• Anonym (V)

Sur dejt - dukning

I helgen var jag för första gången hemma hos min dejt på middag. När jag skulle duka och sträckte mig efter lite finare glas stoppade han mig genom att säga:

"Ta inte de glasen för dem funkar inte att diska i maskin."

Blev så förvånad. Hade ni sagt så till er dejt? Jag har inte ens diskmaskin hemma, så jag tänker inte alls i de banorna men har man en dejt hos sig vill man väl duka lite fint? Ville inte ta den diskussionen så pass tidigt, men känner inte att han såg den dejten som lika speciell som jag gjorde. Slutade med tråkiga gamla ikea-glas som hade passat bättre i en skolmatsal, men det var tydligen viktigare än att stå ut med att handdiska två glas efteråt...

• Svar på tråden Sur dejt - dukning
  • Jonnynilsson
    Anonym (*) skrev 2021-03-18 19:48:12 följande:

Blir helt förundrad över hur många som tycker att detta är en stor grej, att det är tecken på att han har alla möjliga dåliga egenskaper, och att det är skäl för att sluta träffa personen ifråga. Inte konstigt att så många är ofrivilliga singlar när folk är så här kräsna och petiga i dejtingvärlden.

Jag anser inte att det är skäl för att inte fortsätta dejta om det för övrigt känns bra.

Men det är en liten, liten indikation på att det kan vara en lat mansbebis som behöver ständig tillsyn.

Skall man imponera på sin dejt så dukar man fint. Man behöver plocka poäng i alla grenar och se till att det är rent och fräscht i hemmet. 
  • Anonym (*)
    Jonnynilsson skrev 2021-03-19 07:15:11 följande:
    Jag anser inte att det är skäl för att inte fortsätta dejta om det för övrigt känns bra.

Men det är en liten, liten indikation på att det kan vara en lat mansbebis som behöver ständig tillsyn.

Skall man imponera på sin dejt så dukar man fint. Man behöver plocka poäng i alla grenar och se till att det är rent och fräscht i hemmet. 
    Jag tycker att det är en alldeles för svag indikation på det. Den här händelsen behöver inte betyda någonting alls. Det krävs betydligt mer för att kunna dra några slutsatser om killens personlighet.

Att duka FÖR fint kan också vara fel, dessutom. Det var ingen Nobelmiddag TS var bjuden på.
  • Anonym (.)
    Jonnynilsson skrev 2021-03-19 07:15:11 följande:

Eller så inser man att vi alla är människor, och att det inte är en tävling där vi samlar poäng. Vem vill bli bedömd på det sättet, egentligen? Ska killen ge TS nobben om intimrakningen inte höll måttet, eller om underkläderna var för enkla?
  • Corrie

Men herre gud ändå. Han ville inte använda de finaste glasen på er middag. Detta måste verkligen signalera allvarliga saker, som kanske att han är en mansbebis, att han inte är seriös med er, att han kommer att lämna dig med en nyfödd i famnen, att han kommer att vara otrogen nästa år med sin arbetskollega! Dags att dra öronen åt sig! Bra att du upptäckte detta tidigt så att du hinner springa åt andra hållet! Han har verkligen avslöjat sig.

Vet du vad? När jag bjuder på middag så bestämmer jag själv vilket porslin och vilka glas jag vill använda. Mina finglas dyker upp till jul och påsk ungefär, övrig tid tar jag fram andra glas från IKEA som jag tycker är fina.

Sluta tramsa.

• smulpaj01
    Corrie skrev 2021-03-19 09:28:19 följande:

Men herre gud ändå. Han ville inte använda de finaste glasen på er middag. Detta måste verkligen signalera allvarliga saker, som kanske att han är en mansbebis, att han inte är seriös med er, att han kommer att lämna dig med en nyfödd i famnen, att han kommer att vara otrogen nästa år med sin arbetskollega! Dags att dra öronen åt sig! Bra att du upptäckte detta tidigt så att du hinner springa åt andra hållet! Han har verkligen avslöjat sig.

Vet du vad? När jag bjuder på middag så bestämmer jag själv vilket porslin och vilka glas jag vill använda. Mina finglas dyker upp till jul och påsk ungefär, övrig tid tar jag fram andra glas från IKEA som jag tycker är fina.

Sluta tramsa.

Ha ha... Kul skrivet

Håller med om allt! Ts är otroligt tramsig, detta är en bagatell som jag inte ens hade reflekterat över.
  • Jonnynilsson
    Anonym (*) skrev 2021-03-19 07:29:26 följande:
    Jag tycker att det är en alldeles för svag indikation på det. Den här händelsen behöver inte betyda någonting alls. Det krävs betydligt mer för att kunna dra några slutsatser om killens personlighet.

