• Fri 26 Mar 2021 07:17
    2800 visningar
    66 svar
    66
    2800

    Brister i engagemang i förskoleklass

    Har ett barn som går i förskoleklass. 

    Jag upplever att det brister i engagemang och tillsyn från skolans sida. Pga att vi bägge föräldrar heltidsarbetar vistas barnet där från morgon till sen eftermiddag. Känner ofta att det tycks handla om mer förvaring, snarare än en skola. Kanske speciellt på eftermiddagarna. Ska det verkligen behöva vara så?

    Finns det någonstans man kan anmäla detta som vi närmast uppfattar som missförhållanden. Skolinspektionen kanske?

  • Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass
  • Sat 27 Mar 2021 10:33
    #31
    Challenger skrev 2021-03-27 10:18:06 följande:

    Det fantastisk är ju också att jag känner till att barn blivit orosanmälda av skolan för att det haft för skitiga ytterkläder. Den är rolig eller hur? Först skiter skolan i barnen så de kan grisa ned sig hur som helst. När så kläderna inte är hela och rena dagen efter så reagerar någon "pedagog" vid påklädning och skickar in en orosanmälan. 


    Förmodligen har smutsiga kläder varit en av flera saker. Personen som blev anmäld ville nog inte berätta om resten.

    Du skriver att du har tidigare dålig erfarenhet av skolan. Varför väljer du då samma skola igen? (Förstår så klart om det bara finns en skola på orten!)

    Vad gjorde du när äldre barnet gick där för att förbättra skolan? Helt ärligt låter det som att du gillar att beklaga dig men inte att föra en konstruktiv dialog. Hade jag varit i din sits hade jag gjort det för länge sedan. 3/4 av läsåret har du låtit ditt barn vara på ett ställe du tycker är dåligt utan att du försökt ändra något. Varför?
  • Sat 27 Mar 2021 10:33
    #32
    Challenger skrev 2021-03-27 10:18:06 följande:
    Det fantastisk är ju också att jag känner till att barn blivit orosanmälda av skolan för att det haft för skitiga ytterkläder. Den är rolig eller hur? Först skiter skolan i barnen så de kan grisa ned sig hur som helst. När så kläderna inte är hela och rena dagen efter så reagerar någon "pedagog" vid påklädning och skickar in en orosanmälan. 

    DET är såklart lite märkligt, för att uttrycka det milt. Även om barnen inte blir smutsiga på skolan, så ser jag inget problem med skitiga ytterkläder. Mitt barn går oftas till dagis med smutsig overall eller jacka, för det blir ju smutsig när han lekar (även utanför dagis, dvs. när han är ute med mig) och jag ser ingen anledning till att tvätta dem oftas. Dem är ju bara på utomhus, så kan nog kvitta hur rena eller smutsiga kläderna är.

  • Sat 27 Mar 2021 10:48
    #33
    Litorina skrev 2021-03-27 10:33:34 följande:
    Förmodligen har smutsiga kläder varit en av flera saker. Personen som blev anmäld ville nog inte berätta om resten.

    Du skriver att du har tidigare dålig erfarenhet av skolan. Varför väljer du då samma skola igen? (Förstår så klart om det bara finns en skola på orten!)

    Vad gjorde du när äldre barnet gick där för att förbättra skolan? Helt ärligt låter det som att du gillar att beklaga dig men inte att föra en konstruktiv dialog. Hade jag varit i din sits hade jag gjort det för länge sedan. 3/4 av läsåret har du låtit ditt barn vara på ett ställe du tycker är dåligt utan att du försökt ändra något. Varför?
    Det är skolan som ligger närmast och det är därför.
    Om det funnits annat i bakgrunden vet jag inte och inte du heller.
    Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer. 
    Du kan själv gå in och läsa de dokument som förskolan har att följa. Är inte ytterkläderna hela och rena i rätt storlek kan det vara ett argument för att sända in en orosanmälan till socialen. Hellre en anmälan för mycket än en för lite. 

    Många har haft synpunkter på missförhållanden genom åren, men tyvärr tycks det inte hända så mycket. Dessutom är det väl skolans uppgift att kvalitetssäkra sin verksamhet? Det kan väl inte vara vår uppgift som föräldrar? Jag jobbar ju inte inom skolan som pedagog. De borde vara medvetna om vad som krävs.
  • Sat 27 Mar 2021 11:52
    #34
    Challenger skrev 2021-03-27 10:48:59 följande:

    Det är skolan som ligger närmast och det är därför.

    Om det funnits annat i bakgrunden vet jag inte och inte du heller.

    Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer. 

    Du kan själv gå in och läsa de dokument som förskolan har att följa. Är inte ytterkläderna hela och rena i rätt storlek kan det vara ett argument för att sända in en orosanmälan till socialen. Hellre en anmälan för mycket än en för lite. 

