• Natasha89

    Låg äggreserv

    Hej,

    Jag och min sambo har försökt få barn i 6 månader utan resultat. Jag är 31 år och han 33. Av en ren slump valde jag att boka in oss på en privat klinik för och ta reda på hur vår fertilitet såg ut. Det kom som en chock när vi efter jul fick reda på att min äggreserv var låg (amh 0,1). Tur i oturen.. Hela livet vände upp och ner.

    Vi har gjort ett IVF försök med korta protokollet, utan resultat. Ska snart in på 2:a omgången med långt protokoll.

    Min fråga handlar egentligen inte om hur stora mina chanser till graviditet är, utan jag har en helt annan fundering som jag hoppas någon med samma erfarenhet kan svara på.

    Nu när jag är mer påläst om min cykel, sekret, ägglossning, känslor innan menstruation med mera, har jag kommit fram till att mitt fertila sekret blivit helt obefintligt. Jag har ägglossning (enligt stickan) och jag kan även känna när ägglossningen är på väg. Dock inget sekret under hela den fertila veckan. Har någon som haft/har låg äggreserv samma erfarenhet och vad kan det i såna fall bero på? Jag har en menscykel på 23-25 dagar.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Låg äggreserv
  • Anonym (K)

    Ja, har gjort ett IVF utan framgång och väntar på nästa försök, då mer långt protokoll och annan medicinering... Min läkare vill göra ett försök till och jag med. Sist klarade sig inget embryo till blastocyst.

    Lyckas jag inte på den IVF försöket kommer jag gå vidare till äggdonation. Då det har högre sannolikhet i min ålder. Jag är snart 39. Så för att maxa chanserna kommer jag gå vidare.

  • Natasha89
    Anonym (K) skrev 2021-03-26 10:04:14 följande:

    Ja, har gjort ett IVF utan framgång och väntar på nästa försök, då mer långt protokoll och annan medicinering... Min läkare vill göra ett försök till och jag med. Sist klarade sig inget embryo till blastocyst.

    Lyckas jag inte på den IVF försöket kommer jag gå vidare till äggdonation. Då det har högre sannolikhet i min ålder. Jag är snart 39. Så för att maxa chanserna kommer jag gå vidare.


    Jag har också gjort ett IVF försök utan framgång (blev inga blåsor) med kort protokoll. Nu är jag inne på det långa protokollet och är just nu mitt i nedregleringen. Kommer få annan medicin sen i samband med när jag ska börja ta sprutorna. Har blivit förvarnad om att det kanske inte kommer gå vägen denna gången heller pga mitt låga amh.

    Håller tummarna för att det ska gå bättre för dig med vid nästa tillfälle.
  • Anonym (K)

    Natascha89: Håller tummarna för att det går bättre för er nu, och att du nu kan få ut ägg och därefter får ruva!

    När jag skulle börja med IVF hade jag tänkt satsa på ett 3-pack. Tyvärr innebar mitt låga AMH att det inte var möjligt att få köpa ett trepack. Det är trist, att värdet gör behandlingarna dyrare...

  • Natasha89
    Anonym (K) skrev 2021-03-26 21:09:33 följande:

    Natascha89: Håller tummarna för att det går bättre för er nu, och att du nu kan få ut ägg och därefter får ruva!

    När jag skulle börja med IVF hade jag tänkt satsa på ett 3-pack. Tyvärr innebar mitt låga AMH att det inte var möjligt att få köpa ett trepack. Det är trist, att värdet gör behandlingarna dyrare...


    Tack! Håller tummarna för oss alla i tråden.

    Vi rekommenderades inte heller att köpa mer än en behandling. Mycket har ju med vårt AMH och göra.

    Vet du hur lång tid det tar till dess att amh värdet ändras och blir lägre? Har inte lyckats få nått svar än, men ska höra med kliniken.
  • Anonym (K)
    Natasha89 skrev 2021-03-26 21:16:24 följande:

    Tack! Håller tummarna för oss alla i tråden.

    Vi rekommenderades inte heller att köpa mer än en behandling. Mycket har ju med vårt AMH och göra.

    Vet du hur lång tid det tar till dess att amh värdet ändras och blir lägre? Har inte lyckats få nått svar än, men ska höra med kliniken.