Att duka FÖR fint kan också vara fel, dessutom. Det var ingen Nobelmiddag TS var bjuden på.
    Asch. Bry er inte om mig. Jag är gammal och lever enligt gamla seder och traditioner där mannen uppvaktar och bjuder. Inget att bry sig om alltså.

Och nej. Det var inte bättre förr. Men vi har lite olika tankegångar beroende på hur länge man varit med.

Och nej. Jag anser inte att man skall dumpa killen för att han inte orkade diska två glas. Men jag tycker det var lite dåligt. Även om det inte var en nobelmiddag.
  • Mimosa86
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-03-17 19:15:24 följande:

Men om en tjej kommer lite lagom uppklädd frågar man väl inte varför hon inte tog balklänningen på sig och sina diamantsmycken? Eller är en kille inte värd det kanske...? Om hon dessutom inte ens varit till frissan samma dag för en håruppsättning, en mani-pedi och en brasiliansk vaxning, ja då vet man ju direkt att den här tjejen skiter ju fullständigt i sin dejt.

Eller så finns det en normal förklaring, som att man inte låter främmande människor hantera ens finporslin hur som helst, och det är en helt normal sak när man inte ens känner varandra.

Av erfarenhet vet jag att kvinnor lägger 10 gånger mer tid på sitt utseende inför en dejt än en man ;) men kanske inte balklänning. Men nu var ju detta en middag och inte en bankett. Inte heller ett tv häng.

Hur brukar du själv duka när du har gäster över på middag? Typ gäster du inte känner så väl?

Jag kan bara prata för mig själv men jag skulle aldrig bjuda hem på middag och då ställa fram Ikea glas. Då är det finare servicen och servetter som gäller.

Hade det varit pizzahäng med polarna ja då hade det kanske inte ens varit tallrikar utan äta direkt på kartongen och lambis toarulle nära till hands.

Detta handlar helt enkelt om lite vanligt vett och etikett. Att på en middag inte ta fram bättre glas med motiveringen att man inte orkar diska två glas tycker jag skickat ut signaler om att man är en ganska lat och tråkig person.
  • Jonnynilsson
    Mimosa86 skrev 2021-03-19 10:48:36 följande:
    Av erfarenhet vet jag att kvinnor lägger 10 gånger mer tid på sitt utseende inför en dejt än en man ;) men kanske inte balklänning. Men nu var ju detta en middag och inte en bankett. Inte heller ett tv häng.

Hur brukar du själv duka när du har gäster över på middag? Typ gäster du inte känner så väl?

Jag kan bara prata för mig själv men jag skulle aldrig bjuda hem på middag och då ställa fram Ikea glas. Då är det finare servicen och servetter som gäller.

Hade det varit pizzahäng med polarna ja då hade det kanske inte ens varit tallrikar utan äta direkt på kartongen och lambis toarulle nära till hands.

Detta handlar helt enkelt om lite vanligt vett och etikett. Att på en middag inte ta fram bättre glas med motiveringen att man inte orkar diska två glas tycker jag skickat ut signaler om att man är en ganska lat och tråkig person.
    Äntligen någon som förstår skillnaden på en dejt och soffhäng.

Tack!
  • Anonym (Svar på tal)
    Mimosa86 skrev 2021-03-19 10:48:36 följande:

Jag har "normal" dukning oavsett vem som kommer. Jag tar fortfarande inte fram kristallglasen och även om andra äger rena skräpet i porslinsväg så behöver iaf inte jag oroa mig för att framstå som nån lumpsamlare när jag bjuder på middag.

Om ts dejt är så dum att han har glas som inte går att maskindiska är upp till honom, men det är också upp till honom att bara använda dem till riktigt fina tillfällen. Det här var varken bankett eller pizzahäng så det känns inte som att situationen krävde finservisen direkt.

Om dejten hade låtit bli att motivera sig så hade han framstått som en mycket bättre person så klart men sanningen kan vara samma för väldigt många personer varför de inte tar fram bästa porslinet bara att man inte brukar diskutera den frågan. Jag skulle fortfarande inte sätta etiketten "lat" på honom bara för att han inte gillar handdisk. Som nån sa, inte konstigt att det finns så många ofrivilliga singlar om man ska vara så otroligt snabb att döma ut en människa för småsaker.
  • Anonym (Hatar handdisk)
    Jonnynilsson skrev 2021-03-18 11:21:32 följande:
    Jag kör finglasen i diskmaskinen. Vi har två plastställningar som man ställer glasen i. Funkar utmärkt. Är det många glas kör jag alla glas för sig själva på snabbprogrammet (1h). Det är skonsammare för glasen än handdisk.

