• Anonym (JenniH)

    Matkostnader

    Min 16 åring har tillfälligt familjehem, men inte via soc. Utan en överenskommelse mellan familj, stödfamilj, soc och 16 åring. Nu vill ju stödfamilj ha matpengar, givetvis, men de kräver 80:-/dag. Enligt måttabeller. Vi anser att detta låter orimligt och att om de nu bryr sig så mycket, varför hålla på med ytterligheter? Hon äter ju dessutom lunch i skolan. Plus att det är dom som ju bestämt med vårt barn att hen kan vara där. Utan att höra med oss först. Så vad gör man. Hon mår jättedåligt så hon vill bara hemifrån och stöter bort allt och alla. Soc anmäler oss genom kompisar och skola osv. Inget kul för vi blir ju oroliga för hennes mående. Men stör oss nu på att några som dessutom inte främjar relationer till oss, även bestämt att de är bryende och så plötsligt ska ha pengar. Istället för att vi bryr oss vi kör nåt symboliskt, några hundra i veckan liksom.

    Så hur mycket matpengar är rimligt?

  • Svar på tråden Matkostnader
  • Anonym (JenniH)

    Får man verkligen leka med andras pengar så här?

  • Törstiga tuppen

    Nej. De kan inte kräva pengar för badtofflor. Det är en helt annan sak än matpengar, och det kan barnet betala med sina fickpengar. Om det inte är så att barnet har trasiga/urvuxna kläder.

  • Anonym (wr)

    Men vad säger soc om de andra kostnaderna?


     


    Att köpa kläder till utan behov är fel, så de måste väl kunna motivera och varför det inte tas av hennes fickpengar.

  • Anonym (Gel)
    Anonym (JenniH) skrev 2021-04-01 12:03:28 följande:

    Ja hopp. Nu tillkom ytterligare kostnad på kläder de tydligen köpt inför påsk och ett par Adidas badtofflor! Som familjen tydligen tyckt hon va i behov av och meddela soc om det, så vi fick en summa från soc nu o betala.

    199:- badtofflor

    567:- på H&M

    129:- på kicks

    Jag gråter långsamt.. Baklänges.


    Men va? Ring din handläggare på soc chef. Såhär kan det ju inte gå till?

    Soc kan ju inte skicka en faktura på något som familjen köpt?

    Hon har fickpengar. Det räcker till detta.
  • Bestemor

    Är den där stödfamiljen vän med socialsekreteraren?

    Det finns inte en chans att de kan göra på det sättet.

    Överklaga och ring till chefen på socialkontoret.

  • Anonym (JenniH)

    Ja de hade kommit överens med soc sekreteraren. Vi står visst chanslösa, verkar det som. Hon var i underläge med för lite pengar hette det så fint. Så nu får vi låna pengar av släkt över påsk

  • Törstiga tuppen
    Anonym (JenniH) skrev 2021-04-01 13:01:48 följande:

    Ja de hade kommit överens med soc sekreteraren. Vi står visst chanslösa, verkar det som. Hon var i underläge med för lite pengar hette det så fint. Så nu får vi låna pengar av släkt över påsk


    Hur länge har dottern varit placerad?
  • Anonym (Gel)
    Anonym (JenniH) skrev 2021-04-01 13:01:48 följande:

    Ja de hade kommit överens med soc sekreteraren. Vi står visst chanslösa, verkar det som. Hon var i underläge med för lite pengar hette det så fint. Så nu får vi låna pengar av släkt över påsk


    Ring socialsekreterarens chef
  • Anonym (Rizi)
    Anonym (JenniH) skrev 2021-03-31 10:36:56 följande:

    Nej knappast dålig ekonomi! Lägg ner och bete dig som folk.


    Anonym (JenniH) skrev 2021-04-01 13:01:48 följande:

    Så nu får vi låna pengar av släkt över påsk


    Lite svårt att hänga med när det gäller om ni har råd eller inte...

    Sedan tycker jag det är helt fel att soc kan kräva er på pengarna i efterhand! Fattar inte ens hur det kan gå till så.

    Men det känns också fel åt andra hållet när du tycker att familjen får skylla sig själva för att de bryr sig om din dotter och att de borde ställa upp med att köpa saker till henne för att de bryr sig...

    Men har ni rätt till bidrag, TA DEM! De är ju där för att stötta upp. Och vill du inte andvända dem, lägg de på ett konto du "glömmer bort". Det hade varit jätteskönt just nu att ha ett sådant sparande som du hade kunnat backa upp de nya utgifterna ifrån...
  • Anonym (Försörjningsstöd)

    Det är fel helt enkelt.