    Vet tyvärr inte. Har både läst om värden som sjunkit snabbt och varit med stabila samt några vara värde svängt upp. ( Oklart om det då egentligen haft någon förbättrad effekt på behandlingarna.) Återkom gärna om du får ett bra svar från din klinik. Jag kan känna mig stressad och vilja ta ett nytt test, för att se vad som har hänt på ett år. Insåg dock att jag oavsett kommer vilja göra ett sista försök, för att säga ?hej då? till mina egna ägg genom att ge dem en sista chans. Så ett nytt värde känns oviktigt. Det som spelar roll är ju hur äggstockarna reagerar under ivf-behandlingen.
  • Bellinas

    Har läst att melatonin kan höja AMH värdet, förbättra kvalitet och förhindra missfall. Någon som har testat eller blivit rekommenderad?

    Har hört om en som höjde 0,4 punkter och enda förklaringen hon och läkaren hade var att hon hade ätit melatonin.

  • Natasha89
    Bellinas skrev 2021-03-31 20:24:51 följande:

    Har läst att melatonin kan höja AMH värdet, förbättra kvalitet och förhindra missfall. Någon som har testat eller blivit rekommenderad?

    Har hört om en som höjde 0,4 punkter och enda förklaringen hon och läkaren hade var att hon hade ätit melatonin.


    Oj, har jag aldrig hört.. kanske ska kolla med kliniken imorgon!
  • Bellinas
    Natasha89 skrev 2021-03-31 21:43:51 följande:
    Oj, har jag aldrig hört.. kanske ska kolla med kliniken imorgon!
    Om du kollar med dem så återkom gärna med svaret!

    Nyfiken men har bara hört det från en annan kvinna som genomgått IVF. Även läkaren hon fått det av var osäker men uppenbarligen hade hennes värde ökat. Sen om det var melatonin eller något annat är kanske svårt att veta men som jag skrev så var det den enda annorlunda som de kunde komma på.

    Oavsett så kan tydlgen AMH öka!
  • Natasha89
    Bellinas skrev 2021-04-01 14:39:00 följande:

    Om du kollar med dem så återkom gärna med svaret!

    Nyfiken men har bara hört det från en annan kvinna som genomgått IVF. Även läkaren hon fått det av var osäker men uppenbarligen hade hennes värde ökat. Sen om det var melatonin eller något annat är kanske svårt att veta men som jag skrev så var det den enda annorlunda som de kunde komma på.

    Oavsett så kan tydlgen AMH öka!


    Jag hann tyvärr inte kolla med dem. Gjorde VUL som visade att nedregleringen inte gått som väntat. Sprayen har skapat funktionella cystor, så de fick punktera varje cysta (AJ!!!). Hade lokalbedövning. Hjälpte såklart med smärtstillande efteråt som tur. Så nu fortsätter sprayen, men måste ta tabletter som sätter igång en blödning så att min kropp kan skapa sig en ny slemhinna!
  • Lacrimosa

    Hej hörrni!

    Jag är äldre än ni (vad jag tror) och har ett AMH på 0,2 eller hade, det togs för ett tag sedan. Jag blev också rekommenderad äggdonstion. Det kom som en chock. Jag trodde att jag skulle ha en chans iallafall. Jag har gjort 4 behandlingar, där jag fick Corona under en och bara har gått vidare till äggplock en gång. Nu tycker inte läkarna att fler försök är lönt. Äggdonation... Jag är så rädd för att det inte skal bli bra. Att det inte skall kännas som mitt. Min relation har typ gått sönder i allt detta och vi sörjer båda. Min partner ville inte prova fler försök, efter vårt första misslyckande, men har ä då hoppats att det skulle gå, så han har lite övergett mig i processen... (har betalat försöken själv). Så ledsen och deppig.

    Min syster har, i samma veva som jag tvingades ge upp mina försök, meddelat på familjechatten, med ultraljudsbild ich allt att hon blev gravid naturligt på första försöket. Jag kan inte hantera det och är bara förkrossad.

    När jag tror att jag kan överleva och kommer att tänka på hur lätt det gick för henne, rasar jag ber i mörkret.

  • rumpnisse16

    Hej!