Det är egentligen bara dekormålade glas som behöver handdiskas.
    Var har du fått tag i den?
    Mannen och jag höll på att separera efter 3 månaders samboskap. Vi köpte en diskmaskin och nu är det snart 30 år. MEN vi är aldrig utan diskmaskin.
  • Linda5

Om det serverades vin till maten så hade jag blivit sjukt besviken. Inget fortsatt deitande där.
    Har till och med svårt att njuta av ett gott vin om vinglaset är för tjockt (typ IKEA)
    Serverades det vatten/läsk/saft så ok med vanliga middagsglas.
    Vi använder finglasen även när vi är själva mannen och jag, tunna vin/champagneglas på fot, ger en helt annan njutning.

Alla är vi olika och har olika syn.

• AnnaSthlm

Du är hos dejten för första gången, jag får en känsla av att du börjar bete dig som hans morsa. Bad han dig om att duka?

Du blev ledsen och istället för att prata med honom och berätta hur hans ord träffade dig, samt fråga vad hans avsikt var, så skriver du här.

• Jonnynilsson
    Anonym (Hatar handdisk) skrev 2021-03-19 14:07:26 följande:
    Var har du fått tag i den?
    Mannen och jag höll på att separera efter 3 månaders samboskap. Vi köpte en diskmaskin och nu är det snart 30 år. MEN vi är aldrig utan diskmaskin.
    Köpte dem tillsammans med diskmaskinen när vi bytte maskin för länge sedan. 

Googla vinglashållare så hittar du dem.
  • Anonym (omg)

Men herregud vilka analyser folk gör om nåt som känns så obetydligt som vilka glas man använder, har man inte misströstat om dejting innan så kommer man göra det efter att ha läst den här tråden.

Själv plockar jag alltid ner det glas som ser absolut minst ömtåligt ut när jag är hemma hos någon om jag inte får en direkt uppmaning om vilket glas jag ska använda, men jag kan notera att nästan samtliga som är på besök hos mig tar mina finaste glas även om det bara gäller att ta ett glas vatten.
    Vad drar beteendevetarna i tråden för slutsatser om det om mig respektive mina bekanta?

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (omg) skrev 2021-03-19 16:03:46 följande:

Men herregud vilka analyser folk gör om nåt som känns så obetydligt som vilka glas man använder, har man inte misströstat om dejting innan så kommer man göra det efter att ha läst den här tråden.

Själv plockar jag alltid ner det glas som ser absolut minst ömtåligt ut när jag är hemma hos någon om jag inte får en direkt uppmaning om vilket glas jag ska använda, men jag kan notera att nästan samtliga som är på besök hos mig tar mina finaste glas även om det bara gäller att ta ett glas vatten.
    Vad drar beteendevetarna i tråden för slutsatser om det om mig respektive mina bekanta?

Ja, det vi har lärt oss av den här tråden är iaf att sådana människor är lata egoister som närmast förtjänar att dö ensamma, eller åtminstone att sättas i stupstock och bespottas av byns designerade fåntratt, alternativt närmaste FL-deltagare.

Både jag och min man är tydligen riktigt lata idioter som skaffat diskmaskin eftersom ingen av oss är särskilt förtjusta i handdiskning. Sån tur att vi träffade varandra och slapp belasta dejtingvärlden med vår hemska inställning! Och sådan tur att någon uppfann diskmaskinen, annars hade väl mänskligheten dött ut för länge sedan. Å andra sidan kan man också konstatera att glastillverkarna ligger i maskopi med skilsmässoadvokaterna, annars hade man bara tillverkat en typ av glas. Olika varianter bäddar bara för konflikter och allmänt skambeläggande om man antingen tar fel glas som gäst eller erbjuder fel glas som värd.

Ja se dagens i-landsproblem.....
  • Anonym (.)
    AnnaSthlm skrev 2021-03-19 14:48:45 följande:

Du är hos dejten för första gången, jag får en känsla av att du börjar bete dig som hans morsa. Bad han dig om att duka?

Du blev ledsen och istället för att prata med honom och berätta hur hans ord träffade dig, samt fråga vad hans avsikt var, så skriver du här.

Det är det nya. Kommunicera inte med din partner/dejt. Fråga på FL, men svara helst inte i tråden sedan...
  • Anonym (Stella)

Trist kille som uppenbarligen inte tycker det är värt att anstränga sig lite extra för dig. Jag hade letat vidare efter bättre

• Anonym (*)

Är det verkligen standard idag att vara så kräsen vid dejting som många här är? Eller är det bara kvinnorna som är så kräsna? Själv hade jag ju definitivt gett en man en andra chans om han dukade med vardagsglas på vår dejt, om han hade andra kvalitéer, såsom humor, värme, intelligens osv. Men det är nog tur att jag är gift, så jag slipper ge mig ut i dejtingvärlden. Det verkar vara ett hårt ställe.

Svar på tråden Sur dejt - dukning