    Jag blev utförsäkrad från försäkringskassan när jag var sjuk och fick ingenting från dem på 1 1/2 år.

    Jag hamnade efter med räkningar och har nu utmätning på min inkomst.

    Fogden är generösare än vad försörjningsstöd hos soc är.

    När hyran är betald, så får jag behålla ungefär

    5 000 kronor. Det ska räcka till allt, resor med kollektivtrafiken, el, mat, sjukvård, kläder, alltså precis allt.

    Hur då soc kan besluta att den där stödfamiljen ska kunna köpa allt de vill till er dotter är bara väldigt underligt. Inte konstigt att er dotter vill vara där, så vill väl alla tonåringar ha det.

    Den enorma kostnaden är en fantasisumma.

    Tänk alla familjer där det finns ett par tonåringar, det skulle innebära att om de har 2 i den åldern så skulle de kosta MINST 10 000 kronor.

    Nu ts menar jag inte att förolämpa dig, men de sparkar på någon som redan ligger ner.

    Överklaga till Förvaltningsrätten, det där går inte riktigt rätt till helt uppenbart.

  • Anonym (JenniH)

    Ja de hade kommit överens med soc sekreteraren. Vi står visst chanslösa, verkar det som. Hon var i underläge med för lite pengar hette det så fint. Så nu får vi låna pengar av släkt över påsk


    Törstiga tuppen skrev 2021-04-01 13:15:07 följande:

    Hur länge har dottern varit placerad?


    Hon är inte placerad, utan har bara rymt hemifrån med stöd från soc. Släktingar vill ta emot henne, men hon och kontaktfamiljen ska promt bonda.
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (Försörjningsstöd) skrev 2021-04-01 14:49:18 följande:

    Det är fel helt enkelt.

    Jag blev utförsäkrad från försäkringskassan när jag var sjuk och fick ingenting från dem på 1 1/2 år.

    Jag hamnade efter med räkningar och har nu utmätning på min inkomst.

    Fogden är generösare än vad försörjningsstöd hos soc är.

    När hyran är betald, så får jag behålla ungefär

    5 000 kronor. Det ska räcka till allt, resor med kollektivtrafiken, el, mat, sjukvård, kläder, alltså precis allt.

    Hur då soc kan besluta att den där stödfamiljen ska kunna köpa allt de vill till er dotter är bara väldigt underligt. Inte konstigt att er dotter vill vara där, så vill väl alla tonåringar ha det.

    Den enorma kostnaden är en fantasisumma.

    Tänk alla familjer där det finns ett par tonåringar, det skulle innebära att om de har 2 i den åldern så skulle de kosta MINST 10 000 kronor.

    Nu ts menar jag inte att förolämpa dig, men de sparkar på någon som redan ligger ner.

    Överklaga till Förvaltningsrätten, det där går inte riktigt rätt till helt uppenbart.


    Jag vet
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (Gel) skrev 2021-04-01 12:42:34 följande:

    Men va? Ring din handläggare på soc chef. Såhär kan det ju inte gå till?

    Soc kan ju inte skicka en faktura på något som familjen köpt?

    Hon har fickpengar. Det räcker till detta.


    Tycker vi med
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (Rizi) skrev 2021-04-01 13:29:53 följande:

    Lite svårt att hänga med när det gäller om ni har råd eller inte...

    Sedan tycker jag det är helt fel att soc kan kräva er på pengarna i efterhand! Fattar inte ens hur det kan gå till så.

    Men det känns också fel åt andra hållet när du tycker att familjen får skylla sig själva för att de bryr sig om din dotter och att de borde ställa upp med att köpa saker till henne för att de bryr sig...

    Men har ni rätt till bidrag, TA DEM! De är ju där för att stötta upp. Och vill du inte andvända dem, lägg de på ett konto du "glömmer bort". Det hade varit jätteskönt just nu att ha ett sådant sparande som du hade kunnat backa upp de nya utgifterna ifrån...


    Råd?! 5000 bara sådär, vad har det med råd att göra eller att man skulle ha dålig ekonomi? Vem har 5000 extra varje månad om man inte har ett sparande, vilket jag inte vill ta utav till det här då det är till annat ganska nödvändigt som jag inte tänker gå in på, så fråga inte. Man kanske får ansträngd ekonomi om man ska rulla ut med 5000 till ett enda barn när man har flera till och ett hus att underhålla och rum att bygga till, men råd har vi fast på bekostnad av annat. Dock inte på vårat initiativ, vi har aldrig sagt att vi går med på det. Förstår inte vad som är svårt att hänga med på? Kan liksom inte skriva det på annat sätt.

