• Anonym (Alex)

    Pappan är borta på jobbresor, sonen är med sambon.Vilken kvinna passar andras barn?

    Jag har en fundering som jag brukar hålla för mig själv...jag har en 7 åring som sedan tidigare äktenskap..för att göra en lång historia kort dumpade han både mig OCH sonen 6 veckor efter förlossningen och började med att anmäla mig till diverse myndigheter och låtsas vara intresserad av barnet..när han skulle hämta sonen dök han aldrig upp och kunde skriva sms i stil med att nu har jag försökt hämta vår son..du vägrar lämna ut honom..Xxxx vi ses i rätten...så han stämde mig x flera och ville ha umgänge 4 timmar 2 gånger varannan vecka under de första åren..när sonen blev 4 år var varannan helg aktuellt förutsatt att han kunde ställa in när han själv var sjuk och slippa vabba..

    Vi har varit på säkert 100 samtal på soc. där han är såååå charmerade och jääääätegärna vill samarbeta...

    Denna man har våldfört sig på mig både fysiskt och psykiskt och en förskolepedagoger beskrev honom som psykopat..vilket jag inte funderat kring annat än att han är extremt obehaglig..nu i efterhand vet jag att han uppfyller kriterierna för narcissistiskt personlighetsstörning (arbetar inom psykiatrin) med psykopatiska drag...

    Nu när jag träffat någon ny och det kommit till hans vetskap i och med att vi gift oss så har han stämt mig igen och vi har varannan vecka sedan i somras....sonen har aldrig velat gå men jag har varit illa tvungen att tvinga honom eftersom han stämmer väldigt lättvindigt och inte är rolig att ha att göra med..

    För att par år sedan (ca 4 år) är han tillsammans med en äldre kvinna och de är sambos sedan en tid tillbaka....de planerar barn enligt sonen (hon är nästan 45 år och han har så kallad barnfobi)...han dumpade mig eftersom han villa ha en från sitt hemland men jag är yngre och är nordiskt ursprung och blev riktigt trakasserad av han och hans familj..han ville ha sex på typ första dejten men jag tackade nej..det hela slutade i att vi gifte oss då jag vet att det är standard hos dessa personer...

    Till saken nu...han är på så kallade ? jobbresor? lördag till lördag i princip varje vecka sonen är hos honom och det slutar med att inga läxor blir gjorda,sonen kan inte läsa svenska trots att det är hans modersmål, han går inte på sin fotbollsträning.ä och är hos sambos väninna,sambons morbror eller vänner och hos mer eller mindre främmande människor (hon jobbar oregelbundet inom vården)...jag undrar genuint vilken typ av kvinna som ställer upp på detta? Hon har tydligen bett sonen att kalla henne mamma och han ville inte såra någon så han undrade vad jag tyckte (gör som du själv vill svarade jag)...de har inga gemensamma barn...han är extremt manipulativ så jag förstår att hon kanske tror att hon väntar in honom eller liknande... han håller på eller har iallafall hållit på med flyktingsmuggling eller liknande (har anmält detta och avseende sonen så har jag tagit upp detta på soc men svaret var bara ja men sonen är ju inte ensam så vad är problemer)...problemet är att han i åratal trakasserat och stridit för att umgås med sin käääära son och när jag avdramatiserade det hela och sa på muntliga förhandlingen att javisst..vill du ha vv så ska du självklart ha det.::

    Han arbetar inom byggbranschen så inget som tidigare krävt s.k jobbresor ..jag tycker allt är väldigt märkligt och att sonen ABSOLUT inte kan vara med mig men främlingar går bra...

    Finns det andra son tagit hand om sambon/särbons barn på detta sätt?

    (Jag har inget emot hans sambo..känner inte henne och tycker mest synd om henne för att hon råkat ut för denna man..3 av hans ex har kontaktat mig i efterhand och han har inte varit så snäll mot de heller om man uttrycker det milt)

  • Svar på tråden Pappan är borta på jobbresor, sonen är med sambon.Vilken kvinna passar andras barn?
  • Anonym (S)

    Ta honom till familjerätten. Ni behöver bestämma ny form av umgänge. Om pappan är borta så där mycket är varannan vecka helt olämpligt, han missköter sina veckor grovt! Det är bättre om du är boendeförälder och de har vanligt umgänge. Nu är sonen väldigt ung men man brukar också ta med barnets perspektiv så långt det är möjligt, och lämpligt, med tanke på ålder.

  • Anonym (Alex)
    Anonym (oooo) skrev 2021-03-23 17:44:02 följande:

    Varför kan barnet inte svenska? Pojken är väl hos dig halva tiden ändå? 

    Sedan undrar jag hur han kunde få varannan vecka i rätten om det var så uppenbart hur han är som person, som du beskriver honom, att han enbart ville ha varannan vecka för att du hade gift dig? Jag vet att rätten strävar efter att man ska samarbeta och att barnet ska ha rätt till båda sina föräldrar, men vad hade du för advokat? 

