det är nu kan jag visst sitta och gosa med både kaninen och hunden men sen går jag och tvättar mig direkt. Dels för att kaninen ligger ibland på sitt eget bajs och hunden har ju varit ute och tvättar sig ju inte heller som katter gör mellan benen och det. 

    Jag misstänker att jag överdriver, och för att lugna ner mig så vill jag gärna höra hur ni som lever med djur gör? 

  • Svar på tråden Hjäp! Hur ofta ska man tvätta händerna när man har djur hemma? (Kanin och hund)
  • Anonym (123)

    Du behöver nog inte tvätta händerna med än vanligt om du inte rengjort buren tex

  • Anonym (hypokondriker)
    Aniiee skrev 2021-03-05 21:02:37 följande:

    Jag tvättar bara händerna som vanligt, dvs när jag kommer in utifrån, när jag varit på toa och inför att jag ska laga mat (och under tiden om det behövs), och om jag behövt vara i munnen på någon hund eller när jag tar saker ifrån dem som de dreglat på, eller om jag behövt hålla på med deras tassar direkt efter vi kommit in. 


    Tack för svaret!
    Så då tvättar du inte händerna om du t.ex ska äta ett äpple? Dvs du kan ha klappat dina djur och sen tar du i äpplet? Eller tvättar du händerna innan du tar i äpplet?
  • neverpreggo
    Anonym (hypokondriker) skrev 2021-03-05 21:00:52 följande:
    Hej tack för svaret? 

    Varför kaninen om jag får fråga? Vad är skillnaden på att klappa kaninen och hunden/katten?
    Kaninerna som jag mött tvättar sig inte lika noga som hund/katt. Är van vid utekaniner också så där får man räkna in att bli lite smutsig vid hantering. Om jag gav en morot och en liten klapp skulle jag nog inte tvätta händerna men det sitter i sedan utekaninerna att alltid tvätta. Ofta fick man hår på sig också så :p
  • neverpreggo

    Gosar med mitt djur medans jag äter så även om jag tvättar innan mat så är det oftast kört hah.

  • Cizi

    Jag har katt. Jag tvättar händerna efter att ha tömt kattlådan, annars inte mer än när jag inte umgås med katten

  • Anonym (hypokondriker)
    Anonym (Vanja) skrev 2021-03-05 21:03:50 följande:

    Det räcker ju om du tvättar händerna som vanligt, efter toabesök och innan matlagning.

    Förstår inte varför man måste tvätta händerna efter att ha klappat en kanin? Min kanin sprang runt fritt och var alltid ren i pälsen. Även om han var i buren, kaniner tvättar sig ju.


    Ja jag tycker nästan kaninen är renare än hunden. Den tvättar sig och pälsen ser aldrig smutsig ut tycker jag...sen har jag läst att kaniner har minst farliga bakterier av alla husdjur i princip...men jag är ändå ovan.

    Men då när du hade kanin så brydde du dig inte så mycket alltså? Den kunde du ha i knäet och klappa och sen äta lite chips typ, utan att gå och tvätta händerna efteråt eller byta kläder för att den suttit i knä?
  • Anonym (Vanja)
    Anonym (hypokondriker) skrev 2021-03-05 21:06:53 följande:

    Ja jag tycker nästan kaninen är renare än hunden. Den tvättar sig och pälsen ser aldrig smutsig ut tycker jag...sen har jag läst att kaniner har minst farliga bakterier av alla husdjur i princip...men jag är ändå ovan.

    Men då när du hade kanin så brydde du dig inte så mycket alltså? Den kunde du ha i knäet och klappa och sen äta lite chips typ, utan att gå och tvätta händerna efteråt eller byta kläder för att den suttit i knä?


    Ja. Jag tvättade givetvis händerna efter att ha städat buren men inte om jag gosat med kaninen. Gosade ju också ofta och mycket så det skulle ha blivit ett väldigt springande till handfatet annars.

    Min kanin var alltid ren och luktade alltid gott.

    Kläderna bytte jag bara om det blev väldigt mycket kaninhår på om han fällde, eller rollade dem med klisterborste. Nu har jag katt och gör samma sak.
  • Aniiee
    Anonym (hypokondriker) skrev 2021-03-05 21:04:53 följande:
    Tack för svaret!
    Så då tvättar du inte händerna om du t.ex ska äta ett äpple? Dvs du kan ha klappat dina djur och sen tar du i äpplet? Eller tvättar du händerna innan du tar i äpplet?
    Nej, inte om jag bara har klappar och gosat så tvättar jag inte händerna om jag äter frukt eller något efteråt. Jag tror inte att den tanken ens någonsin slagit mig att göra på 35 år med hundar.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Glinda från Oz

    Anledningen till att så många är allergiska i västvärlden är för att vi är för renliga, det kan vara värt att tänka på. 


