• Anonym11okänd

    Min 16 åring vill inte flytta.

    Jag har en familj med min sambo, mina 3 döttrar som är 16, 21 och den lilla som är 2 år. Jag och min sambo har bott ihop i ungefär 4 år och vi bor nu väldigt centralt där min 16 åring har nära och kan ta en direktbuss till skolan och kompisar (hon har nästan alla hennes kompisar en liten stund bort) Vårat problem är att jag och sambon börjar bli sugna på att flytta lite längre bort än där vi bor nu, alltså inte alls lika centralt och där det är lite off. Det skulle funka för alla förutom min 16 åring som konstant gråter och mår dåligt över detta. Hennes argument är att 1. Hon behöver byta buss tre gånger till skolan istället för en buss som går direkt, då skulle de även ta en timme istället för 20 minuter. 2. När hon är med hennes kompisar på kvällen kommer hon behöva åka mycket tidigare för att hinna ta sig hem och även att det kommer bli läskigt där på kvällen med att behöva åka spårvagn hem och stå på busstationer sent osv. 3. Hon vet hur området ser ut och tycker inte om det alls, det första vi gjorde var att fråga vad hon tyckte om det och hon svara direkt att hon tyckte de va obehagligt och läskigt att gå runt där, speciellt på kvällen. Hon säger att läskiga människor bor där och att hon inte känner sig trygg. Hon ber om att vi istället ska flytta två år senare när hon iallafall tagit sin student och slipper pendla såpass mycket till skolan, då hon även tagit sitt körkort och slipper oroa sig lika mycket för att ta sig hem på nätterna/kvällarna. 4. När kompisarna ibland spontant planerar något kommer hon inte hinna med. Men nu har ju jag och sambon hittat en fin lägenhet i perfekt läge enligt oss, vad tycker ni? Vi har inte tid att skjutsa henne heller vilken betyder att hon kommer behöva pendla en del på kvällen.

  • Svar på tråden Min 16 åring vill inte flytta.
  • Wald

    Visserligen är ni de vuxna och har bestämmanderätten men med de uppgifter du har lämnat här hade jag inte flyttat.

    Världen är tillräckligt otrygg ändå, varför utsätta sina barn för onödiga risker?

    Dotterns argument är fullt legitima. Hon är klok och tänker på sin säkerhet.

    Varför kan ni inte köra henne förresten? Den dag vi skaffade barn tog vi ett helhetsansvar.

    Vad kan vara viktigare än att se till sitt barns säkerhet?


    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Stålmamma

    Jag hade också väntat tills dottern gått ut gymnasiet alt skaffat körkort. Om det inte är så att ni absolut inte har råd eller kan bo kvar där ni bor då hjälps det ju inte. Annars är det ju bara 2 år bort

  • Drottningen1970

    Varför skulle ni inte ha tid att skjutsa henne? Låter ni henne hellre röra sig i miljöer där hon känner sig otrygg? Eller är alternativet att hon ska avstå socialt umgänge?

    Ni har ju all makt att driva igenom denna flytt, men då tänker jag att ni som ansvariga får vara beredda till vissa uppoffringar, som att vara generösa med att skjutsa u några år.

  • BahHumbug

    Låt henne ta körkort för en Epa/ A traktor.

    Då kan hon förflytta sig själv och bli lite mer " fri". Hon kan då själv bestämma när hon vill åka hem efter skolan.

    Kan även vara guld värt till sommaren då många bussar slutar att gå under sommarlovet.

    När det är dags för körkort så säljer nu epan och använder de pengarna till körkortet.

  • Mandelskorpan

    Oj, jag skulle absolut inte ha flyttat med de förutsättningarna! Var rädd om relationen till din dotter, går du emot henne i detta så kan det slå hårt mot er framtida relation. Tänk också på att gymnasiebetygen är viktiga, att sätta henne på långa restider nu och bryta upp hennes närmiljö känns bara dumt.

    Om bara några år har hon ju körkort och kanske till och med flyttar för studier på annan ort? Varför har ni så bråttom med er flytt?

  • Guldnovan
    "Vi har inte tid att skjutsa henne" är väl den meningen som jag reagerade på och är frågande till. 
    Inte ha tid? Har man inte tid för alla sina barn?
    Vi kör/har kört våra 4 barn hit och dit och framför allt kvällar och nätter för att de ska kunna ta sig hem/bort. Här går inga bussar alls. 
  • Drottningen1970
    Guldnovan skrev 2021-03-16 14:21:07 följande:

    "Vi har inte tid att skjutsa henne" är väl den meningen som jag reagerade på och är frågande till. 

    Inte ha tid? Har man inte tid för alla sina barn?

    Vi kör/har kört våra 4 barn hit och dit och framför allt kvällar och nätter för att de ska kunna ta sig hem/bort. Här går inga bussar alls. 


    Om de inte har tid att vara behjälplig med skjuts, så kan det ju vara, så blir ju svaret enkelt. De kan inte flytta.
  • KJJ
    Drottningen1970 skrev 2021-03-16 14:31:06 följande:

    Om de inte har tid att vara behjälplig med skjuts, så kan det ju vara, så blir ju svaret enkelt. De kan inte flytta.


    Håller med här till fullo!

    Känner verkligen för din dotter, TS. Snälla, jag ber dig verkligen att tänka över flytten och ta till dig det som många, nästan alla, uttrycker i den här tråden!
  • Räkan77

    Jag gissar att det inte är TS som ska flytta utan dotterns andra förälder. Jag tycker det låter egoistiskt av de vuxna att flytta.

