• Anonymous31

    Skrämmande

    Corona skrämmer mig så mycket. 

    När ska det här ta slut? Jag vill bara kunna gå ut igen utan att vara rädd för att få skador på kroppen av viruset, eller till och med dö. 

    Jag kan liksom inte göra ETT SKIT på grund av det här... När ska jag få leva igen?

  • Svar på tråden Skrämmande
  • Ekdahl
    Anonymous31 skrev 2021-03-21 21:59:14 följande:

    Corona skrämmer mig så mycket. 

    När ska det här ta slut? Jag vill bara kunna gå ut igen utan att vara rädd för att få skador på kroppen av viruset, eller till och med dö. 

    Jag kan liksom inte göra ETT SKIT på grund av det här... När ska jag få leva igen?


    Imorgon, det är bara att börja leva som vanligt. Det gör jag.
  • Tow2Mater
    KittyK80 skrev 2021-03-22 19:54:44 följande:
    Fast nu var det väl riskgrupper vi pratade om, inte enbart gravida.
    Nej, det är TS spercifikt som diskuteras, inte riskgrupper generellt.
    Att vara i riskgrupp  betyder inte automatiskt att man löper större risk att dö, eller få mycket värre symptom än en som inte är i riskgrupp, t ex om det handlar om gravditet som nu är en riskgrupp. Därfor frågade jag TS.
  • Anonymous31
    Spucks skrev 2021-03-22 20:38:32 följande:

    Jag förstår ju att det är skrämmande när man är i en riskgrupp, men vad är det du vill egentligen? Du vill leva normalt, samtidigt som du klagar på slarviga reglerna i Sverige. Och vaccinering vill du inte ha heller, som det ser ut.


    Jag bara spyr ut mig min frustration. Det var det jag ville med tråden.
    Vaccinering är jag inte helt emot, men orolig för att ta- för att det kan finnas hemska biverkningar.

    Ja, jag vill att Sverige ska ha strängare regler, så att det går fortare att få kontroll på viruset, så att det blir tryggare att gå ut och leva normalt igen. Strängare regler är ingen motsättning mot 'normalt'.  Med normalt menar jag bara kunna gå till affärerna utan oro. Leva ett normalt vardagsliv.
  • Forumdeltagaren

    Jag är också orolig.

    Det bara fortsätter och det muterar så vaccinet måste anpassas om det ska fungera bra och kanske om det över huvud taget ska fungera på lång sikt.

    Det känns som en enorm ovisshet hur svårt det kan komma att bli och inte kan man åka någonstans för att komma undan.

    Är det här början av slutet för mänskligheten?

    Jag har alltid varit känslig psykiskt och pandemin har nog gjort att jag mår sämre än vanligt.

    Men jag försöker tänka positivt att det ska ordna sig i framtiden. Kanske kan pandemin påverka miljön positivt och kanske kan vår planet bli fredligare.

    Det är också skrämmande med alla som dör av sjukdomen. Visserligen är många gamla och kanske inte skulle ha levt så länge till ändå men jag lider med dom som dör då det sker i andnöd vilket jag tycker är extremt obehagligt.

  • moaguuun
    Forumdeltagaren skrev 2021-03-23 21:25:46 följande:

    Jag är också orolig.

    Det bara fortsätter och det muterar så vaccinet måste anpassas om det ska fungera bra och kanske om det över huvud taget ska fungera på lång sikt.

    Det känns som en enorm ovisshet hur svårt det kan komma att bli och inte kan man åka någonstans för att komma undan.

    Är det här början av slutet för mänskligheten?

    Jag har alltid varit känslig psykiskt och pandemin har nog gjort att jag mår sämre än vanligt.

    Men jag försöker tänka positivt att det ska ordna sig i framtiden. Kanske kan pandemin påverka miljön positivt och kanske kan vår planet bli fredligare.

    Det är också skrämmande med alla som dör av sjukdomen. Visserligen är många gamla och kanske inte skulle ha levt så länge till ändå men jag lider med dom som dör då det sker i andnöd vilket jag tycker är extremt obehagligt.


    Du vet att man uppdaterar vaccinet för influensan årligen pga mutationer. Det är inget konstigt
  • Spucks
    Anonymous31 skrev 2021-03-23 20:20:06 följande:
    Jag bara spyr ut mig min frustration. Det var det jag ville med tråden.
    Vaccinering är jag inte helt emot, men orolig för att ta- för att det kan finnas hemska biverkningar.