    Jag har katt och tvättar händerna efter jag gjort rent lådan. Sen tvättar jag såklart händerna vid andra tillfällen som innan jag börjar laga mat men det har inget med katterna att göra. 

  • Tow2Mater

    Men oj, växte upp med kanin som sprang runt och släppte sina pluttar overallt och man plockade alltid upp dem. Tvättade sällan händerna bara for det. Men kisset luktade ju starkt, så det ville man ju tvätta bort om man fick det på händerna.

    Hund i många år, tvättade sällan händerna, bara om hon slickade mycket på dem under t ex lek, eller om man fick städa upp kiss/diaree från golvet nån gång.

    Tvättade händerna typ innan jag lagade mat, det var väl allt. Precis som utan djur.

  • Jemp

    Tvättar efter att ha varit ute, efter att ha städat bajs/bur, matat (med kött eller fått saliv på mig) och innan mathantering. Samt efter att ha pillat i munnen eller på andra sätt känner mig smutsig (tex massage). Inte vid minsta klaåp

  • Physalis

    Med mina egna katter tvättar jag bara händerna när jag tömt kattlådan, städat kräk eller rört deras mat.

    När det gäller andras djur så är det mer efter grad av äckelkänsla när jag rört dem. T ex en hund känns fet eller smutsig i pälsen eller slickat på mig tvättar jag händerna direkt efteråt. Kaniner känns inte äckliga för mig, inte ens om de slickat på mig så hade nog inte tvättat händerna efter att ha rört dem.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (E.)
    Anonym (hypokondriker) skrev 2021-03-05 20:47:45 följande:

    Nu kommer jag få massa glåpord tillbaka här men det är en seriös tråd. 
    Vi har tackat ja till att vara kanin och hundvakt i en månad pga att hjälpa en familj.

    Det har gått tre dagar och jag springer och tvättar händerna så fort jag har tagit i kaninen och/eller hunden.

    Jag är så ovan med djur och jag vet inte hur jag ska tänka kring bakterier och baciller som djuren har.

    Ni som har djur, kanin och hund (eller katt). Hur ofta tvättar ni händerna? Jag antar att ni inte tvättar de efter varje klapp? Tvättar ni händerna enbart innan måltid? 

    Som det är nu kan jag visst sitta och gosa med både kaninen och hunden men sen går jag och tvättar mig direkt. Dels för att kaninen ligger ibland på sitt eget bajs och hunden har ju varit ute och tvättar sig ju inte heller som katter gör mellan benen och det. 

    Jag misstänker att jag överdriver, och för att lugna ner mig så vill jag gärna höra hur ni som lever med djur gör? 


    Det där brukar lösa sig. Man slutar tvätta händerna mer och mer. Slutar att tänka på det. Tror inte att det finns några hälsorisker, om du inte är gravid (så kan man vara känsligare för allt möjligt) eller har nedsatt immunförsvar av någon annan anledning. De flesta sjukdomar som djur har, går ändå inte på människor. Äckelkänslorna försvinner när du lär känna djuren och ser på dem som dina familjemedlemmar, på samma sätt som man inte tycker att det är äckligt att byta blöjor på sitt eget barn - men väl på andras.
  • Anonym (M)

    Kaniner är väldigt renliga djur speciellt om de är inomhus. En inomhuskanin som är smutsig är oftast sjuk. Jag personligen tycker både katter och hundar är ofräschare än kaniner. Eftersom kaniner äter vegansk kost så är ju inte deras bajs lika äckligt som djur som äter kött. Jag tvättar händerna innan jag tar i mat och efter toabesök och innan jag petar mig i ögon och sånt. Och efter städat buren givetvis.

  • Stårschan2
    Glinda från Oz skrev 2021-03-06 13:13:52 följande:

    Anledningen till att så många är allergiska i västvärlden är för att vi är för renliga, det kan vara värt att tänka på. 


    Jag har katt och tvättar händerna efter jag gjort rent lådan. Sen tvättar jag såklart händerna vid andra tillfällen som innan jag börjar laga mat men det har inget med katterna att göra. 


    En till på den.
    De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
Svar på tråden Hjäp! Hur ofta ska man tvätta händerna när man har djur hemma? (Kanin och hund)