Mimosa86 skrev 2021-03-19 10:48:36 följande:
Av erfarenhet vet jag att kvinnor lägger 10 gånger mer tid på sitt utseende inför en dejt än en man ;) men kanske inte balklänning. Men nu var ju detta en middag och inte en bankett. Inte heller ett tv häng.
Hur brukar du själv duka när du har gäster över på middag? Typ gäster du inte känner så väl?
Jag kan bara prata för mig själv men jag skulle aldrig bjuda hem på middag och då ställa fram Ikea glas. Då är det finare servicen och servetter som gäller.
Hade det varit pizzahäng med polarna ja då hade det kanske inte ens varit tallrikar utan äta direkt på kartongen och lambis toarulle nära till hands.
Detta handlar helt enkelt om lite vanligt vett och etikett. Att på en middag inte ta fram bättre glas med motiveringen att man inte orkar diska två glas tycker jag skickat ut signaler om att man är en ganska lat och tråkig person.
Jag har "normal" dukning oavsett vem som kommer. Jag tar fortfarande inte fram kristallglasen och även om andra äger rena skräpet i porslinsväg så behöver iaf inte jag oroa mig för att framstå som nån lumpsamlare när jag bjuder på middag.
Om ts dejt är så dum att han har glas som inte går att maskindiska är upp till honom, men det är också upp till honom att bara använda dem till riktigt fina tillfällen. Det här var varken bankett eller pizzahäng så det känns inte som att situationen krävde finservisen direkt.
Om dejten hade låtit bli att motivera sig så hade han framstått som en mycket bättre person så klart men sanningen kan vara samma för väldigt många personer varför de inte tar fram bästa porslinet bara att man inte brukar diskutera den frågan. Jag skulle fortfarande inte sätta etiketten "lat" på honom bara för att han inte gillar handdisk. Som nån sa, inte konstigt att det finns så många ofrivilliga singlar om man ska vara så otroligt snabb att döma ut en människa för småsaker.