    Ja, jag vill att Sverige ska ha strängare regler, så att det går fortare att få kontroll på viruset, så att det blir tryggare att gå ut och leva normalt igen. Strängare regler är ingen motsättning mot 'normalt'.  Med normalt menar jag bara kunna gå till affärerna utan oro. Leva ett normalt vardagsliv.

    Okej då. Man blir inte fortare av med viruset om man har strängare regler, men det är ju klart att du känner dig säkrare då, om det är mindre spridning, så det förstår jag.


    Du får dock inte glömma att också inskränkningar har många negativa följder - kanske inte för dig, men för andra.

  • Forumdeltagaren
    moaguuun skrev 2021-03-23 21:30:07 följande:

    Du vet att man uppdaterar vaccinet för influensan årligen pga mutationer. Det är inget konstigt


    Ja jag vet men det är stor risk att det muterar igen och att viruset får långt försprång. Dessutom är det brist på vaccin.
  • moaguuun
    Forumdeltagaren skrev 2021-03-24 07:46:12 följande:
    Ja jag vet men det är stor risk att det muterar igen och att viruset får långt försprång. Dessutom är det brist på vaccin.

    Brist just nu ja. Men produktionen har ju precis börjat. Det kommer komma stora volymer snart. Tex kommer Johnssons vaccin nu i april.


    Och dessa Corona virus muterar långsammare än den grupp virus som orsakar influensa. så det är inget problem. De har redan börjat komplettera vaccinen så de ska vara ännu mer effektiva mot de mutationer som finns nu. Så det går undan med forskning hela tiden. 

  • Anonymous31
    Spucks skrev 2021-03-24 07:34:03 följande:

    Okej då. Man blir inte fortare av med viruset om man har strängare regler, men det är ju klart att du känner dig säkrare då, om det är mindre spridning, så det förstår jag.


    Du får dock inte glömma att också inskränkningar har många negativa följder - kanske inte för dig, men för andra.


    Jag är fullt medveten om att restriktioner har många negativa följder.  :(
    Jag vet inte vad som är rätt och fel. Men jag kan ju se att Sverige har många gånger högre smittotal och dödsantal än våra grannländer. Så något måste de ha gjort rätt som Sverige inte gjort.

  • Jonnynilsson
    Dr Nail skrev 2021-03-22 03:19:50 följande:

    ...och så hör man om högerextrema som demonstrerar och tror att allting är en konspiration. Från botten av mitt hjärta: fuck you.


    Vilka högerextrema grupper är det som demonstrerar?
  • Spucks
    Anonymous31 skrev 2021-03-25 22:44:41 följande:

    Jag är fullt medveten om att restriktioner har många negativa följder.  :(
    Jag vet inte vad som är rätt och fel. Men jag kan ju se att Sverige har många gånger högre smittotal och dödsantal än våra grannländer. Så något måste de ha gjort rätt som Sverige inte gjort.


    Jag, Sverige har högre tal än grannländerna, men samtidigt är talen mindre än i många andra länder som har haft väldigt stränga reglerna, som t.ex. Tjeckien, UK, Frankrike, Italien, ...


    Vad som var rätt och fel kan man tyvärr bara veta i efterhand. Om några år, om man jämför olika länder och inte bara jämför dödstalen pga Corona, men en massa olika aspekter som ökad suizid, depression, död eller svåra följder pga folk inte gick till läkaren, ruinerade existenser, osv.

  • Dr Nail
    Jonnynilsson skrev 2021-03-26 07:24:35 följande:

    Vilka högerextrema grupper är det som demonstrerar?


    Inga konkreta grupper, tror jag, bara random skräp.
  • Jonnynilsson
    Dr Nail skrev 2021-03-26 11:42:16 följande:
    Inga konkreta grupper, tror jag, bara random skräp.
    Total avsaknad av konsekvenstänk och medmänsklighet verkar vara framskjutna meriter i dessa grupperingar.

    Och jag tror inte det finns någon politisk hemvist hos dessa individer.
  • Forumdeltagaren
    moaguuun skrev 2021-03-24 10:00:31 följande:

    Brist just nu ja. Men produktionen har ju precis börjat. Det kommer komma stora volymer snart. Tex kommer Johnssons vaccin nu i april.


    Och dessa Corona virus muterar långsammare än den grupp virus som orsakar influensa. så det är inget problem. De har redan börjat komplettera vaccinen så de ska vara ännu mer effektiva mot de mutationer som finns nu. Så det går undan med forskning hela tiden. 


    Hoppas! Men jag hörde om fler förseningar idag.
Svar på tråden Skrämmande