• Anonym (Orolig anhörig)

    Kan demens slå till på en dag bara?

    Kan ni vara snälla och hjälpa mig med den erfarenhet ni har av åldringar och när dom blir förvirrade?

    En äldre damblev väldigt förvirrad, aggressiv och vilse från en dag till en annan. Vad kan ha hänt?

    Enligt hjärnröntgen så har hon inte demens och har inte haft en stroke. Hon är allmänt frisk annars.

    Men nu är hon alltså jätteförvirrad och har noll koll. Hon säger att folk har försökt döda henne och ska döda hennes anhöriga och massa annat konstigt som förstås inte stämmer.

    Vad kan det vara? Det har pågått över en vecka hittills.

  • Svar på tråden Kan demens slå till på en dag bara?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2021-03-26 19:46:54 följande:

    Kan du ge förslag på vad annat det kan vara? Alla ideer skulle uppskattas och undersökas. Sjukhuset skickade hem henne ensam i taxi och hon visste inte ens vart hon skulle.   


    Jag gissar på : "sjukdom". Låt inte en akutläkare gissa på att din mamma behöver mer omsorg i vardagen och att hon börjar bli normalt vimsig av ålder.

    Normalt sätt är man på sjukhus en väldigt kort period och det är viktigt att även ha ordentligt med kontakt med vårdcentralen!
  • Anonym (Ida)

    Jobbar som sjuksköterska inom äldreomsorgen. Några spontana tankar:

    - uvi eller annan infektion

    - förstoppning

    - nya läkemedel/överdos av läkemedel

    - dålig nattsömn

    - miljöombyte

    - blodprover?? Högt kalcium?

    - covid?

  • lövet2

    Jag har varit med om det 2 gånger, med 2 olika personer. Båda gångerna var det nya mediciner som ställde till det.
    Min farmor var helt klar i huvudet, men hon blev inlagd på sjukhus för en mindre operation. Inför operationen fick hon något smärtstillande, och hon blev totalt dement på bara några timmar. Visste inte ens vem jag var, fast vi pratade med varandra ett par gånger i veckan. När de tog bort medicinen, så blev hon gradvis klarare i huvudet, men det tog nog en vecka innan hon hämtat sig helt.

  • Anonym (Konstigt)

    Det här kanske verkar vara en konstig fråga, men det är inte så att hon har vaccinerats mot covid nyligen?

  • Humlan88

    Jobbat med äldre sjuka i 12 år. För det första är "demens" i sig ingen sjukdom utan ett samlingsnamn för olika typer av sjukdomar i hjärnan. Och nej de kan inte utvecklas på en dag.

  • Anonym (M)

    Eftersom du i princip uteslutit allt annat så tippar jag på förstoppning.
    Det är otroligt vanligt att gamla blir förvirrade när de inte skött magen.

  • Anonym (Gumgum)

    Hej, var inne på familjeliv för att läsa om ngt helt annat och snubblade över denna tråd. Kan inte låta bli att svara då detta ligger väldigt nära hjärtat.

    En nära anhörig till mig drabbades av exakt samma, alltså total förvirring från en dag till en annan. Nu kan förvirring/delerium bero på en RAD olika orsaker som UTI, förstoppning, medicinering etc. Enkla förklaringar som dessa är med STÖRSTA sannolikhet bakomliggande faktorer. Min anhörig hade däremot drabbats av en hjärnsjukdom som enbart drabbar cirka 10-15 personer per år i Sverige. Tyvärr har denna sjukdom ett extremt snabbt förlopp och det finns idag inget botemedel och ingenting som man kan överleva. Nu skriver jag inte detta för att skrämma upp öht MEN när jag var i samma sits som du, desperat sökandes efter svar, så önskar jag att jag blivit informerad om denna sjukdom så tidigt som möjligt. Ovissheten samt att se sin anhörig nästintill ?förvandlas? till någon helt annan person är en mardröm :( Jag hade önskat läkarna hade varit mer öppna för en eventuell ?ovanlig? diagnos istället för att kastas mellan olika läkare, in och ut på sjukhus etc.

    Det är ju som sagt med allra största sannolikhet någon annan ?enkel? förklaring till varför din anhörig är tillfälligt förvirrad. Men om ni inte får några klara svar från läkare, som inte ger någon definitiv diagnos och OM symptomen fortsätter/blir värre så måste ni kräva att de utesluter alla ovanliga diagnoser också.

    Hur gammal är din anhörig?

    Stor kram till dig, förstår oron!!

  • Anonym (Z)
    Anonym (Orolig anhörig) skrev 2021-03-26 19:30:48 följande:

    Kan en annars mentalt frisk människa få en psykos huxflux? Ska höra efter om hon tar någon ny medicin för det var högst oklart vilka mediciner hon tog när hon var på sjukhus.


    Psykos kan komma som en blixt från klar himmel, svar ja. Men att en äldre person (hur gammal är hon?) som aldrig haft psykos får en psykos bara sådär låter inte särskilt sannolikt.

    Demens kommer oftast sakta smygande. Min mamma hade Alzheimers och det började just med paranoia, alltså att hon fick för sig att någon helt random var elak och ute efter henne. Men i början var det bara små kommentarer som man kanske inte tänkte på förrän senare. Typ, han var konstig eller hon verkade skum.