    Många har haft synpunkter på missförhållanden genom åren, men tyvärr tycks det inte hända så mycket. Dessutom är det väl skolans uppgift att kvalitetssäkra sin verksamhet? Det kan väl inte vara vår uppgift som föräldrar? Jag jobbar ju inte inom skolan som pedagog. De borde vara medvetna om vad som krävs.


    Ja, det är absolut skolans ansvar! Där är vi helt överens.

    Men du har också ett föräldraansvar att säga till. Att ha sitt barn på ett dåligt fritids i ett halvår utan att varken ha pratat med personalen om problemen eller gått ner i arbetstid för att korta ner barnets dagar tycker jag är rätt märkligt. Ditt barn kan inte föra sin egen talan. Du måste göra det åt honom, även om du tycker att det är jobbigt. Och det är personalen du ska prata med i första hand, inte rektor. Mitt tips är att ta upp det med utgångspunkt från din sons beteende. Säg att ni tycker att det är oroande att han så ofta sitter ensam och ta samtalet därifrån.
  • Sat 27 Mar 2021 12:10
    #35
    Challenger skrev 2021-03-27 10:15:30 följande:

    Jo, jag har känslan av att det mest är förvaring och att tillsynen brister. Har även ett äldre barn som tidigare gick i förskoleklass i den skolan. Den gången hade skolan så dålig tillsyn att barnen fritt kunde traska iväg och var borta någon timme varpå personalen började leta efter dem. De hade gått iväg till ett vattendrag för att kasta stenar i vattnet. 

    I mina öron låter det lite konstigt att det hela tiden framhålls vilken fantastisk pedagogisk verksamhet det bedrivs i förskolan, men det enda man ser är ett ensamma barn som lämnas vind för våg och tom kan traska iväg själva från skolområdet utan att någon personal reagerar trots att barnen bara är 6 år gamla.

    Jag tycker det där med låg personaltäthet och "fri lek" mest låter som ett argument för att dra ned på personalen och spara kostnader. Du får ursäkta, men jag blir faktiskt lite upprörd. Om det ska vara "fri lek" och bristande tillsyn förstår jag faktiskt inte varför man gör denna verksamhet obligatorisk. Visst, det är inte obligatoriskt efter lunch, men jag har ju inte valet att inte låta sonen gå i förskolan och jag kan exempelvis inte lämna honom på annan pedagogisk verksamhet på annan plats hela dagen. Jag kan inte åka och hämta honom mitt på dagen och låta honom vara någon annanstans hela eftermiddagen. Det finns inte tid till det. Det som erbjuds honom på eftermiddagen tycks inte vara någonting på den skolan. Varför ska han sitta och ha tråkigt en halv dag och låta personalen kalla det för "fri lek"? De skulle lika gärna kunna kalla det för "lämna barnen åt sitt öde och gå därifrån". Eller hur? Det är ju så det fungerar. 


    Om elever kan lämna området obevakat så är det givetvis allvarliga brister i omsorg och ska lyftas med rektor direkt- inget snack om saken.

    Sedan tror jag du missförstod mig, de fritidshem jag är van vid har haft fri lek efter mellis - alltså med start någon gång efter 15. Det är alltså inte alls halva dagen utan förlagt i slutet. Fri lek är inte något valfritt utan ska erbjudas pga de anledningar jag tidigare skrev. Sedan så är generellt inte personalbrist ett argument för bristande verksamhet men just nu när det är som det är i världen så kanske vi inte kan förvänta oss det bästa. På mitt jobb är över 60 % av alla lärare borta och det ser liknande ut i hela kommunen, det resulterar i mer fri lek än vanligt. Men återigen, om du upplever att det finns pedagogiska brister utöver de gällande omsorgen så fråga personal och rektor. Så vet du ju om det är aktuellt att gå vidare. Men skilj på förskoleklassverksamheten och fritidsverksamhet- de har skilda läroplaner och bedrivs annorlunda, även om det ibland är samma personal.

    Återigen, hoppas att allt blir bra för er!
  • Sat 27 Mar 2021 12:11
    #36

    Ingen anmäler för leriga ytterkläder. Då handlar det om ingrodd smuts och kläder som är så trasiga att de inte längre fyller sin funktion. Fritids är inte obligatoriskt. Pedagogisk verksamhet bedrivs som du själv säger på skoltid. Prata med personalen utan att anklaga. Om ni hämtar sent och kompisarna redan gått hem, så är det inte så konstigt att han är ensam när du hämtar.

  • Sat 27 Mar 2021 16:53
    #37
    Litorina skrev 2021-03-27 11:52:15 följande:
    Ja, det är absolut skolans ansvar! Där är vi helt överens.

