• Anonym (V)

Sur dejt - dukning

I helgen var jag för första gången hemma hos min dejt på middag. När jag skulle duka och sträckte mig efter lite finare glas stoppade han mig genom att säga:

"Ta inte de glasen för dem funkar inte att diska i maskin."

Blev så förvånad. Hade ni sagt så till er dejt? Jag har inte ens diskmaskin hemma, så jag tänker inte alls i de banorna men har man en dejt hos sig vill man väl duka lite fint? Ville inte ta den diskussionen så pass tidigt, men känner inte att han såg den dejten som lika speciell som jag gjorde. Slutade med tråkiga gamla ikea-glas som hade passat bättre i en skolmatsal, men det var tydligen viktigare än att stå ut med att handdiska två glas efteråt...

• Svar på tråden Sur dejt - dukning
  • Anonym (Finovino)

Det handlar nog inte om glasen i sig utan mer om hur han är som person. Jag hade haft svårt för en sådan. Struntsamma om ett glas går sönder eller man måste handdiska. Ställ bort det som inte ska användas då. Han låter inte så himla najs. Förmodligen inte bara glas han är så där runt ...

• Physalis

Han låter lite fyrkantig eller så känner ni inte varandra så bra och han vågar inte låta dig hantera hans ovärdeliga arvegods ännu.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (*)

Men alltså. Inga gäster hemma hos mig har rätt att bestämma vilka glas vi ska ha. Det bestämmer naturligtvis jag som värdinna! Vill man hjälpa till att duka frågar man så klart vilka glas man ska ställa fram, om det finns flera olika att välja på. Man börjar inte bara ta ned finglasen utan ha fått den instruktionen. Och får man till svar att man ska ta de vanliga IKEA-glasen, så gör man det.

• Anonym (Finovino)
    Anonym (*) skrev 2021-03-17 16:42:40 följande:

Men alltså. Inga gäster hemma hos mig har rätt att bestämma vilka glas vi ska ha. Det bestämmer naturligtvis jag som värdinna! Vill man hjälpa till att duka frågar man så klart vilka glas man ska ställa fram, om det finns flera olika att välja på. Man börjar inte bara ta ned finglasen utan ha fått den instruktionen. Och får man till svar att man ska ta de vanliga IKEA-glasen, så gör man det.

Absolut, alla har rätt att göra som man vill men då kanske den här typen av kille inte är rätt för TS. Jag hade blivit jätteglad om någon jag gillar dukade fint med de bästa glasen. De är ju liksom till för att användas. Men det  är jag det.
  • Anonym (*)
    Anonym (Finovino) skrev 2021-03-17 16:50:48 följande:
    Absolut, alla har rätt att göra som man vill men då kanske den här typen av kille inte är rätt för TS. Jag hade blivit jätteglad om någon jag gillar dukade fint med de bästa glasen. De är ju liksom till för att användas. Men det  är jag det.
    Fast det är inte alltid läge att använda findukningen och det är upp till värden/värdinnan att bestämma när det är det och inte.
  • Anonym (Kalle)

Vilka mer seriösa fel är det på din dejt. Du menar väl inte att detta var det allvarligaste?

Herregud... att bjuda hem vissa tjejer är fan som att försöka parera ett minfält.

• smulpaj01
    Physalis skrev 2021-03-17 16:36:53 följande:

Han låter lite fyrkantig eller så känner ni inte varandra så bra och han vågar inte låta dig hantera hans ovärdeliga arvegods ännu.

Såhär hade jag tänkt om den saken. Ni känner inte varandra och han är rädd om just de glasen. En bekant till mig tog ett av de få glas jag verkligen är rädd om. Jag har inte diskmaskin men jag trodde han skulle vara rädd om glaset. Tyvärr gick det sönder och jag har inte råd att köpa nytt, vilket han lovade att göra.

Alla andra i sällskapet i mitt hem drack ur "vanliga glas". Jättetråkigt så jag förstår din dejt.
  • Mimosa86
    Jonnynilsson skrev 2021-03-17 16:15:30 följande:

Precis! Allt handlar om intryck. Om man inte orkar handdiska två glas, hur jävla lat är man då? Hur blir fortsättningen?

Håller med. Skitsamma vilka glas som används men vad han förmedlade med att säga så (förmodligen utan att tänka på det) var: -jag är en person som inte orkar anstränga mig-

Vore ju intressant och veta om han någonsin använder finglasen eller om detta är en gammal studentpresent från mammsen som aldrig används pga av lathet och praktikalitet
  • Mimosa86
    Anonym (Kalle) skrev 2021-03-17 18:00:16 följande:

Vilka mer seriösa fel är det på din dejt. Du menar väl inte att detta var det allvarligaste?

Herregud... att bjuda hem vissa tjejer är fan som att försöka parera ett minfält.

Det handlar om att visa att man anstränger sig för sin dejt.

Hade en tjej kommit hem på dejt till dig osminkad i mjukisar med attityden -här är jag och jag brukar inte anstränga mig- hade det varit så kul?
  • Anonym (Svar på tal)
    Mimosa86 skrev 2021-03-17 19:08:11 följande:
    Det handlar om att visa att man anstränger sig för sin dejt.

Hade en tjej kommit hem på dejt till dig osminkad i mjukisar med attityden -här är jag och jag brukar inte anstränga mig- hade det varit så kul?
    Men om en tjej kommer lite lagom uppklädd frågar man väl inte varför hon inte tog balklänningen på sig och sina diamantsmycken? Eller är en kille inte värd det kanske...? Om hon dessutom inte ens varit till frissan samma dag för en håruppsättning, en mani-pedi och en brasiliansk vaxning, ja då vet man ju direkt att den här tjejen skiter ju fullständigt i sin dejt.

Eller så finns det en normal förklaring, som att man inte låter främmande människor hantera ens finporslin hur som helst, och det är en helt normal sak när man inte ens känner varandra.
Svar på tråden Sur dejt - dukning