    Jag är 34 år och har också gjort en fertilitetsutredning som visade lågt AMH, 0,05.. läkaren frågade om jag behandlats för cancer då värdet var så lågt. Jag och min man har försökt i 2 år innan utredningen och i början köpte jag massa ägglossningstest och kollade sekret och tyckte testerna visade positivt och jag hade det fertila sekretet, den klassiska äggvitan som går som en seg tråd mellan fingrarna. Efter utredningen testade jag med nya ägglossningstest som knappt gett resultat och tycker mig heller inte se något sekret.

    Testade först med en otroligt hög dos av gonal-f men det funkade tyvärr inte. Nu provar vi med letrozol och jag ska snart iväg på psykosocial utredning för att genomgå en äggdonation om inte detta funkar.

  • Anonym (Bella)

    Hej.

    Jag tänkte dela med mig med detta då jag själv blev lite peppad av detta och man letar ju alla positiva saker man kan när man har lågt AMH och alla (eller i alla fall många svenska läkare) dömer ut en:

    "...AMH är ett mått på hur väl äggstockarna svarar på stimulans, hur väl folliklarna puttrar på, inte på hur många ägg du har i korgen. Ett lågt AMH indikerar att få folliklar ligger på tur för nästa omgång, men det kan inte mäta hur väl ägglossningenkommer gå, eller hur många ägg som ligger på lager totalt..."

    "AMH är mest värdefullt för att se hur effektivt en stimulering vid IVF-äggplock eventuellt kommer vara, om det finns risk för misslyckande eller överstimulering, men inte för den enskilda kvinnan i att veta huruvida hon kan bli gravid eller inte." 

    "Det är viktigt att vara medveten om att ett blodprov på AMH inte visar exakt hur många ägg du har totalt utan hur många folliklar som sannolikt är aktiva just nu. Och dessa prover kommer heller inte säga något om kvaliteten på dina ägg. Du behöver inte massor med ägg för att få ett enda barn, och du kan ha ett enormt högt AMH (som i fallet PCOS) utan att få ägglossning - i vilket fall detta värde alltså är ganska värdelöst."

    Ovan hämtade jag från Vulverines instragram. Om detta stämmer kan jag till viss del förstå varför många svenska IVF-kliniker nekar IVF med egna ägg vid lågt AMH dåd en använder sig av den traditionella IVF-metoden att stimulera och få fram så många ägg som möjligt. Om då AMH är ett tecken på hur väl stimulering fungerar och man har ett lågt AMH vilket innebär att man svara dåligt på stimulering då fungerar ju inte denna metod.
    Men betyder inte att man inte kan bli gravid! Men detta verkar de inte bry sig om och då hjälpa en att hitta andra möjligheter!

    Jag vet dock att man i Danmark erbjuder något som heter naturlig IVF där man inte använder någon stimulering alls utan tar enbart de ägg kroppen själv väljer ut då de menar att dessa har bäst kvalitet. Detta erbjuder de även till kvinnor med lågt AMH och menar att dessa kvinnor har störst nytta av denna typ av behandling. Kanske har att göra med att man inte stimulerar och då inte behöver svara på någon stimulering (som kvinnor med lågt AMH svarar dåligt på med ovan resonemang).

    Bara en tanke... men någon jag själv gärna vill tro och hoppas på!

  • Aliona

    Jsg hade hög äggreserv senast jag kollade när jag var 38-39 år och hade ägglossning alla gånger utom en under den tiden som jag fick det kontrollerat, men jag har alltid haft väldigt lite eller obefintligt äl-sekret. Det har varit vattningt, men aldrig elastiskt eller att jag har kunnat göra trådar av det. Jag skulle inte lägga så stor vikt vid det om jag var du. Visst är det bra att hålla koll på kroppens signaler men ta det med en nypa salt.

  • Anonym (längtar och längtar)

    Hej
    Jag har nästa varit där ni varit, kom inte till IVF eftersom vikten och psyket satt stopp innan vi kunde ta steget dit.

    Efter uttag av min kopparspiral försvann min mens helt, vilket innebär ingen ägglossning. Jag var 32 år. Efter många om och men så gjorde vi en privat utredning efter 1 år i princip utan mens med men med 4 kurer provera som inte var lätt. Min vikt satte stopp för all lastingsfinansierad hjälp vilket jag respekterar. 