    Detta med olagligheterna då, du har anmält det till polisen, eller vad menade du med anmält? 


    Ja alltså barnet pratar perfekt svenska och har ett välutvecklat ordförråd..han talar även god engelska så saken är inte den att han inte talar svenska utan problemet är att han halkar efter när läxan inte görs på pappans veckor ( det är varannan vecka och vartannat lov så det kan bli 3 veckor i rad) sen tar han ledigt för sonen då han sambo ska besöka familj på annan ort och det kan vara 2-4 dagar per månad av de 2 veckorna och då är pappan på en ort och sonen med sambon eller barnvakter så då lämnas han inte på skolan (har påtalat detta x flera att det inte är okej att bevilja ledighet utan giltiga skäl och att läxor isåfall måste göras men får inte gehör från skolan)..förut låg han efter i matteboken så då har jag suttit och gjort 50-70 sidor som inte är gjorda de dagarna pappan begärt ledigt...

    Hans pappa pratar svenska med barnet och även hans sambo har svenska som modersmål så jag tycker inte att det bara är mitt ansvar jag gör mitt på mina veckor men när han halkar efter i flera ämnen och jag ska göra dubbla läxor så är det svårt att motivera en 7 åring att sitta i flera timmar för att jobba ikapp.

    Jag hade 2 vanliga advokater och han hade vänner till honom typ i stil med de sommar aktuella på expressen och han är väldigt väldigt inställsam så han säger något i rätten och så fort man lämnar så går han till attack redan på parkeringen med påhopp och glåpord. Jag fick regelbundet massa brev från hans ombud/vänner och stämdes på regelbunden basis...han har även prickat mig hos kronofogden genom att låtsas dyka upp utanför min bostad..fota dörren och skriva att jag inte lämnar ut sonen trots att sonen var påklädd och klar för hämtning...hans vänner har cirkulerat kring min bostad,filmat mig och följt efter mig så polisen har tillkallats men det är inte olagligt att ? promenera ? utomhus trots att det ligger 100 km från hemorten...ja det är polisanmält både urkundsförfalskningar, insmuggling,försäkringsbedrägeri, svart uthyrning av bostad, knuff från trappa 2 dagar innan förlossningen och massa kränkande sms och trakasserier...han får endast kontakta mig via Mail och högst 4 rader..det ska endast handla om sonen och jag får inte omnämnas...

    Ja det är svårt att få ensam vårdnad..min advokat sa att det är 50/50 och jag förlikades tillslut efter 7 års terror + några år där innan..både pedagoger och rektorn var kallade som vittnen till min fördel men han har inget belastningsregister eller aktivt drogmissbruk så ensam vårdnad kan man i princip glömma då han säger sig vara villig att göra Allllllt för att underlätta samarbetet

    Han har struntat i att hämta sonen X flera på förskolan och kallt räknat med att jag hämtar
  • Anonym (Alex)

    [quote=81026628][quote-nick]Anonym (K) skrev 2021-03-23 18:54:39 följande:[/quote-nick]Men va, varför ska sonen vara i pappas bostad varannan vecka när pappa inte är där?? Det är ju helt vrickat! Skillnad om de haft barn för relation med syskon är viktigt.[/quote

    Han skrev till mig när sonen kom citat haaaa nu har jag vunnit...igen slutcitat

    Ja tycker också att det är märkligt att hålla på strida för fullt i flera år men sen när du beviljas det du stridit om då pallar du inte det utan lämpar över sonen som sagt att han vill bo hos mamma på någon annan som han ska kalla för mamma vilket är konstigt .Finns det syskon i bilden har jag större förståelse att syskonrelationen är så pass viktig men att umgås med sambons morbror eller vännina känns inte som prio om barnet inte absolut vill detta själv

  • Anfield12

    Ni verkar ha en hel del problem i er relation, men jag förstår inte varför du har att göra med hur de organiserar barnpassning i sin familj? Det behöver inte vara fel bara för att det är annorlunda mot hur du skulle ha gjort.

  • Anonym (Alex)
    Anfield12 skrev 2021-03-24 09:07:29 följande:

    Ni verkar ha en hel del problem i er relation, men jag förstår inte varför du har att göra med hur de organiserar barnpassning i sin familj? Det behöver inte vara fel bara för att det är annorlunda mot hur du skulle ha gjort.


    Ja du eftersom sonen inte vill gå till pappan och jag är skyldig att tvinga dit honom vid 7 års ålder samtidigt som pappan var och varannan vecka antingen är på såkallade jobbresor i 6 av 7 dagar då han har sin son samtidigt som han stämt mig på både vårdnad,boendeförälder och umgänge vid 3 tillfällen med det påhittade motivet att han vill umgås med sonen...samtidigt som han bejakar egna intressen inkl resor så är sonen ?ledig? från skolan pga barnvakterna aka sambon själv ska åka på långweekend och sonen inte är i skolan vilket är lag i Sverige så skolplikten råder...han ligger således efter i flera ämnen på detta som jag sedan får ta tag i på mina veckor..pojkens intresse av fotboll går inte att upprätthålla då han är borta från både träningar och matcher varannan vecka och simskolan går han på varannan gång så han kan fortfarande inte simma...

    Om du inte själv tycker att skita i läxor och skolplikt,ta ut ledighet för att sambon inte kan/orkar lämna sonen på skolan, neka pojken fritidsintressen och inte vara hemma när relationen sedan tidigare är skral då den varit sporadiskt fram tills nu..ja jag kallar inte detta för organisation med barnpassning utan helt enkelt bristfälligt föräldraskap...

    Detta handlar om att man vill ha kakan men äta den ändå och så fungerar det inte om barnen ska få en trygg tillvaro och växa upp till välfungerande individer..ja jag har koll på detta då jag i mitt arbete utreder och behandlar just detta och så räcker det med en liten lik på FL så får du se vad som händer när man är frånvarande förälder och dumpar barnen på barnvakter istället för att ta sitt ansvar eller ta ett steg tillbaka.
  • Anonym (Hm)

    Våga låta bli att jobba ikapp allt när barnet halkar efter. Prata med läraren om missade läxor varannan vecka och be dem göra en socanmälan över att sonen inte får stöd och hjälp med skolarbetet på pappans veckor.

  • Anfield12
    Anonym (Alex) skrev 2021-03-24 09:37:26 följande:

    Ja du eftersom sonen inte vill gå till pappan och jag är skyldig att tvinga dit honom vid 7 års ålder samtidigt som pappan var och varannan vecka antingen är på såkallade jobbresor i 6 av 7 dagar då han har sin son samtidigt som han stämt mig på både vårdnad,boendeförälder och umgänge vid 3 tillfällen med det påhittade motivet att han vill umgås med sonen...samtidigt som han bejakar egna intressen inkl resor så är sonen ?ledig? från skolan pga barnvakterna aka sambon själv ska åka på långweekend och sonen inte är i skolan vilket är lag i Sverige så skolplikten råder...han ligger således efter i flera ämnen på detta som jag sedan får ta tag i på mina veckor..pojkens intresse av fotboll går inte att upprätthålla då han är borta från både träningar och matcher varannan vecka och simskolan går han på varannan gång så han kan fortfarande inte simma...

    Om du inte själv tycker att skita i läxor och skolplikt,ta ut ledighet för att sambon inte kan/orkar lämna sonen på skolan, neka pojken fritidsintressen och inte vara hemma när relationen sedan tidigare är skral då den varit sporadiskt fram tills nu..ja jag kallar inte detta för organisation med barnpassning utan helt enkelt bristfälligt föräldraskap...

    Detta handlar om att man vill ha kakan men äta den ändå och så fungerar det inte om barnen ska få en trygg tillvaro och växa upp till välfungerande individer..ja jag har koll på detta då jag i mitt arbete utreder och behandlar just detta och så räcker det med en liten lik på FL så får du se vad som händer när man är frånvarande förälder och dumpar barnen på barnvakter istället för att ta sitt ansvar eller ta ett steg tillbaka.


    Fast din inledande fråga var ju vilken kvinna som passar någon annans barn? Och det har du ju faktiskt inte med att göra om det funkar för dem. (Dessutom finns det en hel bransch som ägnar sig åt just det, så frågan är märklig till att börja med).

    Sen låter det som att du har en mängd anledningar att kanske be familjerätten se över ert arrangemang, men det är ju någonting du som vuxen ska se över och agera på. Det har inte heller något att göra med din inledande fråga, utan handlar om att pappan brister i sitt föräldraskap.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hm) skrev 2021-03-24 09:43:24 följande:

    Våga låta bli att jobba ikapp allt när barnet halkar efter. Prata med läraren om missade läxor varannan vecka och be dem göra en socanmälan över att sonen inte får stöd och hjälp med skolarbetet på pappans veckor.


    Håller med. Det är pappans ansvar och det kommer lösa sig. Sonen kommer liksom inte få gå om halva grundskolan för detta.
  • Räkan77

    Täck inte upp för pappan gällande skolarbete. Det är bra om skolan ser att det inte fungerar hos pappan. Sen undrar jag hur han kan bli beviljad ledighet så ofta, det skulle jag fråga rektorn om. Om ett barn ligger efter i skolan ska de inte beviljas ledighet om det inte finns särskilda skäl. Kolla upp så de verkligen ansöker om ledighet och inte sjukanmäler.

  • Anonym (Hm)

    Appropå ledighet från skolan tror jag båda vårdnadshavarna måste godkänna den iom skolplikt. Om inte skolplikten respekteras bör detta orosanmälas.

  • Anonym (Jag gör det ofta)

    Jag gör det ofta. Hon har nyckel och som vana att vandra lite hur hon vill mellan sin mamma och min sambo och eget rum på bägge ställena. Men hon är lite äldre så hon behöver inte "passas" på det sättet.

Svar på tråden Pappan är borta på jobbresor, sonen är med sambon.Vilken kvinna passar andras barn?