  • GGN

    "...perfekt läge för oss." Ja, men inte för dottern. Sjukt egoistiskt av er att inte kunna vänta i två ynka år!

  • GGN
    Guldnovan skrev 2021-03-16 14:21:07 följande:

    "Vi har inte tid att skjutsa henne" är väl den meningen som jag reagerade på och är frågande till. 

    Inte ha tid? Har man inte tid för alla sina barn?

    Vi kör/har kört våra 4 barn hit och dit och framför allt kvällar och nätter för att de ska kunna ta sig hem/bort. Här går inga bussar alls. 


    Håller med. Galet. Min syster flyttade en bra bit utanför stan när dottern var ca tio år, hon sa att hon absolut skulle skjutsa på dottern sen när hon blev äldre. Och det gjorde hon också.
  • Nimzay

    Tycker INTE ni ska flytta just exakt nu. Framförallt för att tre bussbyten låter alldeles för bökigt för att ta sig till sin skola, att byta buss/tåg en gång på sin väg till skolan kan väl vara okej, men fler än det låter alldeles för jobbigt och bökigt tycker jag, om man ska åka den vägen framochtillbaka typ varje dag i veckan. Så i så fall är det enligt mig ingen alls rimlig vardagsituation som man flyttar till, och är därmed något man bör undvika att göra, såvida man inte är absolut tvungen pga av exempelvis ekonomi eller dylikt.

  • Themis

    Det låter riskabelt att lägga så besvärlig pendling på en tonåring som ska försöka fixa bra betyg, och redan oroar sig för sin säkerhet på kvällarna.

    Vår son pendlar med bara tåg 30 min till gymnasiet och redan där var jag skeptisk, men han ville själv och då har det gått bra. Nu har det också blivit mycket distans pga corona.

    Jag är vuxen och hade inte gått med på tre bussar till jobbet, min fritid är värd bättre.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Alvina

    Jag hade definitivt väntat. Tänk bara på vintern när det är en massa snö och man måste förlita sig på att tre bussar ska komma/komma i tid.

  • Kvittning

    Varenda ett av er dotters argument är anledning nog att inte flytta. Framförallt som ni inte verkar ha några som helst intentioner på att hjälpa till med skjutsande innan hon har körkort. 

    Jag tycker hon låter medgörlig bara i att hon ber er vänta i två år tills hon har möjlighet att ta körkort (men då är ju frågan om ni kommer låta henne låna bilen). 

  • Tow2Mater

    Väntar med spänning på att TS ska posta vad den verkliga poängen är. Allt talar ju tydligt för att 16-åringen har rätt, och TS fel - så vad handlar det egentligen om?

  • korngryn

    Jag skulle självklart vänta med att flytta! Det handlar om några år, sedan flyttar hon hemifrån. Ni har all tid i världen att hitta en ny lägenhet då.

  • Mandelskorpan
    Tow2Mater skrev 2021-03-16 20:18:08 följande:

    Väntar med spänning på att TS ska posta vad den verkliga poängen är. Allt talar ju tydligt för att 16-åringen har rätt, och TS fel - så vad handlar det egentligen om?


    TS har avreggat sig så vi lär få vänta....
  • elsi
    Anonym11okänd skrev 2021-03-16 02:24:59 följande:

    Jag har en familj med min sambo, mina 3 döttrar som är 16, 21 och den lilla som är 2 år. Jag och min sambo har bott ihop i ungefär 4 år och vi bor nu väldigt centralt där min 16 åring har nära och kan ta en direktbuss till skolan och kompisar (hon har nästan alla hennes kompisar en liten stund bort) Vårat problem är att jag och sambon börjar bli sugna på att flytta lite längre bort än där vi bor nu, alltså inte alls lika centralt och där det är lite off. Det skulle funka för alla förutom min 16 åring som konstant gråter och mår dåligt över detta. Hennes argument är att 1. Hon behöver byta buss tre gånger till skolan istället för en buss som går direkt, då skulle de även ta en timme istället för 20 minuter. 2. När hon är med hennes kompisar på kvällen kommer hon behöva åka mycket tidigare för att hinna ta sig hem och även att det kommer bli läskigt där på kvällen med att behöva åka spårvagn hem och stå på busstationer sent osv. 3. Hon vet hur området ser ut och tycker inte om det alls, det första vi gjorde var att fråga vad hon tyckte om det och hon svara direkt att hon tyckte de va obehagligt och läskigt att gå runt där, speciellt på kvällen. Hon säger att läskiga människor bor där och att hon inte känner sig trygg. Hon ber om att vi istället ska flytta två år senare när hon iallafall tagit sin student och slipper pendla såpass mycket till skolan, då hon även tagit sitt körkort och slipper oroa sig lika mycket för att ta sig hem på nätterna/kvällarna. 4. När kompisarna ibland spontant planerar något kommer hon inte hinna med. Men nu har ju jag och sambon hittat en fin lägenhet i perfekt läge enligt oss, vad tycker ni? Vi har inte tid att skjutsa henne heller vilken betyder att hon kommer behöva pendla en del på kvällen.


    Jag skulle helst inte utsätta min dotter för det som du beskriver om det inte var helt nödvändigt. Ni har många goda år att bo vart ni vill när hon gått ut skolan och ger sig av från hemmet. 

    Byta tre bussar för att ta sig till skolan låter faktiskt helt orimligt! Varför skulle ni göra så mot henne om det inte är nödvändigt?
Svar på tråden Min 16 åring vill inte flytta.