    Familjen får faktiskt skylla sig själva, ni tror ni har insikt bara för att ni själva läser ett par rader, men en utbildning kräver minst 3 år. Den här familjen vill ta över, vill vara hennes livlina, vill köra sitt race utan nåt vidare bra samarbete. De skrålar alltid om hur duktiga och bra dom är, hur mycket hon älskar dom och hur vana de är med barn inom problematik det är deras specialitet. De skryter om allt. Min dotter har fått erbjudande om husrum hos flertal släktingar, men ska promt bo där. Kontaktfamiljen kunde ha stöttat henne i att bo hos släktingar. Dessa släktingar älskar henne, hon dom. Vi misstänker tyvärr någon form av hjärntvätt, att mannen i familjen använder sin "expertis" till sin fördel. Hon är alltså inte placerad på något vis.

    Hänger du med?
  • Törstiga tuppen
    Anonym (JenniH) skrev 2021-04-02 09:45:53 följande:
    Råd?! 5000 bara sådär, vad har det med råd att göra eller att man skulle ha dålig ekonomi? Vem har 5000 extra varje månad om man inte har ett sparande, vilket jag inte vill ta utav till det här då det är till annat ganska nödvändigt som jag inte tänker gå in på, så fråga inte. Man kanske får ansträngd ekonomi om man ska rulla ut med 5000 till ett enda barn när man har flera till och ett hus att underhålla och rum att bygga till, men råd har vi fast på bekostnad av annat. Dock inte på vårat initiativ, vi har aldrig sagt att vi går med på det. Förstår inte vad som är svårt att hänga med på? Kan liksom inte skriva det på annat sätt.

    Familjen får faktiskt skylla sig själva, ni tror ni har insikt bara för att ni själva läser ett par rader, men en utbildning kräver minst 3 år. Den här familjen vill ta över, vill vara hennes livlina, vill köra sitt race utan nåt vidare bra samarbete. De skrålar alltid om hur duktiga och bra dom är, hur mycket hon älskar dom och hur vana de är med barn inom problematik det är deras specialitet. De skryter om allt. Min dotter har fått erbjudande om husrum hos flertal släktingar, men ska promt bo där. Kontaktfamiljen kunde ha stöttat henne i att bo hos släktingar. Dessa släktingar älskar henne, hon dom. Vi misstänker tyvärr någon form av hjärntvätt, att mannen i familjen använder sin "expertis" till sin fördel. Hon är alltså inte placerad på något vis.

    Hänger du med?
    Det känns helt rimligt att prioritera din dotters välmående, framför att bygga till huset. Sluta snacka skit om en familj som frivilligt försöker att hjälpa er. Det låter som att du varken vill ha hem ditt barn eller betala, men detta är ert problem att lösa.
  • Anonym (JenniH)
    Anonym (wr) skrev 2021-04-02 13:59:51 följande:

    Skulle inte nappa men...

     

    En ungdom som mår dåligt kan behöva bo på annan plats trots i grunden bra&stöttande familj. Det är inget nytt påfund med miljöombyte och att få vara konstant i centrum på ett annat sätt än hos en familj med flera barn. Kan gynna hela familjen. Inte konstigt att barnet stannar hos en familj som skämmer bort hen rejält och som hen redan har anknytning till. Att denna familj inte beter sig bra måste få vara ett problem, som säkert går att få att bortse från till viss del för att främja ungdomens mående men det är inte rimligt att de ska köpa saker som inte behövs/ summor som är skyhöga för ett barn. Insatser med familjehem eller liknande går inte alltid rätt till och självklart ska det kunna ifrågasättas. Ingen här vet ens jota om vad som fokuseras på bara för att mamman skriver av sig och funderar om kostnaden är rimlig.


    Tack, du har verkligen förstått. Varenda ord. Må gott fina du och önskar dig verkligen en underbar påsk.

    Så skönt med människor som faktiskt är människor även bakom skärmen.

    Ha nu en underbar påsk!
  • Anonym (JenniH)
    Bestemor skrev 2021-04-04 12:27:21 följande:

    Antagligen har du ingen tonåring i huset och har aldrig varit någon, du var säkert ett barn som aldrig någonsin ifrågasatte något.

    Nu försöker du ta igen det och svarar på ett sätt som visar att du inte har någon kontakt med verkligheten överhuvudtaget.


    Ja visst är det så.
Svar på tråden Matkostnader