    Efter den privata utredningen fick jag prova letrozol utan resultat på både enkel och dubbeldos. Då hade det gått ca 1,5 år av försök och kampen hade börjat sätta sig på psyket. Efter letrozolen så togs mitt AMH prov som visade på 0,4, jag hade inte högt FSH som tillsammans är ett tecken på klimakteriet. 

    De sa att vi kunde försöka med IVF men att oddsen för det var dåligt. Jag kände då att jag behövde ta tag i andra delar av mitt liv för att få ordning på det här. Så sökte istället hjälp för psyket och vikten för att ge mig själv så goda odds som möjligt. fick tillsut hjälp att börja hantera all stress, ätande och återhämtning samtidigt som jag fick tag på en fantastisk kurator på barnlöshetsavdelningen mitt landsting. Hade träffat flera psykologer innan som inte alls kunde förstå problemet med barnlöshet. Det är svårt för folk att förstå sånt. 

    Efter ca 2 år utan mens så börja den så sakta komma tillbaka av sig själv. Så jag fick lite hopp kring det men efter 2 år är man inte speciellt hoppfull. 

    Under den här tiden gick jag ner ca 8 kg, var nu bara 3 kg kvar till ivf min depression hade blivit bättre så den förmodligen inte skulle sättar käppar i hjulen när jag uppfyllde kraven om vikten. För landstinget kräver även ett stabil psyke för IVF. 

    Så plötsligt en dag 2,5 år efter "första försöket" så var mensen igen borta i typ 3 veckor. Jag tog ett graviditetstest bara för att sippa hoppas mer men det var plus. Lågt AMH är lite av mirakel diagnosen. Plötsligt dyker guldägget upp.

    Jag hoppas det löser sig för er alla. 
    Jag är nu i vecka 34 men det var nära vi behövde avbryta vid RUL på grund av en nyckfull missbildning men det är en annan historia. 

  • Bingöl
    Bellinas skrev 2021-03-31 20:24:51 följande:

    Har läst att melatonin kan höja AMH värdet, förbättra kvalitet och förhindra missfall. Någon som har testat eller blivit rekommenderad?

    Har hört om en som höjde 0,4 punkter och enda förklaringen hon och läkaren hade var att hon hade ätit melatonin.


    Prp för ägstocken kan hjälpa att få mer ägg. Jag har ptovat det och rekomendera.
  • Bingöl
    Natasha89 skrev 2021-03-15 23:22:32 följande:

    Hej,

    Jag och min sambo har försökt få barn i 6 månader utan resultat. Jag är 31 år och han 33. Av en ren slump valde jag att boka in oss på en privat klinik för och ta reda på hur vår fertilitet såg ut. Det kom som en chock när vi efter jul fick reda på att min äggreserv var låg (amh 0,1). Tur i oturen.. Hela livet vände upp och ner.

    Vi har gjort ett IVF försök med korta protokollet, utan resultat. Ska snart in på 2:a omgången med långt protokoll.

    Min fråga handlar egentligen inte om hur stora mina chanser till graviditet är, utan jag har en helt annan fundering som jag hoppas någon med samma erfarenhet kan svara på.

    Nu när jag är mer påläst om min cykel, sekret, ägglossning, känslor innan menstruation med mera, har jag kommit fram till att mitt fertila sekret blivit helt obefintligt. Jag har ägglossning (enligt stickan) och jag kan även känna när ägglossningen är på väg. Dock inget sekret under hela den fertila veckan. Har någon som haft/har låg äggreserv samma erfarenhet och vad kan det i såna fall bero på? Jag har en menscykel på 23-25 dagar.

    Tacksam för svar.


    När sista gånger har jag kollat på min amh nivå det var <0,1. Nu har friset en embrio. Om det finns ägg, då det finns möjlighet att få barn, men du måste hitta bra kliniker och läkare som passar i din situation. Jag har träffat en kvinna som hade en embrio sim var 3 dager och fick bli gravit efter transfer. Hos henne också låg amh nivå och efter ivf behandlingen hon fick bara en ägg, som var befruktats.
  • Bellinas

    För er som har Facebook vill jag tipsa om en privat grupp för oss som kämpar med låg äggreserv. Den heter Lågt AMH ? och barnlängtan. Gruppen är inte så stor än men det behövs ju fler som vill gå med för att den ska växa.

Svar på tråden Låg äggreserv