    Men. Det kan ju vara demens men att det inte har märkts så mycket? Oavsett så behöver din anhöriga en utredning,
  • Anonym (Gumgum)

    Hur har det gått för din anhörig, trådstartaren?

  • Anonym (Gumgum)

    Hur har det gått för din anhörig, trådstartaren?

  • Anonym (Orolig anhörig)

    Ursäkta att jag inte har svarat men det har varit mycket den här veckan.

    Hon är på sjukhus och har bara mild demens säger läkarna och man har nämnt psykos men vi har inte fått några slutgiltiga svar. Ibland är hon ganska klar och ibland får hon för sig hemska saker som att hennes familj är kidnappade och hon ser saker som inte är där. Det är hemskt verkligen. Hoppas att hon blir bättre om det visar sig att det är en psykos och att hon kan få medicin för det om det är så.

    Jag är så tacksam till er som har tagit er tid att skriva. {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Nyfiken)

    Kan någon vara snäll och förklara hur man skulle få såna symptom av en uvi?? Det verkar ju jättekonstigt.

  • Anonym (Gumgum)

    Lider verkligen med dig/er. Det är så fruktansvärt att se ngn nära förändras sådär :/ Hela scenariot låter så otroligt likt det vi var med om i vår familj, dvs en demens som slår till från en dag till en annan, personen ser saker som inte är där och får för sig saker som inte stämmer. Vissa dagar är hen klarare än andra...

    I vårt fall så fick vår anhörig först diagnosen ?begynnande demens? och hänvisades sedan till husläkarmottagningen för utredning. Totalt idiotiskt iom att personen inte ens kunde bo hemma själv och vi visste ju att det var ngt ?annat? än demens. Som vi kämpade med läkarna för att få dem att förstå att detta inte ?bara? kunde vara demens - det kommer inte bara över en natt!

    Jag tycker att om läget blir oförändrat (ni får inga svar) och om din anhörig inte blir bättre alt. värre så bör ni rådfråga läkarna om Creutzfeldt Jacobs sjukdom. Det är en sådan oerhört ovanlig sjukdom att många läkare (kanske till och med de allra flesta?) inte vet så mkt om den och därför inte heller ngt som ligger högst upp på deras ?lista? att kolla. Jag skriver detta enbart för att jag hade velat veta om denna sjukdom i ett tidigt skede för att slippa kastas mellan läkarnas olika gissningar samt för att ge min anhörig rätt vård. Som sagt, det är en fruktansvärd sjukdom med ett oerhört snabbt förlopp och tyvärr inget botemedel. Jag hoppas ju innerligt att din anhörig INTE har denna fruktansvärda sjukdom men då likheterna är så slående så känner jag mig skyldig att dela med mig av min erfarenhet eftersom jag önskar att ngn hade gjort samma för mig.

    Stor kram till dig!

  • Anonym (Gumgum)

    Hur går det för er? Tänker så mkt på dig!

  • Anonym (D)

    Min far som är nästan 75 år gick från arbetande pensionär till förvirring och psykos på väldigt kort tid. 

    Det har tagit mer än ett halvår men han är äntligen på bättringsväg. 

    Vi har inte fått någon definitiv diagnos, men med hjälp av rådgivning av läkare i släkten fick vi hans husläkare att sätta in behandling mot depression och psykos och det har hjälpt. Jag har dock fått pendla mellan Stockholm och Skåne för att stötta honom och ägnat massvis åt tid att jaga olika personer i vården för att ändra medicinering, då uppföljningen från vården inte fungerat alls. 

    Det jag kommit fram till är att han troligen inte riktigt har samma kapacitet för arbete som tidigare. Kombinationen av pandemin och för mycket jobb för vad hans hjärna egentligen orkade ledde troligen till en utmattningsdepression. Depressionen ledde i sin tur till psykos och pseudodemens. 

    Psykiatrisk vård för äldre är något som verkar funka ännu sämre än psykiatrisk vård i allmänhet. Äldre har ju ofta någon form av samsjuklighet och är dessutom väldigt medicinkänsliga. 

    Ett annat problem är att så fort minneskliniken eller något annat som eventuellt har med demens att göra nämns i journalen hos en äldre person så slutar läkarna att söka efter någon annan orsak. 

    Jag brukar inte önska folk något illa, men jag önskar faktiskt att de människor som bestämt hur organisationen kring vård av psykiskt sköra människor  ska fungera någon gång får uppleva hur dåligt det faktiskt fungerar i praktiken. 

  • mammabitch

    En psykos är ju ingen sjukdom i sig utan ett tillstånd som har en orsak.
    Hos äldre har som andra redan påpekat en akut förvirring/psykos hos äldre ofta en kroppslig orsak, tex en infektion,  att någonting hänt i hjärnan, tex en lite blödning eller biverkningar av mediciner.

    Se till att de kollar upp allt som går att kolla med prover , röntgen mm. Symtomen kan behandlas med läkemedel, men äldre är väldigt känsliga så då måste man vara väldigt försiktig och hellre låta det ta lite tid och anpassa runt om  än gå på för hårt.

Svar på tråden Kan demens slå till på en dag bara?