    Men du har också ett föräldraansvar att säga till. Att ha sitt barn på ett dåligt fritids i ett halvår utan att varken ha pratat med personalen om problemen eller gått ner i arbetstid för att korta ner barnets dagar tycker jag är rätt märkligt. Ditt barn kan inte föra sin egen talan. Du måste göra det åt honom, även om du tycker att det är jobbigt. Och det är personalen du ska prata med i första hand, inte rektor. Mitt tips är att ta upp det med utgångspunkt från din sons beteende. Säg att ni tycker att det är oroande att han så ofta sitter ensam och ta samtalet därifrån.
    Vi ska väl inte behöva gå ned i arbetstid för att skola och fritids inte kan sköta sin verksamhet? Vad är det för dumheter?!

    Personalen har det pratats med, men det händer ju ingenting. 
  • Sat 27 Mar 2021 20:27
    #38
    Challenger skrev 2021-03-27 16:53:56 följande:

    Vi ska väl inte behöva gå ned i arbetstid för att skola och fritids inte kan sköta sin verksamhet? Vad är det för dumheter?!

    Personalen har det pratats med, men det händer ju ingenting. 


    Ok, det har du inte skrivit så det visste jag inte (att du pratat med dem). Vad är deras förklaring till att din son är ensam?

    Givetvis borde de ha en bra verksamhet, men det spelar ju ingen roll för din son i nuläget vilken vuxen som gör fel. När det kommer till ens barns välmående kan man inte hålla på med maktkamper. Då hjälper man barnet, oavsett vems fel det är att barnet inte har det bra.

    Att gå ner i tid när man har små barn är ingen dumhet, det är en laglig rätt/förmån som många använder sig av bland annat för att det kan vara tufft med långa dagar på förskola/fritids, även om de har bra verksamhet.
  • Sat 27 Mar 2021 20:35
    #39
    Litorina skrev 2021-03-27 20:27:33 följande:
    Ok, det har du inte skrivit så det visste jag inte (att du pratat med dem). Vad är deras förklaring till att din son är ensam?

    Givetvis borde de ha en bra verksamhet, men det spelar ju ingen roll för din son i nuläget vilken vuxen som gör fel. När det kommer till ens barns välmående kan man inte hålla på med maktkamper. Då hjälper man barnet, oavsett vems fel det är att barnet inte har det bra.

    Att gå ner i tid när man har små barn är ingen dumhet, det är en laglig rätt/förmån som många använder sig av bland annat för att det kan vara tufft med långa dagar på förskola/fritids, även om de har bra verksamhet.
    De svarade bara väldigt svepande att de ska titta på det, vara lite mer uppmärksamma o.s.v. För oss handlar det inte om någon maktkamp, utan vi vill bara att vårt barn ska ha det bra under den tid han är i skola och fritids. 

    Själva vitsen med fritids är ju att barnet ska få en vettig fritidssysselsättning under den tid föräldrarna sköter sina arbeten och håller samhället igång. Skulle alla bara vara hemma och ta hand om sina barn, skulle väldigt mycket i samhället upphöra att fungera. 

    Dessutom är det så att vi genom våra arbeten får en försörjning. En försörjning vi behöver för att kunna betala för boende och mat bland annat. Lösningen för oss är inte att sluta och jobba bara för att fritids inte sköter sin verksamhet. 
  • Sat 27 Mar 2021 20:59
    #40
    Challenger skrev 2021-03-27 20:35:30 följande:

    De svarade bara väldigt svepande att de ska titta på det, vara lite mer uppmärksamma o.s.v. För oss handlar det inte om någon maktkamp, utan vi vill bara att vårt barn ska ha det bra under den tid han är i skola och fritids. 

    Själva vitsen med fritids är ju att barnet ska få en vettig fritidssysselsättning under den tid föräldrarna sköter sina arbeten och håller samhället igång. Skulle alla bara vara hemma och ta hand om sina barn, skulle väldigt mycket i samhället upphöra att fungera. 

    Dessutom är det så att vi genom våra arbeten får en försörjning. En försörjning vi behöver för att kunna betala för boende och mat bland annat. Lösningen för oss är inte att sluta och jobba bara för att fritids inte sköter sin verksamhet. 


    Jag skrev inget om att sluta jobba utan att gå ner i tid. Samhället stannar inte av att föräldrar till små barn jobbar sex eller sju timmar om dagen istället för åtta. Det är till och med en lagstadgad rättighet eftersom det bedöms så viktigt att föräldrar ska kunna göra det.

    Jag skulle föreslå att ni pratar med personalen igen. De sa att de skulle titta på det, så fråga vad de har sett. Det är ok att vara en jobbig förälder. Men får ni inga ordentliga svar så prata med rektor.
Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass